Ajoakun lämmitin PHEV

Janne1

New Member
Liittynyt
2 Toukokuu 2021
Löytyykö täältä tietoa 2016- akun lämmittimistä. Jonkin tiedon mukaan Instyle varustetason autoissa on ajoakun lämmitin ja toiset sanoo että vasta 2019 eteenpäin tällänen löytyy.
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Ajoakun lämmitys on ollut mahdollinen vasta 2019 vuosimallista alkaen.
 

Janne1

New Member
Liittynyt
2 Toukokuu 2021
Ajoakun lämmitys on ollut mahdollinen vasta 2019 vuosimallista alkaen.
Näin olen kuullut myös. Mutta naapurilla 2016 ja hänellä se kuulemma on se. Sekä yksi mitsu myyjä sanoin, että Suomi autoissa jotka Instyle varustuksella niin se löytyy jo 2016 alkaen. Nettiautossa joissain 2016 ja 2017 malleissa, lukee ilmoituksessa se olevan myös. Mutta varmuus tähän ois kiva tietää. Itse viikon sisään ostamassa Outlander PHEV:n.
 

subterfugium

Member
Club Member
Liittynyt
12 Helmikuu 2021
Tarkoittaakohan ne akun vieressä olevaa elektronista lämmitintä (Electronic heater, lisävaruste), joka esilämmityksen aikana lämmittää koolantin ja sitä myöten tuulilasin ja/tai kopin?

1620022160808.png


1620022955855.png


Varmasti siitä jonkun verran säteilee lämpöä itse akkuunkin, mutta minusta akun lämpö (PHEV Watchdog) on lähtiessä alhainen käytti esilämmitystä tai ei.

Lähteet:
Liitetiedosto PDF
 

Liitetiedostot

  • outlander_phev_2016_heater_general_info.pdf
    168.1 KB · Lukukerrat 64

PajeGls

Active Member
Liittynyt
16 Helmikuu 2005
Tuli vuoden 2018 (loppuvuosi) teknisesti uudistettuun Outlander PHEV:n (2,4 l moottori, 13,8 Ah ajoakku, voimakkaammat sähkömoottorit...). Vain kahteen varustetasoon, Suomessa nämä olivat Instyle ja Instyle Sport).

Joissain saman ajanjakson ulkomaan tuonnissa voi olla myös, niissä kalliimman pään versioissa.
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Eihän Janne1:n naapuri sekoita EV Remotea(Mitsun sähköistä Webastoa) ja ajoakun lämmitystä?
 

Janne1

New Member
Liittynyt
2 Toukokuu 2021
Eihän Janne1:n naapuri sekoita EV Remotea(Mitsun sähköistä Webastoa) ja ajoakun lämmitystä?
Hän kyllä kovasti väitti, että sähköinen ajoakun lämmitin siitä löytyy. Ja näin kertoi yksi automyyjä kun soittelin 2016 mitsusta. Mutta taas jotkut sanoo, että ei olisi.
 

Miixxa

Member
Liittynyt
20 Helmikuu 2011
Mistähän tähän saisi 100% varmuuden. Instyle varustetason autoa ostamassa.
No jos katselet 2016vm autoa, niin 100% varmuudella siinä EI ole ajoakun lämmitystä. Naapurilla ja automyyjällä on nyt puurot ja vellit sekaisin.

Akkupaketin lämmitys tuli vasta 2019 mallivuodesta eteenpäin erikseen valittavana lisävarusteena. Sinänsä sille ei juurikaan painoarvoa kannata antaa auton valinnassa, kun akuston lämmitys lähinnä suojaa akkupakettia erittäin kylmässä pakkasessa. Pakkasrangeen tai muuhunkaan käytännön kannalta olennaiseen sillä ei ole mitään merkitystä.
 

Janne1

New Member
Liittynyt
2 Toukokuu 2021
No jos katselet 2016vm autoa, niin 100% varmuudella siinä EI ole ajoakun lämmitystä. Naapurilla ja automyyjällä on nyt puurot ja vellit sekaisin.

Akkupaketin lämmitys tuli vasta 2019 mallivuodesta eteenpäin erikseen valittavana lisävarusteena. Sinänsä sille ei juurikaan painoarvoa kannata antaa auton valinnassa, kun akuston lämmitys lähinnä suojaa akkupakettia erittäin kylmässä pakkasessa. Pakkasrangeen tai muuhunkaan käytännön kannalta olennaiseen sillä ei ole mitään merkitystä.
Itse asun pohjoisessa ja lähinnä mietin pystyykö tuolla ajamaan sähköllä ollenkaan täällä talvella. Koeajoin sellaisen jossa oli jo EV nappi. Mutta puolen tunnin koeajolla pelkällä sähköllä ei menty yhtään.
 

Miixxa

Member
Liittynyt
20 Helmikuu 2011
Itse asun pohjoisessa ja lähinnä mietin pystyykö tuolla ajamaan sähköllä ollenkaan täällä talvella. Koeajoin sellaisen jossa oli jo EV nappi. Mutta puolen tunnin koeajolla pelkällä sähköllä ei menty yhtään.
Käytännössä ei, EV napillisella ilmeisesti pääsee jo jonkin verran tai ainakin ilman ylimääräisiä kikkailuja. Toki pystyy ajamaan sähköllä kovassakin pakkasessa jos lähdet lämpimästä tallista ja akuston lämpötila yli sallitun minimin.

Perämeren korkeudella oma -16 mallinen meni pakkasillakin pelkällä sähköllä n. 15km työmatkat, toki kun EV nappia ei ole niin vaati nuo omat kikkailunsa.

Käytännössä alle -15°C lämpötilassa ei enää mennä pelkällä sähköllä ollenkaan, vaikka tekisi mitä sadetansseja. En muista mikä sen akkupaketin pakkasrajan piti virallisesti olla, mutta empiiriset kokeet osoitti että omassa kikkareessa akkupaketin ollessa kylmempi kuin -12 ei auto suostu menemään pelkän akun varassa.

Akun lämmitin ei tilanteeseen auta, kun ilmeisesti toimii vain alle -30°C lämpötilassa, eikä käsittääkseni lämmitä akkua ajolämpötilaan. Ainoastaan suojaa akustoa totaalijäätymiseltä. Korjatkoon joku jos olen väärässä.
 

jussi666

PHEV -16
Liittynyt
4 Kesäkuu 2012
Itse asun pohjoisessa ja lähinnä mietin pystyykö tuolla ajamaan sähköllä ollenkaan täällä talvella. Koeajoin sellaisen jossa oli jo EV nappi. Mutta puolen tunnin koeajolla pelkällä sähköllä ei menty yhtään.
Zuikkiksen pehvanlämmitin kiinni niin ei tarvi sen ihmeempiä kikkailuja.
 

jack71

outlander 2.2 riiseli 2010
Liittynyt
30 Kesäkuu 2016
Itsellä vuoden kokemuksella ja ensimmäisen kovan talven käytöllä zuikkiksen pehvanlämmitin paikoillaan käytännössä 20+ km range talvikäytössä
Aina lähtiessä pääsääntöisesti talvella lokilämmityksen/sisälämmityksen esilämmitys joko roikalla tai remotella
En tiedä syytä,miksi akuston lämpötila nousi joka kerta,kun esilämmitin autoa,mutta ajoakuston lämpötila nousi useamman asteen esilämmityksen aikana,esilämmitys noin 1h-2h roikalla ja 20 minuuttia remotella
Polttis käynnistyy,kun ajoakuston lämpötila tippuu alle -10 asteen
Varsinkin jos käytti remote control ohjelmaa esilämmitykseen 20 minuuttia,niin akuston lämpötila nousi useamman asteen,mutta vastaavasti range luonnollisesti väheni
Koko talven keskikulutus lämpimällä autolla ajaessa,ilman mitään sisälämpöjä säästämättä oli noin 6.5l/100km,paljon kärryn vetoa ja pelkällä bensalla ajoa
Siis tämä pelkän talven keskikulutukset ja kovasti pitempääkin matka-ajoa
Kesällä vaikuttaa paljon ilmastoinnin käyttö,mutta silloin itsellä menee noin 2.5-4l/100 km ja paljon kärryn vetoa/pitempää ajoa,noin 150km lenkkejä,kuten myös talvella
Kannattaa ehdottomasti hommata zuikkiksen pehvanlämmitin,koska se auttaa myös kylminä aamuina sähkö lähtöjä keväisin/syksyisin,kesälle voi vaihtaa orkkis anturin paikoilleen,koska akusto lämmin valmiiksi muutenkin
Phevillä kun oppii ajamaan taloudellisesti,niin helposti kesät(touko-lokakuu) ajaa 1l-3l/100km normi kaupunki ajoissa,mutta vaatii kyllä tuon zuikkikzen pehvanlämmittimen nuihin kulutuksiin kevät/syksy käyttöön,itsellä käytössä my-16 instyle melkein kaikilla herkuilla,ei voi kuin suositella kyseistä mallia,toki my17:sta>malleista löytyy jo tuo zuikkiksen korvaava lisävaruste,eli EV nappi
Säästöt suunnilleen edelliseen 2010 2.2 kiisseli outtikseen noin 1.5k-2k/vuosi,kun lasketaan vero ja polttoainesäästöt 20000 km/v
Ja onhan nämä hiljasia sisämeluiltaan ja kohtuu hyvät varusteet instylellä
 

jack71

outlander 2.2 riiseli 2010
Liittynyt
30 Kesäkuu 2016
Ja asun Perämeren lakeuksilla ,kylmempi talvi tainnu olla ku Siperiassa
Zuikkiksen pehvanlämmitin toimii kelillä kuin kelillä
 

Esal

Member
Liittynyt
15 Heinäkuu 2019
Akku lämpiää hieman ladattaessa ja purettaessakin. Kerran yritin sitä lämmittää kylmän yön jäljiltä remotella 30min ilman Latausjohto ja sitten latausjohto kiinni saman verran niin sain lämmön nousemaan rajan yli.
 

Juzz1

Member
Liittynyt
1 Maaliskuu 2020
Käytännössä ei, EV napillisella ilmeisesti pääsee jo jonkin verran tai ainakin ilman ylimääräisiä kikkailuja. Toki pystyy ajamaan sähköllä kovassakin pakkasessa jos lähdet lämpimästä tallista ja akuston lämpötila yli sallitun minimin.

Perämeren korkeudella oma -16 mallinen meni pakkasillakin pelkällä sähköllä n. 15km työmatkat, toki kun EV nappia ei ole niin vaati nuo omat kikkailunsa.

Käytännössä alle -15°C lämpötilassa ei enää mennä pelkällä sähköllä ollenkaan, vaikka tekisi mitä sadetansseja. En muista mikä sen akkupaketin pakkasrajan piti virallisesti olla, mutta empiiriset kokeet osoitti että omassa kikkareessa akkupaketin ollessa kylmempi kuin -12 ei auto suostu menemään pelkän akun varassa.

Akun lämmitin ei tilanteeseen auta, kun ilmeisesti toimii vain alle -30°C lämpötilassa, eikä käsittääkseni lämmitä akkua ajolämpötilaan. Ainoastaan suojaa akustoa totaalijäätymiseltä. Korjatkoon joku jos olen väärässä.
Pitäisi kuitenkin ottaa huomioon että ev napillinen on ihan eri auto vanhempaan verrattuna. Oma vm20 instyle *ajo-akun* lämmityksellä meni viime talvena -32 asteessa pelkällä 20min esilämmityksellä ihan vaivatta 16km työmatkan pelkällä sähköllä. Helmikuussa tein vielä ennätys kilometrit yhdellä tankillisella (1750km) yhdellä tankillisella. Eli ei juuri pakkaset vaikuttanut omiin ajoihin. Toki ilmastoinnin käytön kanssa pitää kikkailla ettei heti laita sitä päälle.
 

Tarmo21

New Member
Liittynyt
3 Kesäkuu 2021
Tervehdys tuoreelta vm 20 omistajalta, ostin vähän käytetyn auton Saksasta ja valitsin sellaisen jossa oli mukana "Standheizung" . Kysymys kuuluukin kuinka tuo systeemi toimii, mitä siinä lämmitetään - akkua, moottoria vai sisätilaa.
 

Beavis

Member
Liittynyt
14 Joulukuu 2019
Jos se on se Mitsun oma lämmitin niin sisätilaa. Hanttimiehen penkin alla on sähkövastukset joilla lämmitetään kiertovettä, joka menee lämppärin kennolle. Ajastus onnistuu puhelinsovelluksella tai ajotietokoneesta.

Standheizung voi tietenkin tarkoittaa myös jälkiasennettua polttoainekäyttöistä lisälämmitintä tai mitä tahansa muuta mitä saksalainen keksii
 

Miixxa

Member
Liittynyt
20 Helmikuu 2011
Pitäisi kuitenkin ottaa huomioon että ev napillinen on ihan eri auto vanhempaan verrattuna. Oma vm20 instyle *ajo-akun* lämmityksellä meni viime talvena -32 asteessa pelkällä 20min esilämmityksellä ihan vaivatta 16km työmatkan pelkällä sähköllä. Helmikuussa tein vielä ennätys kilometrit yhdellä tankillisella (1750km) yhdellä tankillisella. Eli ei juuri pakkaset vaikuttanut omiin ajoihin. Toki ilmastoinnin käytön kanssa pitää kikkailla ettei heti laita sitä päälle.
Ev napillinen(MY17->) on täsmälleen sama kampe kuin vanhemmatkin.
Sulla taas MY19-> joka on täysin eri auto, tai oikeastaan jakaa vain korin vanhemman kanssa...
 

Royce

New Member
Liittynyt
2 Maaliskuu 2021
EV napillinen 10/2017 meni koko viime talven sähköllä lyhyttä työmatkaa.Aamulla 10min lämmitys puhelimella niin tuulilasi sula ja lähtee puhaltamaan heti lämmintä ajossa.
..siihen asti kun käski tankkaamaan 15L tuoretta bensaa ,taitaa olla 4kk välein ,sillon lähti bensakone käymään ,eikä anna ajaa sähköllä ,ei muuten .
 
Ylös Bottom