A171 lancer takalaakerin vaihto-operaatiosta

UITTO-

Active Member
Liittynyt
22 Heinäkuu 2006
Sijainti
Tarvasjoki
Pohjustetaan vähän tota laakerin vaihtoprojektia.

Nytku löyty vihdoinkin laakerit niin myyjä sano sarjassa olevan hehkurenkaat myös??

Laakeri on ihan normi kuulalaakeri? Mikä siellä on.

Ihan alkajaisiksi, miten ton irrotus? Pitääkö kaikki jarruhärpäkkeet purkaa pois tieltä, että saa sen takanavan irti?
ja miten vetari irtoaa perästä? lähteekö vetämällä vain vai pitääkö aukasta perä ja sieltä jotain ronklata?

Sori tyhmät kysymykset, mut mielellään vähä alustavia tietoja kyselisin ennen ku sokkona lähtee tekemään mitään moista.

Jollekin vanhan liiton asentajalle ton vien joka osaa noita hehkurenkaita käsitellä, niitähän kun ei koiteta kuin kerran paikoilleen.

*selvennetään vielä, että on takavetomalli kyseessä jos niillä jotain merkityksiä on :D *
 

miikka

New Member
Liittynyt
1 Joulukuu 2003
Vs: A171 lancer takalaakerin vaihto-operaatiosta

Celestessä ainakin puretaan jarrut ympäriltä pois ja vetari lähtee ihan naputtelemalla pois, mitään sokkaa ei tarvi ottaa pois.

Ja sama on mullakin ollut nyt 2 v työn alla, eli vetareiden vienti laakeriasennukseen, en rupea ite mitään kylmäkuuma-asennuksia tekemään kun vituiks menee kuitenkin :mad:
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Vs: A171 lancer takalaakerin vaihto-operaatiosta

Hehkurenkaas on varmaa 0,1mm tiukka sovitus ja eikun rengas hellan levylle ja kuumaks vähitellen ja sitte pudottaa paikalleen ;D

Vetari lähtee nykäsemäl varmaan perästä ihan irti, öljyt ei tuu ulos varmaankaan jos auto suorassa.

Muutama kerra ny kilpuri Mantaan noita aseteltu :)
 

lekaseppä

New Member
Liittynyt
5 Kesäkuu 2009
Vs: A171 lancer takalaakerin vaihto-operaatiosta

Nuo hellalevyt voivat olla tiukilla ;D. Parempi olisi tehdä parista tiilestä kulmittain vastakkain pieni ahjo ja 30 - 40 millinen nestekaasupoltin lämmitykseen. Lisäksi tarvitaan tarpeeksi pitkä vesijohtoputki, jolla laakeri tarvittaessa tuupataan paikalleen. Voihan se olla että pikkujapsissa menee vähemmilläkin ::). Ensimäisen muistelen tehneeni tuon laakeriasennuksen Ford Customlineen, nyt tein 740 Volvo GLT:hen. Rengas punahehkuun, tavara oikeassa järjestyksessä sisään ja putkella perään. Hyvin meni, vaikka välivuosia tuli etuvetoisten kanssa pelatuksi ;). Kyllä sen ensikertalainenkin osaa kun muistaa miksi sepällä on pihdit ;D.
 

UITTO-

Active Member
Liittynyt
22 Heinäkuu 2006
Sijainti
Tarvasjoki
Vs: A171 lancer takalaakerin vaihto-operaatiosta

Joo laakerivaihto meni joo miten meni :D

Mutmut. Levyllä rengas lämmitettiin eikä silti tippumalla mennyt paikkaan, piti vähä turvakaariputkella avittaa ja lekalla, mutta meni se sinne kuitenkin.
 

lekaseppä

New Member
Liittynyt
5 Kesäkuu 2009
Vs: A171 lancer takalaakerin vaihto-operaatiosta

Krymppirengas ei ollut tarpeeksi lämmin. Ihan kirkkanpunainen väri ja se vesijohtoputki apuna. Nyt parhaassa tapauksessa rengas on venynyt "kymäpakotuksessa" ja pyörä saattaa jopa pyrkiä ulos ;D. Renkaan pitää jäähtyä siihen paikalleen niin tulee hyvä. Harmi että ohjeistus tuli vähän jälkikäteen. Monet painavat noita prässillä ja tulos on valmiiksi huono. Lämpösovituksessa tarvitaan ihan oikeasti lämpöä - se ei ole prässillitos jossa osat muokataan voimalla. Noin voi tehdä laakerille, mutta se on erilaista terästä.
 

miikka

New Member
Liittynyt
1 Joulukuu 2003
Vs: A171 lancer takalaakerin vaihto-operaatiosta

Joo kyllähän jotkut on hellan levyä ehdotellut mullekin mutta se nyt on käytännön arvolta sama kuin lämmittäisi hiustenkuivaajalla :p

Lekasepällä kun tuntuu tietoa olevan niin mites suosittelet laakerin sitten asennettavaksi? Tiukassa tuntuu sekin olevan ainakin Celestessä. Onko tarkoitus lämmittää jotenkin vai lyödä kylmänä paikalleen? Lämmitys ei ainakaan normaaleilla keinoilla onnistu kumisen pölysuojan ja laakerirasvojenkaan takia.
 

samitsu

Turbo yössä...
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
29 Tammikuu 2004
Sijainti
Taipalsaari
Vs: A171 lancer takalaakerin vaihto-operaatiosta

Onkos tuo punaiseksi kuumentaminen nyt sitten miten varma ja kokeiltu juttu ja tieto koska minulle on aikanaan annettu ymmärtää että se vois olla jo liikaa ja metallin ominaisuudet voisivat siitäkin muuttua ja taas seurais pyörän putoaminen...? :)
 

UITTO-

Active Member
Liittynyt
22 Heinäkuu 2006
Sijainti
Tarvasjoki
Vs: A171 lancer takalaakerin vaihto-operaatiosta

samitsu sanoi
Onkos tuo punaiseksi kuumentaminen nyt sitten miten varma ja kokeiltu juttu ja tieto koska minulle on aikanaan annettu ymmärtää että se vois olla jo liikaa ja metallin ominaisuudet voisivat siitäkin muuttua ja taas seurais pyörän putoaminen...? :)
samaa myös siinä kuulin vanhoilta asentajilta et jos liikaa lämmittää niin voi kiderakenne metallissa muuttua ja heikentää sitä pahastikin.,
 

lekaseppä

New Member
Liittynyt
5 Kesäkuu 2009
Vs: A171 lancer takalaakerin vaihto-operaatiosta

"Autosepät" ja sepät ovat eri asioita ja edellisiä kutsutaan asentajiksi, koska se on hienompaa. Jos kyseessä olisi esim laakeri, tuo lämmittäminen olisi tuhoisaa kiderakenteelle. Siihen "krymmppirenkaaseen" pystyy irrotuksessa ihan tavallinen pikaterästerä katkaisulovea tehtäessä. Se on mitä ilmeisimmin sitä kuuluisaa "paansangan-terästä" eli rakenne lähinnä Fe37:aa. Yhtään ei ole vielä irronnut, mutta prässissä painettuja on. Lämpösovite vaatii toimiakseen juuri lämmitystä ja riippuu tietysti hieman toleranssista paljonko sitä tarvitaan. Prässissä kylmiltään painetussa osassa, joka on pehmeämpää tavaraa tapahtuu venymistä ja pintaprofiili siliää, mikä ei ole toivottavaa tässä liitoksessa. Itse olin aikanaan ihan oikean sepän opissakin ;D, joka kylläkin toimi yhden miehen autokorjaamon omistajana. Viikatteita ei enää tarvinnut kallita (=karkaista) silloin ja niittokoneen terän saa kiinni kun oppii tekemään siistin kupukannan kuulapäävasaralla. Noin yleensä terästen kiderakenne palautuu riittävästi kuumentaen "normaalitilaan". Lämpökäsittelyllä taas tilaa muutetaan. Lämpösovite on vanha keksintö. Sitä käytettiin ensiksi hevoskärryissä kun rattaat olivat puuta.

Miikka, krymmpirenkaalla tehtyä lämpöliitosta ei voida purkaa - se täytyy rikkoa. Renkaaseen porataan lähes leveyden kokoisella poralla reikä, mutta ei akseliin saakka. Seuraavana otetaan terävä metallitaltta, puolentoista kilon vasara ja lyödään siitä reiän keskeltä poikki. Laakerin sisäkooliin voi käyttää vähän nykyaikaisempaakin menetelmää ja "järsiä" sen kulmahiomakonella poikki varoen ettei tee aksellin jälkiä. Vanhoissa takavetoisissa tuo sisäkooli lyötiin alasimen päällä lekalla poikki ;D. Nopea tapa, mutta vaatii tarkan osuman.
 
Ylös Bottom