AEM moottorinohjaus säätö tipsejä

rokkijumala

Member
Liittynyt
9 Marraskuu 2017
Sijainti
Espoo
Morjenttas taas,

Elikkäs mitsu alkaisi olla pikkuhiljaa taas kasassa, mutta moottorinohjaus kiukuttelee. Moottorinohjauksena mulla on AEM 1311-30 Gen1 ruisku mitä säädetään AEMPro softalla.

Säätäminen ei ole oikein sujunut parin probleeman takia.
  • MAP anturi näyttää ihan mitä sattuu. Säädöt pitäisi olla sinänsä oikein koska ennen moottorin käynnistämistä näyttää ihan oikein 100kPa painetta ja pienellä kaasulla painelukema näyttäisi olevan oikein. Mutta sitten kun painaa kaasua yli puolenvälin niin alkaa näyttää jotain parin baarin ylipainetta vaikka kone selvästi tukehtuu bensasta eikä ahtopaineet mittarin mukaan ainakaan nouse. Sitten kun kaasun lämäisee pohjaan niin moottorinohjaus näyttää helposti paikallaankin päälle 3 bar ahtoja.
  • Kierroslukema mitä ECU kertoo poikkeaa aika rajusti mittarin näyttämästä. Moottorinohjauksen säätöläppäri näyttää helposti 500rpm enemmän kuin mittari. Luulisin että mittarissa toki vikaa koska tuskin tuo edes kävisi mikäli olisi moottorinohjauksella väärä kierrosnopeus informaatio.
Onko kukaan muu tapellut tämän AEM matolaatikon kanssa?
 
Mitsun omat ECUt toimii hyvin eikä oo ollu tarvetta tollaselle. Itselläni on MAP ja Flexfuel Mitsun omalla ECUlla ja toimii hyvin.
 
Aemien kanssa ei ole tullut tesmellettyä eikä ihan hirveästi muutenkaan, mutta sulla on joko se map paskana tai sitten ecu ei sitä jostain syystä ymmärrä oikein. Mitä rpm-lukuihin tulee niin ei oo kyllä noin rajuja eroja nähtyä, varmistaisin jollain paljonko se oikeasti pyörii.
 
Aemien kanssa ei ole tullut tesmellettyä eikä ihan hirveästi muutenkaan, mutta sulla on joko se map paskana tai sitten ecu ei sitä jostain syystä ymmärrä oikein. Mitä rpm-lukuihin tulee niin ei oo kyllä noin rajuja eroja nähtyä, varmistaisin jollain paljonko se oikeasti pyörii.

Joo map kyllä toimii, tulee läppärin softaan ihan volttimuotoinen signaali oikein siltä. Mutta näköjään päin helvettiä joku softassa.

Jos ei kohta selviä niin siirryn megaan. Haluan kuitenkin harrastaa autoa enkä moottorinohjausta pelkästään.
 
Niin, eihän se mitään takaa että sieltä joku volttimuotoinen signaali tulee kun paskana ollessaanhan sieltä voi tulla väärää lukemaa. Tai sitten sulla on asetuksista jotain vituillaan ja se ecu näin ollen lukee sen anturin antamaa signaalia pisin vittuja. Kai se map (liekö noita kuinka paljon erilaisia kun ei niiden kanssa ole tullut juuri pelleiltyä) on kelposa toimimaan tuon ecun kanssa?

Edit: Vilkasin pikasen googlen ja näyttäs tossa olevan kalibrointi mapille, sekä valmiita käyriä anturin valmistajan jne mukaan että manuaali säädöt. Lieneekö säädöt pielessä jos kerran varmasti on toimiva mappi?
 
Viimeksi muokattu
Millanen valikko sulla on siinä? Laitas screenshottia. Onhan anturi ja sen skaalaus oikea?
 
Homma selvisi kun jaksoi vaan tapella tarpeeksi pitkään.

Eli olin kytkenyt MAP anturin tohon ohjausboksin inputtiin mikä oli tarkoitettu barometriselle painetunnistimelle. AEM:män softa antoi tosiaan tuon kyseisen pinnin ohjelmoida MAP:anturin syötteeksi. Ja niinhän se tekikin, tosin ainoastaan silloin kun auto ei ollut käynnissä. Kun auton laittoi käyntiin niin moottorinohjaus alkoi jostain mystisestä syystä kertoa tämän anturin arvoa disabloidun TPS kartan arvoilla. :unsure: Tätä hienoa ominaisuutta ei saanut kytkettyä ollenkaan pois moottorinohjaussoftasta.

Vaihdoin sitten MAP:in signaalin pinniä moottorinohjauksesta EGR:rän pinniin ja alkoi rokkaamaan. Eli softassa taisi olla matoja noilta osin.

AEM = Almost Engine Management. Tänään kuitenkin saatiin jo ensimmäiset 250 hevosta tiehen. Ensi viikolla hupilaput niin saa sitten alka ahdoillakin säätämään jos vaan kelit sallivat.
 
Tänään saatiin vähän enemmän voimaa tiehen. Joku 0.7 bar ahtoja, ja tuntui vetävän ihan eri malliin noilla ahdoilla kun vertaa tilanteeseen vakioturboilla ja bensalla samoilla ahdoilla (y)

Tosin noilla +0.5bar ahdoilla alkoi aika pahasti nykimään täydellä kaasulla. Vetää kyllä vedon sinänsä ihan nätisti 1 ja 2 vaihteilla, mutta jotenkin tuntuu tehoa puuttuvan ja tulevan lisää 0.5sek intervallilla. Ei niinkuin ihan suoraan sellaiselta terävältä misfireltäkään tunnu. Mietin vähän että missä voisi olla vika:
  • Tulpat (käy kyllä ihan nätisti muulloin kuin täydellä kaasulla, ja tulpat on ajettu alle 100km)
  • Dumpin/bypassin puute (omaan arkijärkeen ei mahdu että miten tämä voisi muka vaikuttaa)
  • PTU paskana (käy ihan nätisti kuitenkin pienillä ahdoilla)
  • Jotain matoja säädöissä (seokset näyttää kuitenkin varsin järkeviltä ja ennakkokartan rosvosin suoraan kaverilta jolla hyvät tulokset kyseisellä ennakkokartalla)
Täytyy tuota datalogia varmaan opetella käyttämään että saa jotain selkoa. No saipa kuitenkin taas sata hevoskaakkia lisää tiehen.
 
Noniin saatiin jo vähän vetojakin ajettua. Oli perusennakoissa huomattavaa sanomista kun olin ladannut väärän ohjelman AEM boksiin missä oli perusennakko säätämättä :D

No kuitenkin nyt päästiin vähän paremmin taas säätämään. Alla 1-2 vaihteen veto:

1584197692474.png


Äärimmäisen kummallisesti toimii kyllä tällä hetkellä. Ensimmäisellä vaihteella näkyy ongelma joka on tässä kummitellut. Eli ahdot nousee tuohon 0.4-0.5 iloisesti, minkä jälkeen tulee pitkän tasaisen alueen jälkeen hyppy ahdoissa jonka jälkeen tuleekin ihan helvetisti lisää vetoja.

Toinen mystinen juttu on tuo kierroslukemasignaalin oskillointi mikä ilmenee tuossa ylimmäsä RPM kuvaajassa kakkosvaihteelle vaihdon jälkeen. Vikaa kenties CAS anturissa tai jotain, vaikuttaa mystiseltä.
 
Moro. Mulla itellä käytössä AEM EMS V2. Youtubessa jonathan faskin muistaakseni teki hyvän ohjeistuksen tämän V2 käyttämisestä ja säätämisestä. Niillä ohjeilla itekkin menny. Pitäis olla aika samanlainen V1 kanssa. Ei oo ollu mitään ongelmia toistaiseksi. Käytän AEM elektronista ahtopaineensäätöä kuten myös AEM 3,5bar MAP ja IAT ja Uego+Bosch 4.9 Lambda. Kannattaa tarkistaa ajoituslampulla ajoituslukko päällä softasta että on oikea viive käytössä sytkälle. Nostitko ahtoja 1,0bar asti vai millaisilla ahdoilla ajelet?
 
Takaisin
Ylös Bottom