Amalgaamit tippuu!!!!

4

4x4_forever

Guest
Olisko kellään mitään ideaa, että mistä lähden etsimään tuota tärinän lähdettä?

Auton perä tärisee 1800-2300 r/min ainakin 3. 4. ja 5. vaihteella.

Alle 1800 ei tärise, eikä yli 2300, mutta tuossa välissä prkl...

Kardaanin nivelet on tarkistettu, niistä se ei voi johtua.
Tasaisella nopeudella ei ole mitään tärinää, joten kardaanin tasapainokin on on ok...

Tosin vaihdetta vaihtaessa kuuluu kolahdus (perä on hieman väljä).

En millään viitteis viedä sitä mitsulle, koska se on 59€ tunti!
 
oletko varma että se tärinä tulee perästä?

Ettei vaan tule koneesta, jonkun huolimattoman tasa-paino hihnan vaihdon jäljiltä........
 
Tämä tärinä tulee vain kun on veto päällä.

Jos on vapaalla tai kytkin pohjassa niin ei tärise.

Vaihdoin hihnat ja vika oli samanlainen ennen ja jälkeen hihnojen vaihdon.
 
tarkastitko että tasapaino akseli oli oikealla kohdalla, kun vaihdoit hihnan, jos on ollu jo edellisellä omistajalla viturallaan.

onko se nyt aina joka kolmannella kierroksella samalla kohti, eli voi olla väärin vaikka merkit ois kohallaan ;)


Eki
 
joo, en nyt muista oliko joka kolmannella vai neljännellä.
kyllä pyörittelin moottoria niin monta kertaa, että tuli noi jakomerkit tutuiksi.

Sit kun alakerrassa oli kaikki merkit kohdallaan, niin nokan jakopyörän merkki oli toisella puolella kantta, sit piti taas pyörittää 3 tai 4 kierrosta, kunnes alakerran merkit oli kohdallaan ja silloin oli myös nokan merkki oikealla puolella.

Huomautan vielä että tärinä ilmenee vain kun on veto päällä. Vapaalla ihan normaali...
 
lohkossa on se tarkistus/asennus hole, ei sitä muuten saa kohdalleen vaikka pyörittäisi maailman tappiin.
vaikka merkit on kohdallaan niin silti siinä on 3 vaihtoehtoa, usko pois ;)
cele piti samantyylistä tutinaa ennenkuin vaihdoin hihnan, taisi olla sama vika ::)
 
No täytyy koittaa, missäs noi tarkastus reijät sijaitsee?

Öljypumpun puolella on oikean puolen tasapainoakselin tarkastusreikä, mutta missä on vasemmanpuolen?

Vai lukitteeko toi molemmat?

jos löydätte kuvan jostain, niin merkatkaa nuolet tarkastusreikien kohdalle ja lähettäkää vaikka sähköpostiin... esa.lintuala@jippii.fi
 
Jos tasapainoakselin merkit on muiden merkkien kans kohdallaan, se on silloin kohdallaan! Mutta jos pyörittää konetta sen jälkeen, on merkki joka kolmas kerta taas kohdallaan.

Eli merkit kohdallaan, t.p.akseli on oikeassa asennossa.
 
se vasemmanpuoleinen on suunnilleen lohkon puolivälissä siinä tasapainoakselin pullistuksessa, pultti pois ja muistaakseni 10mm poranterä väärinpäin on sopiva, edelleenkään se ei välttämättä ole kohdallaan vaikka merkit olisi ;)
 
Kyl se vain on. Nokan merkki, kampuran merkki ja akselien merkit kohdalleen niin homma on bueno!  ;D
Olen nimittäin tehnyt kyseisen asennushomman n. 50 kertaa..
 
oletko tyhmä vai tietämätön ;D

jos joskus olet laittanut koneen päreiks niin mahdollisuus on olemassa että ei satu vaikka kuinka on merkit kohallaan

Eki
 
Olen ilmeisesti sitten tyhmä, kuin myös Helkaman huoltopäällikkö jne. jne. Otappas huviksi selvää, miksi luulet ettei "aina satu" kohdalleen, niin tiedät mistä silloin on kysymys... ;)
 
Juu, merkit ei satu kohdalleen. Öljypumpun akseli voi olla 360 astetta pielessä vaikka merkki olisi kohdallaan. Hihnapyörän ja akselin välissä on 2:1 välitys.
Olet vissiin huomannut että tasapainoakseleita ajaa eri hihnapyörät joista toinen on suurempi. Silloihan akseli on pakko välittää että se pyörisi samaan tahtiin kuin toinenkin akseli.
Siitä tietää että on oikealla kierroksella sen akselin ajoituksen kanssa kun hihnapyörä pyrkii kääntymään kohti merkkiä.
 
No tässä tulee totuus! hieman kun pohtii...

Se tasapaino akseli jolla on oma hihnansa on paikallaan aina kun jakomerkki on kohdallaan, koska se on suoraan yhteydessä akseliin, mutta se joka on öljypumpun takana on hammaspyörävälityksellä yhteydessä tasapainoakseliin, joten se ei välttämättä ole kohdallaan (pyörii 3 kerta hitaammin kun moottori) eli kolme eri vaihtoehtoa.

Juuri sen takia tuo öljypumpun puoleinen tasapainoakseli pitäisi lukita jotta se olisi varmasti oikealla kierroksella.

Täytyy toivoa että itsellä olisi se vika tuossa, ettei tarttis lähteä enää muualta metsästämään...
 
Oikean kierroksen huomaa siitä kun akselin ajoitusmerkki lähtee "imeytymään" kohti lohkon ajoitusmerkkiä. Jos kierros on väärä niin akselin merkki pyrkii kääntymään johonkin muuhun asentoon. En ole ikinä lukinnut tätä akselia ja ajoituksen asettaminen on ihan kakunpala.
Yrittäkääpäs vääntää 1,7 metrin jakohihnaa neljälle nokalle ja yhdelle kampiakselille vesipumpun ja kahden kiristäjän kautta. Sanoisin että siinä on haastetta!

Jos akselin ajoitus on vaikkapa 1 hampaan pielessä niin sen kyllä huomaa heti. Ei ehkä tyhjäkäynnillä, mutta nostapas kierrokset johonki 3000rpm niin johan alkaa pärinä ja värinä. Nimim. kokemusta on.... En tiedä kuinka asia on jos on enemmän pielessä mutta varmasti huomaat eron jos vähän kaasuttet. Ei voi jäädä huomaamatta.
 
Siinähän se, kun vapaalla saa kaasutella mielin määrin eikä värise millään kierrosalueella (epätavallisesti).

Mutta kun on veto päällä niin tärisee 1700-2200 r/min, tärinä tuntuu erityisesti takaosassa, lähdettä on aika hankala selvittää, kun jos pyörät on ilmassa ja veto päällä niin ei myöskään tärise.
 
Haudi.
Täs asiassa tuntuu olevan yhteenvedon paikka ;).
Mielestäni joka kerta kun ottaa jakopään auki ks.mosas-
ta, kandee AINA laittaa se n.8mm. tappi sinne lohkon
reikään hihnan irroituksen jälkeen, niin ei tuu mitään
epäilyksiä hihnan kasausvaiheessa, et kuihan nyt on sen
asennon kanssa ;).
Tosi tarina elävästä elämästä: aikanaan tehdessäni ks.
hommaa auto oli pilarinosturilla hihnat purettuna ja aut-
toa nosteltiin jokunen kerta eestaas mitä ihmeellisimpien
asioiden takia. Kuinkas ollakkaan siinä vatkaamisen ai-
kana(nosturin tärinästä) kun EI ollut sitä varmistustap-
pia siellä lohkossa pääsi akseli kääntymään ja kasaus-
vaiheessa vaan käännettiin "merkki" kohilleen..... ja lo-
put jo arvaattekin ;). Se on se joka kolmaskerta....
Et tämmösta.
t:Arska
ps. toivottavasti "amalgaamien tippuminen" johtuu täs-
tä viasta, näin toivon mutta epäilen kyllä ;D :)
 
asiaan tarkemmin syventymättä, miten se voi olla vaan joka kolmas kerta kohdallaan?

Jos otat kaikki hihnat irti, käännät kaikki merkit kohdalleen, niin eikö se ole silloin siinä? Jokaiselle akselille on vain yksi oikea asento. Ainoa poikkeus tästä olisi, että itse akselin ja hihnapyörän välissä olisi välitys, mutta sitähän siinä ei ole. Vai onko? Toinen selitys olisi, että ajoitusmerkkejä olisi useita, mutta eihän sekään kuulosta järkevältä.

Tässä jutussa lienee kysymys siitä, että kun merkit ovat kohdallaan ja hihnat kiinni,  lähdetään pyörittämään kampiakselia, niin seuraavan kerran merkit ovat kohdakkain kolmen(?) kampiakselin kierroksen päästä, ei yhden tai kahden. Mutta tämä ei vaikuta tilanteeseen, jossa hihnat ovat irti ja akseleita pääsee pyörittelemään vapaasti.

Tässä taas puhuttiin tavallaan eri asioista siis?

olenko oikeilla jäljillä vai no?
 
asiaan tarkemmin syventymättä, miten se voi olla vaan joka kolmas kerta kohdallaan?

Jos otat kaikki hihnat irti, käännät kaikki merkit kohdalleen, niin eikö se ole silloin siinä? Jokaiselle akselille on vain yksi oikea asento. Ainoa poikkeus tästä olisi, että itse akselin ja hihnapyörän välissä olisi välitys, mutta sitähän siinä ei ole. Vai onko? Toinen selitys olisi, että ajoitusmerkkejä olisi useita, mutta eihän sekään kuulosta järkevältä.

Tässä jutussa lienee kysymys siitä, että kun merkit ovat kohdallaan ja hihnat kiinni,  lähdetään pyörittämään kampiakselia, niin seuraavan kerran merkit ovat kohdakkain kolmen(?) kampiakselin kierroksen päästä, ei yhden tai kahden. Mutta tämä ei vaikuta tilanteeseen, jossa hihnat ovat irti ja akseleita pääsee pyörittelemään vapaasti.

Tässä taas puhuttiin tavallaan eri asioista siis?

olenko oikeilla jäljillä vai no?
Heips.
Nikooo.. ;D.
Olet oikeassa, mikäli edellinen on laittanut merkit kohil-
leen ja varmistanut sieltä"reijästä" tän akselin oikean
asennon ja otat hihnat pois niin nehän on silloin kohal-
laan. Mut sit älä pyöritä mitään mihinkään suuntaan ,
vaan uudet hihnat paikoilleen ja SILTI on hyvä varmistaa
tapilla. Ja annas olla jos tää motti puretaan/ joku muu
aiheuttaa sen akselin pyörimisen siinä välissä( esim.
mulla pilarinosturilla nostelu) tai mr. x kääntää sitä siinä
välissä etkä suorita tarkastusta"reijästä" niin kaikki edm
"tivoli" on edessä. Ja KYLLÄ , siellä on se välitys, juuri
sen takia tää onkin tehtävä tarkasti.
Ja ei ne mitsun korjaamohuolto kirjaankaan sitä tappi-
varmistusta laita, ellei se olisi niin tarkasti varmistettava.
Uskokaa nyt ihan oikeesti.. :)
Tää kaikkihan on vähä ohi aiheen ja edelleen vähä epäi
lyttää josko 4x4_foreverin ongelma johtuisi tästä?
T:Arska
ps.mut kuullostellaan
 
Uskotaan. Olisit heti sanonut että siellä on se välitys, sittenhän se on ihan ymmärrettävää. :D

Pitäisikö tästä(kin) laittaa ohjeet nettiin kaikkien luettavaksi, samaan tapaan kuin esim. koodien lukemisesta täytyy laittaa....?
 
Mites, voisko 4x4:n ongelma johtua esim. PAHASTI viallisesta laatikosta (laakerit todella pahasti hajalla?)

Jos olis "irto" kardaanin pää, niin vois kokeilla: tulpaa laatikon sillä kardaanin tumpilla ja ajaa ilman kardaania, jos tärinä on edelleen voimakasta, niin vika löytynee takapäästä, pyöräntuennasta tms.

Onhan ne ripustukset tsekattu, ettei siellä ole niveliä **skana tai muuta
 
Haudi.
Vielä lisäystä akseleiden pyörintänopeuksien erosta/ris-
kistä turata ks. homman kanssa=
Siis se välityserohan tulee hammaspyörien HALKAISIJA
erosta(niinkin yksinkertaista) ;).
Ja tosiaan jos nyt eliminoidaan tää motti pois, niin edel-
leen etsisin vikaa laatikosta/ lähinnä ehkä kuitenkin ta-
kaperästä,kardaanista, vetoaks.nivelistä(taka) sekä
pyörän laakereista.
t:Arska
 
No sitten mä en kyllä tajunnu, (ihan kaikkea) sehän on selvä, että niissä on eri halkaisija, mutta ajattelin, että siinä välissä on vielä "oikea" välitys -siis hihnapyörässä on ratas ja akselissa on eri ratas. Mutta nyt haudataan tää tasa-paino akseli jäkätys, jauhetaan tätä sitten vaikka kerhon saunailloissa (tai toisen aiheen alla) lisää ;).

Ja kyllä se muunkin veikkaus sinne perään päin menee: tasauspyörästö, vetonivelet, laakerit, pyöräntuenta sektorille....
 
No sitten mä en kyllä tajunnu, (ihan kaikkea) sehän on selvä, että niissä on eri halkaisija, mutta ajattelin, että siinä välissä on vielä "oikea" välitys -siis hihnapyörässä on ratas ja akselissa on eri ratas. Mutta nyt haudataan tää tasa-paino akseli jäkätys, jauhetaan tätä sitten vaikka kerhon saunailloissa (tai toisen aiheen alla) lisää ;).

Ja kyllä se muunkin veikkaus sinne perään päin menee: tasauspyörästö, vetonivelet, laakerit, pyöräntuenta sektorille....

Oukkei doukkei.. ;D
Joo-o tämän"oikeammaksi" EI välitys voi mennä. ;D
(ratas,hihna, you name it) ;) ;D
Et tämmöstä.
t:Arska
ps.Mut kaikki nyt varmaan ymmärsi pointin?? Varmista-
kaa sieltä "reijästä" ;)
 
jäkä jäkä ;D
mulla on niko tallilla tuo 4G63 "opetusmoottori" niin voidaan sen tasapainoakselin ratasta pyöritellä esim. hyvän ja ravitsevan karhu-keikyän seurassa 8)
siitä tutinasta vielä että eipä tuossa celessäkään paikallaan tuntunut mitään mutta jostain syystä se tutina tuli vasta siinä vaiheessa kun oli rasitusta eli veto päällä, sen varmaan joku einstein osaisi kertoa ;)
 
Fisulle, oliko tuo tutina sellasta, että aivan kun koneesta loppuisi puhti (pitäisi normaalisti ilmetä n. 1000-1500 r/min). Millä kierrosalueella se cele tärisi.

Entäs mikä auto toi Cele on? joku oma lyhenne? En oo koskan kuullukaan...

Täytyy ruveta tutkiman asiaa tarkemmin kunhan vappu kohmelosta selvii. ;)
 
Fisulle, oliko tuo tutina sellasta, että aivan kun koneesta loppuisi puhti (pitäisi normaalisti ilmetä n. 1000-1500 r/min). Millä kierrosalueella se cele tärisi.

Entäs mikä auto toi Cele on? joku oma lyhenne? En oo koskan kuullukaan...

Täytyy ruveta tutkiman asiaa tarkemmin kunhan vappu kohmelosta selvii. ;)

Cele = Celeste
Ammattikoulussa aikoinaan vaihdoin kansipahvin moiseen värkkiin. Asennus oli ohi ja eikun starttaamaan.
VITTU :eek:
Kiintoavain oli jäänyt kampiakselin pulttiin kiinni ja kone nousi konepeltiin asti ;D
Onneksi ei kumit revenny 8)
 
Nyt on jakohihna tarkistettu.
Pistin poranterän sinne tarkastusreikään, paikallaan oli kaikki... Eli vika ei ole moottorissa.

kardaani kilisee keskiputken kohdalta kun vitonen on päällä ja moottori tyhjäkäynnillä, aivan kun siellä sisällä olisi kiven muru.

Perässä on 5mm väljää, takimmaiset vetarin nivelet on aavistuksen väljät (vetari heilahtaa hiukan vaikka pyörät on maassa).

Onko ideoita mitä vielä kannattaisi tarkistaa ja miten, auto on vielä pukkien päällä...
 
HEI nyt tais vika löytyy!!!
Mahtaaks takakelkan kiinnityskumien väljyys vaikuttaa asiaan.

Etummaisissa on 5mm rako, nyt kun auto on ylhäällä.

Täytyy pistää vähän fylliä ja testata poistuuko tärinä, jos poistuu no ei kun uudet kumit vaan...

Mikä mahtaa olla niidenkin hinta?
 
voi vaikuttaa. Kyllä sen apurungon pitäis aika tiiviisti olla siellä korissa kiinni.

Eli tämä menee nyt sinne "pyöräntuenta" sektorille jota Arskankin kanssa veikkailtiin.... ;D
 
No nyt mä väsäsin 5mm kumiläpyskät sinne väliin (väliaikasesti), tärinä hepotti jonkin verran, mutta suurempi ero tuli ajo-ominaisuuksiin.

Ennen se nytkähteli ikävästi vaihdetta vaihtettaessa ja muutenkin meno oli semmosta laahustamista, mutta nyt tuntuu, että perä on paljon jämäkämpi eikä nytkähtele enää...

jos vaihtais vielä orkkis kumit sinne, niin vois toimii...
 
Takaisin
Ylös Bottom