4x4 Lancerin takapyörän laakerin kiristys?

AYE_GTI

Timantit ovat ikuisia. Mitsubishi. EI aivan ;D
Club Member
Liittynyt
15 Elokuu 2005
Sijainti
Tornio
Voiko takapyöränlaakeria kiristää näissä nelkuissa? Jos joku kehtais vähän valaista, kun on semmonen milli päittäisvälystä kuskinpuolella.

Pitääkö perä irrotta vai mitä häh? ???



Niin ja jos joku löytää uutta vastaavan takajarrurummun, niin olis kiva....
 

Jahvetti

Active Member
Club Member
Toimihenkilö
Moderaattori
Liittynyt
9 Tammikuu 2003
Sijainti
Honduras
Vs: 4x4 Lancerin takapyörän laakerin kiristys?

ei tarvi kun se vetari irrottaa... sitte vaan uusi laakeri ja se piukkaan takas...
 

AYE_GTI

Timantit ovat ikuisia. Mitsubishi. EI aivan ;D
Club Member
Liittynyt
15 Elokuu 2005
Sijainti
Tornio
Vs: 4x4 Lancerin takapyörän laakerin kiristys?

Jahvetti sanoi
ei tarvi kun se vetari irrottaa... sitte vaan uusi laakeri ja se piukkaan takas...

Mites se vetari irrotetaan? Jostain pitää varmaan jotain aukasta, mut mistä?

Ja eikö sitä vain vois kiristää välyksen pois? Et onko uus laakeri pakko laittaa?
Kun oli edellsisen edellinen omistaja vasta vaihtanu...

Onko se kartio vai kuulalaakeri? Jos kuula niin eihän sitä voi sitten kiristää...
 

Jahvetti

Active Member
Club Member
Toimihenkilö
Moderaattori
Liittynyt
9 Tammikuu 2003
Sijainti
Honduras
Vs: 4x4 Lancerin takapyörän laakerin kiristys?

jarrurumpu pois ja jarru hilut...
siellä on laippa mikä pitää laakerin ja akselin paikoillaan.. muistaakseni 4 pultilla kiinni..
 

AYE_GTI

Timantit ovat ikuisia. Mitsubishi. EI aivan ;D
Club Member
Liittynyt
15 Elokuu 2005
Sijainti
Tornio
Vs: 4x4 Lancerin takapyörän laakerin kiristys?

Jahvetti sanoi
jarrurumpu pois ja jarru hilut...
siellä on laippa mikä pitää laakerin ja akselin paikoillaan.. muistaakseni 4 pultilla kiinni..

Ja sitten lähtee ihan vetämällä pois? Pitää käydä kokeileen sitku lakkaa satamasta.
 

Jahvetti

Active Member
Club Member
Toimihenkilö
Moderaattori
Liittynyt
9 Tammikuu 2003
Sijainti
Honduras
Vs: 4x4 Lancerin takapyörän laakerin kiristys?

AYE_GTI sanoi
Ja sitten lähtee ihan vetämällä pois? Pitää käydä kokeileen sitku lakkaa satamasta.

Juu pitäis lähteä ihan vetämällä ja jos ei niin massa vasaralla ulos vetoa...
 

AYE_GTI

Timantit ovat ikuisia. Mitsubishi. EI aivan ;D
Club Member
Liittynyt
15 Elokuu 2005
Sijainti
Tornio
Vs: 4x4 Lancerin takapyörän laakerin kiristys?

Vetari kyl lähti ihan hyvin. Mitänyt vähän jarrukilpi vastusteli, kun ei meinannu mahtua se laakeri tuleen läpi...

Mut kuis saa sen laakerin irti vetarista? Pitäs saada se pelti mikä pitää laakeria, oikastua, kun on vissiin sillä kiritty paikoilleen, siten vääntyny ja siitä taitaa tulla se 1mm päittäisvälys??!

Onko se laakerin kyljessä oleva holkki irrallinen vai kiinni laakerissa, siis onko yhtä rautaa laakerin kanssa?


Btw. Pitäskö sieltä perästä tulla öljyä ulos, kun on vetari irti? Ja mitä sinne pitäs laittaa?
 

AYE_GTI

Timantit ovat ikuisia. Mitsubishi. EI aivan ;D
Club Member
Liittynyt
15 Elokuu 2005
Sijainti
Tornio
Vs: 4x4 Lancerin takapyörän laakerin kiristys?

Noniin se tuli kuntoon. Oli aivan tavallinen kuulalaakeri ja sitten semmonen holkki johonka stefa tiivistää...
Rälläkällä piti halkasta, kun ei muuten lähteny. Tai olis lähteny, jos olis ollu ulosvetäjä reilun puolen metrin jaloilla...
Uus laakeri 5,4e ja sorvasin sit ainesputkesta uuden holkin laakerin viereen. Oikasin se pellin, sit romut nippuun ja hyvä tuli...

Mut kuuluko olla klappia, kun takaa on toinen rengas maassa ja toinen ilmassa, niin sitä ilmassa olevaa pyörittelee edestakasin??

Ja mitä öljyä peräässä pitäs olla ja kuin paljon?
 

AYE_GTI

Timantit ovat ikuisia. Mitsubishi. EI aivan ;D
Club Member
Liittynyt
15 Elokuu 2005
Sijainti
Tornio
Vs: 4x4 Lancerin takapyörän laakerin kiristys?

Joo semmonen huomautus et se holkki siinä laakerin vieressä pitää olla tiukka!! Semmonen 5-10 sadasosamilliä luulis riittävän...
Itellä tuli kun ite teki niin aika tasan nollaan, niin laitoin sen varoiksi kierreliimalla kiinni, et ei ala pyörimään. No ensimmäinen pitempi reissu niin vissiin se lämpesi, niin liima pehmesi ja lensi rengas vetoakseleineen mettään. ::) Reissussa tuli laitettua kemppi-liimaa pari tippaa niin pääsi kotia.
 

mikko412

Active Member
Liittynyt
15 Toukokuu 2005
Vs: 4x4 Lancerin takapyörän laakerin kiristys?

tuskin sitä vetarii ihan tehtaan jäljiltä tolleen oo kii laitettu(jollain "puristus/kiilaus) menetelmällä.

pitkä ja vakaa epäilys että kyseisessä autossa joku ruuvannu/ ei tienny/hoksannu jääny jotain välistä pois.tai sit tarkoituksellaan hukannu auton äkkiä(toivon että ei näin ole käyny,ihan turvallisuuden takia)


ei ole omia nelikkoja tullu vien avattuu,mutta tuo tapa jolla kuvasit ei liene japsien käyttämä kuitenkaan,yleensä sokka tai lukitus rengas löytyny/ainakin olis pitäny löytyy kyseisistä paikoista
 

Jahvetti

Active Member
Club Member
Toimihenkilö
Moderaattori
Liittynyt
9 Tammikuu 2003
Sijainti
Honduras
Vs: 4x4 Lancerin takapyörän laakerin kiristys?

kyllä aika monessa jopa mitsun takavedon vetoakselissa on laakerin kiinnitys varmistettu lämpöholkilla.. Ja k.o holkki pitäis tulla uuden laakerin mukana..
Paitsi tietysti silloin kun laakerin hakee paikallisesta laakerihydraulitarvikevaunujaveivi kaupasta

Eli kun uusi laakeri on laitettu paikoilleen se holkki lämmitetään ja laitetaan laakeria pitämään.. Kun jäähtyy niin kiristyy ja on piukas.. Siksi se oli pienempi.. Ja siksi ei se sun oma tekonen pysyny liimalla.. Ei se vetari siellä sen kummemmin kiinni ole.. Ja kyllä sen voi kuumaliimalla varmistaa niin ei ainakaa lähde menee...

Ja öljyä täyttöreikää myöden.. Ihan melkei mitä tahansa peräöljy käy kun ei tuota lukkoa taida liiemmin olla... :) ainakaan mulla ei ole...
 

AYE_GTI

Timantit ovat ikuisia. Mitsubishi. EI aivan ;D
Club Member
Liittynyt
15 Elokuu 2005
Sijainti
Tornio
Vs: 4x4 Lancerin takapyörän laakerin kiristys?

Jahvetti sanoi
kyllä aika monessa jopa mitsun takavedon vetoakselissa on laakerin kiinnitys varmistettu lämpöholkilla.. Ja k.o holkki pitäis tulla uuden laakerin mukana..
Paitsi tietysti silloin kun laakerin hakee paikallisesta laakerihydraulitarvikevaunujaveivi kaupasta

Eli kun uusi laakeri on laitettu paikoilleen se holkki lämmitetään ja laitetaan laakeria pitämään.. Kun jäähtyy niin kiristyy ja on piukas.. Siksi se oli pienempi.. Ja siksi ei se sun oma tekonen pysyny liimalla.. Ei se vetari siellä sen kummemmin kiinni ole.. Ja kyllä sen voi kuumaliimalla varmistaa niin ei ainakaa lähde menee...

Ja öljyä täyttöreikää myöden.. Ihan melkei mitä tahansa peräöljy käy kun ei tuota lukkoa taida liiemmin olla... :) ainakaan mulla ei ole...


Jep. Kyllä siihen nyt tietää tehdä tiukan ja laittaa kuumana paikoilleen. Se kyllä tajusin siinä kun ihmettelin rengas, jarrurumpu, veto-akseli, laakeri ja holkki yhdistelmää tien poskessa ::) Ei ollu perkkä öljyrengas, niin kuin tuolla aikasemmin ajattelin... :p

Ja öljyt löysin sopivat ja vaihdinkin jo. Olise peräöljy jotain LS jotain(Ei enään muista)

Pitää vaan uudestaa aukasta tuo perä ja kattoa onko sinne jääny metalli silppua siitä kun vetari lähti. Olivat vetarissa poorit 2cm matkalta täynnä metallilastuja joka kyl lähti meisselillä meistämällä pois. Otin kyl sen mitä sormilla ylsi, metalli tikkuja pois laakerin reijästä...
 

mikko412

Active Member
Liittynyt
15 Toukokuu 2005
Vs: 4x4 Lancerin takapyörän laakerin kiristys?

Jahvetti sanoi
kyllä aika monessa jopa mitsun takavedon vetoakselissa on laakerin kiinnitys varmistettu lämpöholkilla.. Ja k.o holkki pitäis tulla uuden laakerin mukana..
Paitsi tietysti silloin kun laakerin hakee paikallisesta laakerihydraulitarvikevaunujaveivi kaupasta
jaa,mites kun mulla kuitenkin ihan orkkis kamana muutama takapyörän laakeri eikä niissäkään mukana mitään holkkeja(pelkkä laakeri numeroineen pakattu muoviin)myös etupyrän lakruja orkkiksena löytyy ja niihinkin eri paketissa (orkkis) stefat) eli kuuluuko ne holkit kuitenkaan mukaan.

kun tarvikkeena ostaa etupyörän lakrut satsissa kaiiki mukana stefoineen päivineen.logiigga mikä???

nii joo tuo takaveto/ 4 wd peräyhdistelmä vielä melko tuntematon.sit ku levii ekasta nelikosta nin tarkempaa tietoa tulee :D
 

AYE_GTI

Timantit ovat ikuisia. Mitsubishi. EI aivan ;D
Club Member
Liittynyt
15 Elokuu 2005
Sijainti
Tornio
Vs: 4x4 Lancerin takapyörän laakerin kiristys?

MA125987 RETAINER,RR AXLE SHAFT BEARING Tuo holkki se oli.



Mistähän vanhemmasta takaveto Mitsusta tuo perä on lainattu?

Tuskin ovat alkaneet tekemään uutta perää neliveto lanceria varten. Tai mistä sitä tietää...
 

Jahvetti

Active Member
Club Member
Toimihenkilö
Moderaattori
Liittynyt
9 Tammikuu 2003
Sijainti
Honduras
Vs: 4x4 Lancerin takapyörän laakerin kiristys?

perä uskoakseni on hyvin lähelle sama kuin takaveto lancerissa on ollu....
 

AYE_GTI

Timantit ovat ikuisia. Mitsubishi. EI aivan ;D
Club Member
Liittynyt
15 Elokuu 2005
Sijainti
Tornio
Kato taas on laakerin ja setfan vaihto menossa lanceriin, eri autoon tosin. Nyt tuli jopa ehyenä irrotettua mokomat osat akselista.
Ulosvetimeen kiristää kunnon pänni päälle, kuumailmapuhaltimella yrittää kuumentaa tuota rengasta ja lopuksi vasaralla hakkasin tuon ulosveto laipan persiiseen niin lopulta lähti liikkeelle...







Ja samalla tuli huomatua että ruotsin tuliaisessa on LSD lukkoperä:p:p:p



Tuossa toisessa ( 11vuotta sitten ) Lancerissa ei ollut kuin yksi boori tuossa akselin päässä...

Jarrut oli öljykylpy mallia vaikka tässä ei pitäs:LOL: Stefa vuotanu peräöljyä. Laakeri vähän holkkasi, niin uusia sekin. Ainakin irrotus sen särki...

Uudet jarrukengät kerkesin jo tilata ennenkuin muistin että eihän ne konttorilla tätä voi jarrudynossa testata. Ajamalla ovat kokeilleet jarrut.
 
Ylös Bottom