DOHC Sigma '94 kone sammuu hetken lämmettyään eikä lähde enää käyntiin

DaJackal

EA5A, Z16A, CB4A, D22, E39A
Club Member
Liittynyt
10 Huhtikuu 2010
Sijainti
Lappeenranta
ST:n ex ja alicen nykyinen Sigma siis kyseessä. Tausta:

-Elokuussa alkoi mittaristossa kiilua 2-3 vikavaloa. Mittasin jännitteet auton ollessa käynnissä -> vähän päälle 12, eli laturi ei lataa. Auton sai kuitenkin ajettua samitsulle asti säilytykseen ja sinne se jätettiin. Akkua ei otettu irti, koska ajateltiin latuin saapuvan muutaman viikon päästä.
-Itsenäisyyspäivänä otin auton kaapeleilla käyntiin hetkeksi (jotta olisi voinut siirtää sitä hieman), starttasi hyvin mutta oltuaan 2-3min kaapelit kiinni sammui heti kun otin kaapelin irti -> anti olla, laturi on jo matkalla Suomeen
-Laturin saapuminen "vähän kesti" kun tilattiin jenkeistä vähän muutakin samalla, mutta saapui viimein muutama päivä sitten.
-Laturin vaihtamiseksi otettiin syyläri puhaltimineen irti. Kaikki laitettiin kuitenkin takaisin paikalleen (ylä- ja alavesiletku, automaattivaihteiston öljylinjat, 3kpl sähköliittimiä). Kaadoin syylärin täyteen jäähdytysnestettä (punaista, kuten siellä olikin).

Nyt kun otettiin auto kaapeleilla käyntiin ensimmäistä kertaa laturin vaihdon jälkeen, niin lähti hyvin käyntiin ja kävi tyhjäkäyntiä kauniisti. Annettiin lämmitä hetken, lämmöt nousee (hitaahkosti, mutta ei epäilyttävästi) jonnekin 1/4 asteikosta (normaali 2/4 eli siinä puolivälissä). Sitten ajateltiin antaa vähän kaasua -> auto sammui saman tien. Uusi starttaus -> lähtee vaivalloisesti käyntiin, käy vajailla pytyillä (2-4), sammuu kohta uudestaan. Tätä jatkui muutaman starttauksen ajan, kunnes auto ei enää suostunut lähtemään käyntiin ollenkaan. Tässä vaiheessa kierroslukumittarikaan ei enää reagoinut starttausyrityksiin (aiemmilla starteilla toimi, kierrokset oli vajailla käydessä jotain 300-500). Startatessa bensa haisee pakoputkessa ja silloin kun vielä jonkin verran yritti lähteä niin paukutti putkessa silloin tällöin.

Päätelmät tässä vaiheessa: vika sytkäpuolella, puolat tuskin hajoaa kaikki 3 näin samanaikaisesti, joten epäilys PTU:n suuntaan. Kotiin tultua tajusin, että sehän on muuten sama PTU kuin tonnarissa, minullahan on jossain varalla uusi (käytetty) minkä joskus jenkeistä tilasin. Ei löytynyt (muuton jäljiltä tavarat vielä hieman hakusessa), mutta onhan minulla tonnarissa yksi kiinni. Ei muuta kuin takaisin samitsulle, purettiin otsalampun valossa PTU tonnarista pois (note to self: netistä löytyvistä ohjeista ei ole mitään hyötyä) ja vaihdettiin se Sigmaan. Kaapelit kiinni ja käyntiin -> lähtee kuin palmun alta, mutta lämmettyään about samaan lämpötilaan kuin aiemmin sammui kuin katkaisijasta kääntäen. Tällä kertaa ei edes koskettu kaasuun. Uudestaan ei suostu lähtemään käyntiin - pyörittää kyllä nätisti, mutta ei edes lupaa. Kierroslukumittarikin edelleen mykkä, kuten aiemmin (ensimmäisellä startilla ja käydessään toimi tälläkin kertaa).

Tässä vaiheessa tarvitsee siis uusia aivoja pohtimaan. Muutamia skenaarioita:

1) Erittäin huono tuuri ja tonnarinkin PTU olisi hajonnut samalla tavalla? (Tonnarihan ei myöskään lähde käyntiin, mutta se ei kyllä starttaa edes kylmänä.) Kokeilin PTU:ta kädellä eikä se tuntunut kuin hieman lämpimältä, joten tuskin kyseessä olisi myöskään sellainen tilanne että PTU ylikuumenee.

2) Akku jotenkin oikosessa ja ECU menee vikatilaan? Kaapelit irti ja auto sammuksissa näyttää jännitettä melko tasan 12V, joten tämä mittaus ei tue teoriaa, mutta onhan se mahdollista...

3) Nesteet ei pääse kiertämään ja auto ylikuumenee? Tosin, mikäli arkkitehtuuri on sama kuin muissakin mitsun koneissa mitä on vastaan tullut, niin mittariston lämpötila-anturi ja ECUn lämpötila-anturi ovat käytännössä vierekkäin, joten niiden tulisi näyttää edes suurin piirtein samoja lukemia. Kokeiltu myös ottaa (oletetun) ECUn lämpötila-anturin liitin irti, mutta auto ei startannut silloinkaan. Pidän tätä muutenkin hieman epäuskottavana, sillä yleensä huono ilmaantuminen näkyy kyllä lämpöjen nousuna. Kone päältä kädellä kokeiltuna hieman lämmin, ylä- ja alavesiletkut eivät, joten termostaattikaan ei ole vielä auennut.

4) Kampiakselin asentoanturi rikki? Kuulostaisi kyllä oudolta että tämä komponentti hajoaisi siten että toimii kylmänä mutta lämpöisenä ei.

5) ECU rikki, esim. konkat pullistuvat lämmetessään tms?


MUT-II löytyy, mutta illalla oli jo sen verran myöhä ettei enää alettu sillä tutkimaan. Jokinhan sen koneen sammuttaa kuin taikaiskusta, mutta mikä? ???
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Vs: DOHC Sigma '94 kone sammuu hetken lämmettyään eikä lähde enää käyntiin

Ettei se laturi ois rikki...paljo latausjännite auton käydessä?

Tosin kuulostais Dynyn tapaiselta CAS vialta myös, onks tossa samanlaine?
 

DaJackal

EA5A, Z16A, CB4A, D22, E39A
Club Member
Liittynyt
10 Huhtikuu 2010
Sijainti
Lappeenranta
Vs: DOHC Sigma '94 kone sammuu hetken lämmettyään eikä lähde enää käyntiin

Harri K sanoi
Ettei se laturi ois rikki...paljo latausjännite auton käydessä?

Tosin kuulostais Dynyn tapaiselta CAS vialta myös, onks tossa samanlaine?

Latausjännite auton ollessa käynnissä 14.3V, tosin tällöin oli vielä kaapelit kiinni dynyssä mutta ei pitäisi ainakaan ladata ylijännitteellä. Jos laturi ei lataisi tarpeeksi, niin kai auto kuitenkin lähtisi käyntiin kaapeleilla yhtä hyvin lämpimänä kuin kylmänäkin?

CAS:n osalta en osaa sanoa vielä, en ole ehtinyt tutkimaan manuaaleja kun eilinen meni ulkona seisoskellessa.
 

mitsumikko

Museoikä lähestyy
Liittynyt
21 Joulukuu 2005
Sijainti
kempele
Vs: DOHC Sigma '94 kone sammuu hetken lämmettyään eikä lähde enää käyntiin

Sen enempää lukematta = kampiakselin asentotunnostin ;D
 

DaJackal

EA5A, Z16A, CB4A, D22, E39A
Club Member
Liittynyt
10 Huhtikuu 2010
Sijainti
Lappeenranta
Vs: DOHC Sigma '94 kone sammuu hetken lämmettyään eikä lähde enää käyntiin

mitsumikko sanoi
Sen enempää lukematta = kampiakselin asentotunnostin ;D

Tonnariin sellainen on jo tilattu. :-*

Mutta voiko ne hajota noin että kylmänä pelaa ja lämpimänä ei? Kaikki mistä itse olen tähän asti kuullut on olleet ns. laakista vainaa -tapauksia.
 

mitsumikko

Museoikä lähestyy
Liittynyt
21 Joulukuu 2005
Sijainti
kempele
Vs: DOHC Sigma '94 kone sammuu hetken lämmettyään eikä lähde enää käyntiin

Kaikki on mahollista, mulla ainaki sillon oli että välillä toimi välillä ei...mutta ei täysin kuollu. Mistä näistä tietää :-*
 

ST

Well-Known Member
Club Member
Liittynyt
24 Syyskuu 2003
Sijainti
Manse
Vs: DOHC Sigma '94 kone sammuu hetken lämmettyään eikä lähde enää käyntiin

Itse tarkistaisin seuraavassa järjestyksessä, ECU (muistaakseni tämän katsoin aikanaan, mutta vuodet tekee tehtävänsä..)->, jako, kampuran anturi.


Ja kyllä tuo kampuran anturi voi myös tuollaistakin tehdä, mutta sen toiminnanhan näät heti skoopilla.
 

TomiH

Mitsubishi Lancer 1.5 GLi vm.1991
Club Member
Liittynyt
8 Elokuu 2006
Sijainti
Nurmes
Vs: DOHC Sigma '94 kone sammuu hetken lämmettyään eikä lähde enää käyntiin

Omassa Lancerissani tuo PTU oireili viime vuoden kesällä siten, että kylmänä lähti käyntiin ja toimi ongelmitta jonkin aikaa kunnes sammui lennosta. Ja jonkin ajan päästä taas käynnistyi, kävi hetken ja sammui taas.

Tuolta voi lueskella, jos kiinnostaa.

http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=48493.msg398676#msg398676
 

DaJackal

EA5A, Z16A, CB4A, D22, E39A
Club Member
Liittynyt
10 Huhtikuu 2010
Sijainti
Lappeenranta
Vs: DOHC Sigma '94 kone sammuu hetken lämmettyään eikä lähde enää käyntiin

En jaksa uskoa jaon pompanneen, saati että se aiheuttaisi tuollaista.

ECUn voisi kyllä tarkistaa (onko miten helppo ottaa irti, missä se on? Vai kuskin puolelta oikean puoleinen suojamuovi veks ja siellä alhaalla?) ja katsoa MUT-II:lla (skooppia ei löydy) antaako kampuran anturi signaalia. Myös uutta PTU:ta pitänee kokeilla jos kerran TomiH:lla on mennyt juurikin noin, ei nuo nyt kalliita ole ainakaan jenkeistä tilata. (Oikeastaan voisi laittaa yhden uuden tilaukseen saman tien.)

TomiH, mainitsit että auto alkoi pelata kun siihen vaihdettiin PTU ja nokan asentotunnistin. Oletko varma ettei vika ollut nokkasensorissa? Ja satuitko kokeilemaan oliko PTU kuuma sammumisen jälkeen? Käsittääkseni jos se hajoaa tuolla tavalla niin sen pitäis "ylikuumentua", mutta mistä näitä tietää.

Muita ideoita? Ja voisiko joku ASAn omistava tsekata että mikä on Sigman kampiakselin asentoanturin osanumero, olisikohan sama kuin tonnarissa? (Oma kone missä ASA ei ole vielä viritelty toimintaan.)
 

TomiH

Mitsubishi Lancer 1.5 GLi vm.1991
Club Member
Liittynyt
8 Elokuu 2006
Sijainti
Nurmes
Vs: DOHC Sigma '94 kone sammuu hetken lämmettyään eikä lähde enää käyntiin

Eipä tuota tullut kokeiltua, oliko kuumunut. Luultavasti se lämpöinen olisi joka tapauksessa, kun kuitenkin moottori ehti lämpenemään ihan normaaliin käyntilämpöönsä asti.

Se on kyllä oikeastaan ihan hyvä kysymys, että oliko vika sitten tuossa kipinänvahvistajassa vai asentotunnistimessa. Meikäläisen tapauksessa tosiaan kävi niin, että tietyn aikaa käytyään moottori sammui kuin saunalyhty. Käynnistysyrityksissä ei hörähtänytkään ennen kuin odotteli riittävän kauan, jonka jälkeen käynnistyi ja kävi kuin ei mitään ongelmaa olisikaan. Ja sitten sammui taas, kun kipinä otti ja katosi.
 

Teemu_Laakso

Huonot hanskat, työtähylkivää nahkaa...
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Mäntsälä
Vs: DOHC Sigma '94 kone sammuu hetken lämmettyään eikä lähde enää käyntiin

Vikakoodit kannattaa lukea. Elektroniikkakomponenteissa on melko tavallista että ne lämmetessään alkavat pätkiä lämpölaajenemisen seurauksena.
 

DaJackal

EA5A, Z16A, CB4A, D22, E39A
Club Member
Liittynyt
10 Huhtikuu 2010
Sijainti
Lappeenranta
Vs: DOHC Sigma '94 kone sammuu hetken lämmettyään eikä lähde enää käyntiin

Tänään joudin viimein tämän kimppuun. Tulos: MUT-II sanoi että kampiakselin asentoanturihan se. Onneksi näkyy olevan sama kuin tonnarissa, joten siihen tilaamani anturi saa nyt sitten mennä tähän. :)
 

mitsumikko

Museoikä lähestyy
Liittynyt
21 Joulukuu 2005
Sijainti
kempele
Vs: DOHC Sigma '94 kone sammuu hetken lämmettyään eikä lähde enää käyntiin

DaJackal sanoi
Tänään joudin viimein tämän kimppuun. Tulos: MUT-II sanoi että kampiakselin asentoanturihan se. Onneksi näkyy olevan sama kuin tonnarissa, joten siihen tilaamani anturi saa nyt sitten mennä tähän. :)

:-*
 

korsma

Galant GTi Dyn-4, Sigma 24v
Liittynyt
6 Toukokuu 2003
Sijainti
Lappi
Vs: DOHC Sigma '94 kone sammuu hetken lämmettyään eikä lähde enää käyntiin

Käsitinkö oikein, että -91 koneessa ei tätä kampiakselin asennontunnistinta olekaan?

Auto toimii juuri DaJackalin edellä kertomalla tavalla, tosin käy joskus vain n.30s kunnes sammuu. Paukuttaa putkessa ja kierroslukumittari elää vähän omaa elämäänsä vielä sammumisen jälkeenkin.

Jako on kohdallaan

Vikakohteesta ehdotuksia otetaan vastaan, muita mahdollisia kuin Ecu? Ecusta on konkat vaihdettu 2 vuotta sitten. Vikakoodiledi palaa hetken epämääräisesti välkyttyään jatkuvasti. Onko varmaa, että Sigmasta samalla tyylillä otetaan vikakoodit ulos, kuin Galantista.?
 

DaJackal

EA5A, Z16A, CB4A, D22, E39A
Club Member
Liittynyt
10 Huhtikuu 2010
Sijainti
Lappeenranta
Vs: DOHC Sigma '94 kone sammuu hetken lämmettyään eikä lähde enää käyntiin

^Laita privalla VIN-koodi niin tsekkaan ASAsta kunhan kotikoneelle joudan.
 

korsma

Galant GTi Dyn-4, Sigma 24v
Liittynyt
6 Toukokuu 2003
Sijainti
Lappi
Vs: DOHC Sigma '94 kone sammuu hetken lämmettyään eikä lähde enää käyntiin

Taitaa olla ecussa vika, toisella kertaa koitettuani auto toimii hyvin ja vikakoodiledi vilkuttaa tasaisesti, että kaikki mukamas hyvin.

edit: Ecu avattu. Keskellä kuvaa, konkan edessä on palanut paikka.
Vieläköhän tuo on korjattavissa?

Ja mikä siitä edes on kärähtänyt? Linkissä kuva samasta ecusta aikaisemmin:
http://www.mitsubishiclubfinland.com/galleria/main.php?g2_itemId=45735&g2_imageViewsIndex=3
Konkasta joskus aikanaan vuotaneet mömmöt syövyttäneet oikkarin johonkin?
 

Liitetiedostot

  • ecu.jpg
    ecu.jpg
    259.5 KB · Lukukerrat 363

korsma

Galant GTi Dyn-4, Sigma 24v
Liittynyt
6 Toukokuu 2003
Sijainti
Lappi
Vs: DOHC Sigma '94 kone sammuu hetken lämmettyään eikä lähde enää käyntiin

Raaputin tuo mustat pois, käyttäen tuli- ja hammastikkuja. Tuli ihan siisti, kuten tuossa ennen-kuvassa ::) Ei mitään palamisjälkiä kuitenkaan ollut, liekö siinä vaan ollut jotain elektrolyyttiä joka itsessään on mustunut?

Ecu paikalleen ja tuntuu auto toimivan taas ihan hyvin. Mihinkään suomenkiertueelle en tosin ihan tänään aio tällä lähteä ;D
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Vs: DOHC Sigma '94 kone sammuu hetken lämmettyään eikä lähde enää käyntiin

Siis vaikuttako se että se uusikin elko olisi jo vuotanut jotain? Tarkoituksella jätän nuo konkat aika kauas piirilevystä että jos näin käy niin se on helpompi havaita. Pyrin toki putsaamaan ne vanhat elektrolyytit sieltä pois, ja tuo kohta näyttää siltä että sitä on aika reilusti.
 

korsma

Galant GTi Dyn-4, Sigma 24v
Liittynyt
6 Toukokuu 2003
Sijainti
Lappi
Vs: DOHC Sigma '94 kone sammuu hetken lämmettyään eikä lähde enää käyntiin

Slider sanoi
Siis vaikuttako se että se uusikin elko olisi jo vuotanut jotain? Tarkoituksella jätän nuo konkat aika kauas piirilevystä että jos näin käy niin se on helpompi havaita. Pyrin toki putsaamaan ne vanhat elektrolyytit sieltä pois, ja tuo kohta näyttää siltä että sitä on aika reilusti.

Kieltämättä kyllä, nuo mustat mömmöt oli lakan päällä ja raaputtamalla lähti lakan mukana pois, tuli siisti. Etkös lakannut tota korttia konkkien vaihdon jälkeen?

Auto tuntuu toimivan, mutta luottamus ei kuitenkaan nyt ole ihan 100% vielä ???
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Vs: DOHC Sigma '94 kone sammuu hetken lämmettyään eikä lähde enää käyntiin

Lakkasin. :D

Jos joudut sen nyt vielä käyttämään pois niin tarkista ettei ne uudetkin elkot oo vuotanu, pitäs näkyä ihan selvästi kun ne ei oo suoraa piirilevyllä kiinni.
 
Ylös Bottom