AGM vai tavallinen akku?

Aatu83

New Member
Liittynyt
28 Kesäkuu 2015
Sijainti
Vantaa
Hei.
Onko kokemusta tai ajatuksia mikä akku kävisi/ olisi hyvä Outlanderiin?
Autossa webasto ja rokkivehkeitä kilowatin verran. Työmatkaa ajelen noin 15min suunta ja webasto maks 20min päällä.
Tällä hetkellä Bosch 70Ah tavis akku mikä taitaa olla tiensä päässä.
Orkkis akun koko P24xL17.5xK20cm ja 60Ah?

Akkuliikkeestä sanoivat että parempi tavis 70Ah kuin 60Ah Agm akku.
Nyt vaihtoehtoina:
Varta D52 agm http://www.tarvikkeet.fi/tuote/8117/agm-akut/kaynnistysakku-60ah-d52-varta-silver-dynamic-agm
tai D53 EFB http://www.tarvikkeet.fi/tuote/8136/agm-akut/kaynnistysakku-60ah-d53-varta-blue-dynamic-efb
Bosch S5 AGM http://www.tarvikkeet.fi/tuote/6088/agm-akut/bosch-akku-s5-agm-60ah

Onko muita vaihtoehtoja?
Onko evoissa yhtäpieni akku?
Mitä akkuja teillä on käytössä ja miten pelannut webaston kanssa?
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Vs: AGM vai tavallinen akku?

Vartan AGM on toiminu todella pitkään mulla Evon kontissa, jossa se on kylmässä ja siksi kovemmalla rääkkäyksellä. Ostin tänään isän Volvoon myös Vartan AGM akun. Isäni osti kerran snajzdr AGM akun ja se kesti emäntäni entisessä -08 C5:ssä YHDEN kesän ja Motonet oli sitä mieltä että akku on täysin kunnossa. Olipa kiva kuunnella puheluita syksyaamuina äkäiseltä emännältä kun hän myöhästyi töistä koska auto ei käynnistynyt. Eli hanki siis kunnon AGM akku. Optiman Red Topit on kans erinomaisia. Lisäksi suosittelen lohkolämppärin piuhoihin liitettävää akkulaturia. 5A tehoinen olisi kenties optimaalinen mutta vähempikin riittää. Pienempitehoinenkin pitää akun "valmiudessa" jolloin se rupeaa ottamaan virtaa vastaan helpommin/nopeammin käynnistyksen jälkeen.
 

Aatu83

New Member
Liittynyt
28 Kesäkuu 2015
Sijainti
Vantaa
Vs: AGM vai tavallinen akku?

Basbarduu sanoi
Lisäksi suosittelen lohkolämppärin piuhoihin liitettävää akkulaturia. 5A tehoinen olisi kenties optimaalinen mutta vähempikin riittää. Pienempitehoinenkin pitää akun "valmiudessa" jolloin se rupeaa ottamaan virtaa vastaan helpommin/nopeammin käynnistyksen jälkeen.

Vaimon autoon laitoin webaston kaveriksi Defan akkulaturin, juurikin sen äkäisen puhelun varalle, koska hänen työmatkansa on alle 10min.
En vain tiedä onko se laturi tohon Outtikseen järkevä hankinta kun vaimonkaan autossa ei ole kertaakaan tarvinnut ladata 4 vuoden aikana. Heräsi epäilys että käyttääköhän se edes sitä webastoa :D
Meillä toinen auto on kuitenkin pakko pitää "metsäparkissa", jossa ei ole lataus mahdollisuutta. Lisäksi se laturi maksaa enemmän kuin uusi huippu akku. Pystyn myös talviaikaan latailemaan akkua lämpimässä tallissa jos tarvii.
 

Aatu83

New Member
Liittynyt
28 Kesäkuu 2015
Sijainti
Vantaa
Vs: AGM vai tavallinen akku?

Päädyin trane 70Ah testi voittaja akkuun. Pienikokoisena istui suoraan paikoilleen. Muiden akkujen istuvuuden kanssa olisi ollut ongelmia ainakin 70Ah koossa.
 

DtiA

New Member
Liittynyt
20 Toukokuu 2022
Hei.
Onko kokemusta tai ajatuksia mikä akku kävisi/ olisi hyvä Outlanderiin?
Autossa webasto ja rokkivehkeitä kilowatin verran. Työmatkaa ajelen noin 15min suunta ja webasto maks 20min päällä.
Tällä hetkellä Bosch 70Ah tavis akku mikä taitaa olla tiensä päässä.
Orkkis akun koko P24xL17.5xK20cm ja 60Ah?

Akkuliikkeestä sanoivat että parempi tavis 70Ah kuin 60Ah Agm akku.
Nyt vaihtoehtoina:
Varta D52 agm http://www.tarvikkeet.fi/tuote/8117/agm-akut/kaynnistysakku-60ah-d52-varta-silver-dynamic-agm
tai D53 EFB http://www.tarvikkeet.fi/tuote/8136/agm-akut/kaynnistysakku-60ah-d53-varta-blue-dynamic-efb
Bosch S5 AGM http://www.tarvikkeet.fi/tuote/6088/agm-akut/bosch-akku-s5-agm-60ah

Onko muita vaihtoehtoja?
Onko evoissa yhtäpieni akku?
Mitä akkuja teillä on käytössä ja miten pelannut webaston kanssa?

Tuota Varta D52 silver dynamic AGM:ää kannattaa välttää. Ostin moisen, käyttökelpoista kapasiteettia varmaaan öbaut puolet luvatusta ja jos auto seisoo viikon niin ei käynnisty. Latausjännite n. 14V ja levossa virrankuluttajia korkeintaan 70mA.

Susi syntyessään, syö vähän luottoa laatumerkkiin.
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Mulla on ollu tollanen D52 vuosia ja viime talvena pääs tyhjenemään jonnekin 7V jännitteelle mutta virkosi siitä ongelmitta ja toimii edelleen moitteetta vaikka se on kylmässä takakontissa.
 

Mitsui

Member
Liittynyt
13 Tammikuu 2018
Tyhmä kysymys kenties, mutta eikös AGM akkua varten pitäisi autossa olla myös sille akulle suunniteltu laturi, jotta akku pysyisi ehjänä mahdollisemman pitkään? Näin olen ymmärtänyt, että AGM akkujen latausjännitteet ja syklit poikkeaa jonkinverran normi akkujen.
 

DtiA

New Member
Liittynyt
20 Toukokuu 2022
Niin ongelma tulee jos latausjännite ei riitä AGM:lle. Vanhalla autolla, missä ei ole mitään älylatauksia, mutta latausjännite on riittävä, ainakin tasan n. 14 volttia, ei pitäs olla ongelmaa. Vai mikä ongelma vois olla?

Uudehkoilla autoilla tilanne on tietysti eri kun latauksessa on paljon enemmän logiikkaa, ei ole automaattisesti AGM:lle sopiva.
 

Mitsui

Member
Liittynyt
13 Tammikuu 2018
Mitä minä olen kuullut, niin latausjännitteet pitäisi olla akun tietyssä varaustilanteessa jopa 15v ja laturi vaihtelee latausjännitettä AGM akun varaustilan mukaan. Ja jos tätä älyä ei ole laturissa, niin olen ymmärtänyt, että AGM akku tulee olemaan paljon lyhytikäisempi kuin normiakku. Itsellä kun on ollut tapana normiakkua ladata verkko laturilla kesken talvenkin, niin normiakut ovat yleensä kestäneet 7v ylöspäin. En tiedä mitä etua sitten saavutetaan AGM akulla normi tyhmänlaturin kanssa verrattuna normiakkuun kuin, että saa maksaa ostohetkellä tuplahinnan :unsure:
 

Laza

///Ralliart///
Club Member
Liittynyt
11 Marraskuu 2009
Juu, ei kannata kyllä AGM:ä. Vaimon autoon (2004 Mini) tyrkyttivät sellaisen, ei kestänyt kahtakaan vuotta ja oli aina tyhjä pakkasilla. Ei tosiaan jaksanut normilaturi pitää sitä ladattuna...
 
Ylös Bottom