Carisma 1.6 - 98 tyhjäkäyntiongelma

tonicarisma

New Member
Liittynyt
1 Huhtikuu 2018
Ongelmana liian korkea tyhjäkäynti. Käy n.1300 tyhjäkäyntiä. Kaasuläppäkotelo irroitettu autosta, purettu tyhjäkäyntimoottori irti kotelosta, moottori mitattu ehjäksi. Kaasuläppä putsattu. Aikaisempi omistaja ruuvaillu läpän säätöä ja tyhjäkäyntiruuvia. Yritetty "opettaa" tyhjäkäyntiä. Lämmöt nousee mittarin puoleen väliin tosi nopeasti ja puhaltaa kuumaa (anturi/termari ehjä).

Kun tyhjäkäynti ruuvin kääntää kokonaan kiinni kylmänä tyhjäkäynti 1000, mutta kun lämmöt nousee niin tyhjäkäynti myös nousee tuonne 1300 r/min.

kokeilin myös toista kaasuläpän asentotunnnistinta (jos ecu ei "ymmärrä", että moottori on tyhjäkäynnnillä) tämä sytytti moottorin keltaisen vikavalon, mutta tyhjäkäynti edelleen 1300 r/min...

apuva !
 

tonicarisma

New Member
Liittynyt
1 Huhtikuu 2018
Vs: Carisma 1.6 - 98 tyhjäkäyntiongelma

Vastaan itselleni. Vaihdoin vielä tyhjäkäyntimoottorin uuteen...ei vaikutusta. Vika oli ECU:ssa. Uusi ECU paikalleen, niin alkoi pelittää.

Uudella ECUlla kierrokset aluksi n.3100 !, annoin käydä muutaman minuutin kierrokset laski 2000. Sitten moottoritielle ja reipas kiihdytydytys täydellä kaasulla. Tämän jälkeen tyhjäkäynti putosi n.700 r/min.

ECU on muovikuorinen MD347228.
 

KosSUa

1.8 GDI
Liittynyt
20 Maaliskuu 2013
Vs: Carisma 1.6 - 98 tyhjäkäyntiongelma

tonicarisma sanoi
Vastaan itselleni. Vika oli ECU:ssa. Uusi ECU paikalleen, niin alkoi pelittää.
ECU on muovikuorinen MD347228.

Mitä maksoi? Ostitko *timantti-tiskiltä*? (..kun mainitset "Uusi"!?) :nykii
 

tonicarisma

New Member
Liittynyt
1 Huhtikuu 2018
Vs: Carisma 1.6 - 98 tyhjäkäyntiongelma

Tilasin käytetyn englannista, posteineen alle 100€ (mukana tuli virtalukko,avain ja ajonestorele).
 

tonicarisma

New Member
Liittynyt
1 Huhtikuu 2018
Vs: Carisma 1.6 - 98 tyhjäkäyntiongelma

No niin nyt on palattu melkeen lähtökuoppiin. Tyhjäkäynti noin 900 r/min lämpöisenä, kylmänä n. 400 r/min ja sammuu kun polkaisee kaasua ja kierrokset palaa tyhjäkäynnille.

"Uudella" ECU:lla ajettu n. 400 km, eikä säätö muutu miksikään. Säädin tyhjäkäynnin kylmänä niin että pysyy käynnissä, jolloin taas "huutaa" lämpöisenä 1300 r./min kierrokset ei laske alle tuon.

Oliskohan jollakin antaa ohje kaasuläpän perussäätöön ? (toiseen moottorityyppiin löytyi ohjeet haulla)

moottori 4G92
 

tonicarisma

New Member
Liittynyt
1 Huhtikuu 2018
Vs: Carisma 1.6 - 98 tyhjäkäyntiongelma

Ecu muistissa ei vikakoodeja !

EGR tulpattu (poissuljettu ilmavuoto / EGR:N jumittaminen auki)
 

Wlooffy

Active Member
Liittynyt
25 Lokakuu 2006
Sijainti
Salo
Vs: Carisma 1.6 - 98 tyhjäkäyntiongelma

Kannattaa käydä läpi tuo mikä on stickynä.
http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=29369.0

Ensimmäinen ohjehan on, että älä koita säätää sitä tyhjäkäyntiä. :D

Onko kaasuläppä / reunat kuinka karstaiset? Minulla on monesti auttanut kun on kaasarin puhdistusaineella käynyt läpi sen kaasuläpän / kaikki siitä lähtevät letkut.
 

tonicarisma

New Member
Liittynyt
1 Huhtikuu 2018
Vs: Carisma 1.6 - 98 tyhjäkäyntiongelma

Kaasuläppä on putsattu, ne letkulähdöt pitää vielä tarkistaa. Ongelma on kylmänä käynnistäminen...ei pysy käynnissä. Kuumana käy nätisti (n. 1000 r/min), mutta jos laitat ilmastoinnin ja takalasinlämppärin päälle tyhjäkäynti laskee 500-600 r/min paikkeille.

Tyhjäkäynti ei siis säädy kuorman mukaan. Kylmänä käy 5-10 sek hyvin sitten pudottaa kierrokset 400-500 r/min.

Vaihdetulla ECUlla ajeltu nyt varmaan 500 km, olis varmaan jo pitänyt "oppia"

Pitääkö kaasuläläpän asentotunnistinta mitata kun auto on käynnissä vai vain virta päällä. Kaasuläpän perussäätöön löytyy foorumilta ohjeita, mutta ne kaikki on eri moottorille (joissa on virranjakaja ym.) tyhjäkäyntimoottorin "töpseli" on 6 napainen.
 

tonicarisma

New Member
Liittynyt
1 Huhtikuu 2018
Vs: Carisma 1.6 - 98 tyhjäkäyntiongelma

Ongelma ratkaistu laittamalla kaasuläpän molemmilla puolilla oleviin huotinletkuihin t-haara. T-haarojen väliin letku, letkuun magneettiventtiili. Termostaattikopan päälle 60 asteinen (kiinteäsäätöinen) termostaattikytkin. Virta megneettiventtiiliin radion sulakkeesta, maadoitus termostaattikytkimen kautta. Toimii !

Termostaattikytkimen hinta ebayssa 1e, magneettiventtiili 2e, letku ja t-haarat Kärkkäiseltä 8e.

Jos joku tarvii Ecu, ajonesto, virtalukko paketin, niin sellainen on ylimääräisenä. Kaupanpäälle 2 kpl ilmamassamittareita, joissa toisessa imutorvi ja ilmasuodatimen yläosa mukana.
 
Ylös Bottom