Alumiinin kiillotus ja suojaus

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
http://www.harrinkuvat.1g.fi/kuvat/3000gt/vanteet/

Tuollane prokkis tuli alotettua.. (juu..hullun hommaa..mut sehä mä oon ;D )

Mut milläs suojataan ?
Glymin crome polishilla vaiko ?
Lakkaukseen en lähe, sillä ny vedetää kunno kiilto jota ei lakalla pilata. Ja lakan jälkee jos lakkaa tulee naarmu ni taas ne hapettuu ja sit onki hommaa enemmä ku lakka ensi pois ja sit taas kiillotus. Pelkkä alumiini o sitte nopeempi kiillottaa uusiks :)
 
Vs: Alumiinin kiillotus ja suojaus

Meikällä suunnitteilla kans alumiinin kiillotusprojekti..

Tuollainen pitäisi toteuttaa: http://forums.evolutionm.net/showthread.php?t=259193&highlight=HOOD+VENT

Lasoliin ovat näköjään jotkut alumiinin kiillotuksen jälkeen dipanneet ettei tummumista tapahtuisi. Toimiiko?? Ei tietoa.

Minkähänmoinen cooleri olisi kunnon kiillotuksen jälkeen? :eek:

Entäs tämä... http://forums.evolutionm.net/showthread.php?t=132298&highlight=intercooler+polish
 
Vs: Alumiinin kiillotus ja suojaus

Onnee vaan,kyllä saat parennella näppejäs päivän jos toisenkin..

Itse oon aina käyttänyt ensin (eli viimeiseksi,kiillotuksen jälkeen) juurikin glymin crome polishia,jonka päälle vetänyt vielä glymin kultaisen.

Kun viikon-parin välein vetää uusiksi tuon kultaisen,niin kestää kohtuullisen pitkään ennenkuin tarvitsee uudestaan kiillottaa.

Milläs aineella meinaat tuosta kuvan vaiheesta edetä ennen lopullista "suojausta"?
 
Vs: Alumiinin kiillotus ja suojaus

Ny toi on hiottu suoraa 180:lla paperilla käsin sekä 120:lla hiomarullalla (virsikirjalla) paineilmaporakoneen avulla. Sitten vain 1200:lla suoraan (ei ollu firma hallilla muita ny varastossa) ja sitte fareclan G3:lla vetelin vielä nopeesti.

Eli ny vaa toi maali pitäs saada ensi pois. Uskaltaako nitromorssia laittaa aluvanteelle ?
Alumiini olikin tasasempaa alla kuin odotin.
Hankin noita hiomarullia vielä eri karkeuksia lisää ni homma alkaa sujuu.
 
Vs: Alumiinin kiillotus ja suojaus

Uskaltaa käyttää nitromorssia,JOS se auttaa (muttei renkaalle!)..

"Karvalaikalla" (sin tai purppura) lähtee myös helposti maali pois,vahingoittamatta kuitenkaan vannetta.

Kannattaa muuten kokeilla myös glymin hioma-3-tai nelosta,ovat mielestäni jonnin verran parempia kuin Farecla.
 
Vs: Alumiinin kiillotus ja suojaus

Oikeata nimeä en millään muista,mutta sellaista pehmeätä seosta (pyöreän kiekon mallinen 10-15mm paksu,porakoneeseen yms),jolla maali/ruoste lähtee tod helposti,vahingoittamatta kuitenkaan itse materiaalia.

Ja tarviiko edes mainita mistä saa..
 
Vs: Alumiinin kiillotus ja suojaus

Karkeaa hiomalaikkaa A.K.A Kuusamon tussua ilmeisestikkin tarkoitat.
19_331iso.jpg
 
Vs: Alumiinin kiillotus ja suojaus

Onks noit karvalaikkoi eri jäykkyyksiä ? (sin ja purppura mainittiin jossain)
Firmas ku eile tuota tein ni tääl o kuvan mukaisia mustia,jotka o kyllä aivan liian kovia...
 
Vs: Alumiinin kiillotus ja suojaus

On,värin mukaan jäykkyys.

Musta oli muistaakseni kovin.

Tuu "kokeileen" kuinka jäykkiä ovat..
 
Vs: Alumiinin kiillotus ja suojaus

Mustalla nappasin maalit pois paineilmaporakoneen avulla..sitte pehmein kiillotuslaikka (lamelleja) rälläkkään ja avot..hommahan alko sujuu

tilanne ny: http://www.harrinkuvat.1g.fi/kuvat/3000gt/vanteet/day2/

tuosta taidan jatkaa kiillotukseen jo vahalla ja silsa-laikalla....

Ongelmana o viel noi keskiön reunukset..pahassa kolossa..sekä vanteen ulkoreuna..en tiedä jätänkö tekemättä...hmm

edit...no tempasin samal kehän ja viel keskustanki puhtaaks...ny silsa-laikalla porakoneel menty kertaallee vahan kanssa noi läpi, kuten viimeset 2 kuvaa osottaa....viel o hommaa..mut alkaa se kiiltää jo nätisti ;)
2 kertaa viel läpi kiillotusvahalla ja sitte 5-10 kertaa autovahaa pintaan :)
 
Vs: Alumiinin kiillotus ja suojaus

Joko ois tarpeeks tasainen ? :

http://www.harrinkuvat.1g.fi/kuvat/3000gt/vanteet/day3/IMG_7607.JPG

::)
 
Vs: Alumiinin kiillotus ja suojaus

Upeaa jälkeä Harri! 8) Nyt vielä kiillotat kolme vannetta lisää ja Keravan miittiin näytille... :peukku
 
Vs: Alumiinin kiillotus ja suojaus

Voisin harrille tuoda mun venttiilikopan kannenki puunattavaks... ;D (Tää oli puoltosissaa) ;) Saat sikspäkin!
 
Vs: Alumiinin kiillotus ja suojaus

Noh,jokos on kädet "puhki".?

Samahan sun pitäis tehä vielä palotiloille..

Mutta hyvältähän tuo näyttää!

Harmi vaan ku vanteet on niin pienet..

20'' niin ois ollu enemmän haastetta!
 
Vs: Alumiinin kiillotus ja suojaus

EIkö sulla mitään muuta tekemistä oo työajalla ???


Siistit on!
 
Vs: Alumiinin kiillotus ja suojaus

Pistäppäs ihan täysi resepti näkyville niin muutkin hyötyy tästä :)
 
Vs: Alumiinin kiillotus ja suojaus

nostokurki sanoi
Pistäppäs ihan täysi resepti näkyville niin muutkin hyötyy tästä :)

1. Lakka ja maali mustalla "neekerilaikalla" porakoneella pois (1laikka/vanne)
2. Hionta alotetaan kiillotuslamellilaikalla pikkurälläkällä(Motonet Kiillotuslamellil. 115m hieno 78-1660
8.90e) 2 laikkaa/vanne (tämä kaiken A ja O ..tasottaa lähes peiliks samantien :) )
3. pyöreät reiät ja kulmat menee "virsikirjalla" eli hiomapaperirullalla porakoneella
4. Sonax-kromi/alumiinitahna +silsalaikka (sonax tasottuu paremmi ku se toine ku testailin) 2-3kertaa läpi vanne tuollain ja välillä tinneril/sinolilla putsaus
5. vahaa (tuos kuvassa ei viel vahaa ollu)

~5h/vanne ja EI käsityötä ! Kaikki koneella melkein :)
 
Vs: Alumiinin kiillotus ja suojaus

Ei voi muuta sanoa kun, että tulee pirun upeeta jälkee! :peukku

Täytyis omillekkin vanteille jotain keksiä, kun ne on jo parhaat päivänsä nähneet.
Jos vaikka maalais ne mustiks. ???
 
Vs: Alumiinin kiillotus ja suojaus

Onhan hienoa työtä! :peukku

Itse joskus suunnittelin tehdä ihan saman noille vakiovanteille. Se on vaan jääny ku ei ole ollut aikaa/tietoa miten se kannattas tehdä. Mutta nythän tässä ois ohjeet ja lopputuloskin näkyvissä :) Täytyy jossain vaiheessa vissiin ottaa hankausprojekti...
 
Vs: Alumiinin kiillotus ja suojaus

Toi on sellainen projekti että kannattaa kiilloittaa sellaiset vanteet, jotka onnistuu koneella tehdä..
Mä kiilloittelin yhden vanne sarjan KÄSIN. aikaa meni pari viikkoa. siis vanteen malli oli sellainen että koneella ei saanut juuri mitään.. :(
Mutta nostan hattua ku joku jaksaa kiilloittaa.. Hyvää jälkeä on Harri taas saanut aikaiseksi.
Kutsun kaverin kyllä kiilloitus talkoille kesällä jyväskylään, kun mulla tulee noin 50 osaa rosteria, jotka pitää saada kiiltämään.
Mä tarjoon grilliherkut oluet ja saunan :peukku
 
Vs: Alumiinin kiillotus ja suojaus

Laiskistuin vähä tuos ja lauantaista meni eilisiltaan enneku tein viimeisen vaiheen viimeselle vanteelle.
Enivei..ny kaikki vanteet o kondiksessa ;D

Laikkoja meni 4 neekerilaikkaa, 8 kiillotuslaikkaa, 2 silsalaikkaa ja 2 putelia Sonax kromi/alumiinitahnaa. Eli kyllä se toistasataa euroo pitkästi makso toiki, mut olen tyytyväinen :)

Ny viel koko auto menee myllytyksee...sit ehkä saatte kuvia ;D
Tai sitte tehää toi kytkin/synkroremppa ny pääsiäisenä jos innostun :driver
 
Vs: Alumiinin kiillotus ja suojaus

Nostetaanpas vanha topic esiin, koska puhutaan osittain samasta aiheesta.

Moottorin alumiiniosat, eli lähinnä venttiilikoppa ja imusarja: milläs ne restauroidaan ja ennen kaikkea, millä ne saadaan pysymään siistinä?

-oikein masokistinen luonne tietty kiillottaa nämäkin (itse en kylläkään), mutta voiko tällaisiin kuumiin osiin laittaa vahaa? Minkälaista? Vai onko ainoa vaihtoehto joku lakkaus (joka yleensä sekin kellastuu ajan kanssa?)

-lasikuulapuhallus toimii varmaankin ainakin imusarjan tapauksessa, koska se on valun jäljiltä muutenkin rosoinen. Mutta mitä sen jälkeen? Vaha? Lakka? Joku sopiva maali? Maalin kanssakin on aina se värin löytäminen, varsinkin jos haluaa osan edelleen näyttävän alumiinilta (ts. maalaamattomalta). Joku hopea on jo liian räikeä, eikä näytä luonnolliselta. Venakoppaankin haluaisin ainakin kohokirjainten olevan alumiinin värisiä, muun osan voi sitten vetää jollain maalilla.

Vinkkejä, kokemuksia?
 
Vs: Alumiinin kiillotus ja suojaus

Vahoista olen toimivaksi havainnut glymin kultaisen,tai sitten anodisoinnin.

Lasikuula/hieno hiekka/alumiinirae,aika sama lopputulos kuitenkin,tälläisten osien kanssa.
 
Vs: Alumiinin kiillotus ja suojaus

Onko noista vahoista kokemuksia nimenomaan näissä "kuumissa" moottorin osissa..?

Miten vahaus onnistuu puhallettuun pintaan? Ihan normaalisti?
 
Vs: Alumiinin kiillotus ja suojaus

Parilta asioista paremmin perillä olevalta tyypiltä olen hommaa kysynyt (Celesten venakopan kannen takia) ja molemmat sanoivat samaa: ei ole mitään keinoa saada pintaa pysymään kunnossa. Paitsi viikottainen uudelleen hierominen ::)
 
Vs: Alumiinin kiillotus ja suojaus

Jos löytäisi jonkun lämpöäkestävän maalin, joka olisi edes vähän enemmän alumiinin värinen kuin normaali hopea, niin silläkin pärjäisi....
 
Vs: Alumiinin kiillotus ja suojaus

miikka sanoi
Parilta asioista paremmin perillä olevalta tyypiltä olen hommaa kysynyt (Celesten venakopan kannen takia) ja molemmat sanoivat samaa: ei ole mitään keinoa saada pintaa pysymään kunnossa.
..paitsi anodisointi,joka näissä vakiona on ollutkin.

Ja kestää x-vuosia.
 
Vs: Alumiinin kiillotus ja suojaus

miikka sanoi
Parilta asioista paremmin perillä olevalta tyypiltä olen hommaa kysynyt (Celesten venakopan kannen takia) ja molemmat sanoivat samaa: ei ole mitään keinoa saada pintaa pysymään kunnossa. Paitsi viikottainen uudelleen hierominen ::)
Ei sitä nyt aivan viikottain tarvitse hieroa että pysyy kiiltävänä.
Calibrasta kiillottelin venakopan ja yleensä on riittänyt kun keväällä,talvi seisonnan jälkeen hinkkaa kopan venolilla kiiltäväksi ja seisonnan aikana ilmaantuneet hapettumat pois.
Se on eriasia jos on jotkin vanteet tms. jotka saattaa kyllä hapettua nopeammin kun ovat kaikella paskalle alttiina.
Tuollanen siitä tuli: http://smg.photobucket.com/albums/v318/made-82/?action=view&current=IM000507.jpg
 
Vs: Alumiinin kiillotus ja suojaus

ST sanoi
Lasikuula/hieno hiekka/alumiinirae,aika sama lopputulos kuitenkin,tälläisten osien kanssa.

Olen kyllä eri mieltä. Aivan eri teho, kiilto, yms noilla.
Tarkoitatko alumiini rakeella, alumiinioksidia ?
 
Vs: Alumiinin kiillotus ja suojaus

alumiinioksidihan on terävä reunaista kamaa, vähän niinkuin metallin lastuja. Niillä ei saa kiiltävää pintaa millään ;)
hiekoilla ei saa kuin harmaata pintaa, lasikuulilla jo saa himmeää....
Lasikuulissa joutuu käyttämään pientä painetta, jos haluaa että saat uudelleen käytettyä kaman. Hajoavat kovista paineista.

Eihän noi puhallukset mitenkään kuullu kiillotus aiheen alle, ei puhalluksella saa kiiltävää.
 
Vs: Alumiinin kiillotus ja suojaus

Puhallus ei suoranaisesti kuulu "kiillotus"-aiheen alle, mutta "suojaus"-aiheen alle kyllä: onhan nuo vahattavat, lakattavat tai maalattavat pinnat jollain puhdistettava...

Omaan projektiin olisi nimenomaan tarkoitus puhdistaa imusarja siten, että se pysyy alkuperäisen näköisenä, ja sen jälkeen joku vaha-lakka-maali-yms päälle pitämään pinta hyvänä. Venttiilikoppaan olisi tarkoitus vetää maali päälle, mutta kohokirjaimet haluaisin alumiininväriseksi (tai jos löytyy joko sopiva maali, joka on sinne päin).

Venttiilikoppa menee käsin putsaamiseksi, mutta mikä noista luetelluista (lasi, alumiinioksidi, hiekka) sopii imusarjan kaltaisten osien putsaamiseen JOS ne halutaan säilyttää alkuperäisen näköisenä? Vai onko imusarjakin putsattava jollain harjalla, afrolaikalla tai vastaavalla?

Tuota vanteiden putsaamista (hilseilevä lakka) mietin itsekin, tuo musta afrolaikka kuulostaa kyllä tosi hurjalta.... mutta jos Harri kerran on sitä onnistuneesti kokeillut, niin ehkä sitä itsekin uskaltaa....
 
Vs: Alumiinin kiillotus ja suojaus

Niko Päivinen sanoi
Tuota vanteiden putsaamista (hilseilevä lakka) mietin itsekin, tuo musta afrolaikka kuulostaa kyllä tosi hurjalta....
Eiku vedä sinisellä,ei ole niin karkea.
 
Vs: Alumiinin kiillotus ja suojaus

Imusarjan ja venttiilikopan ja kaikkien vastaavien osien "ainoa oikea" vaihtoehto on minun mielestä lasikuulapuhallus... alumiinivanteita nyt voisi puhaltaa myös jollain erittäin hienolla hiekalla siinä tapauksessa että ne maalataan...
 
Vs: Alumiinin kiillotus ja suojaus

tai uusinta uutta,puhallus soodalla... :eek:

P1050185.jpg


lisätietoja asiasta saa kysyä jos kiinnostaa,kaveri tekee työkseen kohta kun oppii vaan vehkeitä kunnolla käyttämään..
tässä kyseisen laitevalmistajan video:
http://www.youtube.com/watch?v=gRDX6BPzpj0
 
Vs: Alumiinin kiillotus ja suojaus

Kyllä alumiinivanteet voi hiekkapuhaltaa surutta,jos niihin tulee esim.pulverimaali päälle.
Omat vanteet puhallutin tuossa konemaalaamossa jossa hiekkapuhalletaan kaikkia isoja levytyökoneiden runkoja yms.
Pinta oli melko karhea,mutta maalari meinasi että hyvä vaan,niin tarttuupahan pulveri paremmin kiinni.
 
Takaisin
Ylös Bottom