APUA: OBD virhe koodit ei nyt oikein täsmää.

maraker

New Member
Liittynyt
27 Tammikuu 2015
Hei,
Moottrin vika valo syttyy 1000km välein.
Outlander 2006. Paikallinen pulju analysoi virhe koodit odb liittimestä.
Tulos.

24 Ajonopeusanturi epaloogin. signaali
25 Ilmanpainetunnistin signaali viallinen
31 Nakutustunnistin Viallinen
43 Pakokaasuntakisinkierrätysj katkos/oikosulku
54 Käynnistyksenesto Viallinen
72 Tuuletuksenohjausmagneettiventtiili
36 Sytytysennakon säätö Komponentti lukittu
59 lambda anturi 2 katkos oikosulku.

Eikös ois pitänyt lukee OBD2 ja oikella protokollalla ?
Käyttivät jotain bosch laitetta ja softa oli ESItronic V 8.1.1280
 
Vs: APUA: ODB virhe koodit ei nyt oikein täsmää.

Kyllä ne OBD2-lukijalla on katsottukin, ei siellä muuta ole. Tuo lista on sen verta pitkä että en usko noiden kaikkien olevan viallisia, suosittelisin viemään Deltalle tms. paikkaan mistä löytyy mitsun oma MUT-III-testeri. Voipi tulla vähän totuudenmukaisempi tulos.
 
Vs: APUA: ODB virhe koodit ei nyt oikein täsmää.

Kiitos. Samaa ajattelin itsekin. Täytyypä käyttää . Kerron kuin kävi.
 
Vs: APUA: ODB virhe koodit ei nyt oikein täsmää.

DaJackal sanoi
Kyllä ne OBD2-lukijalla on katsottukin, ei siellä muuta ole. Tuo lista on sen verta pitkä että en usko noiden kaikkien olevan viallisia, suosittelisin viemään Deltalle tms. paikkaan mistä löytyy mitsun oma MUT-III-testeri. Voipi tulla vähän totuudenmukaisempi tulos.

Kyllä siellä muutakin on, paljonkin, ihan niin kuin kaikissa muissakin autoissa. OBD:ssä ei ole kuin päästöihin vaikuttavat asiat ja nämä kaikki ovat standardin mukaisia. Kaikki muu moottorinohjauksessa on järjestelmäkohtaisesti. Se pystytäänkö järjestelmäkohtaiset tiedot lukemaan käyttäen OBD protokollaa riippuu valmistajasta, esim mitsuissa ei pysty, vaan siihen käytetään ihan erilaista tiedonsiirtoa. Esimerkiksi monissa Mersuissa ja Opeleissa taas pystyy lukemaan kaiken standardin mukaisella tiedonsiirrolla. Tosin sielläkin dialogi sisältää kyselyitä (ja vielä enemmän vastauksia) joista standardilla ei ole hajuakaan. Liitin toki on aina sama, mutta järjestelmäkohtainen dialogi saatetaan joissain tapauksissa jopa käydä eri pinnien kautta kuin OBD.
Tässä tapauksessa keskustelu käydään aina K-linjaa pitkin, joka sijaitsee EOBD pistokkeen navassa 7.
Bosch KTS ei mitsuihin ole paras laite, mutta kyllä silläkin tuon ikäisestä outtiksesta moottorin vikakoodit ihan oikein lukee, kunhan sitä laitetta osaa käyttää.
 
Vs: APUA: ODB virhe koodit ei nyt oikein täsmää.

Mielenkiintoista. Kaveri ei vaan osannut. No huomenna näkee sit mitä mitsun oma näyttää.
Mitsumiehenä olis kiva ostaa joku lukija. Mikähän edullinen laite+softa toimiis niin että vois luottaa tuloksiin?
 
Vs: APUA: ODB virhe koodit ei nyt oikein täsmää.

Voisi olla kiva jos tänne foorumille kasais porukan jolla kyseisiä obd lukulaitteita on tai mahollisesti töissä paikassa missä sellaine lukija on ...
 
Vs: APUA: OBD virhe koodit ei nyt oikein täsmää.

Mitsun mut-III näytti lambda2 rikki.
Kannatti käydä.
Ongelma ratkes.

Mitä tästä opin, kannattaa käydä mitsun omalla mittarilla testissä, jos tulokset on mitä sattuu.
 
Vs: APUA: ODB virhe koodit ei nyt oikein täsmää.

maraker sanoi
Mielenkiintoista. Kaveri ei vaan osannut. No huomenna näkee sit mitä mitsun oma näyttää.
Mitsumiehenä olis kiva ostaa joku lukija. Mikähän edullinen laite+softa toimiis niin että vois luottaa tuloksiin?
asx sanoi
Voisi olla kiva jos tänne foorumille kasais porukan jolla kyseisiä obd lukulaitteita on tai mahollisesti töissä paikassa missä sellaine lukija on ...

http://www.evoscan.com/

Löytyy melko monelta täällä foorumilla. Tuotahan kannattaa koittaa ensin miten toimii ?
 
Vs: APUA: OBD virhe koodit ei nyt oikein täsmää.

Jälkiviisaana huutelemassa, mutta oman kokemuksen mukaan jos esim evoscan antaa tuo listan mikä yllä niin se on lambda rikki.
 
Vs: APUA: OBD virhe koodit ei nyt oikein täsmää.

Eli ongelma edelleen. Alkuperäisillä lambdoilla vika valo syttyy (heikko tehoinen cat) kun pakkanen kiristyy äkisti.

Ongelmaa ei ole tasasilla keleillä.

Oiskohan etummainen lambda rikki tai liitos vika.
Onko kellään mitään ideaa. Aika vaikee tutkia, kun ongelmaa ei ole normaalisti ja lambdat seuraa ihan ok normaali olosuhteissa.

Eikös etummainen lambda ole se merkitsevämpi. Jos takempi ois rikki, sanois lambda vika eikä Katalysaattori heikko tehoinen ( liikaa ilmaa käsittääkseni jäljellä),

Valon sytyttyä mitsun omat mittarit näyttää että lambdat seuraa ihan ok, eli ei ongelmaa ja jos ottaa akun navan irti (resetoi Ecun), Ei ongelmaa tule ennen seuraavaa keli muutosta.

Pakokaasu päästöt ihan ok.
 
Vs: APUA: OBD virhe koodit ei nyt oikein täsmää.

Etummainen lambda haistelee moottorin seoksia ja ECU toimii sen mukaan. Taaempi tarkkailee ainoastaan katalysaattorin toimintaa.

Eli saitko nyt sieltä Mitsulta koodiksi taaemman lambdan viallisuuden? Ilmeisesti lambda sitten vaihdettiin?
 
Vs: APUA: OBD virhe koodit ei nyt oikein täsmää.

Joo, ongelma on selviämässä. etummaisen lambdan liitos pätkii pakkasen kiristyesä.
 
Takaisin
Ylös Bottom