Vs: 3000gt TT takapyörän laakeri
Vasemman takapyörän laakerit vaihdettu!
Aikaa meni ~4h kaikkine turauksineen. Ja DYN4-Gallun motonet laakerisarja käy suoraan, lukuunottamatta akselin lukitusmutteria, mutta senhän voi ottaa vanhasta
Laakeripesissä ei ollut mitään vikaa. Toinen laakeri vähän hankas, eli oli menossa ja piti ääntä siellä. Vaihto tehtiin siis ennenkuin mitään oli ehtinyt hajota
eukku
ISO KIITOS kuuluu Tepille, jonka neuvot on kyl hyviä!
eukku
Kerron vaikka huomenna miten vaihto tehdään. (kuvia ei ole, mutta ei tossa niitä välttämättä tarttekaa)
Miten vaihdat takapyörän laakerit 3kgt:hen:
1. Nosta auto ylös
2. Ota pyörä pois ;D
3. Irroita jarrusatula ja laita se roikkumaan nippusiteellä iskunvaimentimen jouseen kiinni
4. Poista jarrulevy
5. Irroita 4 mutteria/ruuvia navan ja vetoakselin välistä (vetoakseli siis irti navasta)
5. Avaa navan vetoakselin lukitusmutteri (navassa siis vielä yksi pätkä vetoakselia)
6. Naputtele vetoakseli pois navan sisältä (Tulee ulospäin navasta autostapäin)
7. Lyö sopivalla isolla hylsyllä sisempi laakeri pois navan sisältä (autoonpäin)
8. Ota 6.kohdan akselinpätkä pöydälle ja tutki se (siinä on kiinni siis vielä 1kpl isompia laakereita, sekä ABS:n ratas)
9. Lämmitä ABS:n ratas ja vedä se ulosvetimellä pois
10. Lämmitä isompi laakeri ja vedä se samaan suuntaan kuin ABS:n ratas. Laakerin saattaa joutua rikkomaan ulkokehältä (ulkokehä laikalla poikki + kuulat irti), jolloin saa lämpöä annettua laakerin sisäkoolingille ja siellä on hyvä ura mihin naputella sitä, kunnes se irtoaa akselilta. VARO laakerin navanpuoleisessa päässä olevaa peltilevyä, jota vasten EI saa väännättää laakeria yhtään
11. Jäähdytä akseli
12. Paina uusi laakeri akselille prässillä tms
13. Paina ABS:n ratas takaisin paikoilleen
14. Naputtele autossa vielä kiinni olevaan keskiöön uusi laakeri laakeripesäänsä (se pienempi) Auton keskeltä ulospäin lyömällä
15. Asenna uusi "stefa" kohdan 14. laakerin jälkeen (myöskin keskeltä ulospäin naputtelemalla)
16. Työnnä akseli navan sisälle (uusineen laakereineen)
17. Naputtele varovasti akselia sisäänpäin(laakeri menee laakeripesäänsä) samalla hiljaa kiristäen lukitusmutterilla.
18. Kiristä lukitusmutteri oikeaan momenttiin (160Nm?) sekä varmista,tämän jälkeen että napa pyörii vaivattomasti
19. Asenne sisempi vetoakseli takaisin (kohta5) sekä jarrusatula+pyörä
20. Start the engine and do testdrive
eukku