-92 Pajerossa "letkulämmitin"...

Memphisto

New Member
Liittynyt
6 Maaliskuu 2009
Moi!

Elikkäs, kyselisin vähä tuosta "letkulämmittimen" toiminnasta.... tai miten sen pitäis toimia.

Pajeroni on näitä "laadukkaita" saksantuontiautoja. :)
Autossahan ei tietenkää ollut lohkolämmitintä joten edellinen omistaja oli asentanut...tai siis asensi
minua varten ennen myyntiä alavesiletkuun lämmittimen.
Monet, joita olen "haastatellut", kehuvat letkulämmitintä jopa paremmaksi kuin lohkolämmitintä.
Mitä mieltä te olette?

Ja miten oikeasti tuo letkulämmittimen tulisi toimia, koska autossa tuntuu ettei lämpene juuri mikään muu
kuin 20cm pätkä alavesiletkua.... ja kovilla pakkasilla kuljettaja... :seina
Siis, käynnistysonkelma ilmeni ku pakkanen oli -34 asteen kohilla.

Muuten auto on toiminu todella hyvin. Ei onkelmia.
Ihmetyttää vaan toi paljon kehuttu letkulämmitin ja sen toiminta.
:)

Edit: Ei osaa kirjoottaa enää. Pahoittelen "aiheessa" tapahtunutta kirjoitusvirhettä. Miun "Napero" on vm-92. ;D
 

uge

Active Member
Liittynyt
28 Joulukuu 2003
Vs: -91 Pajerossa "letkulämmitin"...

Eiköhän kumpiki malli toimi yhtä hyvin siellä mihin se on tarkoitettu, paitsi nykyaikaiset säteilylämmittimet. Miksi ei voinut laittaa oikeaa lämmitintä kun sellainen on olemassa...
 
N

nelikko

Guest
Vs: -91 Pajerossa "letkulämmitin"...

No ennenvanhaan takatuuppari Skodaan asennettiin aina tollanen letkulämppäri... :peukku
 

MVa~1

Liian korkea ja liian matala..
Liittynyt
4 Syyskuu 2006
Sijainti
Rovaniemi
Vs: -91 Pajerossa "letkulämmitin"...

Se letkulämmitin on aika ranttu asennuskohdasta siinä letkussa. Se pitää laittaa sinne moottorin päähän, koska lämmin neste lähtee nousemaan ylöspäin. jos se on siellä syylärin päässä, niin lämpö nousee syyläriin ja jäähtyy siellä.

vuosimallista päätellen autosi on 2,5TD. siinä on termostaatti alavesiletkussa, joka voi omalta osaltaan vaikeuttaa tuota moottorin lämpenemistä jonkin verran?? ehkä..??

Suosittelisin lämpimästi hommaamaan oikean lohkolämmittimen siihen autoon ja voihan sen letkulämmittimen jättää kaveriksi, jossei ole roikka-tolpassa sulaketta laskettu kovin tiukalle..
 

kollaa

New Member
Liittynyt
4 Syyskuu 2008
Vs: -91 Pajerossa "letkulämmitin"...

kyllähä tuo letkutouhu hyvä on jos oikeen asennettu ja soveltuu vehkeeseen,yleensä noita näkee vanhemmis raktoriis kuten esim.meillä natikas joka on lohkon kylies kopin vieres,lohkon keskivaiheelta alhaalta tulee alaletku joka karvan syyläriä alempana ja lohkon yläreunasta yläletku ja lämmittää moottoria.noihi helepompi asentaakki ku on enempi tilaa ku pajeros,ja kuten mva mainitti nii korkeurelle kranttu. joskus muinoon laitoon valluun josa lähtö oli syylärin alaletkus.
 

Memphisto

New Member
Liittynyt
6 Maaliskuu 2009
Vs: -91 Pajerossa "letkulämmitin"...

Se letkulämmitin on aika ranttu asennuskohdasta siinä letkussa. Se pitää laittaa sinne moottorin päähän, koska lämmin neste lähtee nousemaan ylöspäin. jos se on siellä syylärin päässä, niin lämpö nousee syyläriin ja jäähtyy siellä.

vuosimallista päätellen autosi on 2,5TD. siinä on termostaatti alavesiletkussa, joka voi omalta osaltaan vaikeuttaa tuota moottorin lämpenemistä jonkin verran?? ehkä..??



Se on varmaan sit asennettu liian lähelle syyläriä. :seina
Juu, 2.5TD mallinenhan tuo on. Meinas kyllä olla -34 pakkasessa aika kankiana, mut sen jälkee
hörähti hyvin käyntii ku pistin puhaltimen hetkeks puhaltaan lämmintä öljypohjaan. :)
Pitää kokeilla värkätä tuo lämmitin vähä lähemmäs moottoria jos vaikka sais isomman hyödyn irti.
Paitsi tietenki jos se termostaatti on siel.... mut kokeillaan, kokeillaan.... ;D
 

Memphisto

New Member
Liittynyt
6 Maaliskuu 2009
Vs: -91 Pajerossa "letkulämmitin"...


No nii, lohkolämmitin olis paketissa auton etupenkillä. Vielä ku lähtis iskemään sen paikalleen. Aika v-mäisessä paikassa vaan
toi paikka mihin se pitäs laittaa. :-\

Tosin ajattelin ekaks puhdistaa ton jäähdytysjärjestelmän ku nesteet näytti aika kökkösiltä.
Siinäpä on kans oma hommansa, mut eiköhän tuo onnistu. :)
 

MVa~1

Liian korkea ja liian matala..
Liittynyt
4 Syyskuu 2006
Sijainti
Rovaniemi
Vs: -91 Pajerossa "letkulämmitin"...

Eikös se tule tuossakin siihen kuskin puolelle konetta ja viimeisen "plommin" paikalle? Ei pitäis mahottoman paha paikka olla. toki sulla on InterCooleri eessä, mutta senhan nyt joutuu joka kerta käyttään pois, kun tekee jotakin. Ainakin 2,8:ssa.

Olettaen, että tuohon lohko-malliin ei ole tehty muutoksia sen jälkeen, kun se on ekan kerran asennettu 1.Gen Pajeroon, niin pelkääjän puolelta, jostakin 3. ja 4. sylinterin paikkeilta löytyy lohkon tyhjennysproppu. Ainakin 1.Gen:ssä mukavasti turbon ja pakosarjan takana. Kannattaa se proppu käyttää auki ennen kuin alat jäähdyttimen pesuoperaatioon. siis ihan kylmästä moottorista kun lasket nesteet pois. on nimittäin kuuman putken ja turbn takia v-mäinen ottaa irti ja jos se on vielä jumissa niin näpit palaa. Helpotat siis omaa työtäsi kun teet näin.

milläs ajattelit jäähdytinjärjestelmänm pestä? Ihan oikealla pesuaineella, astianpesuaineella(koneeseen tarkoitettu siis, ei käsitiskiaineita) vaiko kenties muurahais- tms. hapolla?

Muutaman kerran vedellä, että saat irtolian irti, ennen kuin laitat itse pesuaineen sinne koneeseen ja molemmat lämppärit kokoajan kuumalla..
 

Memphisto

New Member
Liittynyt
6 Maaliskuu 2009
Vs: -91 Pajerossa "letkulämmitin"...

"Eikös se tule tuossakin siihen kuskin puolelle konetta ja viimeisen "plommin" paikalle? Ei pitäis mahottoman paha paikka olla. toki sulla on InterCooleri eessä, mutta senhan nyt joutuu joka kerta käyttään pois, kun tekee jotakin. Ainakin 2,8:ssa."

Jep, kuskin puolelle tulee kiinni. Ostin tuon Calixin lohkolämmittimen + kaikki muut hömpät. Suunnittelin jo tuossa hetki sitte
miten asennuksen toteutan. Ruuvasin oikein coolerinkin irti. Luulen, että joudun ottamaan polttoainesuodattimenki pois
tieltä kiinnityksineen niin saan hieman lisää tilaa värkätä. Vähän jää tuo öljyn mittatikun putki tielle, mutta
eiköhän se lämmitin paikkansa löydä. :) Harmi vaan, että tämä on sitä "vasaroitavaa" mallia eli
joutuu pikku vasaran kanssa takomaan paikalleen. :-\


"Olettaen, että tuohon lohko-malliin ei ole tehty muutoksia sen jälkeen, kun se on ekan kerran asennettu 1.Gen Pajeroon, niin pelkääjän puolelta, jostakin 3. ja 4. sylinterin paikkeilta löytyy lohkon tyhjennysproppu. Ainakin 1.Gen:ssä mukavasti turbon ja pakosarjan takana. Kannattaa se proppu käyttää auki ennen kuin alat jäähdyttimen pesuoperaatioon. siis ihan kylmästä moottorista kun lasket nesteet pois. on nimittäin kuuman putken ja turbn takia v-mäinen ottaa irti ja jos se on vielä jumissa niin näpit palaa. Helpotat siis omaa työtäsi kun teet näin."

Pitääpä tarkistaa asia. Kiitos tiedosta! :peukku

"milläs ajattelit jäähdytinjärjestelmänm pestä? Ihan oikealla pesuaineella, astianpesuaineella(koneeseen tarkoitettu siis, ei käsitiskiaineita) vaiko kenties muurahais- tms. hapolla?"

Ostin tuossa samasta paikasta, mistä hankin lämmittimenkin, sen merkkistä pesuainetta, sen nimistä ainetta kuin Bar's Nural jäähdyttimen puhdistusaine. Kehu ainaki myyjä, että on hyvää värkkiä. Tai no ainahan ne kehuu kaikkea... ;D Ohjeissa lukee, että "anna moottorin käydä vähintään 4 tuntia ja korkeintaan 24 tuntia". :) Miten tarkkaa toi on ja riittääkö vähempikin käyttö?

"Muutaman kerran vedellä, että saat irtolian irti, ennen kuin laitat itse pesuaineen sinne koneeseen ja molemmat lämppärit kokoajan kuumalla.."

Juu, pitää huuhtasta muutaman kerran, ennen ku kaadan liuottimet koneeseen. Oli nimittäin aika "kurasen" näköstä
nestettä, ku kurkkasin paisuntasäiliöön. Lämmöt on kuitenki pysyny hyvissä asemissa, että nesteet kai kiertää
kuitenki hyvin, eikä tukkoja ole. Lämmitin puhaltaa lämmintä, tai jopa kuumaa hyvin. :)
 

MVa~1

Liian korkea ja liian matala..
Liittynyt
4 Syyskuu 2006
Sijainti
Rovaniemi
Vs: -92 Pajerossa "letkulämmitin"...

Kyllä kai ohjeessa on aina oikeat ajat, mutta aika hurjalta kuulostaa jopa tuo 4h, saati sitte 24h.. Eipä oo kyllä tullu ikinä ohjeita luettua tuon ajan puolesta, mutta oon aina jonku 20-30 min käyttäny autoa. Kyllä kai se 4h kannattaa käyttää jos ohjeet niin sanoo..
 

Memphisto

New Member
Liittynyt
6 Maaliskuu 2009
Vs: -92 Pajerossa "letkulämmitin"...

MVa~1 sanoi
Kyllä kai ohjeessa on aina oikeat ajat, mutta aika hurjalta kuulostaa jopa tuo 4h, saati sitte 24h.. Eipä oo kyllä tullu ikinä ohjeita luettua tuon ajan puolesta, mutta oon aina jonku 20-30 min käyttäny autoa. Kyllä kai se 4h kannattaa käyttää jos ohjeet niin sanoo..

Sama kävi itsellä mielessä, että 4 tuntiakin jopa kuulostaa aika pitkältä ajalta. Noh, jos sitä kävis jossaki vähä
kruisailemassa ja huoltoasemalla kahvilla... :)
 
Ylös Bottom