'99 Legnum VR-4 pyyhkijä- ja virtaongelmaa.

SamhaaVR4

New Member
Liittynyt
13 Helmikuu 2019
Hei!

Meikäläinen on aivan raakile näiden laitosten kanssa, mutta pihaan ilmestyi tuollainen otsikossa mainittu, automaattiaskilla ja Galaxy White värillä varustettu pirssi.

Ensimmäiset hetket uuden perheenjäsenen kanssa sujui kuin tanssi, mutta itku niinkin pitkästä ilosta:

Matkalla kotiin satoi tiskirätin kokoisia rännänreukaleita ja pyyhkijät olivat päällä n. 50-60 km matkan. Yhtäkkiä, pyyhkijät stoppiin keskelle lasia, kurat housuun kun mitään ei nähty, viiksen veivausta ees sun taas, takasulka toimi, edessä ei liikkunut pyyhkijät keskeltä lasia minnekkään, eikä kusijussi puhu sanaakaan. Pyyhkijänmoottori? Onneksi lähellä tokmanni, josta paketti minisulakkeita ja kärkipihdit jolla nypättiin vanha pois, ja senaikainen pelko osoittautui todeksi: sulake ehjä. Pyyhkijät varovasti käsin alas, sade onneksi loppui kaupassa olon aikana, ja tien päälle. N. 10 km kuluttua silmään osui Blitzin turbotimerista akun jännitteet. 11.7, auto liikkuu 100, ja taas paskat housuun. Pysäkille, pelli auki, laturin remmi paikallaan, ja samalla alkoi pieni vaimea kirskuva ääni, joka matkaa jatkettaessa oli riippuvainen kierroksista. Remmi luistaa.
Mankat sun muut pois varalta, kun matkaa kotiin vajaa 100 km, onneksi optiman punakatto kesti.

Tänään päivällä todettu että laturin pyörä jumissa, syynä mahdollisesti se, että pari vkoa takaisin auto ollut laturin remmin vinkunasta Turun Deltalla, jossa joku kesähessu asentaja päätti kiristää vanhaa remmiä, eikä ilmeisesti edes ehdottanut edelliselle omistajalle uuden laittamista, vaan totesi, että "tää on ihan hyvä vielä". Tuloksena se, että vanha remmi kiristettynä silppoi itseänsä ja kaikki paska laturin pyörän väliin -> laturi hirtti kiinni.

"Uusi" laturi haettu, tällä erää perse ei kestänyt tehdasuuden tilausta Deltalta 1008€ pyynnillä ja odotusajalla Japanista.

Uusi laturi ei vielä paikallaan, itse nostin kädet pystyyn tuon vaihdolle.

Varsinainen kysymys kuuluu. Vaatiiko pyyhkijänmoottori oikeasti normaalin latausjännitteen virtaa että suostuu toimimaan, vai miksei tänään tapahtunut mitään täyteenladatulla akulla (12.6~v) ja onko foorumilaisilla kokemusta vastaavasta vaivasta, tai laturin vaihdosta näihin?

Kiitos!

-Sami
 

Liitetiedostot

  • FB_IMG_1549825122520.jpg
    FB_IMG_1549825122520.jpg
    120.9 KB · Lukukerrat 215

Webtrap_86

Well-Known Member
Club Member
Toimihenkilö
Moderaattori
Liittynyt
16 Huhtikuu 2004
Sijainti
Lahti
Pyyhkijöihin, pura vivusto esille ja tarkasta se, voi olla vivusto jumahtanut (ruostuu akseleista/sitä mukaan nivelet väljistyy voivat hypätä pois paikoiltaan suuremmalla kuormalla) ja toki voi olla että sun pyyhkijänmoottorin on kusahtanut ikää kun rupee olemaan.
Latureita näistä menee ehkä jopa enemmän kuin perus vaparissa saattanee johtua siitä kuumuudesta mitä ahdin tuottaa. Yleensä jännitteen säädin. Toki voi myös mekaanisesti mennä rikki. Vaihto ei oo mikään 30min ja done. Vaan joutuu näkee vaivaa ja pujottelemaan. Mm. Koneen korvake irti ja pieni pätkä Jakopää koteloa ja se itsetuki rauta missä on laturin kiristin kiinni eli se koko rauta pois tieltä. Ja siitä sitten pujottelemalla. Toki itse laturin liitin on hankalassa paikassa ja sen kanssa kannattaa olla varovainen ettet riko sitä ja aiheuta sitä mukaan lisää lataus ongelmia Itselles.
 

Webtrap_86

Well-Known Member
Club Member
Toimihenkilö
Moderaattori
Liittynyt
16 Huhtikuu 2004
Sijainti
Lahti
Ohessa kuva siitä akseli kohdasta mikä jumahtaa sen voi purkaa ja putsata rasvata niin taas mennään, toki jos itse nivelpäät väljät niille ei nyt oo mitään helppoa niksiä.
 

Liitetiedostot

  • DSC_0887.JPG
    DSC_0887.JPG
    121.5 KB · Lukukerrat 147

Mikez

Eclipse GS
Club Member
Liittynyt
8 Syyskuu 2006
Sijainti
Jyväskylä
Ohessa kuva siitä akseli kohdasta mikä jumahtaa sen voi purkaa ja putsata rasvata niin taas mennään, toki jos itse nivelpäät väljät niille ei nyt oo mitään helppoa niksiä.
Bad Obsessionin tyypit rakenti itse vivuston, josta voi hyvin ottaa mallia. Eli noi nivelet pystyy hyvin korvaamaan pallonivelillä, toki siinä askartelemaan joutuu mutta niinhän näissä vanhoissa muutenkin.
(en tiedä toimiiko tässä aloitus oikeasta kohdasta, mutta 17:22 alkaen näkyy)

Ja jos noi "laakerit" kuluu väljiksi ne voi holkittaa.
 

SamhaaVR4

New Member
Liittynyt
13 Helmikuu 2019
Heloo! Työviikon jälkeen ehti tutustua tuonne pyyhkijöihin ja vikana niinkin simppeli kuin vivusto irti moottorista, meni aika kevyesti takasin paikalleen joten seurataan tippuuko uudestaan, ja jos näin, niin täytyy alkaa jotain muuta keksimään.. Latausongelmakin selvisi toistaiseksi kiristimen kiristämisellä, siis oikeasti kiristämällä, eikä kuten Turun Deltalla suihkuttamalla kitkaspraytä remelin väliin.
 

Akio

impact green
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
16 Huhtikuu 2010
Sijainti
Lohja
+1
Joku kaunis päivä joku muu arpoo samaa niin helpottaa kun selkeästi ylhäällä eikä missään fb veetuilu fiidissä
 

SamhaaVR4

New Member
Liittynyt
13 Helmikuu 2019
Moiks, jälleen! Parikolme viikkoa vivusto pysyi paikallaan satunnaisella pissapojan käytöllä ja viikottaisilla sateilla, eli käyttöä ei säästelty. Eilen työmatkalla jäi taas pyyhkijät keskelle lasia, ja vikaa ei tarvinnut edes miettiä. Aikaa on melko vähän ollut tehdä sen enempiä asialle, joten tässä illan tiimaan nappasin pyyhkijöiden moottorin pois, ja kiersin "pallonivelen", joka menee vivuston "kuoppaan", sähköteipillä pariin otteeseen. Ilman teippiä kädellä tunsi, kuinka väljä vivusto oli moottorin nivelen päässä ilman teippiä. Nyt huomattavasti tiiviimpi, muttei kuitenkaan niin että tuntuisi/näyttäisi siltä että pyyhkijät toimisi raskaammin/moottori ääntäisi normaalia enempää. Hieman patenttihan tuo on, mutta katsotaan kuinka nyt kestää. Ilmoitellaan tänne ajan mittaan, kuinka patentti toimii, jos joku kärsii nyt tai vastaisuudessa samasta ongelmasta. Hyvät viikonloput foorumilaisille!
 

SparHawk

New Member
Liittynyt
28 Toukokuu 2013
itse olen Carina II korjannu saman ongelman juurikin tollasellla pikku fyllipalalla ja sitten kahdella nippusiteellä "tukisiteen" ettei pääse kuopastaan (hankala selittää mutta toinen sen pallon alle ja toinen sen läpi ja varren ympäri), se toimi yli 2 vuotta ja oli halpa sit taas laittaa uudet nippusiteen ennen myyntiä =)
 

ST

Well-Known Member
Club Member
Liittynyt
24 Syyskuu 2003
Sijainti
Manse
Ei pysty ymmärtään että näkyvyyden kustannuksella leikitään 150€ osan takia..

Kannattaisi siirtyä julkisiin jos ei pysty pitämään autoaan tieliikennekunnossa.
 

SamhaaVR4

New Member
Liittynyt
13 Helmikuu 2019
Niin no, vivustoa kysytty Tampereen Deltalta, eikä kuulemma löytynyt Hollannin varastolta tai Japanista. Netistäkään ei ole vastaan tullut vaikka on briteistä sekä Japseista haettu. Käytettynä en osta, joten kerro ihmeessä mistä tuollainen uutena laitetaan. Ja kerta, jos näin toimii, vaikka patentti onkin, niin mielestäni on kyllä ihan tieliikennekelpoinen ratkaisu. Jos ongelma on ollut se että vivuston kuppi on käynyt väljäksi pyyhkijänmoottorin niveleen, ja väljyys on tiivistetty niin mikä mahtaa ongelma olla? Jos auto meikäläiseltä vielä lähtee eteenpäin niin seuraavaa omistajaa kyllä informoidaan. Jos patentti pettää, niin laitan uuden vivuston, kunhan kerrot mistä sellainen ostetaan.
 

Mikez

Eclipse GS
Club Member
Liittynyt
8 Syyskuu 2006
Sijainti
Jyväskylä
Suosittelen tarkastamaan osanumerolla että löytyykö vai eikö tältä sivustolta: https://www.amayama.com
Joskus on kun "ei löydy" meinaa että ei vain ole maahantuonnin tiedossa olevilla jälleenmyyjillä. Kyllä ainakin EC5A malliin löyty tuo osa tuolta: https://www.amayama.com/en/part/mitsubishi/mr192798
Kyllä, ja ne varaosanumerot purkukuvineen löytyy täältä: https://www.epc-data.com/ Joka osalla on suora linkki amayama varaosaan. Tuolta on tullu tilattua yhtä sun toista nippeliä.

edit: nyt vasta tajusin että amayamassa on suora linkki epc dataan :D
 
Ylös Bottom