Bemarin penkit E14-Galantiin?

Spezzi

Dieselvoimaa
Liittynyt
23 Huhtikuu 2003
Sijainti
Uusimaa
Nyt olis mielenkiintoinen projektinpoikanen tekeillä. Saisin _ehkä_ ostettua eräästä -86 BMW 535i:stä (kolaroitu tuontiauto) etu- ja takapenkit. Ei muuta, mutta etupenkit on täydellisillä sähkösäädöillä... :)

Äkkipäätä mitattuna Galantin (-87 TDIC, E14) takapenkin selkänojan suurin leveys on 131 cm, Bemun oli 133 cm. Mutta Gallun selkänojan ja ovenkarmien väliin jää kyllä tilaa. Muuten silmämääräisesti arvioiden etu- ja takapenkit ovat riittävällä tarkkuudella sopivan kokoiset.

Sähkösäätöjen painikkeille olisi hyvä paikka keskikonsolissa käsijarrukahvan vieressä muuten, mutta eivät mahdu. Seuraavaksi tuli mieleen rakennella ne ovipaneelien sisään päin taittuviin etuosiin, Mersu-tyyliin.

Oliskohan kenelläkään ennakkotapausta ja kokemuksia jaettavaksi? Ois meinaan aikas roheeta, Gallussa sähkpenkit.. ;-)
 
Jos penkit saat muuten sopiin,niin sähköt on se "helpoin" osuus..Onnee rojektille!
 
Kiittää kannustuksesta! :)

Täytyy nääs pysyä omalle sigulle uskollisena... ;D

En vielä ole syvemmin päässyt purkamaan mahd.kaupan olevia penkkejä, mutta vähän mittailin ja teoreettisia mahdollisuuskia näyttäisi olevan. Galantin etupenkkien ja ovien väliin jää mukavasti pelivaraa, ja toisaalta keskikonsolikin on onneksi aika kapea. Penkkien kiinnikkeitä varten on ilmeisesti hitsattava uudet paikat pohjalevyn palkkeihin (menee samalla kun hitsaan pohjalevyn kiinni kynnyskoteloihin *virnistää*).

Sähkökytkimistä lähti hyvin ohuet johtimet eli toimintoja hoidetaan nähtävästi releillä. Toivottavasti ne on rakennettu Bemarissa helposti ymmärrettävään paikkaan, esimerkiksi erilliseen ohjausyksikköön, johon tulisi vain käyttöjännite ja maa ja josta lähtisi johtoniput käyttökytkimille ja paksut johtimet penkkien moottoreille. Tai sitten ne releet on koottu penkkien alle ja ohjausjohtimet menee suoraan sinne.

Mut jos A) saan suostuteltua auton omistajan myymään pelkät penkit ja B) päästään sellaiseen hintaan joka sopii budjetilleni ja C) saan penkit mahtumaan Mitsuun ja D) en polta koko autoa niin raportoin sitte lisää jahka rojekti etenee.
 
Nonnih, lähti sitten tämäkin rojekti eteenpäin. Ostin ne Bemarin penkit. ;D

Eilen tein äkkipäätä pienen sovitelman, ja tulokset olivat positiivisia. Penkit eivät mene ihan heittämällä, mutta ennustettavissa olevan työmäärän ja saavutettavissa olevan lopputuloksen suhde on kiinnostavassa määrin positiivinen. Takapenkin leveys oli melko OK, mutta Bemun penkin selkänoja jää turhan ulos korin rakenteista eli pientä sovittelemista tiedossa. Etupenkit sitävastoin sopivat paikoilleen melko hyvin, tietenkin uudet kiinnikkeet joutuu rakentelemaan. Gallussahan penkkien keskimmäiset kiinnityspisteet on suoraan keskitunnelissa eli joudun ilmeisesti tekemään pienet "tornit" siihen keskitunnelista vähän laitoihin päin, molemmin puolin.

Sähköjen osalta homma olikin yllättävän selväpiirteinen. Sähköpenkkejä varten oli vain yksi johtosarja, jossa oli pistokkeet kumpaakin penkkiä ja kumpaakin kytkinryhmää varten. Lisäksi johtosarjasta lähti kaksi paksua johdinta, joihin kytketään jännitesyöttö. Moottoreita ohjaavat releet ovat yhdessä paketissa istuinten pohjissa.

Kytkinryhmä, jolla penkkejä ohjataan, on mitoiltaan ehkä 4 x 10 cm:n kokoinen paketti. Yksi sellainen mahtuisi hienosti keskikonsolin pystyosaan istuinten väliin känkkäkahvan viereen, mutta kahta ei siihen mahdu peräkkäin. FIksu paikka olisi myös keskikonsolin lokeron kansi penkkien välissä, mutta siinä olisi taas ongelmana se, että aina kättä lepuuttaessa penkit lähtisivät liikkeelle eli pitäisi tehdä erillinen deaktivointikatkaisija. Keskikonsolin vaakaosaan ne mahtuisivat peräkkäin, mutta sitten pitäisi siirtää kattoluukun ja peilien kytkimet muualle. Tällä hetkellä järkevimmältä tuntuisi asentaa ne pystyyn oviin siihen ovilasin huurteenpoistosuuttimen kohdalle, mutta silloin suuttimet joutuisi poistamaan käytöstä. Toinen järkevä vaihtoehto on asentaa kytkinryhmät vaaka-asentoon ovipaneelin yläosaan huurteenpoistosuuttimesta vähän matkaa taaksepäin.

Että sellasta... ;)
 
Takaisin
Ylös Bottom