AYC ja SRS-varoitusvalo-ongelma,evo4

tomi84

New Member
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Sijainti
Nurmes
mikähän mahtaa olla kun tällainen hämminki:

AYC ja SRS-varoitusvalot saattavat syttyä ajon aikana,aina yhtäaikaa ja taas yllättäen saattavat sammua. Jos ne eivät ole palaneet kun auton viimeksi on sammuttanut,saattavat seuraavan kerran virran päälle laittaessa jäädä jo taas palamaan.. :seina Kun nuo aina yhtäaikaa palaa jos palaa, niin voisko olla joku kosketus/maadoitushäikkä esim? Auto toimii muuten kaikin puolin.

Kiirekkin olisi saada tuo homma selville,eli vinkkejä tulemaan...
 
Vs: AYC ja SRS-varoitusvalo-ongelma,evo4

Vikakoodien luku olisi paikallaan molemmista yksiköistä. Onnistuu Evoscanilla tai merkkihuollossa.

Ohjauspylväässä on kulmatunnistin mitä AYC käyttää. SRS valo samaan aikaan AYC:n kanssa kääntää katseet tuohon alueelle. Mahdollisesti kellojousi rikki?
 
Vs: AYC ja SRS-varoitusvalo-ongelma,evo4

Kääntökulmatunnistin ei mene kello jousen kautta, se on "ennen rattia", mutta muuten "ast:n" vinkki ensimmäisestä tarkastusalueesta on hyvä. :peukku
Siellä rattiakselin ympärillä on melkoinen nivaska piuhaa ja liittimiä ja ne kannattaa tarkastella ensimmäiseksi.
Molempien boxit taas on keskikonsolin edessä, kardaanitunnelin päällä. Sieltä kannattanee sitten seuraavaksi johdotuksia tarkastella.
Se vikakoodien luku kyllä helpottaisi hommaa.
 
Vs: AYC ja SRS-varoitusvalo-ongelma,evo4

Vikakoodien lukuun ei ole nyt mahdollisuutta päästä riittävän ripeästi.. :-\ Noista valoista vielä, kun virran laittaa päälle ja niiden kuuluisi sammua, ne himmenevät hiukan. Täytyykin ruveta tutkimaan noiden vinkkien perusteella..Kiitos näistä,lisää saa laittaa jos mieleen tulee!
 
Vs: AYC ja SRS-varoitusvalo-ongelma,evo4

Missä päin asustelet?

Mul ois Evoscanni, mutta olen Porin suunnalla..
 
Vs: AYC ja SRS-varoitusvalo-ongelma,evo4

cubeqtio sanoi
Missä päin asustelet?

Mul ois Evoscanni, mutta olen Porin suunnalla..

Ihan toisella puolen suomea. Ja evo lähti tänään uuteen kotiin, en ehtinyt sen kummemmin enää tutkia tuota. Mutta se siitä valo-ongelmasta minun osalta.. :)
 
Vs: AYC ja SRS-varoitusvalo-ongelma,evo4

Sama vika edelleen mut uudella omistajalla... ::) Onko kellään sähkökaavioita tms. nelosevoon ja toiseks onko Järvenpää-Hämeenlinna-Helsinki alueella kellään evoskanneria kun ei oo ennen ollut mitsua niin ei ole tuttuja mitsubishin puolelta. :)
 
Vs: AYC ja SRS-varoitusvalo-ongelma,evo4

t.e.m.e sanoi
Sama vika edelleen mut uudella omistajalla... ::) Onko kellään sähkökaavioita tms. nelosevoon ja toiseks onko Järvenpää-Hämeenlinna-Helsinki alueella kellään evoskanneria kun ei oo ennen ollut mitsua niin ei ole tuttuja mitsubishin puolelta. :)

Mulla on Evoscan Järvenpäässä ja parikin kaapelia.
 
Vs: AYC ja SRS-varoitusvalo-ongelma,evo4

Minulla myös ongelmaa tuon AYC-valon kanssa omassa evo 4:ssa. Osaisitteko auttaa asian kanssa, kun valo palaa satunnaisia jaksoja ajaessa. Välillä saattaa palaa vain hetken, kun toisinaan pitempään ja taas sammua.

Myös toinen ongelma on ruvennut ilmenemään. Nimittäin kiihdyttäessä ahtojen ollessa siellä 0,8 tienoilla ilmeisesti sytytys pätkii? tai ainakin veto nyppii.. Tämä on satunnaisesti ilmenevä ongelma myöskin.

Mahtaako nämä liittyä toisiinsa mitenkään?
Evoscannia en vielä omista, koska autokin vasta hommattu. Olisiko syytä katsoa kyseisellä ohjelmalla ongelmia?
 
Vs: AYC ja SRS-varoitusvalo-ongelma,evo4

Petteri K sanoi
Minulla myös ongelmaa tuon AYC-valon kanssa omassa evo 4:ssa. Osaisitteko auttaa asian kanssa, kun valo palaa satunnaisia jaksoja ajaessa. Välillä saattaa palaa vain hetken, kun toisinaan pitempään ja taas sammua.

Myös toinen ongelma on ruvennut ilmenemään. Nimittäin kiihdyttäessä ahtojen ollessa siellä 0,8 tienoilla ilmeisesti sytytys pätkii? tai ainakin veto nyppii.. Tämä on satunnaisesti ilmenevä ongelma myöskin.

Mahtaako nämä liittyä toisiinsa mitenkään?
Evoscannia en vielä omista, koska autokin vasta hommattu. Olisiko syytä katsoa kyseisellä ohjelmalla ongelmia?

AYC ongelmista löytyy paljon infoa tämän foorumin Evo- ja VR-4 osastoilta, sieltä ensimmäiseksi selaamaan.

Ahto-ongelma kuulostaa äkkiseltään fuel cutilta, eli ahtopaineet pääsee ecun mielestä karkaamaan liian korkealle ja tämän seurauksena pistää pelin poikki. Suhteellisen yleinen ongelma jos autossa on vapaavirtaussuodatin ja putkisto, mutta ecu on koskematon (kuten se nelosessa varmasti on). Lääkkeeksi säädettävä ecu tai ahtojen pudotus. Ei pitäisi vielä ihan 0,8 ahdoilla tulla, mutta ei välttämättä tarvitse paljon päällekään. Voi siten mennä jo ihan mittaustoleranssin piikkiin. Tämä ei suinkaan ole ainoa vaihtoehto, mutta jos veto pysähtyy kuin seinään niin todennäköisesti tästä on kysymys. Muita syitä voi olla esim. väsyneet tulpat, puolat tai tulpanjohdotkin.
 
Vs: AYC ja SRS-varoitusvalo-ongelma,evo4

Fuel cut on kuin ajaisi betoniseinään, lievempi pätkiminen on jotain muuta kuten Nokonzok sanoi. Tulpat vaihtoon ja kärkiväliksi 0.55-0.6 mm. Nelosen ECU:ssä ei yleensä ole ollenkaan fuel cuttia tai se on niin korkealla ettei aiheuta ongelmia. Ilmeisesti myös fuel cutin sisältäviä bokseja on olemassa, joten varmaksi ei voi sanoa.

AYC vika todennäköisesti selviäisi koodit lukemalla, moottorista ei luultavasti löydy koodeja jos vikavalo ei ole palanut.
 
Vs: AYC ja SRS-varoitusvalo-ongelma,evo4

Aivan. Veto ei siis pääty kuin seinään vaan ainoastaan nyppii hieman kiihdytyksessä, ja tämäkin vain ahtojen ollessa siellä 0,8 tienoilla.

Pitää siis tarkistaa tuo sytytyksen sähköpuoli nyt alkajaisiksi, mitä itsekkin epäilisin ensimmäisenä.
 
Vs: AYC ja SRS-varoitusvalo-ongelma,evo4

Nyt ilmeni toinenkin vika autossa.
Kun sammutan auton ajon jälkeen ja yritän startata uudelleen niin kone käynnistyy, mutta käy epätasaisesti noin kolmisen sekuntia jonka jälkeen sammuu.
Lähtee kuitenkin käymään normaalisti hetken odotuksen jälkeen (noin 10-15min).
Vika tuli siis samaan aikaan tuon nypytyksen kanssa, koska havaitsin vian kerran ensimmäisellä kerralla kun veto nyppi, mutta tänään ilmeni useasti kun kokeilin starttailla.

Osaako joku sanoa mihin nuo kaksi oiretta viittaisi?

cubeqtio. Kerroit aiemmin omistavasi evoscannin porin suunnalla? Pystyisitkö helppimään koodien lukemisessa? Olen myös porin suunnilta.
 
Vs: AYC ja SRS-varoitusvalo-ongelma,evo4

Tutki ensin se sytytyspuoli ja kerro et milt se vaikutti.
Sen jälkee ollaan jo paljon viisaampia.

Alkaa menemään jo :eek:fftopic
 
Vs: AYC ja SRS-varoitusvalo-ongelma,evo4

Petteri K sanoi
Nyt ilmeni toinenkin vika autossa.
Kun sammutan auton ajon jälkeen ja yritän startata uudelleen niin kone käynnistyy, mutta käy epätasaisesti noin kolmisen sekuntia jonka jälkeen sammuu.
Lähtee kuitenkin käymään normaalisti hetken odotuksen jälkeen (noin 10-15min).
Vika tuli siis samaan aikaan tuon nypytyksen kanssa, koska havaitsin vian kerran ensimmäisellä kerralla kun veto nyppi, mutta tänään ilmeni useasti kun kokeilin starttailla.

Osaako joku sanoa mihin nuo kaksi oiretta viittaisi?

cubeqtio. Kerroit aiemmin omistavasi evoscannin porin suunnalla? Pystyisitkö helppimään koodien lukemisessa? Olen myös porin suunnilta.

Juu löytyy. Pistä privalla viestiä.



frede sanoi
Tutki ensin se sytytyspuoli ja kerro et milt se vaikutti.
Sen jälkee ollaan jo paljon viisaampia.

Alkaa menemään jo :eek:fftopic

Samaa mieltä molemmissa asioissa. 1. Tulpat 2. Tulpan kärkiväli..
 
Vs: AYC ja SRS-varoitusvalo-ongelma,evo4

Tilannetietoja.
AYC ja SRS valo on nähtävästi mittariston maadoitusvika mutta asia on vielä selvitystilassa. :) Ei koodeja mut valot palaa. Kiitokset AST:lle asiaan perehtymisestä...

cubeqtio sanoi
Samaa mieltä molemmissa asioissa. 1. Tulpat 2. Tulpan kärkiväli..

Done. Ei auttanu omaan. :seina
Pyöriikö kellään ylimääräisiä toimivia tulpanjohtoja nurkissa mitä lainata (ja mahdollisesti sit ostaa kans) muutaman vedätyksen ajaksi kun ei viitti lähtee ostelemaan sokkona vaan. Nyt on nology-tulpanjohdot edellisen omistajan mukaan ja iästä ei tietoo. Oisko sit puolat niiden jälkeen vuorossa?
 
Vs: AYC ja SRS-varoitusvalo-ongelma,evo4

Päivitystä.
Tänään ostettu taas uudet tulpat. Samanlaiset kuin alunperin oli (BPR7EIX) kun ostin auton ja ei noilla ei toiminu vakio välillä ollenkaan. Pienensin kärkivälin 0.7->0.55 niin toimi aika hyvin, mutta satunnaisia yskäsyjä oli kuitenkin. Pienensin vielä 0.55->0.5 ja rupes toimimaan hyvin. Sitten ajelin ~15km rauhallisesti ja sen jälkeen ei oo toiminu enää ollenkaan. Yskii pahemmin kun alkupisteessä.

Ihme hifistelijä tuo evo noitten tulppiensa kanssa. Pitää tutkailla johdot seuraavaks...
 
Vs: AYC ja SRS-varoitusvalo-ongelma,evo4

Voisi olla puolien vaihtokin paikallaan jos johdot eivät auta. Halvempi tosin kokeilla ensin niitä johtoja. Mutta kyllä se minusta sytytysongelmalta tuntui.
 
Vs: AYC ja SRS-varoitusvalo-ongelma,evo4

Joo kyllä selvästi sytytyspuolen juttuja tuntus olevan kun on tulpilla kuitenkin ollu vaikutusta tuohon käyttäytymiseen. Johdot menee uusiks mut jos ei se niissä oo niin menee kiireiseks kun 20 päivä pitäs olla jo kemoralla niin ei ehdi kyllä puolia tilailee mistään.

Ostetaan siis mahdollisesti puolat jos jollain on toimivat pyörimässä...
 
Vs: AYC ja SRS-varoitusvalo-ongelma,evo4

Kyllä tuolta saattaisi puolat keretä,jos heti huomenna aamusta tilaat. http://www.camskill.co.uk/
Parhaimmillaan on tullut 3päivässä,mut yleensä menee noin viikko.
Samasta puljusta saa niitä tulpanjohtojakin.
 
Takaisin
Ylös Bottom