Check dpf/hiukkassuodatin

Haukanpoika

New Member
Liittynyt
7 Maaliskuu 2022
Osaako joku kertoa ko. Vikaan vinkkejä? Auto on asx 1.8 did 150hv vm 2011. Aluks syttyi pelkkä check dpf ja hetken päästä myös meni vikatilaan. Vikakoodiksi antaa p1498 (dpf overload). Hiukkaspönttö on puhdas, käytin irti tätä. Tarkastin myös ahtoletkut enkä huomannut halkeamia. Välijäähynkin paineistin enkä huomannut vuotoja. Dpf-pöntössä on yksi lämpötila-anturi sekä letkut menee ritilöiden taakse ja eteen eli paine-eroanturi. Näitä lähden seuraavaksi tutkimaan. Onko kokemuksia ko. Ongelmasta?
 

jamopas

New Member
Liittynyt
12 Heinäkuu 2018
Osaako joku kertoa ko. Vikaan vinkkejä? Auto on asx 1.8 did 150hv vm 2011. Aluks syttyi pelkkä check dpf ja hetken päästä myös meni vikatilaan. Vikakoodiksi antaa p1498 (dpf overload). Hiukkaspönttö on puhdas, käytin irti tätä. Tarkastin myös ahtoletkut enkä huomannut halkeamia. Välijäähynkin paineistin enkä huomannut vuotoja. Dpf-pöntössä on yksi lämpötila-anturi sekä letkut menee ritilöiden taakse ja eteen eli paine-eroanturi. Näitä lähden seuraavaksi tutkimaan. Onko kokemuksia ko. Ongelmasta?
Mulla on liki saman ikäinen Pajero jossa ilmeni taannoin vastaavaa ongelmaa eikä dpf:n vaihtokaan auttanut. Piti käyttää usein merkkihuollossa dpf:n pakkopoltossa/regeneraatiossa kun meni auto ryömintämoodiin. Lopulta helvetin monella eri huoltomiehellä käynnin jälkeen selvisi perussyy: likainen ilmamäärämittari eli MAF. Mittarin putsauksen jälkeen on monta vuotta pysynyt tuo ongelma pois. Onneksi en merkkiliikkeen suosituksesta huolimatta suostunut ostamaan pajeron alkuperäistä dpf:ää (4 k€) vaan parinsadan tarvikepönttöjä vaihdeltiin
 

T. Kiili

Mr. Cyborg
Liittynyt
28 Helmikuu 2004
Sijainti
kotka
Löysin hyvän videon jos joku muu painii joskus vastaavan ongelman kanssa.

Linkki youtubeen

Mielenkiintoista että vikakoodi voi tulla vuodosta imu tai painepuolella. Videolla myös näkyy vähän suuntaa antavia arvoja jos käytössä on testeri ja moisen vianetsintää suorittaa.
 

Haukanpoika

New Member
Liittynyt
7 Maaliskuu 2022
Ongelma ratkaistu ja vika oli dpf lämpötila-anturissa. Auto luuli ettei dpf lämpene tarpeeksi ja poltto oli koko ajan päällä kunnes meni vikatilaan. Vika selvisi kun luin ajon aikana livedataa. Suosittelen ostamaan oman testerin (tarpeeksi hyvän) jolla pääsee autoon käsiksi ja livedataa seuraamaan. Mitsuissa vikakoodit on mitä sattuu ja sieltä saa pääteltyä vian paljon helpommin. Hauska juttu oli että autodocin tarvikeanturi ei toiminut vaan piti ostaa alkuperäinen. Mitsuhuoltoon en vie autoa enää koskaan, vikaa etsitään ymmärtämättä yhtään mitään ja 100e tunti.
 

Mixa76

New Member
Liittynyt
20 Elokuu 2021
Sijainti
Imatra
Ongelma ratkaistu ja vika oli dpf lämpötila-anturissa. Auto luuli ettei dpf lämpene tarpeeksi ja poltto oli koko ajan päällä kunnes meni vikatilaan. Vika selvisi kun luin ajon aikana livedataa. Suosittelen ostamaan oman testerin (tarpeeksi hyvän) jolla pääsee autoon käsiksi ja livedataa seuraamaan. Mitsuissa vikakoodit on mitä sattuu ja sieltä saa pääteltyä vian paljon helpommin. Hauska juttu oli että autodocin tarvikeanturi ei toiminut vaan piti ostaa alkuperäinen. Mitsuhuoltoon en vie autoa enää koskaan, vikaa etsitään ymmärtämättä yhtään mitään ja 100e tunti.
Minkälaisen testerin hommasit? Vai hommasitko?
 

Haukanpoika

New Member
Liittynyt
7 Maaliskuu 2022
Minkälaisen testerin hommasit? Vai hommasitko?
Bluetooth-mokkula on vpecker e4 android ja sovellus kännykkään on idutex. Sovelluksesta suoraan saa ostettua lisenssejä kattavasti. Dpf pakkopolttoa en oo saanu tällä tehtyä, pitää tutkia. Mutta ajaa saman asian kun koodaa dpf:n vaihdetuksi jos siis pitää dpf jotenkin nollata.
 
Ylös Bottom