Carisma 2000 GDI 1.8 tyhjäkäynti ja takerteleva vaihteisto

Carisma 2000

New Member
Liittynyt
18 Tammikuu 2020
Ostin kyseisen auton joka on vuosimallia 2000 ja ajettu 46 tkm. Auto ollut käyttämättä tallissa yli 10v ja lähes uutta vastaavassa kunnossa. Autoon tehtiin heti jakopää huolto, kaikki käyttöhihnat ja öljyt joka paikkaan. Autossa on kaksi asiaa jotka kummastuttavat, kylmänä kun käynnistää lähtee kone kuin ryyppy päällä noin 2000 r/pm ja minuutin kuluttua laskee normi tyhjäkäynnille. Lämpöisenä ei ilmiötä. Vaihteiden takerteleminen 1 ja 2 vaihteella kylmänä on aika häiritsevää. Parin kilometrin jälkeen alkavat toimia mukavammin, eivät rusahtele mutta ei meinaa saada kytkeytymään. Onko vika öljyissä, vivustojen säädöissä vai onko ominaisuus? Jotenkin tuntuu ettei tuon ajan autoissa voisi enään olla ominaisuus. Kilometrit ovat takuu kilometrejä koska tiedän entisen omistajan jolla ollut uudesta, kulumisesta tuskin voi johtua
 
Ostin kyseisen auton joka on vuosimallia 2000 ja ajettu 46 tkm. Auto ollut käyttämättä tallissa yli 10v ja lähes uutta vastaavassa kunnossa. Autoon tehtiin heti jakopää huolto, kaikki käyttöhihnat ja öljyt joka paikkaan. Autossa on kaksi asiaa jotka kummastuttavat, kylmänä kun käynnistää lähtee kone kuin ryyppy päällä noin 2000 r/pm ja minuutin kuluttua laskee normi tyhjäkäynnille. Lämpöisenä ei ilmiötä. Vaihteiden takerteleminen 1 ja 2 vaihteella kylmänä on aika häiritsevää. Parin kilometrin jälkeen alkavat toimia mukavammin, eivät rusahtele mutta ei meinaa saada kytkeytymään. Onko vika öljyissä, vivustojen säädöissä vai onko ominaisuus? Jotenkin tuntuu ettei tuon ajan autoissa voisi enään olla ominaisuus. Kilometrit ovat takuu kilometrejä koska tiedän entisen omistajan jolla ollut uudesta, kulumisesta tuskin voi johtua

Vaihteistoöljytkin voisi vaihtaa, nekin kun tuppaa vesittymään aikojen saatossa.

Tyhjäkäyntikin toimii aivan oikein. Annettiinhan ennen vanhaan kaasariautoillekkin ryyppyä että pysyivät käynnissä.
 
Vaihteistoöljytkin voisi vaihtaa, nekin kun tuppaa vesittymään aikojen saatossa.

Tyhjäkäyntikin toimii aivan oikein. Annettiinhan ennen vanhaan kaasariautoillekkin ryyppyä että pysyivät käynnissä.
Vaihteistoon vaihdettiin kyllä uudet öljyt, en muista mitä laatua laittoivat huollossa, 2 vaihteen synkrot tuntuvat kylmänä vähän herkät, eli vsihdettava hitaasti. Ominaisuus poistuu kun lämpiää vähän
 
Kuluminen mekaanisesti tuskin noilla kilsoilla, mutta onhan auto jo vanha ja pitkä seisonta ei kuitenkaan hyvää tee (toki parempaa kuin suolatie).

Onko kytkinnesteitä vaihdettu tai katsottu osien kunto?

Tyhjäkäynti tosiaan ihan normaalia kuten kiili jo mainitsi
 
laatikko on erittäin tarkka öljyistään, väärät öljyt ja sykrot on sököt muutaman tkm jälkeen, tuo kylmänä jumittaminen viittaa siihen.

yleisöljyistä tällähetkellä vain redlinen mt85 ja mt90 50/50 sotkemisella toimii.
 
Tämmöinen öljy on nyt eikä kylmänä tunnu hyvältä
 

Liitetiedostot

  • Screenshot_20200206-211247_Google.jpg
    Screenshot_20200206-211247_Google.jpg
    81.8 KB · Lukukerrat 92
Takaisin
Ylös Bottom