4G63 - 4g67 vapari + E85 keskustelua pätkä

simo

New Member
Liittynyt
13 Tammikuu 2013
Moro! Vähän ajattelinkin, ettei se voi olla niin yksinkertaista, että sopii heittämällä. Mutta ei sinällään paha hinta, vaikka rahdin osuus näytti olevan noin kaksi kolmannesta koko hinnasta. Yhteensä noin 250 dollaria. Muuten, kokeilin huvikseni etanolin soveltuvuutta tuohon 91 gti lanceriin. Aika lailla mielenkiintoista kaiken kaikkiaan. Tämä normi bensa 95e10 toimi aivan hel..... huonosti, 98 vörkkii loistavasti, 40% e85 60% e95 toimii kohtuullisesti, 40% e85 60% 98 toimii hyvin. Ecun softan muokkaamisesta en ymmärrä mitään, ja sen jätänkin sovinnolla ammattilaisille. Toi oli vain lyhytaikainen kokeilu. Vain niin, että huomaa miten ecu pystyy sopeutumaan eri lantrinkeihin. Vain pari pientä tiukempaa täysikaasu vetoa per coctail. Summarum näyttäis siltä, että rutistusta lisää, enemmin kakkua ja ecun softat etanolille sopivaksi, niin siitä se taitaa lähteä!? Nyt on jo normi 98 tankissa ja saa ollakin niin kauan kunnes ns hardware kohdillaan.
 
Vs: 4G63 - 4g67 vapari + E85 keskustelua pätkä

Jep, laitan infoa. Menee kuitenkin kevääseen ennen kuin pääsen asentelemaan. Autotalli projekti jäi viime kesänä vaiheeseen (puuttuu ovet ja lämpöeristys). Hitto, kun ei tunnu löytyvän 4g63 10,5:1 mäntiä ja peltisarjaa samasta paikasta (voisi mahd. säästää rahdissa). Muuten, ainakin wiseco ja mahle tekee mäntiä 4g64 kampura/ 4g63 lohko. Mutta.. niin kuin olettaa saattaa noin 20cc palotilalla männässä, eipä oikein vaparikäyttöön. Siis ainakin 6 bolt, 21mm männäntappi ja 150mm kanki.
 
Vs: 4G63 - 4g67 vapari + E85 keskustelua pätkä

Jep, tiedän. Olen juuri tilailemassa Wisecon 6-bolt 4G63 stroker mäntiä, pienipalotilaiselle kannelle, 11+ puristeisena, US-partsilta..

Valmiina ei löydy, kaikki valmiit setit on turbolle sopivilla puristuksilla, ja isopalotilaiselle kannelle.
 
Vs: 4G63 - 4g67 vapari + E85 keskustelua pätkä

(simo kysyi mitä männnät maksaa)->

Ei ole vielä hinta tiedossa, hahmottelen vielä männän pään mallia.
 
Vs: 4G63 - 4g67 vapari + E85 keskustelua pätkä

Männistä oli aiemmin puhetta, niin custom Wisecot näyttää (tällä hetkellä) asettuvan tuohon 850e-900e haarukkaan.

Ja tuolle kombinaatiolle (6-bolt 4g63 stroker alakerta, 43cc palotilainen kansi (ELI pienempi palotila kuin vakio 4G63 DOHC), ja 12:1 puristukset) löytyy nyt valmiit piirustukset US-Parts/Autoracingilta.

Sama stroker alakerta ja 47cc palotilainen kansi antaa noilla samoilla männillä noin 11,2:1 puristukset. Ihan OK puristukset bensalle-vaparikäytössä.
 
Vs: 4G63 - 4g67 vapari + E85 keskustelua pätkä

Morjens Niko! Lueskelin, että toi 64 kampura ei ole niitä kestävimpiä. Onko sulla menossa koneen sisään oikea stroker kampura? Sinällään hyvistä tilaustyönä tehdyistä korkeapuriste männistä tuo hinta on tosi ok. Mutta joudunko ostamaan vielä kunnon kampiakselin? 67 kansi tulisi, eli 43cc.
 
Vs: 4G63 - 4g67 vapari + E85 keskustelua pätkä

Jep, billet akseli, H-kanget, the whole works. Alakerrasta tulee sellainen, että sitä ei toivottavasti tarvitse olla joka kesä avaamassa.

Ja totta, tiedän itsekin ainakin kaksi eri 4G64 akselia, jotka on katkennut "kovemmassa" käytössä. Minusta se ei ole hyvä merkki. Ja nyt puhutaan siis 6-bolt akseleista. En tiedä onko 7-bolt akselit parempia, ainakin niitä jatkuvasti tungetaan tehokkaisiin evon koneisiinkin, eli joko ne on kestäviä, tai sitten katkeilu ei kaikkia huoleta.
 
Vs: 4G63 - 4g67 vapari + E85 keskustelua pätkä

Tervehdys! Miten on Niko, sopiiko nuo männät 88mm 4g63 6-bolt kampiakselin kanssa 162mm kiertokangilla 4g63 lohkoon? Nimittäin lueskelin vähän tuosta kampisuhteesta ja kampikulmista. Näyttäisi vähän siltä, että kampisuhde ja ala/keskikierros vääntö olisi jonkun verran naimisissa keskenään. Noilla männillä, pitkillä kangilla ja 88mm iskupituudellahan saisi kampisuhteen jo aika hiton hyväksi. En vielä löytänyt 162mm kankia kuin 7-pulttiselle, mutta pitääpä jatkaa etsiskelyä.
 
Vs: 4G63 - 4g67 vapari + E85 keskustelua pätkä

Ei sovi. Mäntä jää vakiokangilla noin millin lohkon tason alapuolelle. 11mm pidemmät kanget >no way.

Edit: jaa niin puhuitkin 88mm iskusta.... epäilen silti. Harvassa männässä on 11mm "löysää" tapin ja laen välissä....

Täytyy mittailla, kun saa männät käteen (johon mennee hetki) ja verrata GTI:n vakiomäntään..
 
Vs: 4G63 - 4g67 vapari + E85 keskustelua pätkä

Moro! Sorry, puhuin puutaheinää. Tarkoitin tietysti 156mm kankia. Tosin eihän tuo 6mm enää paljoa paranna kampisuhdetta verrattuna vakioon (1.77:1 /1.7:1). Jos olisi 162mm kanget olisikin jo 1.84:1. Sehän alkaisi lähennellä suht korkeakierroksisen moottoripyörän kampisuhdetta. Kun tämä on vielä aikalailla pelkkää löpinää, voisi ajatella miten olisi 4g61 kampura ja 156mm kanget. Siinä tulisi jo 2.08:1 kampisuhde. 162mm kangilla 2.16:1. Yamaha R1 kampisuhde taitaa olla 2.21:1. Toyota 2009 formula 1 moottorissa oli jotain 2.7x:1. Mua alkoi kiinnostamaan tämä kampisuhde asia, kun tuntuisi artikkeleiden perusteella parantavan sekä alavääntöä että kierrosherkkyyttä. Voi tietysti olla täyttä huuhaata, tai sitten ei!?
 
Vs: 4G63 - 4g67 vapari + E85 keskustelua pätkä

Vakio 4G63:n 1.7 kankisuhdetta pidetään hyvin monissa piireissä varsin hyvänä, jopa optimaalisena. En jaksa uskoa pienen muutoksen näkyvän moottorissa millään tapaa. Se mitä kankisuhteesta puhutaan, täytyy suhteuttaa kokonaisuuteen: esim. F1 moottorin kankisuhdetta ei voi käyttää vertailuun, koska F1 moottori toimii niin erilaisella tehoprofiililla ja kierroslukualueella.

Kangen pituudessahan käytännössä puhutaan kangen kulmasta. Se vaikuttaa kampiakselille välittyvään voimaan, ja männän nopeuteen eri kohdissa akselin kierrosta. Toisessa päässä (pitkä kanki) tulee vastaan kangen nyrjähtäminen (ja paino), toisessa (lyhyt kanki) kankea rasittaa liian jyrkkä kankikulma. Kaikkeen on optiminsa.

Jos käyttäisin 88 mm akselia, käyttäisin myös vakiopituisia kankia. 100 mm akseli muuttaa kankisuhdetta pois "optimista", mutta koska kankien pituuden muuttaminen matalassa 4G63 lohkossa on hankalaa 100mm akselin kanssa, sen huonomman kankisuhteen kanssa pitää vaan elää. Tai niin minä ainakin aion tehdä.

Jos on huolissaan DOHC 4G63:n ala- ja keskialueen väännöstä (vaparikäyttössä), niin katseet kannattaa ennemminkin suunnata kanteen ja imusarjaan, kuin kankiin.
 
Vs: 4G63 - 4g67 vapari + E85 keskustelua pätkä

Joo, niin taitaa olla. Paras unohtaa hölmöilyt ja noudattaa vanhaa suunnitelmaa. Mutta onhan se mukava pohtia...
 
Vs: 4G63 - 4g67 vapari + E85 keskustelua pätkä

Moro! Ajattelin kuitenkin pitäytyä halvemmissa modauksissa. Nyt mietin turboa ilman välijäähyä. 100 kw riittää minulle mainiosti, mutta parempi polttoaine talous olisi enemmin kuin toivottavaa. Ajattelin, josko imuilman korkeampi lämpötila parantaisi polttoaineen sumuuntumista/ höyrystymistä. Siksi turbo ilman välijäähyä.
 
Vs: 4G63 - 4g67 vapari + E85 keskustelua pätkä

-91 on vaan jo vähäpäästöinen, ja turbo on niin näkyvä komponentti, että se ei jää leimasetältä huomaamatta. Teho ei ole leimalla ongelma, vähäpäästöisyys on.

Ja kyllä välijäähdyttimettömät turbot ovat 70-luvun juttuja. Ei sitä höyrystymistä tarvitse ruiskukoneessa mitenkään erityisesti avittaa. Sen sijaan lämmin imuilma -> vähemmän happea -> joutuu suihkuttamaan vähemmän polttoainetta -> vähemmän tehoa. Ja nakutusherkkyys lisääntyy.
 
Vs: 4G63 - 4g67 vapari + E85 keskustelua pätkä

Juu, on just niin. Mutta totuus alkoholi käytöstä taitaa erota jonkin verran bensiini käytöstä. Alkoholihan tarvitsee kolmanneksen vähemmän happea kuin bensiini. Eli virtaukset jo liian isoissa kanavissa sen kun hidastuu. Sinä ratkaisit ongelman korottamalla kuutiotilavuutta. Aivan helvetin hyvä ratkaisu, ja taitaa mennä läpi katsastuksestakin. Mutta mutta... On se kyllä aika kalliskin.
 
Vs: 4G63 - 4g67 vapari + E85 keskustelua pätkä

Kyllä ne suuttimet sen polttoaineen sumuuntumisen ratkaisee, oli polttoaineena sitten bensa, etanoli, kerosiini tai C16.

Ikävä fakta vain on että vaparin virittäminen ON kallista ja turbokonversio ei tule menemään leimalla läpi.
 
Vs: 4G63 - 4g67 vapari + E85 keskustelua pätkä

Ja vielä ikävämpi fakta on, että halvat turbokonversiot harvoin jäävät oikeasti halvoiksi. Turbokonversioon joutuu jo lukumääräisestikin haalimaan enemmän osia, ja vaikka kaikki ostaisi halvimman mukaan, niin kyllä niistä vaan kertyy äkkiä. Ja silloin ne on sitten tosiaan kaikki halvimman mukaan. Tehtaan tekemistä vakioturbokoneistaKIN on löytynyt niitä ongelmapaikkoja, murenevia mäntiä ja muuta. Vaparin osilla ja ilman välijäähyä voi olla äkkiä taas koneen avaus edessä.

Edelleenkin, jos oikeasti tekee vääntökonetta/E85-konetta budjetilla, niin 4G63 alakerta, ja sen päälle joko isokanavainen 4G67 kansi JA cyclone-imusarja, tai pienikanavainen 4G61 kansi omalla imusarjallaan. Cyclone-vaatii tietenkin oman ohjauksen, ja EPROM ecu on joka tapauksessa kova sana. Nätisti kun tekee, niin konttorillakaan ei tule turhaa mutinaa, ulospäin kaikki näyttää vakiolta. Ja karvan yli kahteen litraan saa tehdä ihan kaikkien sääntöjenkin mukaan, kansien sotkeminen tietty on (vähäpäästöiseen) periaatteessa kiellettyä, mutta vaikeasti havaittavaa.
 
Vs: 4G63 - 4g67 vapari + E85 keskustelua pätkä

Kauheasti ala arvostetaan 4G63 vapariominaisuuksia. Itse olen ainakin enemmän kuin tyytyväinen, pienillä modauksilla tosta moottorista saa paljon luonnetta, toki mulla tuo 1.6 vaihteisto auttaa asiaan varmasti, mutta tää koppi liikkuu oikein mainiosti vielä viitosvaihteen turvin 100-200 kmh ihan joutuisasti.

veikkaan että paras suorituskykyyn vaikuttava tekijä on tuo lyhytvälitteinen laatikko, muttei tässä ainakaan vielä tonnibudjeteilla mennä ja suorituskyky on kuitenkin parempi kuin vaikkapa EP3 Type R civicissä.

Näin ollen jos ei ahtaa halua en ainakaan itse turhaan muuttelisi kankisuhteita tai miettisiä muitakaan sisäisiä modauksia. paras hyöty tulisi boksista jota pääsisi itse muokkaamaan ja pienillä sipistelyillä koneen puolelta, tuo on herkkä moottori reagoimaan esimerkiksi nokkapyörin säätöihin.

Etalinoli modi ois kyllä kova juttu :p
 
Vs: 4G63 - 4g67 vapari + E85 keskustelua pätkä

Nonii. Kauppa se on kun kannattaa... Nyt on pelimerkit kasassa, ajatellen sitä stroker konetta. Muuten T. Kiili, vieläkö sulla on se 4g63 kuuspulttisen kevennetty vauhtipyörä.
 
Vs: 4G63 - 4g67 vapari + E85 keskustelua pätkä

Morjens Niko! Tuossa juttelin US-Partsin kaverin kanssa, ja jos sinulla ei ole mitään sitä vastaan, niin tilaan itselleni samat hilut moottoriin. Olen huomannut, ja hän sanoi, että olet pioneeri! Kiitos siitä!
 
Vs: 4G63 - 4g67 vapari + E85 keskustelua pätkä

Heh, anna palaa vaan, ei ne ole mitenkään "exclusive"...
 
Takaisin
Ylös Bottom