6-bolt vs 7-bolt kampiakseli

jkedino

New Member
Liittynyt
12 Elokuu 2013
Kilpamoottori rakenteilla 89 vr-4:een. Veivi/mäntä vaihtoehtoja pähkäillessä, ajattelin kysäistä foorumilaisten kokemuksia aiheesta. 6-bolt akseleissa on leveemmät kk kaulat kuin uudemmissa. Männäntappi taas 7-bolt veiveissä isompi. Kysyisinkin, paljonko tehoa kestää 6-pulttisen veivit (Dynamic, vr4)? Ovat silmämääräisesti järeämmät kuin esim. Evo3:n. Ja mistä Se kanki särkyy ensin? Kestääkö 6-pulttisen veivin yläsilmää suurentaa uivalle helalle, jolloin voisi käyttää esim evojen kisamäntiä. Niitä on paremmin tarjolla kuin 21 mm tapille olevia.

Kokemuksia?

Juha
 

Mr mmc

CS5W ralli///art
Liittynyt
18 Maaliskuu 2004
Sijainti
Polvijärvi
Vs: 6-bolt vs 7-bolt kampiakseli

jkedino sanoi
Kilpamoottori rakenteilla 89 vr-4:een. Veivi/mäntä vaihtoehtoja pähkäillessä, ajattelin kysäistä foorumilaisten kokemuksia aiheesta. 6-bolt akseleissa on leveemmät kk kaulat kuin uudemmissa. Männäntappi taas 7-bolt veiveissä isompi. Kysyisinkin, paljonko tehoa kestää 6-pulttisen veivit (Dynamic, vr4)? Ovat silmämääräisesti järeämmät kuin esim. Evo3:n. Ja mistä Se kanki särkyy ensin? Kestääkö 6-pulttisen veivin yläsilmää suurentaa uivalle helalle, jolloin voisi käyttää esim evojen kisamäntiä. Niitä on paremmin tarjolla kuin 21 mm tapille olevia.

Kokemuksia?

Juha

Helpoin on kun laitat evo 5-9 kanget mäntineen käyttäen 6bolt kiertokangen laakereita, ~300hv tehoja on kestävästi saatu ulos, enemmänkin varmaan kestäisi.
Vakiot gti kanget ei kestä kuin ~200hv luotettavasti.
Ite koneistutin evo4 7bolt kampiakselin -89 gti lohkoon, käytössä evo 8 männät ja kanget
Kytkin oli suurin ongelma, evon vauhtipyörä ei sovi ja oletettavasti huom oletettavasti 7 bolt galantin vauhtipyöräkin on liian iso halkaisijaltaan
Oma ratkaisu oli että (mulla etuveto gti) että sorvattiin evo4 vauhtipyörään Sapporon hammaskehä (Sapporon laatikko galantissa) ja oz gigen single platen asetelma + atc jousitettu sintteri.
 

jkedino

New Member
Liittynyt
12 Elokuu 2013
Vs: 6-bolt vs 7-bolt kampiakseli

Kiitokset vinkeistä. Tuota vauhtipyöräasiaa en vielä ole edes miettinyt. Onkos tuo 7-bolt kampiakseli jotenkin parempi? Eikös noissa ole sitä crankwalkkia? Entäpäs lancer 1.8 gti akseli, siinähän 89 mm isku (vs 2.0 88mm isku) mutta onko kk kaula myös mallia leveä, ja kestävyysongelmaa tms havaittu?

Eli onko niin, että gti dynamicin omat leveäkaulaiset veivit on huonommat kuin evon paljon hintelämmät veivit? Ilmeisesti materiaali on sitten toinen. Onkos taas vr4 (88-92) veivit sitten eri kuin dynamicissä? Vr4:ssa kuitenkin tehoa lähemmäs 300 hp.
 

Mr mmc

CS5W ralli///art
Liittynyt
18 Maaliskuu 2004
Sijainti
Polvijärvi
Vs: 6-bolt vs 7-bolt kampiakseli

jkedino sanoi
Kiitokset vinkeistä. Tuota vauhtipyöräasiaa en vielä ole edes miettinyt. Onkos tuo 7-bolt kampiakseli jotenkin parempi? Eikös noissa ole sitä crankwalkkia? Entäpäs lancer 1.8 gti akseli, siinähän 89 mm isku (vs 2.0 88mm isku) mutta onko kk kaula myös mallia leveä, ja kestävyysongelmaa tms havaittu?

Eli onko niin, että gti dynamicin omat leveäkaulaiset veivit on huonommat kuin evon paljon hintelämmät veivit? Ilmeisesti materiaali on sitten toinen. Onkos taas vr4 (88-92) veivit sitten eri kuin dynamicissä? Vr4:ssa kuitenkin tehoa lähemmäs 300 hp.

Ongelma on siis alkupään 7bolt kampiakselin päittäis laakeroinnissa, en tiedä tuleeko mulle sitä ongelmaa kun on gtin (6pulttisen) laakerointi joka on vahvempi
Kuin evo4 asti olevat "heikommat" evo5 on taas paremmat päittäis laakeroinnit.

Gti vakio veivit ovat heikot, ovat samat kuin kaikissa muissakin vapari koneissa, materiaali heikkoa.
Vr4 kanget on eri materiaalia ja tuo 300 hv on mun uskoakseni ihan riski rajassa. Evon kanget on vahvemmat ja ne kyllä kestää
Sinne 350-400hv tehoihin mutta kuten mainitsin turvallisista, 200hv gtin vakiot, 250-260 vr4 vakiot, evon vakiot 300-350hv väliin.

Omasta olisi tarkoitus yrittää saada se 350hv ulos...
 

jkedino

New Member
Liittynyt
12 Elokuu 2013
Vs: 6-bolt vs 7-bolt kampiakseli


Siinähän tuli rautaista tietoa. Kiitokset. Nämä 6bolt kampiakselit on kai ok? Vai aukeileeko niissä vauhtipyörän pultit, kun tehdas on sinne yhden lisännyt.
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: 6-bolt vs 7-bolt kampiakseli

Estääkö säännöt käyttämästä takokankia ja mäntiä vai mitä tässä oikein haetaan? Niitähän on kyllä hyvin saatavilla 6-bolt moottoriin ja siitä saa varmasti tarpeeksi vahvan.
 

jkedino

New Member
Liittynyt
12 Elokuu 2013
Vs: 6-bolt vs 7-bolt kampiakseli

Auto ei meikäläisellä tule kilpakäyttöön, korkeintaan hisse hengessä. Tämä nyt ei tarkoita sitä, että auto ei voisi olla kilpailukykyinen.. Kyllä sillä on meininki jäällä päästellä. A-ryhmän Luokkarista en löytänyt veiveistä mitään, joten kai niiden pitäisi olla mallia Original.

Taitaa olla viisainta katsella niitä h-veivejä ja niihin takomäntiä. Ostoilmoitushan tuolla ostetaan osiossa jo onkin kotvan ollut.

juha
 

jkedino

New Member
Liittynyt
12 Elokuu 2013
Vs: 6-bolt vs 7-bolt kampiakseli


Nonniin, Manleyn hybridiveivit lähti tilaukseen. Valmistaja lupaa 625 hp. Eli levee 6bolt alasilmä, 22 mm tappi. St Performance ebayn kautta rahteineen 320€. Tullit siihen päälle.
Mäntävaihtoehtoja vielä punnitsen.

Juha
 

Urran

Active Member
Liittynyt
25 Huhtikuu 2010
Sijainti
Kerava
Vs: 6-bolt vs 7-bolt kampiakseli

Mitäs vaihtoehtoja männissä? Tai, mitä siis pidät vaihtoehtoina ;D
 

jkedino

New Member
Liittynyt
12 Elokuu 2013
Vs: 6-bolt vs 7-bolt kampiakseli

Wisecot on tietysti hyvät, mutta puristukset jää alas (8.5). Meininki olis käyttä 10 tai 10.5 puristuksia. Mitähän nämä moottorit mahtaa re85:sta tykätä? Katotaan, mihin rahat riittää. Mulla on 1.8 gti kansi, jossa aavistuksen pienempi palotila. Sitä joutui hieman avartamaan.
 

Urran

Active Member
Liittynyt
25 Huhtikuu 2010
Sijainti
Kerava
Vs: 6-bolt vs 7-bolt kampiakseli

Miksei ne tykkäisi viinasta? Kaikki bensakoneet tykkää viinasta ;D

Joo siis lähinnä siksi kyselinkin, että mitä mietteitä sulla on ollut mäntävaihtoehdoista + puristuksista. Evo 9 männilläkään ei pääse kun 8.8 puristuksiin.

Oma E39A toivottavasti pian kulkee viinalla.
 

dani

Galant VR4 6G
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
21 Elokuu 2006
Sijainti
Vantaa
Vs: 6-bolt vs 7-bolt kampiakseli

jkedino sanoi
Wisecot on tietysti hyvät, mutta puristukset jää alas (8.5). Meininki olis käyttä 10 tai 10.5 puristuksia. Mitähän nämä moottorit mahtaa re85:sta tykätä? Katotaan, mihin rahat riittää. Mulla on 1.8 gti kansi, jossa aavistuksen pienempi palotila. Sitä joutui hieman avartamaan.

Jenkeissä käyttäneet vuosia etanolia näissä. Vakio eprom-eculle tulossa myös jossain vaiheessa(lähitulevaisuudessa) flexikin, tosin tulee perustumaan mappikonversioon eli maffilla tuota ei saa käyttöön.
 

jkedino

New Member
Liittynyt
12 Elokuu 2013
Vs: 6-bolt vs 7-bolt kampiakseli

Megaruutta löytyy valmiina hyllystä, ajattelin sitä kokeilla tähän projektiin. Suuttimet ja pumput pitää vissiin olla viinalle kelpoiset. Onko näistä jollain käytännön kokemuksia?
 

Urran

Active Member
Liittynyt
25 Huhtikuu 2010
Sijainti
Kerava
Vs: 6-bolt vs 7-bolt kampiakseli

Voi sinne Megaruutankin laittaa mutta helpommalla pääsee jos myy sen kalliilla jollekkin jolla ei ole varaa Motecciin ja ostaa tilalle halvalla esim. Evo 7-8 ECU:n minkä saakin skulaamaan plug & play muunnosjohtosarjalla. Lisäksi ei tarvi odottaa Eprom flexifuelia ja toimii OEM MAFin kanssa.

Puhutaanko nyt käytännön kokemuksesta viinalla ajosta 1gen 4G63:ella. Miksi puhuttaisiin? Suuttimet ei tule riittämään sulla kuitenkaan (noille tehotavoitteille)-> menee vaihtoon. Samoin oletettavasti bensapumppu. Valtaosa bensalinjoista on peltiputkea ja loput pätkät voit hakea viinankestävää letkua kaupasta 5e/m. Näiden jälkeenhän kyseessä on tavallinen bensiinimoottori, minkä myöhempiä versioita on miljoonittain etanolikonversioituna.

Viina ajelusta on tällä foorumilla ja myös 4G63 moottorilla todella paljon kokemusta, suosittelen vahvasti Klubi Memberiksi liittymistä, jäsenten puolella mm. tästä enemmän asiaa.
 

jkedino

New Member
Liittynyt
12 Elokuu 2013
Vs: 6-bolt vs 7-bolt kampiakseli


Tämä mun VR4 on siis aina ollut A ryhmän kilpa-auto, vakioo siinä on kori ja pintapellit. Tuo klubijäsenyys nyt ei tähän kyselytulvaan taida ehtiä.. Tuosta RE85:n käytössä nyt törmää bensalinjoihin, ja niiden etanolikelpoisuuteen, ja sitten tietysti käytössä ongelmia voi tulla etanolin joutumisesta öljyn sekaan. Siihenkin auttaa kai oikeat seokset, kuten 98.kin kanssa.

Hyvä puristussuhde nyt olisi hakusessa. Vinkatkaa nyt vähän.. Osais katella niitä mäntiä. Autoon tulee nuo 1.8 gti.n vaparinokat (G merkintä hihnapäässä) 277 astetta 0-0 nostolla. Säädettävät pyörät. td05 turbo ja valurautasarja, niille avara putki. 6bolt kampi ja manleyn veivit. Tehotarpeeksi mulle riittää 350 hp, laakeella käppyrällä. Vähintään tonniset suuttimet ja niille pumppu. Ehkäpä nuo ajelut hoitais ihan normi bensallakin.
Kommentteja..
 

Urran

Active Member
Liittynyt
25 Huhtikuu 2010
Sijainti
Kerava
Vs: 6-bolt vs 7-bolt kampiakseli

No kyllä se klubijäsenyys nopeammin on perillä kun Mega kiinni ja säädettynä :)

Olisi mukava kuulla konkreettisista ongelmista kun etanolia joutuu bensan sekaan. Ei meinaan ole ikinä tullut vastaan muussa mielessä kuin siinä että öljynvaihtoväli olisi hyvä tiputtaa 3/4 aiemmasta. Omassa wagonissa on nyt liki 40tkm viinalla takana, mikä harvoilla harrastevehkeillä rullataan ihan hetkessä..

Valitettavasti en osaa auttaa, mutta oon kyllä ihmetellyt minkä takia esim. DSMTunersin jätkät ajaa niin pienillä puristuksilla, etenkin viinalla.

Jos laitat esim. nyt myyntiosiolla myynnissä olevan Evo 7 ECU:n niin voit ajaa sillä normibensalla ja halutessasi tankata myös viinaa. Etenkin jos liityt memberiksi.
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: 6-bolt vs 7-bolt kampiakseli

E85 ajatellen 10 puristukset on ok, 9:n pintaan menee hyvin bensalla ja etanolilla.

Tuo tehotavoite on helppo bensallakin saada jos ahdin on Evo 3 mallinen. Etanolilla saa enemmän :)
 

J. Puhakka

Active Member
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
7 Tammikuu 2003
Vs: 6-bolt vs 7-bolt kampiakseli

Vakionahan näissä mitsun 1G turbomoottoreissa on puristukset alhaiset, esim, omassa VR-4:essa taitaa olla seittämän pile kahdeksan, ja eikö ne desmit ole jotain kahdeksan ja puoli.
 

Urran

Active Member
Liittynyt
25 Huhtikuu 2010
Sijainti
Kerava
Vs: 6-bolt vs 7-bolt kampiakseli

Juu VR4 ja myös 1G Eclipsen vakiopuristukset on 1:7.8. En tiiä onko polttoaineet ollut niin huonolaatuisia vai valmistuksessa todettu että kansissa hot-spotteja -> helposti nakuttaa ja tähän puristukseen päädytty.

Jos sen veivin yläreijän suurentaa millillä niin sit sinne menee esim. 4G63 2gen (Evo 1-3) padan männät milloin puristukset on 1:8.5. Myös em. muutoksella männiksi voi valita uudempien evojen mäntiä (ysiä yleensä käytetään) milloin puristukset on 1:8.8. Flexifuel/Bensa vehkeeseen varmaan ihan ok arvoja mutta viinavehkeessä mun mielestä pitäisi olla 1:10 tai enemmän. Tällöin saadaan kulutustakin pienenemään aika hitokseen (jos auto on paljon ajossa).
 

jkedino

New Member
Liittynyt
12 Elokuu 2013
Vs: 6-bolt vs 7-bolt kampiakseli


Näitä kattelin, mutta tuo JE:n rakenne ei ole mielestäni kilpamoottoriin paras mahdollinen. Mulla nyt tulee ne 150 mm veivit (Manley hyprid), joten ne pitempiveivisten evojen männät ei käy, kun mäntä jää 6 mm yläreunasta vajaaks.

http://www.ebay.com/itm/331045618582?ssPageName=STRK:MEWAX:IT&_trksid=p3984.m1438.l2648#ht_3261wt_896
 

jkedino

New Member
Liittynyt
12 Elokuu 2013
Vs: 6-bolt vs 7-bolt kampiakseli

Jossain vaiheessa ketjua oli puhetta vauhtipyöristä ja kytkimistä. Hommasin 228 millisen 4lapaisen sintterin ja helixin Evo 3 paineasetelman. Pulttijaoltaan asetelma käy dynyn vauhtipyörään. Täytyy vain rakentaa evo3 tyyliset "korokkeet" paineasetelman alle. Tämähän tulee 6bolt vauhtipyörään.

Juha
 

tepi

Active Member
Club Member
Liittynyt
23 Elokuu 2006
Sijainti
Suomi
Vs: 6-bolt vs 7-bolt kampiakseli

Älä mee laittaan irto rinkulaa vauhtipyörään. Tälläkin foorumilla jo yksi räjähtänyt, rikkoen kytkin kopan ja konepellin.
 

jkedino

New Member
Liittynyt
12 Elokuu 2013
Vs: 6-bolt vs 7-bolt kampiakseli

Kyllähän valurautavauhtipyörissä omat riskinsä on. Joutuu jostain aina tinkimään. Helposti tulee hiushalkeamia kitkapintaan, ja siitähän ne leviää. Tasapainotus auttaa tietysti tähänkin.

Minkälainen tapaus tuo irtorinkula oli, joka rikko paikat? Oliko rinkula ihan kunnon rautaa, vai leikattu toisesta vauhtipyörästä (valurautaa)

Itse ajattelin leikata kolme erillistä koroketta aina kahden 12.9 pultin alle.
 
Ylös Bottom