Carisma -01 taka-alatukivarren vaihdon tuska, vinkkejä otetaan vastaan

Xlayder

New Member
Liittynyt
16 Helmikuu 2017
Katsastus jäi tänä vuonna kiinni siitä, että takana oikealla puolen etummaisen (alemman) tukivarren toisen pään kumi oli hapertunut ja revennyt, joten tukivarsi meni vaihtoon (https://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/177033/618302?ajoneuvo=341). Kävin hakemassa osan motonetistä ja koitettiin sitä kaverin kanssa tänään askarrella paikalleen, mutta ei saatu millään ilveellä pulttia irti tuosta rungon puolen tulevasta päästä (eli siitä jossa ei ole tuota poikittaista tappia).

Pultti tuntui olevan juuttunut kunnolla tuohon tukivarren reikään, ei suostunut siitä liikkumaan mihinkään eikä pyörimään siinä. Ei hievahtanutkaan kun sitä koitettiin lyödä irti, ja pyörittämällä tukivarren kumi vain jousti tai tukivarsi kääntyi mukana, mutta pultti ei liikkunut holkin sisällä inastakaan. CRC:tä kului vaikka kuinka eikä lämmittäminenkään auttanut irrottamaan pulttia. Oman mausteensa hommaan tuo se, että tuohan ei ole tavallinen pultti vaan siitä on yksi sivu viistottu, ja molemmin puolin on jonkinlaiset epäkeskoprikat. Näin ollen vaikka mutterin puoleisen prikan ottaa pois, ei pulttia saa käännettyä kuin rajatun matkan molempiin puoliin, sillä kannan päässä oleva vastaava prikka rajoittaa kääntyvyyttä.

Tultiin melkein jo siihen tulokseen että pultti täytyy vaan katkaista. Mietittiin kyllä myös mahdollisuutta käyttää jonkunlaista ulostyönnintä pultille, mutta sellaisen ehkä joutuisi rakentelemaan itse. En ehtinyt vielä selvittää onko tuollaisia spesiaalipultteja saatavilla mitsubishilta tai jostain muualta, mutta vähän itseä arvelluttaa lähteä tuota pulttia katkomaankaan.

Jos jollain on hyviä vinkkejä tuohon pultin irroittamiseen tai jos siinä on joku kikka jota ei olla osattu ottaa huomioon, niin otan ilolla vastaan. Ohessa vielä selvennykseksi pari kuvaa.

5d1d8446-aa5d-4ca7-9bf8-60b5aedfd1ee.jpgad81efaf-332d-4f12-92a5-a070ac5ec8ea.jpgb735006c-1de7-4ef4-b24a-ad6a03eb7750.jpgc27adb2b-e08a-489f-bd1f-0f6fb70d6ed6.jpg
 

outonaapuri

Active Member
Liittynyt
13 Kesäkuu 2011
Öö enkö mä nyt tajua jotain (en oo carismaa nähnyt kuin prisman parkkipaikalla) mutta eihän tuo oo enää kuin lekoa pois tuolta, eli mutteri ja mutterin puolen prikka pois ja sit vaan voimalla lekaa, kiroilua, lisää lekaa ja näin ees päin? Pyörihän tuo ei, kun luultavasti on ns. yhtäpuuta tuon toisen puolen prikan kanssa.
 

Xlayder

New Member
Liittynyt
16 Helmikuu 2017
Öö enkö mä nyt tajua jotain (en oo carismaa nähnyt kuin prisman parkkipaikalla) mutta eihän tuo oo enää kuin lekoa pois tuolta, eli mutteri ja mutterin puolen prikka pois ja sit vaan voimalla lekaa, kiroilua, lisää lekaa ja näin ees päin? Pyörihän tuo ei, kun luultavasti on ns. yhtäpuuta tuon toisen puolen prikan kanssa.

No näinhän se oletettiin olevankin, mutta tilaa lekan heilutteluun oli hyvin rajallisesti ja tovi kun tota paukutettiin niin ei saatu hievahtamaan sitä milliäkään läpi tukivarresta :) Ehkä jos ois ollut vaihtopultti olemassa tai tiedossa että semmosen helposti saa, niin olis raaskinut jatkaa. Nyt tuntu että ainoastaan pultin kärki alkoi antaa periksi takomisessa.
 

Panda

Member
Club Member
Liittynyt
1 Joulukuu 2004
Sijainti
Lappeenranta
Pultti poikki vaan ja marmorilta uusi säätöpultti. Yleensä se säätöpultti on ruostunut niin hyvin kumihelan keskellä olevaan holkkiin kiinni ettei siinä ole muuta vaihtoehtoa. Näin on yleensä itsellä käynyt mitä olen joutunut tukivarsia vaihtamaan.
 

Xlayder

New Member
Liittynyt
16 Helmikuu 2017
Jeps, kiitoksia vahvistuksesta että näin kannattaa toimia. Deltalta löytyi hyllystä yksi pultti ja sehän riitti. Onneks löytyi kaverilta puukkosaha, sillä sai yllättävän kivuttomasti sahattua vanhan kiinnityksen poikki. Melkonen projekti oli odotuksiin nähden kun ei tossa ihan ruhtinaallisesti ollut työskentelytilaa, ylätukivarsi olisi ollut helppo nakki tähän verrattuna. Mutta tulipahan tehtyä vaikka saatiin pari iltaa siihen tuhrattua :)
 

Akio

impact green
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
16 Huhtikuu 2010
Sijainti
Lohja
Poikki vaan tollaisessa tapauksessa. Jos alkaa lyömään läpi niin voi worst case lyödä holkkeineen ulos. Ja siinä sitten meneekin säätömahdollisuudet kun reikä muljaantuu
 
Ylös Bottom