3000GT Webaston asennus

J. Helle

Member
Liittynyt
14 Tammikuu 2009
Sijainti
Nokia
Aloin eilen asentelemaan Webastoa tonnariin (kyllä, ihan oikeasti). Ja muuten tuntuis olevan aika yksioikoista, mutta sisäpuhaltimen ohjauksen toteus on vielä päättämättä. Koska autossa on automaatti-ilmastointi, niin normaalisti puhallinta ohjaa (ilmeisesti) PWM-ohjattu transistori, eli puhaltimella ei ole erillisiä etuvastuksia, joita voisi kytkennässä hyväksikäyttää. Tästä syystä ehkä helpoin toteutus olisi Webaston oma IPCU-rele, joka on siis PWM-ohjattu rele, jonka voi ohjelmoida pyörittämään puhallinta halutulla nopeudella. Tuo em. rele on kuitenkin melko kallis (~80e ebaysta), ja niitä ilmeisesti hajoileekin silloin tällöin.

Toinen ja edullisin vaihtoehto ohjaukselle olisi n. 5-10 ohm, 50w vastuksen lisääminen puhaltimelle sillon kun webasto sitä ohjaa. Tällä tavalla toteutettuna ei kuitenkaan ole säätömahdollisuutta jos vastusvalinta onkin epäsopiva, vaan vastuksen joutuu vaihtamaan. (pyörii liian nopeasti tai hitaasti).

Kolmas vaihtoehto voisi ehkä olla M171 tai M195 PWM tehonsäädin, jota esim. Bebek suomessa myy. Ensiksi mainittu on halvempi, kestää 10A ja luultavasti riittäisi hommaan.

Haluaisinkin kuulla mielipiteitä että miten sinä ohjauksen toteuttaisit ja miksi? Ja pitääkö sähköasennuksissa huomioida esim vakuutusyhtiön kanta asiaan, eli onko ns. pakko käyttää Webaston omaa relettä, yms muuta huomioitavaa.

Tässä vielä auton sähkökaavio ja Webaston manuaali josta löytyy sähkökaavio:

1biff6z.jpg
 
Vs: 3000GT Webaston asennus

Sigmassa vastaavan tyyliset sähköt, ja silloin aikanaan kun siihen Weban pulttasin, tyydyin laiskana asentamaan suoraan Weban omalla vastuksella (kuumenee, kannattaa sijoittaa konetilaan) suoran virran puhaltimelle, ja puhallinnopeus vastasi sopivaa, virrankulutus pysyi maltillisena.

Itkurelettä kannata tuossa käyttää turhaan, kun ilmankin pärjää.
 
Vs: 3000GT Webaston asennus

Eli sullako tuli webaston mukana joku tehovastus? Sattuisitko tietämään sen resistanssia?

Tarvii varmaan rakentaa myös releohjattu maa puhaltimelle, kun eihän se sähkökaavion mukaan maadoitu mihinkään ilman sitä. Lisäksi tarvii varmaan vielä webaston ohjaus ohittaa releellä, kun laittaa avaimesta virrat päälle, jotta ajon aikana ilmastointi toimii kuin pitääkin.
 
Vs: 3000GT Webaston asennus

Ai niin, lisäksi olis kiva tietää, että mahtaako bensapumppu toimia jos laitan sen paluulinjaan konehuoneessa. Vai onko pakko laittaa tankin läheisyyteen?
 
Vs: 3000GT Webaston asennus

0,9 ohm / 40W taitaa olla se yleisin webaston vastus, Kahan tuotenumero KW 939913 ja maksaa alle 10€
 
Vs: 3000GT Webaston asennus

Riittääkö paluulinjassa polttoainetta webastolle? Tai siis mistä moinen ajatus?

Melkein helpoin vetää oma linja tankilta.

Jos taas laittaa tulopuolelta haaran, niin saattaa bensan paineesta tuo webaston pumppu päästää bensat läpi ja sittenhän sitä on laite täysi.

Pienellä varauksella yäpuolen jutut, enemmän kuultua kuin tietoa :D

Eberi odottaa itsellä asennusta myös, mutta jos nyt ensin tietäisi onko vuoden päästä talvelle vai vasta seuraavalle kesälle edes ajokuntoinen ;D
 
Vs: 3000GT Webaston asennus

pt. sanoi
Riittääkö paluulinjassa polttoainetta webastolle? Tai siis mistä moinen ajatus?

Melkein helpoin vetää oma linja tankilta.

Jos taas laittaa tulopuolelta haaran, niin saattaa bensan paineesta tuo webaston pumppu päästää bensat läpi ja sittenhän sitä on laite täysi.

Pienellä varauksella yäpuolen jutut, enemmän kuultua kuin tietoa :D

Eberi odottaa itsellä asennusta myös, mutta jos nyt ensin tietäisi onko vuoden päästä talvelle vai vasta seuraavalle kesälle edes ajokuntoinen ;D

Ongelma kai on siinä, että jaksaako pumppu imeä tankilta asti. Nuo webaston pumput kun huomattavasti paremmin työntää kuin imee. Tankin sisällä paluulinja tulee pohjalle asti, eli sen puoleen ei pitäisi olla ongelmia. Ajatus lähti siitä, että asensin Webaston tuulilasinpesunestesäiliön paikalle ja kun akkukin on jo takakontissa niin siinä on ihan riittävästi tilaa. Kaikki liitännät on sopivasti lähellä ja bensapumpunkin nyt asensin sitten paluulinjan, vaihdetaan taakse jos ei toimi. Tuulilasinpesunesteen vedän takasäiliöltä evap-linjaa pitkin, eli siis siitä, mikä menee siihen mustaan kanisteriin.
 

Liitetiedostot

  • weba.jpg
    weba.jpg
    292.9 KB · Lukukerrat 658
  • weba2.jpg
    weba2.jpg
    225 KB · Lukukerrat 619
Vs: 3000GT Webaston asennus

ST sanoi
Sigmassa vastaavan tyyliset sähköt, ja silloin aikanaan kun siihen Weban pulttasin, tyydyin laiskana asentamaan suoraan Weban omalla vastuksella (kuumenee, kannattaa sijoittaa konetilaan) suoran virran puhaltimelle, ja puhallinnopeus vastasi sopivaa, virrankulutus pysyi maltillisena.

Itkurelettä kannata tuossa käyttää turhaan, kun ilmankin pärjää.

Vahvistetaan että ST:n asennus toimii Sigmassa (missä vastaava ilmastointi) edelleen, kunhan vain muistaa jättää puhalluksen ja lämmöt täysille aina sammuttaessa.
 
Vs: 3000GT Webaston asennus

DaJackal sanoi
Vahvistetaan että ST:n asennus toimii Sigmassa (missä vastaava ilmastointi) edelleen, kunhan vain muistaa jättää puhalluksen ja lämmöt täysille aina sammuttaessa.

Ei se kyllä ihan oikein ole kytketty, jos puhallinnopeus pitää olla paneelista täysillä, että toimii....
 
Vs: 3000GT Webaston asennus

pexi sanoi
Ei se kyllä ihan oikein ole kytketty, jos puhallinnopeus pitää olla paneelista täysillä, että toimii....
Montako olet Sigmaan asentanut?
 
Vs: 3000GT Webaston asennus

J. Helle sanoi
bensapumpunkin nyt asensin sitten paluulinjan, vaihdetaan taakse jos ei toimi.
Tuossa on se ongelma että jos käytät ajaessa, niin weban bensapumppu hajoaa nopeasti/nopeammin kuin oletettu kestoikä, koska ei kestä painetta, jota aina kuitenkin vähän on paluulinjassakin.
 
Vs: 3000GT Webaston asennus

ST sanoi
Montako olet Sigmaan asentanut?

En yhtään, mutta yleisellä tasolla viittä vaille v*tun monta erilaista lisävarusteasennusta viimeisen 20:n vuoden aikana ja tähän asti jokainen on saatu toimimaan ja jos sinne Webaston asennukseen on vastus tai ipcu laitettu, niin puhallusnopeuden osalta automaattisesti.

Mitä ihmettä se vastus tekee siellä, jos puhalluksen säätöön pitää koskea?

Jos auton osalta kytkentä on kerran samanlainen, kuin yllä olevassa kaaviossa ja webaston releen yksi kautta syötetään puhaltimelle 30 ja releen kaksi kautta 31 (tehovastus välissä), niin miksi siihen puhaltimen säätöön pitäisi koskea?
Ja jos tuolla kytkennällä siihen pitää koskea, niin jotain on väärin kytketty. Ja jos se vastus on jossain muussa välissä on se kykentä taas väärin.
 
Vs: 3000GT Webaston asennus

pexi sanoi
En yhtään, mutta yleisellä tasolla viittä vaille v*tun monta erilaista lisävarusteasennusta viimeisen 20:n vuoden aikana ja tähän asti jokainen on saatu toimimaan ja jos sinne Webaston asennukseen on vastus tai ipcu laitettu, niin puhallusnopeuden osalta automaattisesti.

Mitä ihmettä se vastus tekee siellä, jos puhalluksen säätöön pitää koskea?

Jos auton osalta kytkentä on kerran samanlainen, kuin yllä olevassa kaaviossa ja webaston releen yksi kautta syötetään puhaltimelle 30 ja releen kaksi kautta 31 (tehovastus välissä), niin miksi siihen puhaltimen säätöön pitäisi koskea?
Ja jos tuolla kytkennällä siihen pitää koskea, niin jotain on väärin kytketty. Ja jos se vastus on jossain muussa välissä on se kykentä taas väärin.
Tää on kyllä niin tyhjentävä vastaus. Aika usein törmää näihin päin vittua puhallin asennuksiin, ihan sellaisissakin jossa helppo toteuttaa ???
 
Vs: 3000GT Webaston asennus

pexi sanoi
En yhtään, mutta yleisellä tasolla viittä vaille v*tun monta erilaista lisävarusteasennusta viimeisen 20:n vuoden aikana ja tähän asti jokainen on saatu toimimaan ja jos sinne Webaston asennukseen on vastus tai ipcu laitettu, niin puhallusnopeuden osalta automaattisesti.

Mitä ihmettä se vastus tekee siellä, jos puhalluksen säätöön pitää koskea?

Jos auton osalta kytkentä on kerran samanlainen, kuin yllä olevassa kaaviossa ja webaston releen yksi kautta syötetään puhaltimelle 30 ja releen kaksi kautta 31 (tehovastus välissä), niin miksi siihen puhaltimen säätöön pitäisi koskea?
Ja jos tuolla kytkennällä siihen pitää koskea, niin jotain on väärin kytketty. Ja jos se vastus on jossain muussa välissä on se kykentä taas väärin.
Niinpä niin..

Kyllä minäkin olen useamman asentanut, ja vähän myös muutakin, ja se mikä toimii hyvin volkkarissa ei välttämättä toimi kaikissa muissa..

Kuten kirjoitin, SAMANTYYLISET, eroavaisuuksien vuoksi juurikin hieman eri.

Ja jos itkureleellä aina maailma pelastuisi, niin miksi silloinkin 95% tapauksista PITÄÄ KOSKEA puhallinsäätöön, kuten hyvin tiedät?

Ja nykyisillä 1-2v kestoiällä olevilla itkureleillä ei pahemmin juhlita.
 
Vs: 3000GT Webaston asennus

ST sanoi
Niinpä niin..

Kyllä minäkin olen useamman asentanut, ja vähän myös muutakin, ja se mikä toimii hyvin volkkarissa ei välttämättä toimi kaikissa muissa..

Kuten kirjoitin, SAMANTYYLISET, eroavaisuuksien vuoksi juurikin hieman eri.

Ja jos itkureleellä aina maailma pelastuisi, niin miksi silloinkin 95% tapauksista PITÄÄ KOSKEA puhallinsäätöön, kuten hyvin tiedät?

Ja nykyisillä 1-2v kestoiällä olevilla itkureleillä ei pahemmin juhlita.

Avaahan nyt sitten, miksei tuo kertomani kytkentä toimisi Sigmassa.
Mikä se ero niissä on?
 
Vs: 3000GT Webaston asennus

Mielenkiinnosta heitän sigman sähkökaaviot:

http://www.kaxlon.com/mcs/manualer/Sigma97ElectricalWiring.zip
 
Vs: 3000GT Webaston asennus

Kiitos Harri.
Puhallinmoottorin osalta käytännössä sama kuin yllä oleva...
Sitten kun on perusteltu, miksi esittämäni kytkentätapa ei toimisi, jään odottamaan sitä 95% listaa autoista, joissa ipcu:n tai pwm gw releen käyttämisen yhteydessä puhallinopeuden säätöön pitää koskea kun webastoa käytetään. Lämmönsäätöön ja puhalluksen suuntaukseen kyllä, mutta puhallin nopeuteen?
 
Vs: 3000GT Webaston asennus

Harri K sanoi
Liekkö icpu rele on ohjelmoitu oikein? Eikös sekim pidä tehdä? .

Tässä tapauksessa siinä Sigmassa ei ole ipcu:ta, vaan pelkkä vastus.
Mutta muuten se ipcu kyllä pitää ohjelmoida autoon sopivaksi.
 
Vs: 3000GT Webaston asennus

pexi sanoi
Avaahan nyt sitten, miksei tuo kertomani kytkentä toimisi Sigmassa.
Mikä se ero niissä on?
Mjoo, sen verran korjaan että eihän puhallinnopeuteen tarvitse itkureleen kanssa koskea.

Mutta, itse kytkentä, vaikka siitäkin useampi vuosi jo on, niin muistaakseni meni niin että koska autossa oli myös häly, joka ohjasi myös keskusmoduulia (jonka takana mm lasinnostimet, AAC:n purkki, ECUt yms kaikki), niin teki myös sen että veti pimeäksi AAC:n ohjainpurkin.

Noh, tästähän seurasi se että vetää myös sisäkierron päälle kun sammuttaa auton, ellei säädä puhallinta täysille, jolloin jättää läpän auki.

Ja kyllä, olisihan tuon voinut itkureleelläkin hoitaa, mutta miksi käyttää kallista ja epävarmaa, jos selviää halvemmalla ja luotettavammin perustekniikalla?

Johtotyössä kun ei yhtään säästä, teki miten päin tahansa.

Ja niin, yhtälailla olisi itkureleen kanssa laitettava puhallin täysille, että jättää läpän auki.
 
Vs: 3000GT Webaston asennus

ST sanoi
Mutta, itse kytkentä, vaikka siitäkin useampi vuosi jo on, niin muistaakseni meni niin että koska autossa oli myös häly, joka ohjasi myös keskusmoduulia (jonka takana mm lasinnostimet, AAC:n purkki, ECUt yms kaikki), niin teki myös sen että veti pimeäksi AAC:n ohjainpurkin.

Noh, tästähän seurasi se että vetää myös sisäkierron päälle kun sammuttaa auton, ellei säädä puhallinta täysille, jolloin jättää läpän auki.

Ottamatta sen enempää kantaa onko kuvatunlainen tapahtumasarja edes teoriassa mahdollinen, mä olisin kyllä tossa tapauksessa alottanut webaston asennuksen muuttamalla hälytinkytkennän tolkulliseksi, koska a) tuollaisessa kytkennässä ei ole mitään järkeä ja b) yhdenkään hälyn immopiiri ei ole specsattu tuollaisille kuormille. Nimitäin Harrin linkkaamasta kaaviosta voi todeta, että tuollaisen "katkoksen" tekeminen vaatii kytkennän pääsulakkeille.
Mutta se hälykytkentä ei liity tähän, joten vaikka siitä saisi oman väännön aikaiseksi, niin ei siitä sen enempää...
Pääasia että puhallin pyörii edes jossain tilanteessa.
 
Vs: 3000GT Webaston asennus

Olisko se nyt tässä, omasta mielestä toimii niin kuin kuuluukin mutta kertokaa vielä oma mielipiteenne. :)
 

Liitetiedostot

  • 1biff6z.jpg
    1biff6z.jpg
    119.9 KB · Lukukerrat 598
Vs: 3000GT Webaston asennus

J. Helle sanoi
Olisko se nyt tässä, omasta mielestä toimii niin kuin kuuluukin mutta kertokaa vielä oma mielipiteenne. :)

Äkkiseltään katottuna sanoisin, että toimii.
Muista tosiaan, että kuten aikaisemmin on todettu, tuo vastus kuumenee pirusti, sijoituspaikka sen mukaan.
 
Vs: 3000GT Webaston asennus

Yllä oleva kytkentä on nyt testattu toimivaksi ja lisäksi tuo bensapumppukin tuntuu toimivan hyvin paluulinjassa. Jostain luin että lähes tyhjällä tankilla ei välttämättä toimi, ei siis jaksaisi vetää. Itse oon testannut nyt 1/4 tankilla ja silloin lähti ainakin vielä pyörimään. Lisäksi ostin GSM-releen jolla voi siis puhelinsoitolla laittaa auton lämpenemään. Tämä maksoi ebayssä n. 30 euroa. :peukku
 

Liitetiedostot

  • rtu.jpg
    rtu.jpg
    127.4 KB · Lukukerrat 369
Takaisin
Ylös Bottom