Akun siirto takakonttiin

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Mitähän laki sanoo akun siirtämisestä takakonttiin? Lancerissa on vähän ahdasta konehuoneen puolella eikä pieni lisäpaino taakse olisi muutenkaan pahitteeksi.

Eli mitä lain mukaan tarvitsee olla? Sulakkeet? Kotelointi?
 

micco

Nissan 300ZXTT, Subaru Justy
Liittynyt
20 Helmikuu 2003
Sijainti
Tampere
Monissa autoissa on akku alkuperäisenäkin takakontissa tai matkustamon puolella mutta ei niissäkään ole näkynyt kotelointia saati sitten kaasujen poistoa ulkoilmaan.
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Biltemassa näkyy olevan jotain venekäyttöön tehtyjä halpoja akkulaatikoita. Pitää käydä katsomassa olisiko niistä tähän käyttötarkoitukseen... Vilkaisin jo kaasutiiviin Optiman hinnat, mutta 240 euroa on vähän on härski hinta akusta, kun tuolla ei tehdä muuta kuin käynnistetään auto kesällä.
 

Mitsu

Teen minkä ihminen ja kiinteistönhoitaja voi.
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Siilinjärvi
eikös mersuissa ja audeissa ole tuo akku vänkärin puolella takapenkin alla ??? onkohan noitakaan tuuletettu :-[
 

SappGsrTbo

Member
Liittynyt
7 Tammikuu 2003
Tollasest 90 luvun vaihteen bemust ainaski löyty paikka takapankin alta, niissä on kuulemma siesel malleissa änkätty akku sinne. Että kyllä ne muka edustusautoluokassakin pistää ihmiset hengittää akku-kaasui, ja on viel VIP penkin alla, Jei saksa!

Laitoin sapporoni akun takakonttii, poweri kulkee vahvistimen vanhan piuhan kautta, en tiiä kui paksu pitäs olla ja onksil mitää välii mut on ainaski paksumpi ku auton alkuperänen startin piuha ja toimii..
Menin sit aluks unohtaa sen sulakkeen sinne konehuoneeseen, joka oli siis siin piuhas vahvarille.
Ei sit startannu, kumma juttu, oli palanu sulake ;)
 
M

Maxpain

Guest
Tollasest 90 luvun vaihteen bemust ainaski löyty paikka takapankin alta, niissä on kuulemma siesel malleissa änkätty akku sinne. Että kyllä ne muka edustusautoluokassakin pistää ihmiset hengittää akku-kaasui, ja on viel VIP penkin alla, Jei saksa!

Laitoin sapporoni akun takakonttii, poweri kulkee vahvistimen vanhan piuhan kautta, en tiiä kui paksu pitäs olla ja onksil mitää välii mut on ainaski paksumpi ku auton alkuperänen startin piuha ja toimii..
Menin sit aluks unohtaa sen sulakkeen sinne konehuoneeseen, joka oli siis siin piuhas vahvarille.
Ei sit startannu, kumma juttu, oli palanu sulake ;)

Piuhan pituus merkitsee huimasti virran kulkuun.

laskuri
 

simppako

Member
Liittynyt
11 Huhtikuu 2013
Sijainti
Joensuu
Vs:

Onkos täällä minkälaisia toteutuksia tästä akun siirrosta? Lähinnä mietityttää plussakaapelin liittäminen konehuoneen puolella vanhoihin kaapeleihin. Ja sulaketta ei voi/tarvii laittaa väliin?
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Vs:

simppako sanoi
Onkos täällä minkälaisia toteutuksia tästä akun siirrosta? Lähinnä mietityttää plussakaapelin liittäminen konehuoneen puolella vanhoihin kaapeleihin. Ja sulaketta ei voi/tarvii laittaa väliin?

Kannattaa laittaa sulake väliin.
 

T. Kiili

Mr. Cyborg
Moderaattori
Liittynyt
28 Helmikuu 2004
Sijainti
kotka
Vs: Akun siirto takakonttiin

Ite oon tehnyt muutaman auton seuraavanlaisella reseptillä:

50mm2 kaapelit
konehuoneeseen jakoblokki (50mm2 sisään ja esim 3 x ulos, sulakkeellinen malli ja sulakemitoitukset alkuperäisen mukaan)
Tuohon päävirtakaapeliin en laittanut sulaketta koska ajattelin että starttausvaihe polttaa aina sulakkeen mutta ei polta kun laittaa vaan oikein mitoitetun sulakkeen ( käsitelty eräässä toisessa topicissa)

sitten jakoblokkiin kytketään alkuperäiset johdot ja homma toimii.

esimerkkikuvana siis tälläisellä mutta koko vaan vastaamaan kaapelointeja: https://www.autoviihde.com/yag-1044g.html
 

J. Helle

Member
Liittynyt
14 Tammikuu 2009
Sijainti
Nokia
Vs: Akun siirto takakonttiin

Päävirtakaapeliin aina sulake heti akun viereen. Muuten siellä on monen metrin ja 50 neliön kaapeli, joka voi polttaa pahimmassa tapauksessa polttaa koko auton. Ja vakuutusyhtiö tuskin siinä tapauksessa silittelee päätä kun huomaavat että ei ole sulaketta ollut.

Itsellä on kans akku takakontissa ja sieltä tulee rinnakkain 2*25neliön kaapelit (helpompi asentaa kuin 1*50) konehuoneeseen jakoblokkiin. Ja akku maadotettuna runkoon mahdollisimman lyhyellä kaapelilla.
 

MäTSi

Haittaakse?
Liittynyt
22 Huhtikuu 2011
Sijainti
Paimio
Vs: Akun siirto takakonttiin

Itse tässä kanssa kohta siirrän akun konttiin ja hommasin siihen 50mm2 kaapelia. Miinuskaapelin maadoitan konttiin (50mm2) ja sen lisäksi vedän 25mm2 konehuoneeseen, hätävarjelua? ehkä, mutta ei siitä haittaakaan ole, kulkee virta huomattavasti paremmin kuparia kuin peltiä pisin.

Konehuoneen puolelle tilasin "jakorasian" http://www.finjector.com/verkkokauppa/fin/jakorasia_3_osainen_kannella_eristetty_m8_ruuvit_70_x_45_x_57mm-p-471002-198/

mistä on helppo haarottaa plussat jokapaikkaan kunnon kaapelikengällä, eikä millään hifiplokin puristavalla kuusiokolopultilla.

Sitten viellä 200A(voi olla vähän liian jytky, mutta voipahan sitten laittaa vahvistimet hyvin mielen saman nallin taakse) automaattisulake sekä päävirtakatkaisia akun viereen ja avot.

Viellä kun jaksaisi alkaa touhuamaan.. ;D
 

tommyz

DSM FTW
Liittynyt
19 Joulukuu 2011
Sijainti
Helsinki
Vs: Akun siirto takakonttiin

Mulla tulee viiskymppinen ilman sulaketta, suojattu niin, ettei vahingossakaan nirhaudu.
Startille menee jakoblokilta ilman sulaketta ja muut tulee vakiojohtosarjasta.
 

ST

Well-Known Member
Club Member
Liittynyt
24 Syyskuu 2003
Sijainti
Manse
Vs: Akun siirto takakonttiin

Ihan vaan referenssinä, noin ysin puristuksilla oleva 4G63 välitetyllä startilla vie startin osalta ~180A , ja muiden oheislaitteiden osalta ~40A kesälämpötiloilla.

Oikein mitoitetuilla johdoilla.

Mutta kaikki muuttujathan tuohon vaikuttaa.

Ja vakio TT 6G72 ~220A.
 

lancer evo-r

Evolution V Black Cooler Edition
Liittynyt
11 Heinäkuu 2006
Vs: Akun siirto takakonttiin

tommyz sanoi
Mulla tulee viiskymppinen ilman sulaketta, suojattu niin, ettei vahingossakaan nirhaudu.
Startille menee jakoblokilta ilman sulaketta ja muut tulee vakiojohtosarjasta.

Mites esim. kolaritilanteessa käy?
 

tommyz

DSM FTW
Liittynyt
19 Joulukuu 2011
Sijainti
Helsinki
Vs: Akun siirto takakonttiin

lancer evo-r sanoi
Mites esim. kolaritilanteessa käy?
Jos kori menee niin ruttuun, että tuo kaapeli katkeaa, tajuaa varmaan kääntää päävirrat pois.
E: Ainoa läpivienti on tulipellissä ja siinäkin läpivientikumi ja haitariputki. Muuten menee häkin sisäpuolella tuo kaapeli.
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Vs: Akun siirto takakonttiin

tommyz sanoi
Jos kori menee niin ruttuun, että tuo kaapeli katkeaa, tajuaa varmaan kääntää päävirrat pois.
E: Ainoa läpivienti on tulipellissä ja siinäkin läpivientikumi ja haitariputki. Muuten menee häkin sisäpuolella tuo kaapeli.
kukas sitä on kääntämässä?
 

MäTSi

Haittaakse?
Liittynyt
22 Huhtikuu 2011
Sijainti
Paimio
Vs: Akun siirto takakonttiin

ST sanoi
Ihan vaan referenssinä, noin ysin puristuksilla oleva 4G63 välitetyllä startilla vie startin osalta ~180A , ja muiden oheislaitteiden osalta ~40A kesälämpötiloilla.

Oikein mitoitetuilla johdoilla.

Mutta kaikki muuttujathan tuohon vaikuttaa.

Ja vakio TT 6G72 ~220A.


Minkä tehoisia nuo startit noin karkeasti ottaen on ? 1-2kw luokkaa ?
 

ST

Well-Known Member
Club Member
Liittynyt
24 Syyskuu 2003
Sijainti
Manse
Vs: Akun siirto takakonttiin

MäTSi sanoi
Minkä tehoisia nuo startit noin karkeasti ottaen on ? 1-2kw luokkaa ?
Pääsääntöisesti välitetyt startit 1.2kW, esim Legut evot jne.
 
Ylös Bottom