ahtimien mallit

jooonas

GALANT DYNAMIC-4 (VR4) -91. L200 K14 2.5 TDIC -88
Liittynyt
12 Tammikuu 2005
Sijainti
Pornainen
löytyykö linkkiä johonkin jossa olisi ahtimien mallit sarjanumeron(vai mikä se nyt oli) perusteella?

kiinnostaisi tietää että millä turbolla/mitä vuosimallia tuo koneeni on....Laitan numeron kunhan sen joskus muistan katsoa... 8)
 
Vs: ahtimien mallit

vr4 tekniikalla...ei tuo cuuleri turhaan tuossa keulalla ole ;D
 
Vs: ahtimien mallit

TD05H missä malleissa ollut noita? mistä tulee nuo 16G tai 14B?

ahtimessa myös numerosarja: 49178-01400
 
Vs: ahtimien mallit

taitaapi olla 14b ahdin, eli käytännössä tarvitset isompaa turboa ;D
Vuosimallin voit päätellä venttiilikopan väristä, imusarjan merkinnöistä, ecun paksuudesta, nokka-akselin asentotunnistimen ja tyhjäkäyntimoottorin sähköjohdon liitännästä.
 
Vs: ahtimien mallit

todellakin isompaa :)

venttiilikoppa punanen....ecu ei välttämättä oo saman vuotinen...asentotunnistimessa oli pikkusen johtoa ennen liitintä, kun gti:n koneessa oli liitin suoraan mokkulassa..nyt siis gti:n tunnistin kiinni
 
Vs: ahtimien mallit

Kysytääs täällä tätä asiaa..

Eli olis neljä ahdinta mistä mieluiten tietysti autoon laittais ne kaks parhainta(isointa, kunnolla ei tässä vaiheessa väliä)

Osaako kukaan sanoa valmistenumeron perusteella mitään?

Ahtimista löytyy tälläiset valmistenumerot:
49177-02300
49177-02400
49177-02310
49177-02410

Pieniähän ne kaikki on mut jos niissä jotakin eroja on niin olis kiva tietää.. ;D
 
Vs: ahtimien mallit

Kiitos linkistä.. seuraava ongelma onkin että kyseisillä valmistenumeroilla osuu aika moneen luokkaan.. Mistä tiedän tarkemmin mihinkä luokkaan ahdin kuuluu? Onko ne esim. 286hv vai 320hv tonnarista..
 
Vs: ahtimien mallit

plodi sanoi
Kiitos linkistä.. seuraava ongelma onkin että kyseisillä valmistenumeroilla osuu aika moneen luokkaan.. Mistä tiedän tarkemmin mihinkä luokkaan ahdin kuuluu? Onko ne esim. 286hv vai 320hv tonnarista..

erohan tulee ahtopaineesta ei ahtimesta, ilman kuristinta taisi nousta jonkin verran teho vakiossa
mutuna että samat ahtimet ja kellot mutta 320hv versiossa ei kuristimia ja siten 0.2bar kovemmat ahdot ???
 
Vs: ahtimien mallit

Tuo selventi asiaa jo jonkin verran.. :) ja tarkoitatkko kuristimella niitä holkkeja ahtimissa? mutta mikäs merkitys tuolla valmistenumerolla sit on jos ahtimet on samanlaisia? kun tonnareiden ahtimien valmistenumeroita ainakin neljää erilaista..
 
Vs: ahtimien mallit

plodi sanoi
Tuo selventi asiaa jo jonkin verran.. :) ja tarkoitatkko kuristimella niitä holkkeja ahtimissa? mutta mikäs merkitys tuolla valmistenumerolla sit on jos ahtimet on samanlaisia? kun tonnareiden ahtimien valmistenumeroita ainakin neljää erilaista..

en vaan ahtopaineen ohjaus solenoidissa olevaa kuristinta.

johtuskohan siitä että molemille ahtimille on oma koodinsa ja dodgella on omat koodinsa ???
ja oliskohan jotain vuosimalli eroja ??? joku suoja pelti hiukan erilainen niin ahdin on sen kiinitys pisteen verran erilainen kuin
toinen
iha tietämättömuutta vastaan, olettamiseni perustuu kun verrannut vanhoja TC06 -TC05 ahtimia (takaveto galantti - etuvetogalantti)
näissä on erinumeiroita esim takasapporon (en varmaksi sano) TC06-11 vs etuvetogalantin TC06 -11 ahtimet ovat 100%
vaihtokelpoisia mutta eroa on pakosarjan valussa, etuvedon ahtimessa on hukkaportin alla kumma kyhmy ja takavedossa sitä ei ole.
 
Vs: ahtimien mallit

plodi sanoi
Tuo selventi asiaa jo jonkin verran.. :) ja tarkoitatkko kuristimella niitä holkkeja ahtimissa? mutta mikäs merkitys tuolla valmistenumerolla sit on jos ahtimet on samanlaisia? kun tonnareiden ahtimien valmistenumeroita ainakin neljää erilaista..



tonnareissa on kahta ahdin tyyppiä 9b ja 13g jenkkiversiossa kaikissa 9b ja euroissa 13g

ne kyllä erottaa ihan silimällä kumpi on kumpi, 9b:ssä imupuolen "siipiratas" vai mikä nyt onkaan on tosi tiheä, ja 13g se on huomattavasti harvempi.
laiskempi se jenkkimallin peli on vaikka ilmottavatki 320hp tehot...se puutuu tuossa 5000rpm kohalla, ei jaksa pillerit enää oikeen työtää ilimoooo... 8)
 
Vs: ahtimien mallit

mitsumikko sanoi
tonnareissa on kahta ahdin tyyppiä 9b ja 13g jenkkiversiossa kaikissa 9b ja euroissa 13g

ne kyllä erottaa ihan silimällä kumpi on kumpi, 9b:ssä imupuolen "siipiratas" vai mikä nyt onkaan on tosi tiheä, ja 13g se on huomattavasti harvempi.
laiskempi se jenkkimallin peli on vaikka ilmottavatki 320hp tehot...se puutuu tuossa 5000rpm kohalla, ei jaksa pillerit enää oikeen työtää ilimoooo... 8)

Nämä ahtimet ovatkin peräisin japsi tuonneista, mut toiseen ainakin vaihdettu jälkeenpäin ahtimet. ::) Osaatko sanoa noiden valmistenumeroiden perusteella onko nämä 9b vai 13g ahtimia? en pääse ahtimia näkemään nyt kun ovat muualla... Ja kumpia ahtimia suosittelisit? (9b vai 13g)
 
Vs: ahtimien mallit

jaaa... enpä nuista japsi tuonneista oo varma.,....ollenkaan, ehottomasti kyllä 13g, mutta jos oot remppaa tekemässä/turboja ostamassa niin hommaa jenkkilästä 13T turbot mulla on semmoset paikallaan ja voin kertoa, että on kyllä mahtavat ajella niitä vamaan saa johonkin 1000€ veroineen parin :)


mutta katoppa näistä linkeistä kuvat tässä 9B http://cgi.ebay.co.uk/Dodge-Stealth-Mitsubishi-3000-GT-Turbo-TD04-49177-02400-/120450808997?cmd=ViewItem&pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item1c0b6d7ca5


ja 13g http://cgi.ebay.co.uk/Dodge-Stealth-Mitsubishi-3000-GT-Turbo-TD04-49177-00310-/120450810366?cmd=ViewItem&pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item1c0b6d81fe


eikö huomaa eron aika helposti. 8)
 
Vs: ahtimien mallit

Noni, nyt tuli sellaista linkkiä mistä selviää.. :) luulenpa että nuo minun kaikki ahtimet ovat 9b.. ainakin toinen pari koska valmistenumerokin täsmäs tuohon linkissä olevaan..

Nyt oli tarkoitus vain selvittää mitkä ahtimet loppu kesäks kannattaa autoon laittaa.. :) Ens talvena tarkoitus sit vaihtaa oikeasti isompiin(td 05 tai td06)..
 
Vs: ahtimien mallit

I figured i would share and compile my knowledge here and general specs for those intrested in using any MHI turbochargers.

There are quite a few diffrent mitsubishi turbochargers out there. TODAY they range from as small as TD02 to TD08 series.

ALl recent Mitsubishi turbos these days carry the TD0 prefix followed by a number. the number generally designates the class of turbo and turbine wheel size. THe most current models are the TD series turbine wheels. THe previous generation was the TC series turbochargers. There still are a few TC04 and TC05 series turbos floating around most can be found on overseas diesel engines and a few 80s cars here in the states. Most mitsubishi turbochargers use A general prefix. FOr example TD05H-14B 6CM^2

This roughly breaks down into TD generation of turbine wheel, 5H class of turbine wheel (specific size) , 14B compressor wheel, 6CM turbine housing.

Turbine housings

Below is a small chart translating the turbocharger information into more common A/R ratios that we are all used to seeing
these days as used with garrett turbochargers.

6 cm2 = 0.41 A/R
7 cm2 = 0.49 A/R
8 cm2 = 0.57 A/R
9 cm2 = 0.65 A/R
10 cm2 = 0.73 A/R
11 cm2 = 0.81 A/R
12 cm2 = 0.89 A/R

ALl TD04 based turbochargers us 6CM turbine housings (to my knowledge) and TD05 series turbochargers generally use anywhere from 6 to 10cm housings.

Compressor wheels

Mitsubishi compressor wheels are usually a number joined with a letter. THe number is a specific wheel and the letter is
the shape or blade arangement (trim). There are A,B,C,G,T series wheels. "G" series compressor wheels are usually alternating blade heights and curvature of the fins, where as "B" series wheels are all one height. "C" series wheels are also one height as well. Not much information is known about the "A" series wheels as they are not used much at all anymore along with the "B" series wheels. The "T" series wheels are similar to the "G" In most respects but are more agressive in trim. Any TD04 series compressor wheel will fit on any TD04 series shaft weather its TD04H or TD04HL or even TE04H. TD04 and TD05 series compressor wheels are not interchangable because of the size of the hole in the compressor wheel. you CAN sleeve a TD05 wheel to fit a TD04 shaft but this requires precise balancing and if the compressor wheel is too big. it MAY cause the shaft to snap a high speeds or wear on bearings un-evenly and cause a failure.

Turbine Wheels/

There are just a few turbine wheel options available. Below is a list of the most common TD04 and TD05 turbine wheels and their specs (inducer/exducer)

TD04 1.57/1.86 in.
TD04L 1.62/1.86 in.
TD04HL 1.80/2.05 in.
TD04H 1.735/2.042 in.
TE04H 1.88/2.01 in.

TD05H 1.93/2.20 in.
TD05HR 1.94/2.20 in. (Reverse flow, twin scroll)


TD04 Turbochargers

TD04 series turbochargers have 6cm^2 turbine housings which is basically a .41 A/R turbine housing when calculated out. As for cartidges the all use the same bearings on the inside and seals. This means any TD04/TD04H/TD04L/TD04HL turbochargers can use these rebuild kits. The TD04 turbo CHRAs also seem to have either what we call a shallow or deep lip on them (turbine side of CHRA). Basically if you have a td04 turbocharger and the last 2 serial numbers on the compressor housing end in 00 then you have a shallow lip on the turbine side of the CHRA and the lip where the cartridge sits in the turbine housing is a short.

If you have a compressor cover ending in 01 then you have a deep lip TD04 CHRA and the lip on the turbine housing will be deeper. These are the only 2 major diffrences in TD04 CHRAs ive seen personally. This means you can swap whatever TD04 CHRA into whatever td04 turbine housing provided the numbers match and the turbine wheel from the stock one is the same size (ie both turbine wheels are TD04

THis trick seems to work for alot of 3000GT guys wanting to upgrade to WRX TD04L-13T series turbochargers and TD04H-13g Turbos from early automatic DSMs.

Misc Info

Below is a link to a site that has quite a few mitsubishi compressor flow maps and information on how to read them.

Stealth 316 - Turbocharger Compressor Flow Maps

Below is a list of a few mitsubishi turbochargers and vehicles they are most likely found on.

TD04-9B = 91-99 Mitsubishi 3000GT VR4 / Dodge stealth R/T Twin turbo
TD04H-13G = 90-94 Automatic Eclipse/Talon/Laser
TD04L-13T = 02-?? Subaru WRX
TD05H-14B = 90-94 5-spd Eclipse/Talon/Laser
TD05-12A = 86-89 Mitsubishi Starion/ Chrysler Connquest
TD06-17C = GMC Syclone/Typhoon
TE04H 13C = Various chrysler/dodge/plymouth turbo cars

Tämmöistä tarinaa löytyi tähän turboaiheeseen liittyen. Peräisin->

http://www.turbo-owners.com/forum/general-tech/201-mitsubishi-turbocharger-info.html
 
Vs: ahtimien mallit

"from a guy at work that used to work at MHI turbo":

The letting system are generations of blade design for at the time the wheel was designed. the A series went out of production in the 80s and were replaced by the B and C series. The B/C series eventually gave way to the G series in the early 90s. the T series were designed in the late 90s and early 2000s. Generally, the later wheels are structurally stronger, and typically have improvements to increase map size and maximum wheel speed. You can see this in the blade design itself, as the older turbos generally have evenly sized and spaced fins while later turbos have more aggressive appearing fins with mismatched blades and uneven spacing.

The number rating (15T, 9B, etc) is historically used to designate the wheel's maximum airflow in the peak efficiency island (in m^3/sec), at a PR of 2. So based on that, a 15T turbo should be better than 15G. Maximum efficiency performance should be slightly improved, as well as the map becoming wider at the surge and choke lines, as well as support for higher boost with higher maximum wheel speeds. So although the 15G and 15T may have similar number designations, the 15T will likely support more power when pushed to the limit. This is why the 13T has similar power numbers to the 15G.

The "E" designation, such as in TE04-13C (the gtpro 347 turbo), stands for "exchange". This is used when an MHI turbo is actually designed by another manufacturer. For example, Garrett designed the OEM turbo for the chrysler 2.5L engine. When MHI took over production, the adopted this turbo as a "TE04".



Firstly turbines and I go by inducer diameters with them .

1) TD04L ..... 46.8 x 41.2mm 7.7mm tip width .
2) TD04 std ... 47.2 x 40.0mm 6.8mm tip .
3) TD04H ...... 52.0 x 44.0mm 7.7mm tip .
4) TD04HL ..... 52.0 x 45.6mm 8.9mm tip .


13T-6 ... 40.64 x 56.0 4.98 tip . 52.6 trim .
15T ...... 42.00 x 56.0 5.38 tip . 56.2 trim .
16T ...... 43.40 x 56.0 5.70 tip . 60.0 trim .

Compressors , MHI is all over the place with B/C/G/T series wheels . Most people seem to think that the T spec wheels are the go , from 13T to 18 they are 56mm major dia wheels with the inducer diameter increasing with the "t" number ie
13T is 40.64 mm ~ 52.5 trim
15T is 42.00 mm ~ 56.2 trim
16T is 43.40 mm ~ 60.0 trim

The 19T is 58mm major diameter and it's inducer is 45.9mm so 63 trim .

Tämmöisiä. Keskustelupalstoilta, eli paikkaansapitävyys on aina tuuria. Mielenkiintoinen tieto/teoria tuo kompurapesien kirjain.... eli myöhempi aakkosissa = uudempaa designia... Kuitenkin, esim. isompi 16G pyörä peittoaa kartallaan monet T-pyörät, eli tiedä siitä sitten...
 
Vs: ahtimien mallit

Ainakin TD04 ahtimissa on sitten eroa kompurapyörien rakenteessa, vaikuttaa esim. huoltosarjan osiin:

.Flatback Compressor Wheels: TD04-9B / TD04-11B / TD04-13C / TD04-11G / TD04-12T / TD04-13G / TD04-15G
.Superback Compressor Wheels: TD04-13T-4 / TD04-13T-6 / TD04-15T / TD04-16T / TD04-18T / TD04-19T
 
Takaisin
Ylös Bottom