e39 gallun jäärataseikkailut.

outonaapuri

Active Member
Liittynyt
13 Kesäkuu 2011
Noniin, tästä laitteesta olen täysin muualla pitänyt joskus kirjaa, lähinnä koska tämän ropaaminen on ollut mallia "eurolla onneen ja ranettamalla maaliin" eli tekijän osaamistaso on mallia "voi nyt vittu" ja budjetti = ei oleee.

Eli olen tuuminut jotta kun täällä porukka tekee jotain järkevääkin niin ei kehtoo omia räpellyksiä sekaan tuottaa. Toisaalta, ei täällä liikaa enää näitäkään ropata niin kai sitä uskaltaa omat klassikon raiskaukset tuoda näkyville.

Eli tuli joskus ~10v sitten otettua ensimmäinen galantti tontille vaihdossa ford consuliin joltain 17-v lippispäältä. (Terveisiä vain jos satut lukemaan). E39 gti gallu. Pari vuotta myöhemmin eräs audiharrastaja (itsellä oli myös audeja siihen aikaan ja nykyäänkin on kaikenlaista romua pihamailla, en ole "merkkiuskollinen" vaan mielenkiintoinen laite on mielenkiintoinen laite riippumatta merkistä keulalla) teki jääradan vähän matkan päähän ja tarjosi sitä muillekkin ajettavaksi. No, galanttihan sopi siihen hommaan kuin nyrkki.. johonkin.


Noh, hommahan eskaloitui ja kohta oli takapihalla naapureiden ilona parhaimmillaan viisi galanttia. Yksi turbon kera.

Kaikkea välistä en jaksa alkaa kertaamaan, mutta lyhyesti: Tuli muutettua, galantit myyntiin tai osiksi ja mukaan. Nykyisellä tontilla tulee itse tehtyä jäärataa järvelle ja siellä on galanttia kiusattu. Aikaisempina vuosina "parhaaseen" (eli siihen joka ei ihan murentunut käsiin, tai murentui mutta "hitsasin" sitä kasaan, en osaa hitsata) tehty perus tyhjennys sisustasta, taivuteltu kaaret, hitsitty vähän kasaan, nelipistevöitä, joka talven jälkeen uusi vaparikone (aina öljyt ja vedet sekaisin tai kiertokanki poks jne jne). Tilanne tällä hetkellä on se, että pitäis nostaa vapari teknik pois ja työntää tuo joskus 7v sitten ajossakin ollut turboteknik sisään. Tosin moottorinohjaukseksi aattelin työntää evo4 purkin, ihan vain koska sellainen hyllystä löytyy ja mitään ette voi.

Alla kuvia vuosien varrelta ja toivottavasti tulevista päivityksistä tulee fiksumpia.

2014-06-11 17.32.17.jpg
2014-05-30 15.39.28.jpg
IMG-20160122-WA0008.jpg
IMG-20160129-WA0021.jpg
IMG-20160221-WA0001.jpg
20161119_183523.jpg
20161119_225502.jpg
IMG_20170220_165023.jpg
IMG_20170216_184012.jpg
IMG_20170809_175653.jpg
 
Ja tosiaan, "hienot" maalaukset on perua ajalta jolloin jätin galantin kaverin halliin ja pojat soitteli yksi perjantai ilta "saako harjoitella kynäruiskulla maalaamista?". No tottakai saa..
 
Jaahas aika juoksee, remontti laahustaa. Eihän sitä galantin kimppuun ehtinyt käydä kuin joulun alla vaikka kovasti muuta aiemmin uhosinkin. Kovin hirveitä sille ei ole vielä ehtinyt tehdä, mutta vanha kone otettu pois, tsekattu alakerta että pyörii jne ja putsailtu pinnat. Sama homma kannelle. Kannesta toki olisi voinut käyttää nokat ja imusarjan irti mutta toisaalta miksi korjata jotain jos se ei ole rikki ja aikaakaan ei liikaa ole.

Kansi laiteltu kiinni hyllystä löytyneellä tiivisteellä, jonka olen muistaakseni joskus ostanut jenkkilästä.

Pakosarjaa myös katseltu ja tuumittu että voishan tuo varmaan kauniimpikin olla, mutta laitetaan nyt paikoilleen. Siihen kaverin huoltama ja pirteäksi maalattu turbo kiinni.

Välijäähyt ja dp kaiveltu varastosta esille. Todettu välijäähyistä että pienempi tonne ehkä mahtuisi, isompi vaatisi melko paljon tekemistä. Pienempi on melko hakattu kyllä mutta erittäin hienolla jeesusteippi testillä testaten piti sen 1.5bar niin tuomitaan hyväksi.

Dp näytti melko omavalmisteelta ja jostain on tarttunut oletettavasti mitsun oma elbow, joten päätin vaihtaa siihen. Laippaa tilattu ja hitsaten sitten siinä vaiheessa.

Johtosarjoja näyttäisi olevan neljä enemmän tai vähemmän raiskattua hyllyssä. Siihen sitten pitäisi sovitella tuo evo4 ecu, evo4 maffi , safc ja laajakaista jossain vaiheessa. Vituttaa jo valmiiksi oma itsepäisyys tuonkin asian kanssa mutta eihän sitä helpolla kannata elämäänsä elää.

IMG_20201223_115734.jpg


Vapari pois alta

IMG_20201223_130446.jpg


Lähtötilanne "uuden" koneen kanssa

IMG_20201223_132932.jpg


Vähän puhisteltu että kehtoo laittas tivisteen

IMG_20201223_134250.jpg


Joskus jostain tullu tilattua tollasiakin

IMG-20201223-WA0013.jpeg


Ihan ok näkönen tuo uus tiviste

IMG-20201223-WA0031.jpeg


Kannen hinkuttelu vaiheessaan

IMG-20201226-WA0014.jpeg


Pakosarja ja kansi löytänyt tiensä paikoilleen. Venakoppa olikin reilulla liimalla määrällä kiinni, eikä hyllystä löytynyt uuttakaan, joten sellainenkin tilaukseen. Protip kaikille, vaikka nuo tykkääkin venakopan tiivisteestä vuotaa niin sitä liimaa ei kannata laittaa siihen malliin että sitä saa kannen pohjalta asti kaivaa pois..

IMG-20201228-WA0011.jpeg


Öljytikku ja putki oli johonkin kadonnut joten varastin ne vaparista. Sai aikansa taitella polvea vasten että mahtui turbon kanssa paikalleen. Täytyy vielä vähän kauemmas pakosarjasta taitella tuota..

IMG_20201228_180111.jpg


Testikalusto on mahdottoman hienostunut ja äärimmäisen tarkka

IMG-20201228-WA0014.jpeg


Tallikin on suoraan kuin ammattilaisten pajasta ja ilman kenkäsuojia ja silkkihanskoja on turha yrittää käymään..



Things to boo:

- Elbow ja pakoputkisto
- Sähköt koneelle ja maffin modaus
- imu/ahto putket, välijäähy sovitella paikoilleen
- Jakopää, öljyt, venakopan tiiviste, tulpat jne
- kone paikoilleen
- voimansiirto paikoilleen
- miljoona pikkuasiaa
- rukoilla autojumalia niin perkeleesti
 
Jaaha. Vähän on taas askarreltu, tosin zetori paskoi ohjaustehostimensa niin tuli vähe muutakin ohjelmaa.

Mutta askarreltu siis on, kone niputettu loppuun, tehty tosi hieno laippa dp:lle, kiinnitelty välijäähy, öljyjäähy ja syyläri, nostettu kone paikoilleen..

IMG_20210101_181452.jpg


Maffi irrotettuna, kaverin isäpuoli tulostelee 3dtulostimellaan palikan jotta saadaan tosta ympyrlä. Tai ainakin näin olisi tarkoitus.

IMG_20210102_142933.jpg


Jakopäätä tehdessä tuli kerrankin putsattua vespumpum paikkakin kunnolla, yleensähän kun tuota sieltä senttien välistä vaihtelee niin ei tule kovin huolella putsattua. Kuvassa myös väärinpäin oleva tp hihnan kiristin.. mulla on kolme konetta nyt tontilla ja kahdessa ollut väärinpäin kasattuna. Edit: Mun koneelta löytyvässä manuaalissa tuo ois väärin päin mutta google löytää kuvia lähinnä noin päin. Jokainen päättäköön itse onko oikein vai väärin.

IMG_20210102_150047.jpg



Kiristin/tasaaja/vaimennin mikäsenyon oli vähän erilainen kuin itsellä hyllyssä olleet vanhat tai uusi. Tuskimpa merkitystä.

IMG_20210102_153840.jpg


Kuva meisselin paikasta jos kasaa tp akselit paikoillaan tollasen jakopäätä, jos joku miettii mihin se pitää tunkea

IMG_20210102_155419.jpg


Nokka-akselien kohdistustyökalu, patent pending

IMG_20210102_183203.jpg


Oli katkennu vetarin tukilaakerin pultit lohkon sisään, tuli ne sieltä pois kun aikansa suostutteli..

IMG_20210104_220419.jpg


Välijäähyn kiinnike. Ei kaunein, mutta paras

IMG_20210105_171913.jpg


Laippa jonka tilasin ei ihan ollu toki sopiva, joten köyhän miehen parhaalla ystävällä eli ryobillä aikani jurnuttelin sopimaan

IMG_20210105_200300.jpg


Ja kuten olen sanonut, en osaa oikein hitsata. Vaan jospa siellä suurimmat pysyis sisällä. Lambadahan tulee elbowiin tota ennen niin pikku vuodolla tuskin käytännön merkitystä ole..

IMG_20210106_151235.jpg


Mahtu se sinne vaikka vähän tiukkaa tekikin. Siirsin myös syyläriä vähän liikaakin jotta saan ahtoputket mahtumaan mutta täytynee siirrellä takaisin päin. Jotta sais flektin johonkin siis.

Paisarille täytyy myös keksiä paikka.

Jos joku tietäjä sattuu lukemaan, niin käsittääksenihän tuota cyclone imusarjan läppähässäkkää on ohjattu ali sekä ylipaineella jonkun sähköisenkin hässäkän kautta ja mullahan kaikki sellaset on tullut heiteltyä mäkeen, niin onko mulla nyt "parempi" alkuunsa jättää tuo ilman ohjausta vai ottaa vaan imusarjalta venalle letkua?
 
Viimeksi muokattu
Jaahas. Alon jossain innostuksessa värkkäämään ahtoputkia. Hitsatahan mä en kovin hyvin osaa enkä nopsasti saatavilla olevaa sopivaa silikonisupistemutkaa löytänyt niin oli pakko yrittää hitsailla vänkyrä silti.

IMG-20210106-WA0012.jpeg


Eka versio vänkyrästä. Näyttää ihan hyvältä mutta nuppineulanpään kokosia reikiä oli muutama. Rupes vituttamaan siihen malliin että päätin tehdä kokonaan uuden ja hokea vittua ja polttaa tupakkia niin kauan että keksin mikä tossa mun hitsaamisessa menee vituiksi.

Opin sitten semmosen asian, että tuo mun ydinjätemiggi näköjään jättää aina sauman "päähän" pikkusen reiän vaikka näyttääkin ihan sulaneelta. Ei auta vaikka ottaa vähän "takaisinpäin" ja lopettaa sauman päälle. Ratkaisuksi löytyi aina täpätä pikku täppä aina sauman päähän.

IMG_20210108_172313.jpg


Kakkosversio sitten on jo sellanen jotta pitää.

Nyt ois sitten turbolta jäähylle putket klemmareita vaille. Eikun oottelemaan tilailtuja silikooneja ynnä muita niin saa tehdä loppuun.

IMG_20210108_200934.jpg


Ei siitä kaunis ratkaisu tullu mutta pitäs toimia.
 
No joo. Ei oikein oo ehtiny kirjotteleen kun on pitänyt painaa rataa pystyyn ja autoa kasaan.

Tämän hetken tilannehan on se että sehän käy, ihme ja kumma. Paljon "mielenkiintoisia" ratkaisuja joutui tekemään ajan, rahan ja taitojen puutteen takia mutta jospa tuosta vielä auto tehtäisiin. Mutta näistä kerron alempana kuvien muodossa mitä nyt pystyn ja ottelen myöhemmin lisää kuvia ratkaisuista ja selittelen aivoituksiani sitten auki paremmin.

Tämän hetken setvittäviä asioita ja to-do listaa: Kattoa ennakot kunnolla (ja keksiä voinko mä ton evo4 ecun kanssa niitä paljon säädellä kun en purkkiin pääse tällä hetkellä sisään), siistiä johdot hytistä vähän paremmin kiinni ettei pelkääjä potki niitä, ilmata/säätää/tehdä jotain kytkimelle kun ottaa ihan lattiasta (kytkimenä on joku evon virikytkin joka on muokattu sopimaan galantin lootalle ja vauhtipyörälle, kuulemma maksanut paljonkin rahaa, jospa tuo jäällä kestäs..), laittaa konepelti paikoilleen (ja tarvittaessa muokata), laittaa "lumisuoja" paikalleen ja muokata se mahtumaan. Ja jostain tuo perhana vuotaa vähän jotakin öljyä, paikasta ei oikein meinaa saada selvää. Jostain koneen etuosasta lootan puolelta tai sitten itse loota vuotaa. Syy ettei oikein saa selvää löytyy siitä, että kun kannen päästä on otettu turbolle öljykiertoa niin siitähän ei banjo pitänytkään vähää alusta ja eka startilla ruikki kaarella öljyt vähän joka paikkaan enkä sitä toki heti siinä iloissani tajunnut..
Tyhjäkäynti myös "dippaa" kun isolta kaasulta päästää kokonaan pois, lienee tuon evo4 purkin syytä.

Ainiin! Evon nakuanturi varmaan hommata ja laittaa paikalleen, elän käsityksessä ettei tuo evo4 ecu oikein ymmärrä gallun aikasta anturia. Täytyykin muistaa kokeilla toimiiko se paremmin ilman koko anturia vai gallun anturi kiinni, olen myös ollut käsittävinäni että jos ei nakuanturia ole ollenkaan niin tuo evo4 purkki vain myöhästää syttyä jonkin verran. Jos joku ihan tietääkin niin saa kertoa.


IMG_20210202_210314.jpg


Pakoputki tuli hitsattua siten kuten osaan. Kyllä siellä kaasu pysyy sisällä. Dp+joustopätkä oli tosiaan valmiina. En tehnyt tuota taakse asti, kun alun perin oli tarkoitus ihan taivutella putki tuohon mutta ei sitten joutanutkaan taivutin mun talliin niin piti sitten hitsata. En jaksanut valmismutkista alkaa tuota tuon pidemmäksi värkkäämään, tuo loppuu perän kohdille. Ääntä piisaa vaikka naapurisovun turvaamiseksi sijoitin oikein halvimpaan löytämääni vaimentimeen.

IMG-20210121-WA0019.jpeg


Evo4 maffille tuli tommonen 3d tulostettu "adapteri" kaverin isäpuolelta, oikein hyvä ja toimiva. Se saattaisi kuulemma noita mittojen mukaan tehdä joskus muillekkin pikku korvausta vastaan, joten jos jollain lukijalla on tarve niin multa voi kysellä.

IMG_20210209_174022.jpg


Tosin siinä johtojen kanssa taistellessani (ei ollutkaan netistä löytämäni 1g maffin pinoutti oikein ja sitten raivolla mittailtiin ja vaihdeltiin johtoja..) rikoin mun ainoa evon maffiin sopivan liittimen ja kiima päästä kokeilemaan oli kova, niin liittimen puute ratkaistiin nyt näin. Tiivistin ton sitten silikonilla. Ei varmasti paras tai fiksuin ratkaisu, mutta toimii ainakin hetken.


IMG-20210206-WA0010.jpeg


IMG_20210207_204455.jpg


Tosiaan koskaan en ole mitään "johtosarja-adaptereita" ennen tehnyt tahi juuri edes kolvannut (voi laskea yhden käden sormilla..) mutta tollanen siitä nyt tuli. Tuo ecusta irroitettu pää tuli valmiina, ollut joskus megalla olleessa adapterissa käytössä. Toki noita pinnejä/jalkoja mitä lie oli katkottu mukavan lyhyiksi joten kolvaaminen ikh halvimmalla kolvilla ja aivan liian isolla kärjellä oli melko mahdottoman oloista hommaa. Sain sen nyt kuitenkin jotenkuten kasaan ja eikun toivomaan että se kestäisi edes jonkun aikaa.

Johtojen paikat selvittelin täältäkin foorumilta jäsenpuolelta löytyvän keskustelun perusteella ensin 1g --> evo 8 3 plugiseen ja siitä sitten evo4 4plugiseen.. niitä piti hetki tuijotella ennenkuin ihan selvän sai. Tyhjäkäynnin piuhat laitoin ensin väärin, lämmetessä alkoi nostamaan kiekkoja laskemisen sijasta.. Varmaan jossain vaiheessa taltioin nuokin digitaaliseen muotoon ja laittelen tänne, vaikka tuskin kukaan evo4 purkkia haluaa tämmöiseen survoa.

IMG-20210121-WA0028.jpeg


Koko setin asettelu tuonne oli jatkuvaa millipeliä ja arpomista missä järjestyksessä nuo tuonne kannattaa kasata. Esimerkkinä tässä tehostimen kiinnitys, justhan se ei mahu pultti tonne pinkin perkeleen takia. No, vähän pulttia muokkaamalla selvisi mutta esimerkiksi dp kiinnitys vaatii moottorituen poisottoa vierestä että mahtuu hylsy väliin ja sellasta muuta pientä kivaa.

IMG-20210130-WA0004.jpeg


Syyläriä joutui melko reippaasti siirtämään ettei niin paljon tarvisi leikellä peltiä ja ensin katselinkin että ei saatana, menee letkujen teoksi. Tosin sitten tajusin seuraavana päivänä kääntää letkun oikeinpäin tohon, meni ihan suosiolla..

IMG_20210205_163715.jpg


Paine alipaine letkuissa oli myös oma setvimisensä että saa jokapaikkaan tarpeelliset letkut vedeltyä. Toki hommaa helpotti se, että päätin tehdä nuo viikonloppuna jolloin toki ei letkua tästä kylästä oikein mistään saa niin sehän kasailtiin tallin nurkista löytyneistä pätkistä. Ja se kyllä näkyykin.

Otan viimeistään ensi viikolla lisää kuvia ja varmaan videon tynkääkin, niiden kautta helpompi muistella mitä sitä on tullut tehtyä kaikkea.

Edit: Linkki keskusteluun: https://www.mitsubishiclubfinland.c...e39-gallun-jäärataseikkalut-keskustelu.63452/
 
Viimeksi muokattu
Jaaha, vieläkään ei ehdi oikein kunnollista postausta kirjoitella mutta mainittakoon että sehän melkolailla toimii. Ainakin melkein. Aivan täyskaasulla jostain tuntemattomasta syystä tapahtuu jotain ja ampuu putkeen, eli ihan kuin joko kipinä katoais hetkeksi tai sitten sen myöhästää älyttömästi. Fiilis on vähän kuin ns. kovaan rajottimeen vetäis. Ecusta en nyt tähän hätään ehtinyt / saanut toimimaan vikakoodienkaan vilkuttelua..

Mutta hyvin se vetää koko alueen läpi (mitä nyt pito norminastoilla tuolla jääradalla saa kokeiltua) kun millin ottaa kaasua ylös. Tänä viikonloppuna olisi tarkoitus kaverien kesken kokoontuminen tossa radalla pitää, niin täytyy vielä huomenna koettaa keksiä joku ratkaisu sen verran että voisi viikonlopun tota kiusata, sen jälkeen se on sama vaikka räjähtäis koko paska ja rakennellaan uutta ensi talvelle..

Jos en muuta keksi niin rajoitan jollain sen verran kaasua ettei ihan täyskaasua saa paineltua jotta ei ammuskele putkeen.

Pari satunnaista kuvaa, parempia myöhemmin


IMG_20210218_204420.jpg
IMG-20210217-WA0020.jpeg
 
Takaisin
Ylös Bottom