4g63t moottorin rakentaminen (evo8)

Liittynyt
19 Toukokuu 2021
Moro, nyt alkais osien osto moottoriin. Tarkoituksena olisi nostaa tehoja sinne +- 500 hevosvoimaan. Elikkä vinkkien anto sekä järkeviä osia jos olisi jollain myydä (eli mäntiä, kankia, ahdinta yms) tulisi tarpeeseen kun ikinä ennen en ole kyseistä konetta viritellyt.
Sitten muutama tärkeämpi kysymys. Kannattaako viinalla vai bensalla lähteä hakemaan ja minkälaisilla sisuskaluilla olisi hyvä kone tehdä? Entä kuinka pitkälle vakio kannella pärjää?
 

TuplaNokka

PunkkaRacingTeam
Liittynyt
1 Helmikuu 2015
Alkuun lähtö lohkosta, öljymodit ja tasojen puhistus kannesta ja lohkosta, jos mahollista niin glyptalilla lohkon ja kannesta sisä osat, alakerrasta, laakeri välysten mittaus ja uudet laakerit, kingpin hyvä laakeri vaihto ehto mutta saatavuus corona takia hyvin huono, vakio Kanget menee vielä noilla tehoilla mutta jos huolestuttaa niin eagle veivit hyvä vaihto ehto, vakio männät vaihtasin wiescoihon jos meinaat viinalla, kanteen beehive jouset ja venttiilien putsaus ja "istuttaa" ne uudelleen, ja Joko uudet OEM nostimet to non-tick jos saatavilla, ehottomasti cometic MLS kansipahvi (tämän takia lohkon ja kannesta tasaus koska vaatii sen) arp kansi pultit ja kk tukilaakeri pultit, jos meinaat tp-akselit pitää niin uudet laakerit niille, pa linja riippuen mille pohjalle rakennan mutta aem säädettävä fpr ja suutintukki, fic suuttimet (laskuri nettisivulla mitkä tarviit), ahdin budjetin mukaan, fp:llä hyviä vaihtoehtoja, Garret, holset, riippuen ahtimesta ja ajotyylistä tubulaarinen tai "tukki" pakosarja, ja haltech/aem plug in ecut ja säätöihin,
pistäisin myös polyuretaani kannatin kumit, varsinkin jos meinaat tp-akselit poistaa, jakopäähän evo9 OEM Hihna ja hilppeet, ja ite en henk kohtasesti laittais tiukempia Nokkia noille tehoille, turhaa pään vaivaa vain säädöille, säädettävät nokkapyörät jos meinaat hieno säätää muttei välttämättömät, ja luonnollisesti kaikki uudet tiivisteet ja stefat etc. Olisikohan tuossa nyt alkuun ainakin, oem osia kannattaa käyttää mahdollisimman paljon missä pystyy, kaikki työ mitä jätät nyt tekemättä löytyy edestä päin, crankwalk on valitettavasti 7-pulttisen heikko kohta joten öljymodit ja laakerit/välykset on ne tärkeimmät
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Kannattaa lukaista esim. tämä.
Minä jättäisin jafron öljymodit tekemättä. Itselläni on Kigglyn HLA ja Accusump turvaamassa moottorin öljyn saannin.
Nokat vaihtoon ehdottomasti jos 500+ hv on tavoitteena eikä ne kiertokangetkaan tuollaista kestä. Eli männät ja kanget vaihtoon.
Evo IX orkkiskannen tiiviste toimii aivan hyvin mutta kannen tiivisteen vaihdon yhteydessä pitää koneistuttaa tasopinnat.
 

TuplaNokka

PunkkaRacingTeam
Liittynyt
1 Helmikuu 2015
Yks kans jos rakennan strokerin, 4g64 100mm vakio kanki, 150mm Kanget ja turbo männät, 4g64 kanki kestävempi ku mikää aftermarket 4g63 kanki, toki tuolle pohjalle hiukan muutakuin joutunu ku alakerran, ja Joo öljy modit ei välttämättömät jos huoltaa koneen tarpeeks usein ja hyvät setup it yms jne, ite vaan haluun vähentää kaikki maholliset tekijät crankwalkille joten suosittelen, yks huomioon otettava seikka myös tp- akselien poistosta on öljyn paine joka nousee hiukan, unohin mainita ekassa kommentissa, ja öljypumppu jos yhtään kulahtaneen olonen niin vaihtoon, jos öljyn kierrossa yhtään ollut metallia kierrossa niin vaihtoon

Itellä muutama Kaveri täällä noilla +500hp outlander turbo ja eclipse, vakio kangilla ajaneet ilman ongelmia, mutta sanotaanko näin että jokanen penni jonka koneeseen laitat on vähemmän edessä päin ja jos ikinä tuntuu että tehoja haluaa vielä nostaa lisää niin onhan se hyvä olla potentiaalia Jo valmiina.

Ja evo9 OEM osat on Kyl hyviä, esim vakio Hihna yhtä kestävä ellei kestävempi Kuin esim. Greddy hks aftermarket hihnat, ite kummiskin laittasin cometicin tiivisteen Kun on todettu moneen kertaan parhaaksi vaihtoehdoksi, mutta kummin päin vain valittet niin tasopinnat joutunu plaanaa jokatapaukaessa.
 
Ylös Bottom