-99 1.8 GDI Carisman tyhjäkäynti vaeltaa

K

koivisto

Guest
Mistäköhän vikaa kannattaisi lähteä etsimään, kun -99 GDI Carisman tyhjäkäynti vaeltaa 900 - 2000 rpm välillä. Välillä vika on päällä ja välillä ei... Muuten auto toimii moitteetta. Mitään vikavaloja ei syty mittaristoon (pitäisikö edes syttyä?).

Vanhoista jutuista löytyi jotain, mutta en ihan ymmärtänyt niitä täysin:
http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=12838.0
Tyhjäkäynti katosi ensin, sitten se alkoi vaeltelemaan.

Ajan varasin jo ajan huoltoon, mutta odottaminen ei kuulu hyveisiini.

Valaisisitteko hieman tyhmää..
 
Tyhjäkäynnin säätöön löytyy sellainen kikka..
En nyt tarkasti muista, mutta haulla löytyy.
Puhdista ensimmäiseksi kaasuläppäkotelo.
Sitte akku irti noin 5min. silloin kun kone on lämmin.
sitte kätyntiin imastointi pois päältä jne. sit sammuttaan jne. jotenkin noin se menee.. koitan löytää sen oikean hjeen.

Mutta aloita sillä kotelon puhdistuksella.
 
Kiitti Vesku.

Mistäköhän tarkalleen ottaen kaasuläppäkotelo on ja miltä se näyttää? Mitä se tekee?

("nyky"autojen tekniikka hakusessa)
 
koivisto sanoi
Kiitti Vesku.

Mistäköhän tarkalleen ottaen kaasuläppäkotelo on ja miltä se näyttää? Mitä se tekee?

("nyky"autojen tekniikka hakusessa)

Ota se paksu musta kumi haitari putki irti ilmanputsarin ja imusarjan välistä.. siinä läppäkotelo näkyy imusarjassa.. käännä käsin sitä läppää, niin näät makeet karstat. ne pitää puhdistaa. siihen löytyy tarvikeliikkeestä oikein hyvät aineet..
 
1.Käynnistä moottori ja lämmitä kunnes jäähdytysnesteen lämpötila on 85 astetta tai yli. Mikäli nesteen lämpötila on jo ylu 85 astetta käännä virta-avain vain ON asentoon (kohta 3)
2. Lämmityskäytön jälkeen sammuta moottori kääntämällä virta-avain LOCK-asentoon
3. Yli 10 sek. kuluttua käynnistä moottori uudelleen
4. Käytä moottoria joutokäynnillä 10 min ajan siten, että
1. vaihde vapaalla
A/T asento P
2.ilmastointi ja lämmityslaitteen puhallin OFF
3. jäähdytysnesteen lämpötila yli 83 astetta

5. Pysäytä moottori
6 Käynnistä uudelleen ja käytä joutokäyntiä 10 min ajan siten, että
1. vaihde vapaalla
A/T asento P
2. ilmastointi: max cool
max puhallin nopeus
ikkunat auki
3. jäähdytysnesteen lämoötila yli 83 astetta

7. Toista kohdat 5 ja 6

Huom !
Joutokäynnin aikana (kohdat 4 ja 6) kun moottorin ECU vaihtaa seoksen laihalta stökiömetriseen, moottori saattaa sammua. Puhdista tällöin kaasuläppäkotelo ohjeen mukaan ja toista toiminpide kohdasta 1 lähtien.


Tässä tällainen. Toivottavasti on hyötyä...
 
Näin epäilykset muuttuvat tiedoiksi!

ot. mitäs Vesku tykkäät GDI Carismasta? Itselleni kohtalaisen uusi tuttavuus. Aikaisempi auto oli -91 Galant ja olen tullut siihen tulokseen, ettei sitä saa ajamalla rikki, ei vaikka jättäisi huollot väliin ja kohtelisi muutenkin kaltoin. Tosin gasoa se osasi imuroida... Eipä ollut ongelmia valita seuraavan auton merkkiä.
 
Mulla ei tähän mennessä ole ollut minkäänlaista vikaa..
4 vuotta ollu toi Carisma..
Ihan magee peli.

Nyt siittä pitäis tehdä vähän käheempi, jos vain ehtii näillä lumilla.
 
Vs: -99 1.8 GDI Carisman tyhjäkäynti vaeltaa

Jep, jep...

Tuomioksi tuli vikakoodit p 58 ja h 16h, eli imusarjan solenoidi ja joku riivatun ohjain on hajalla.

Osat maksaa:
MD 349808 solenoidi imusarjaa 314,21€
MD 628019 ohjain 544,63€
parit tiivisteet 18,25€

ja
osien vaihto 338,88€

Yht.
1215,97€:nykii

Ja tietysti vianmääritys 225,55€


Vemix Tikkurila


Ideoita otetaan auliisti vastaan!! Galantilla ajoin 200tkm ja mittari näyttää nyt 375tkm, enkä ikinä upottanut siihen tollasia summia, edes yhteensä.
 
Vs: -99 1.8 GDI Carisman tyhjäkäynti vaeltaa

Offtopic, mutta samainen tiksin vemix ois halunnut multa yli 1000 e 4:stä iskarista ja niiden vaihdosta :p
vaihtamati jäi niiltä..
 
Vs: -99 1.8 GDI Carisman tyhjäkäynti vaeltaa

:eek:fftopic

Off topiccia lisää, mutta nyt alkaa näyttämään, että Vehon mitsuhuolto ois nykyään edullisin ??? Voiko joku varmistaa asian omalla kokemuksellaan?
 
Takaisin
Ylös Bottom