Carisma -97 pitkät valot eivät toimi

eCiuj

New Member
Liittynyt
6 Toukokuu 2017
Tämä onkin jännä ongelma. Auto ostettu viime vuoden lopussa, tällöin pitkät pelasivat moitteitta. Talvella niitä tuli toisinaan käytettyä, kaikki hyvin.

Auto kävi viime kuussa katsastuksessa, jossa ei tullut mainitaa pitkien valojen toiminnasta. Hylätty leima tuli muista syistä, ja nyt olisi uuden määräaikaiskatsastuksen aika (en ehtinyt hoitaa vikoja jälkitarkastusajan puitteissa). Edellispäivä kokeilin iltasella huvikseni pitkiä ja hämmästyin, ettei valot menneetkään päälle eikä edes ohjaamon merkkivalo syttynyt.

Sulake on ehjä, kuten myöskin polttimo, ja kaikki muut valot pelittävät. Missä voisi olla vika? Releessä?
 
Vs: Carisma -97 pitkät valot eivät toimi

Basbarduu sanoi
Kannattaa tarkistaa.
En edes yritä kuulostaa viisaalta, kun en autoista likimain mitään tiedä, niin miten "tarkistan" releen toimivuuden? Mielestäni olen onnistunut paikantamaan releen (moottoriosassa sulakkeiden joukossa) eikä siinä päällisinpuolin näytä olevan mitään (tietenkään). Pienellä naputtelulla ei herää.
 
Vs: Carisma -97 pitkät valot eivät toimi

Onko Carismassa samanlainen ohjausmoduuli eli CEM-yksikkö kuin Volvo S/V40 sarjalaisissa? Olen korjannut isän V40 volvosta vastaavan vian, tosin kyseessä oli vasemman puolen lyhyt valo. Alkuun valot toimi hyvin, kunnes alkoi satunnaisesti sammumaan, lopulta ei toiminut juuri lainkaan. Pimeällä huomasi että valo vilkkui satunnaisesti. Boksin sisällä on molemmille ajovaloille oma rele, sekä pitkille yksi rele, joka todennäköisesti on nyt sinulla mennyt (jos samanlainen boksi).

Tässä linkki Volvo-foorumille jossa asiaa tutkittiin, ratkaisujen kera, joskin kuvat ovat näköjään hävinneet...
http://www.volvofinns.com/index.php/topic,2478.msg123127.html#msg123127

Jos on sama boksi niin voin kaivaa kuvia sen sisällöstä.

edit: Oon vissiin ollu aika "aktiivinen" tuolla foorumilla, kun moni on kyselly vinkkejä vian korjaukseen ja viimesin niistä 2014 ;D

Ja tässä muuten suora linkki alkuperäiseen ulkomaiseen topicciin jossa viankorjaus on esitetty http://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=67584
 
Vs: Carisma -97 pitkät valot eivät toimi

Tulipellissä oleva rele näistä yleensä menee kun pitkät eivät toimi.
 
Takaisin
Ylös Bottom