4G92 koneen piristäminen.

M

Maxpain

Guest
Pitäis alkaa 4G92 konetta piristeleen.
Virityksen taso saisi olla semmoinen, että pakokaasutestit menisivät lävitse pienellä työllä.

Koneen ilmanotto

Koneen hengittävyyttä parannettaisiin repimällä "resonaattori" putki joka lähtee ilmanputsarikotelosta etupuskurin sivulle ja putken suu palaa akun/ilmanputsarin taakse siitä mistä se on lähtenytkin. Sen tilalle tulisi etupuskurin alta ilmaa ottava putki jonka toinen pää vietäisiin vapaavirtaussuodattimen lähelle.

MASsiin tehdään laippa/sovite jolla vapaavirtaussuodatin kiinnitetään siihen.

massi.jpg


vapaavirtaussuodatin ja ilmanottoputki koteloidaan sivuilta lasikuitulevyllä ja päältä konepellillä.

Entä voiko tuohon evo maskiin tehdä suppilon sinne yhden aukon taakse ja sitten laittaa se putken pää siihen kiinni. Onko nousevasta ilmanpaineesta haittaa ? tjsp
maski.jpg


Imusarja

Ei mitään tietoa. kiillotusta ja liitoksien sovittelua  ??? ;D


Kansi

Kireempää nokka-akselia otettaisiin JUNin mallistosta.
Mukaan nokan kanssa tarvittaisiin:
- jouset
- säädettävä nokkapyörä

http://www.junauto.co.jp/products/cylinderhead-part/camshaft/high-camshaft-mitsubishi.html?en#4G92

Eikös Rampe oo säätänyt nokkia etc tähän koneeseen. Voitko Rampe kertoa lisää ?


Pakosarja

Peltisarja tehdään itse ja uuden nokan "mitoilla".
Lisää täällä:
http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/YaBB.pl?board=12;action=display;num=1042235948

http://acid.tracid.org/~peltisatsi/pakoputki.htm

CAT poistetaan ja tilalle jätetään väliputki.
Loppu pakoputkesta vedetään 2" rosteri putkesta ja simonssin vaimentimista.

ECU

Vapareissa ei varmaan tehoo saada vakio kamoilla mut mitens on kun vaihdetaan nokkaa ja tehdään muuten hengittäväksi?

Muut laitteet

Eipä tässä muuta tuu mieleen. Seosmittarin vois tehdä.


Mitäs lisäilisitte näihin kohtiin? En ole mikään automekaanikko jotem asiavirheitä varmasti löytyy. Korjataan niitä sitten.
 

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
In Memoriam
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
ihan hyvä litania. Itseäni kyllä syyhyttäisi kokeilla esim. O.J:n Galanttiin läppärunkoja ja ohjelmoitavaa ruiskua MAP-tunnistuksella (mikä se nyt sitten on suomeksi, joku "imusarjan painetunnistus-ohjaus"??)

pääsis eroon pienestä kaasuläpästä. ilmamäärämittarista ja vakioboksista. ja rahoistaan.

ilmeisesti imusarjan joutuis ainakin teettämään?
 

Teemu_Laakso

Huonot hanskat, työtähylkivää nahkaa...
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Mäntsälä
K&N:ltä löytyy varmasti vakiokoteloon sopiva vapaavirtaussuodatin. Taitaa muutenkin olla testeissä parhaiten menestynyt merkki.
 

3GEclipse

BMW 320i -08
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Ei liity suoraan aiheeseen, mutta asensin eclipseen K&N:n vapaavirtaussuodattimen enka huomannut juurikaan tehojen lisaantyneen. Moottori sen sijaan vastasi paremmin kaasupolkimen liikkeisiin.

Kevaalla onkin sitten vuorossa koko ilmanottoboksin poistaminen ja Injenin Cool Air Intaken asennus. Tehoja pitaisi tulla lisaa n. 10 hevosvoimaa (dynottu).

Eli en usko etta pelkan suodattimen vaihto kannattaa. Ennemmin tekee muutoksia koko ilmanottoon (kaasarille/imusarjalle asti). Tietty itsella on kokemusta vain 6g72:sta.
 

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
In Memoriam
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
Ei liity suoraan aiheeseen, mutta asensin eclipseen K&N:n vapaavirtaussuodattimen enka huomannut juurikaan tehojen lisaantyneen. Moottori sen sijaan vastasi paremmin kaasupolkimen liikkeisiin.

Kevaalla onkin sitten vuorossa koko ilmanottoboksin poistaminen ja Injenin Cool Air Intaken asennus. Tehoja pitaisi tulla lisaa n. 10 hevosvoimaa (dynottu).

Eli en usko etta pelkan suodattimen vaihto kannattaa. Ennemmin tekee muutoksia koko ilmanottoon (kaasarille/imusarjalle asti). Tietty itsella on kokemusta vain 6g72:sta.

nehän gti-magaxinessa 5/2001 testas noita suodattimia, tulos: koteloon asennettava panos-ei lisätehoa

sitten kun hylkää alkuperäisen suodatinkotelon ja tilalle kartiosuodatin, niin tehot lisääntyi testissä. Toki se alkuperäinen kannattaa säilyttää talvea ajatellen.

ja harvoin pelkkä suodattimen vaihto älyttömiä lisää tehoja (kuulemma) mutta esim. turbo-autoissa kulku paranee käytännössä parantuneen turbon toiminnan ansiosta
 
R

RAMPE

Guest
Joo - tää 4G92 mosan virittäminen on meillekin aika harvinaista. Paremmin on koluttu toi 4G63 16v turbo mosat a-sta - Ö-hön  ;D ;D niistä jopa tiedetään jotain ... ;) kai... ? ;)

Ensin kysytään näin JUN maahantuojana että onkos se sun konees Mivec ? ? ? kun mun tietääkseni näitä ei oo ainakaan paljoo suomessa mivec:inä ??? oonko väärässä - vai onko Mivec:kiä joka nurkan takana ? ?  Joo kato - kun  JUN nokat on nimen omaan  mivec mottiin, kuten näkyy JUN sivujen nokka sektiossa jossa huomaatte kaksi astelukemaa per nokka.


Miten on ??? ??

Jos sulla tosiaan on mivec niin mä pistän sulle kaikki JUN sälät klubialeella eli kunnon persnettohintaan !  ;D

Ilman putsareista : omaan koteloon vaihdettavat on ihan yks lysti - ei juurikaan mitään virkaa.

Kokeiltiin kerran penkissä Evoon "oikeen" Ralliartin vapaavirtaussuodatinta ja tavallista pahvi paskaa vuorotellen.

Ihan sama tulos...  sitte ku vedettiin letku irti turbolta että otti ilmaa suoraan kuristimesta niin tuli +6hv. ja sama sitten HKS metal flow putsarilla kunnon "syöksyn" kans !  ;D tää on kiva putsari ! virtaus riittää 1000 hv asti ! mulla on niitäkin hyllys muutamia jos joku tahtoo komeen rosteri titaani putsarin joka virtaa muut kumoon  :D ;D (meneekö jo mainoksen puolelle.. ei auta tosi juttu....  ;D)

Toi ilman putsarin eristys lämpimästä konehuoneesta on ihan asiallista tehdä.

Ja löytyy tohon varmaan HKS:ltä hyvää sieni putsari kittiäkin muistaakseni. (HKS Super power flow kit)

Jos nokkaa lähtee vaihtaan niin tarvitaan jotain boxi puolelle että saadaan nokista hyötyäkin - vähintään joku ohjelmoitava lastu, vakiolla ei pitkälle pötkitä. Painetunnistin olis tiätty poikaa niin vois vipata ton jarruttavan ilmamäärä mittarin veke.

ja jos oikein ruvetaan niin pannaan kanavat uusiksi ja katotaan mikä on imusarjan tilanne kans. Sitte tietty voitais jo kurkistaa alakertaankin...  ;D  ;D et missä on piilevä potentiaali piilossa.. :D ;) Eiku motti tänne niin eiköhän jotain keksitä.. heh..

et silleen...

JP
 
T

tk

Guest
tuskin on yhtään 4G92 mivec konetta suomen kilvissä ja jos on niin ne on ihan paskoja kun mulla ei oooo :D :D ;D

-tk
 
J

jonttu

Guest
musta toi gti lehdessä oleva palsta jossa saa kysellä neuvoa on ihan perseestä kaikille auton virittämisestä kysyville on sama vastaus suodatin,putkisto jne miten kukaan enää viittii kysellä neuvoa tälläsiltä klubien sivuilta saa saman ja paremman tiedon nopeammin ton vapaavirtaus putsarin vakio koteloon laitto on aivan turhaa saman parannuksen saa vaihtamalla sen paskasen putsarin uuteen ja taas säästää selvää rahaa ;D
 
M

Maxpain

Guest
RAMPE:

Ei oo mivec.

Mitens sulta löytyy tavalliseen nokkia ?
Pystytkö sää muuttaan ecua / lisäämään biggy backkiä tjsp ?


Mitens tohon saadaan leima ton jälkeen ? Rek otteessa lukee "vähäpäästöinen" Nehän mittaa katsastuksessa noi pakokaasuarvot tyhjäkäynnillä ja 2k rpm kohdilla. Saadaanko päästöjä mitenkään kikkailtua ?

Mitens jos tuollainen saatais tehtyä niin mikä tulee hinnaks? Vai kannattaako alkaa suoraan vaihtaa gti:n konetta.

Elikkä ny sitten tehdään ilmanotto puskurin takaa ja sit tuodaan se vakiofilttereitä syövään koteloon, joka on mallia DIY.

Tänään tein catin jälkeisen putken uusiksi. halkaisijaa tuli ~2" Onko tuo nyt rajoilla että olisi liian suuri ?
Peltisarjan aion tehdä mitsugti:n peltisarjan mitoilla.
 
M

Molmatsalo

Guest
4G92 om ohc kone ja gti:ssä dohc..

Jots mun nähäxeni ois helpompaa hankkia toi gti:n kansi kuin ruveta sorvaileen tota yhtä nokkaa..
 
M

Maxpain

Guest
Joo no antaa olla ton motin sorvaus, jos se ny on niin vaikeeta, kallista ja hyöty on minimaalinen. :mad: Katotaan si kesällä jos siihen sais gti:n 1.8 koneen ja levyt taakse.
 
Ylös Bottom