3000GT perästä kuuluu kolinaa/pauketta.

J. Helle

Member
Liittynyt
14 Tammikuu 2009
Sijainti
Nokia
Kun vetää kaasu pohjassa ja kierrokset pääsee nousemaan, ehkä semmonen 4000rpm, niin alkaa peräpäästä kuulumaan melko kova pauke. Omasta mielestä tulee auton oikealta puolelta mutta vaikea varmaksi sanoa. Katsastuksessa sanoi n. ½-vuotta sitten että takapään laakereissa on hieman väljää, voiko johtua siitä? Lisäksi samainen oikea puoli kolahtaa ikävästi kuoppaan ajaessa.
 
Vs: 3000GT perästä kuuluu kolinaa/pauketta.

^Peräpää ilmaan ja heiluttele rengasta sivusuunnassa puolelta toiselle. Sillä sen laakerin väljän huomaa jos sitä on riittävästi. :)

Olikos tästä muuten 4WS jo poistettu vai ei?
 
Vs: 3000GT perästä kuuluu kolinaa/pauketta.

kävin just kokeilemassa ja molemmissa takarenkaissa on väljää laakereissa, oikealla enemmän. Mutta voiko laakerista kuulua kovaa kolinaa vain kovassa kiihdytyksessä? AWS on vielä käytössä.
 
Vs: 3000GT perästä kuuluu kolinaa/pauketta.

Sanoisin että ei, minäkin luulin että kova pauke kiihdyttäessä kuuluu perästä, mutta se olikin jakolaatikko jossa boorit luisti koska oli paskana siitä pauke...kun veto välillä pätkäsi...kannattaa tsekata kaiken varalta :peukku
 
Vs: 3000GT perästä kuuluu kolinaa/pauketta.

Hyvä tietää, täytyy huomenna tsekata boorit. Olis ainakin viimeinkin hyvä syy tilata 300m akseli. :) Tosin sitte tarvis löytää kaveri, joka sen asentais.. :/
 
Vs: 3000GT perästä kuuluu kolinaa/pauketta.

Kolina kuulostaa vähän oudolta, minulla oli toisen puolen laakeri ihan lopussa ja se vain vouasi (v***u mikä sana, mutta kelvannee) ihan helvetisti.

Olisikohan se 4WS syytä tutkia väljyyksien varalta? Vai koliseeko vaan jakolaatikko / perä kun boorit alkaa olla sileänä? ;D Tai jopa iskarit, jos kerran kuoppaan ajaessakin kolisee... Mitenkäs reippaammassa jarrutuksessa? Jos iskari kyseessä (vaikka yläpää löysällä tms) niin luulisi kolahtavan myös silloin?

E: Mikko ehti ensin, taas.
 
Vs: 3000GT perästä kuuluu kolinaa/pauketta.

DaJackal sanoi
Kolina kuulostaa vähän oudolta, minulla oli toisen puolen laakeri ihan lopussa ja se vain vouasi (v***u mikä sana, mutta kelvannee) ihan helvetisti.

Olisikohan se 4WS syytä tutkia väljyyksien varalta? Vai koliseeko vaan jakolaatikko / perä kun boorit alkaa olla sileänä? ;D Tai jopa iskarit, jos kerran kuoppaan ajaessakin kolisee... Mitenkäs reippaammassa jarrutuksessa? Jos iskari kyseessä (vaikka yläpää löysällä tms) niin luulisi kolahtavan myös silloin?

E: Mikko ehti ensin, taas.

Joo siis kolisee, tai oikeastaan paukkuu, semmonen 3-4 kolahdusta sekunnissa kun on veto päällä. Perä kai pitäis olla sen verran kestävä että ei ihan helpolla hajoa? Mutta jakolaatikko toki voi olla paskana. On mulla 4WS delete kit hyllyllä odottamassa inspiraatiota, enkä usko että sinä on vika. :) Autossa on BC Racing alustasarja ja se pitäis olla kunnossa. Jarruttelua voin kokeilla huomenna ajan kanssa.
 
Vs: 3000GT perästä kuuluu kolinaa/pauketta.

Ostat laatikon kalijaa saunotat syötät ja majotat lämpimäsä nii mää jouan tulla vaihtaan :peukku

+matkat ees taas :peukku
 
Vs: 3000GT perästä kuuluu kolinaa/pauketta.

mitsumikko sanoi
Ostat laatikon kalijaa saunotat syötät ja majotat lämpimäsä nii mää jouan tulla vaihtaan :peukku

+matkat ees taas :peukku

No sähän halpaa työvoimaa oot! :D
 
Vs: 3000GT perästä kuuluu kolinaa/pauketta.

TalliHUORA ;D

nooo mutta 99% outputshafti JA jakolaatikon boorit siliänä.

Elikkä sitte 300m shafti ja jakolootaan uus spooli ja taas rokkaaaa 8)
 
Vs: 3000GT perästä kuuluu kolinaa/pauketta.

Tai jopa jakolaatikon sisälle hammaspeikko vinorattaisiin eksyny. Sillee se teki mun eka tonnari (jonka ostinkin jakoloota vikasena). Viimene niitti oli ku 3 lähtöö otti tarkotuksella ni joha pamahti ;D
 
Vs: 3000GT perästä kuuluu kolinaa/pauketta.

Joo no sen näkee ku ottaa irti. Onneks tolla "Suomen virallisella 3000gt-varaosa miehellä", eli mitsumikolla, on ylimääräinen jakolaattikko hyllyllä. :D En oo kyllä yhtään kunnon lähtöä ottanu moneen vuoteen kun tiesin että voi jäädä viimeseks. Ei näköjään tarvi edes..
 
Vs: 3000GT perästä kuuluu kolinaa/pauketta.

Jakolaatikko/akseli oli ehjät, mutta kuluneet, kuten kuvasta näkyy.
Mitähän sitten tsekkais? Olisko perä? Vai oikean puolen stub axle? (en tiedä mikä on suomennos, mutta näyttää tältä: https://3swarehouse.com/product/awd-rear-stub-axle-shaft-oem/)

Jotenki tuntui vedossa että oikean puolen takarengas ei välitä kaikkea tehoa tiehen kun kolina kuuluu, eli vähän puutuu toispuoleisesti tjsp, vaikea selittää.

edit: oli 25 boorinen akseli, eli hyvä niin. :)
 

Liitetiedostot

  • output shaft.jpg
    output shaft.jpg
    226.8 KB · Lukukerrat 434
Vs: 3000GT perästä kuuluu kolinaa/pauketta.

Ei se auta ku tsekata se stub axe?
löytyyy muuten semmonenki 1kpl ylimääränen.. ::)

juu boorit on kulunu...kohta ne on molemmat sileenä.... Ajele nyt nätisti nii vielä tämän kesän mennee :peukku

joku sielä nyt suttaa... Ku paukkuu
Testaa se jakolaatikko vielä sillee että laitat sen paikalleen, kardaani paikalleen lootaan, perästä irti, keula alas, vaihe päälle ja väännät jollaki kunnon varrella sitä kardaania että suttaako sielä jakolaatikossa joku?

Jarrupoljin pohjaan ettei auto liiku...
 
Vs: 3000GT perästä kuuluu kolinaa/pauketta.

Joo täytyy huomenna jatkaa tutkimuksia, vähä semmonen kutina että olis tosta stubbista menny boorit. Tosin en löytäny aiheesta mitään ku kävin 3si:tä lukees. ???

Täytyy vaihtaa joku pvä se output shaft ja spooli, mutta onneksi ei ihan vielä, nyt osaa ainakin varautua ja hankia osat etukäteen.
Jakolaatikko pyöri kyllä todella nätisti ja ilman minkäänlaista rohinaa/kolinaa, eli veikkaan että se on kunnossa. Aion kuitenkin testata vielä ohjeesi mukaan.
 
Vs: 3000GT perästä kuuluu kolinaa/pauketta.

Yleensä sieltä kyllä vetarit napsuu poikki jos jotain hajoaa?

Liekkö perää saanu koskaan kukaan rikki?
Mystinen homma....mutta testaa nyt voisko ne boorit sitteki tai rattaat siellä sutata..
Vääntyä kumminki on enemmän ku "isolohko" tiisseli bemarissa...

Vanahoja autojahan nämä on... Voihan se olla vetarikin vainaa niinku "tappara" totesi :D
 
Vs: 3000GT perästä kuuluu kolinaa/pauketta.

Tuliko jakolootasta millaiset öljyt pois? ei palasia?
 
Vs: 3000GT perästä kuuluu kolinaa/pauketta.

Mä vaihdoin öljyt viimeksi viime syksynä jakolaatikkoon, samalla ku asensin tukiraudan. silloin oli pientä metallisilppua drain plugissa jonkun verran, mutta väriltään nesteet ok eikä seassa palasia. Nyt ei ollu oikeestaan mitään, mutta eipä niillä öljyillä oltu kauaa ajettukaan, varmaan alle 5tkm.
 
Vs: 3000GT perästä kuuluu kolinaa/pauketta.

J. Helle sanoi
En oo kyllä yhtään kunnon lähtöä ottanu moneen vuoteen kun tiesin että voi jäädä viimeseks.

NÖSSÖ! Kyllä ne viat tulee ulos äkkiä kun muutaman kerran poistattaa. ;D
 
Vs: 3000GT perästä kuuluu kolinaa/pauketta.

Clutch dump = FWD mod. ;D

Ei viitti väkisin hajottaa.. :)

edit: Mistähän helvetistä sen vetarin sitten hommaa jos on rikki, ei ilmeisesti uutena saa enää MISTÄÄN. :seina
 
Vs: 3000GT perästä kuuluu kolinaa/pauketta.

J. Helle sanoi
Clutch dump = FWD mod. ;D

Ei viitti väkisin hajottaa.. :)

edit: Mistähän helvetistä sen vetarin sitten hommaa jos on rikki, ei ilmeisesti uutena saa enää MISTÄÄN. :seina
sinne käy muistaakseni e39 galantin vetari...ainaki osaksi ulkopähän pitäs käydä. Laipat voi olla erilaiset. Laakerihan on täysin sama.
Sinähä asuit Tampereel? Kysy jos tarviit apua :peukku
 
Vs: 3000GT perästä kuuluu kolinaa/pauketta.

Hyvä tietää, jos se on edes vetarissa vika.

Nokialla nykyään.. Kiitos tarjouksesta, katotaan nyt kuinka pitkälle omat avut riittää ja jos ei riitä niin saatan apua sitten pyytää. :)
 
Vs: 3000GT perästä kuuluu kolinaa/pauketta.

J. Helle sanoi
Clutch dump = FWD mod. ;D

Ei viitti väkisin hajottaa.. :)

edit: Mistähän helvetistä sen vetarin sitten hommaa jos on rikki, ei ilmeisesti uutena saa enää MISTÄÄN. :seina

Vetareita löytyy joka nurkkaan... :peukku
 
Vs: 3000GT perästä kuuluu kolinaa/pauketta.

Ei se tuosta oo ainakaan kiinni.... teitkö jo kardaani/jakoloota testin?
 
Vs: 3000GT perästä kuuluu kolinaa/pauketta.

Ymmärsin että autolla pystyy kuitenkin ajamaan edelleen mutta paukkuen? Mielestäni jos boorit pettää, oli ne sitten outputshaftin, vetarin tai stubbin, niin se on enemmän tyyppiä kaikki tai ei mitään eli kerrasta lyö sitten tyhjää eikä ainakaan montaa kertaa paukuttele.

Kuvauksen perusteella enemmän veikkaan vähintään toista pyöränlaakeria ja jos niissä kerran on jo väljää niin ei ainakaan homma mene hukkaan vaikka laittaisi kuntoon. Olen nähnyt muissa merkeissä kun pyöränlaakerit paukkuu aikansa kunnes paukahtaa viimeisen kerran ja lopputulos on kaikkea kiinni leikanneen pyörän ja kolmipyöräisen auton väliltä...

Jos oikea puoli jo kolahtelee kerran kuopissa niin jossain siellä on väljää. Jos ei laakerissa niin vaikka iskarin tai tukivarsien päissä. Kannattaa se AWS käydä kanssa läpi. Sopivasti väljää oikeassa kohtaa niin voi alkaa pompottamaan vedättäessä.

No tälläistä arvailua, vaikeahan näistä on näkemättä ja kuulematta varmaksi sanoa...
 
Vs: 3000GT perästä kuuluu kolinaa/pauketta.

Pystyy ajelemaan ihan hyvin eikä normaalissa ajossa tunnu/kuulu mitään vikaa. Ainoastaan KOVASSA kiihdytyksessä kuuluu pauketta.
Pyöränlaakerit on jo ostoslistalla ja tulee vaihdettua lähiaikoina molemmille puolille. Eivät kuitenkaan (vielä?) ujella kuten kuluneilla laakereilla yleensä on tapana.
En saanut stub akselia irti ku ei käsissä riittänyt vääntö, vai olisko ollu vääränkätinen kierre? Eipä tullut mieleen siinä v*tutuksen keskellä.. :seina
Ylätukivarret ja coiloverit on melko uudet ja ovat erinomaisessa kunnossa, AWS varmaan lähtee lähiaikoina kunhan saan tarpeeksi motivaatiota. :)

Tuli sitten mieleen että vois se vika olla myös vanhassa ja kuluneessa kardaanissa. Ja ennen ku kukaan kysyy että miksi on vakio kardaani paikoillaan kun tallissa on hiilarikardaani niin syy siihen on se, ettei vakiokatti ja hiilarikardaani mahdu samaan aikaan paikoilleen. Nyt kun on kisakatti hommattu niin voi laittaa myös CFDS:n. Ja ei, en vielä(kään) testannut jakolaatikkoa mitsumikon ohjeistamalla tavalla. :-[ Teen sen samalla ku vaihdan kardaanin. Vähän ajauduin sivuraiteille ja aloin vaihtaa jarrulevyjä & -paloja joka nurkkaan. :)
 
Vs: 3000GT perästä kuuluu kolinaa/pauketta.

..ja yksi mikä voisi myös olla niin antautuva takavisko.
 
Vs: 3000GT perästä kuuluu kolinaa/pauketta.

Itellä paukku pari kuukautta rajummissa kiihdytyksissä...muuten pelas ku kello.

Olin sata varma, että perä..... os ja jakolootan boorit
 
Vs: 3000GT perästä kuuluu kolinaa/pauketta.

Tuli sellainen skenaario mieleen että ootko just vaihdellu renkaita tai säätäny paineita?
Tonnarissahan tuntuu olevan sellainen ominaisuus että jos pyörien säteissä on liikaa eroa niin alkaa kunnolla vedättäessä täristää. Muuten toimi normaalisti. Huomasin tämän pari vuotta sitten kun tuli testailtua eri rengaspaineita. Sopivasti kun taakse kun laittoi liikaa painetta ja eteen liian vähän niin alkoi tämä tärinä joka loppui heti kun takarenkaista pudotti paineita. En nyt enää muista paljonko eroa oli mutta jotenkin muistelen että 8-10 mm alkoi olla liikaa. Tämähän on helppo mitata vaikka betonilattialla tönärillä lattiasta vanteen ulkoreunaan.
 
Vs: 3000GT perästä kuuluu kolinaa/pauketta.

Laitetaan ny ratkaisu tännekin niin ei jää auki. Eli kardaani oli aivan loppu ja sen vaihdolla lähti kaikki kolinat vedossa. Lisäksi oikealta takaa oli säädettävän ylätukivarren kiristysmutteri jäätetty löysälle, v*tun Vianor. :seina Takapyörän laakerit myös uusittu. Toki ei vielä oo tarinalla onnellista loppua kun auto on vielä todella uraherkkä, eli vetelee ärsyttävästi puolelta toiselle pienimmissäkin urissa. Tätä se on aina tehnyt kesärenkailla mutta nyt tilanne on TODELLA paha. Kaipa siellä on vielä väljää jossain.
 
Vs: 3000GT perästä kuuluu kolinaa/pauketta.

J. Helle sanoi
Toki ei vielä oo tarinalla onnellista loppua kun auto on vielä todella uraherkkä, eli vetelee ärsyttävästi puolelta toiselle pienimmissäkin urissa. Tätä se on aina tehnyt kesärenkailla mutta nyt tilanne on TODELLA paha. Kaipa siellä on vielä väljää jossain.

Auttaisiko sama kuin yleensä muissakin autoissa ? Lisää Camberia eteen ? Mitä muita säätöjä alustasta löytyy , eli mitä "ohjauskulmia" voi säätää ?
 
Vs: 3000GT perästä kuuluu kolinaa/pauketta.

Hyvä että tuli kuntoon, :peukku

Siellä on kulmat päin sitä ihtiään...siks ei pysy tiellä, käytä jossain muualla säädössä, näin kävi myös oulussa...toissa kesänä :seina
 
Vs: 3000GT perästä kuuluu kolinaa/pauketta.

Noi alustan säädöt on mulla vähän hakusessa, ei oo oikein vahvinta osaamista toi alusta ja säädöt niin sanotusti. :) Mutta BC-racing alustasarja siis autosta löytyy. Kiitos tosta Camber vinkistä, täytyy kokeilla. :peukku
 
Vs: 3000GT perästä kuuluu kolinaa/pauketta.

Kyllä siel on kulmat ihan mitä sattuu jos vetelee. Suosittelen myös uutta suuntausta.
Laita vaikka lauta rengasta vasten (vannetta vasten) ja mittaa auraukset ja katso onko auraus koriin nähden edes sama molemmin puolin.
 
Vs: 3000GT perästä kuuluu kolinaa/pauketta.

Hyvä vinkki, täytyy vaan käydä varastamassa lauta naapurin aidasta kun ei satu just nyt löytyyn. :P Mä käytin olikohan viime kesänä vianorilla kulmien säädössä ja oletin niiden olevan kunnossa, vaikka veteli silloinkin heti sen jälkeen. Noh, nyt kun katsoo kesärenkaita, niin ne on kulunut ulkoreunalta ihan helvetisti, ja siksi laitoin itse lisää camberia. Eli ei oo tarkoissa säädöissä siltä osin. Toisaalta kun miettii että jos ne on jättänyt takaa sen mutterinkin auki niin mitäköhän muuta ne on ryssinyt siinä samalla???
 
Vs: 3000GT perästä kuuluu kolinaa/pauketta.

Moro. Tosiaan omakin on tosi uraherkkä. Viime viikolla teetin markkinoiden uusimmilla laitteilla nelipyöräsuuntauksen ja kaikki muut arvot speksien sisään paitsi takana camberit -1,5 astetta per puoli. Varmaankin osasyynä uraherkkyyteen on eri raideleveys edessä ja takana. Vanteet 8,5" ja 9,5" ja rengastus 234/40/18. Täytyy kyllä heittää ehkä vinkkinä että oli parempi ja terävämpi huomattavasti ajaa kun edessä aurausta oli enemmän kuin mitä nyt kun on lähes nollassa. Niin ja tosiaan takaa siis säätövara loppu kesken, siks jäi melko paljo negatiivista camberia.
 
Vs: 3000GT perästä kuuluu kolinaa/pauketta.

3sx:ltä säädettäviä tukivarsia taakse :peukku
Kulukee suoraan :driver
 
Vs: 3000GT perästä kuuluu kolinaa/pauketta.

Vähän offtopiccia, mutta mistä nään taka 3000GT akseliston räjäytyskuvat? oon vaihtamassa jarrukilpiä taakse kummallekkin puolelle.. lähteekö se napa irti jos irrotan ne kolme vai neljä pulttia/mutteria vetarin puolelta siitä laipasta? oon jo jarrut purkanu ja pitäs saada tulemaan ulos se keskiö että saa laitettua uuden kilven... kaikki on niin vit*n ruosteessa että ei tiiä mikä osa on yks ja mitkä on eri osia. :peukku
 
Vs: 3000GT perästä kuuluu kolinaa/pauketta.

On siellä sisällä se mutteri takapäässäkin. 4 pultilla laipassa vetari on ensin kiinni.
Tarviit sitte ulosvetäjää.
 
Vs: 3000GT perästä kuuluu kolinaa/pauketta.

Harri K sanoi
On siellä sisällä se mutteri takapäässäkin. 4 pultilla laipassa vetari on ensin kiinni.
Tarviit sitte ulosvetäjää.
Joo nii tajusin kyllä. väsyneenä tässä sekoilen. kiitos . ::) ;D
 
Takaisin
Ylös Bottom