Eclipse Cross PHEV

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Tähän lankaan yleistä höpinää tänään julkaistusta Eclipse Cross PHEVistä.

 
Sanan sieltä toisen täältä, mutta jos tekstitykset olisi niin paljon miellyttävämpää katsella kuin nuo dubatut.
Oli kieli mikä tahansa.
 
1617694257473.png

Eclipse Cross PHEVissä on ilmeisesti mahdollisuus kytkeä akuston jäähdytys pois päältä latauksen nopeuttamiseksi. Tämä on kuitenkin ilmeisesti hieman kuluttavampaa akulle.
Latausvaihtoehtoina näköjään Type2 ja varmatoiminen CHAdeMO.
 
Akku ja lämpö ovat huono yhdistelmä akun eliniän kannalta joten kannattaa pitää se puhallin päällä.
 
Eiköhän siinä kuitenkin ole turvarajat jotta akku ei pääse liian kuumaksi.
 
Valmistajan etu EI ole sama kuin auton omistajan etu.
Valmistaja tähtää osien kestolla takuuajan päättymishetkeen ( esim 2-5 v ).
Sen mukaan turvarajatkin on viritetty.
Omistaja haluaisi noin 3-5 kertaa pidempää kestoa osille.
 
Valmistajan etu EI ole sama kuin auton omistajan etu.
Valmistaja tähtää osien kestolla takuuajan päättymishetkeen ( esim 2-5 v ).
Sen mukaan turvarajatkin on viritetty.
Omistaja haluaisi noin 3-5 kertaa pidempää kestoa osille.
Akkutakuu ollut 8 vuotta tai 160 tkm
 
Ja eiköhän valmistaja halua tehdä sellaisen akuston joka on turvallinen käyttäjille eliniänajan. Tuskin se räjähtää kun 10 vuotta ikää. Sehän olisi aika huonoa PR firmalle. Mutta varmasti hieman hehkulampputeoriaa tässäkin asiassa on mukana.
 
Ei "räjähdä", mutta heikkenee melkein käyttökelvottomaksi. Oman Phev akku oli jo silloin 2 vuotta sitten kun hankin alle 70% eli vaihtokunnossa, takuu olisi ollut ajan puolesta voimassa ja olisi vieläkin mutta noi kilometrit. Ja nehän on ajettu suurimmalta osin bensan voimalla mutta akkutakuu meni.
 
Kummastuttaa tuon Crossin luvatut suorituskykyarvot, onko se oikeasti noin lahna (melkein 11s 0-100) vaikka vääntöä ja tehoakin pitäisi sähkömottien myötä olla ihan kohtuullisesti?
 
Oisko kenties tahalleen tehty siitä vähän rauhallisempi jotta ensi vuoden Outlanderiin saataisiin vähän enemmän eroa? Myös päästöjen minimointi voi olla tuon takana osaltaan.
 
Myös sähkömoottoreiden mitoitus voi rajata tuota kiihtyvyyttä ( halvemmat moottorit ).
Pian EU varmaan rajaa tuon kiihtyvyyden kaikille samaksi niin ei sitten tarvitse valoissa "katsella" kuka lähtee.
 
Ainoa moitittava asia Klipsissä on sen tunnoton ja herkkä ohjaus. Maantienopeuksissa ei pysty irrottamaan katsetta ajotiestä kovinkaan pitkäksi aikaa, kun alkaa auto jo pyrkimään pois pilkotukselta. Ajaessa ei oikein pysty käyttämään turvalisesti mitään katseelta piilossa olevia kytkimiä.
Referensinä tähän mielipiteeseeni on edellinen autoni, C-mallin MB. Sitä ei tarvinnut erikseen pitää tien päällä, vaan se seurasi sitä lähes omatoimisesti ajonopeudesta riippumatta.
Syynähän tähän Klipsin tunnottomuuteen on ohjaustehostimen toiminta, eli ohjaus ei normaaliin tapaan jäykisty lainkaan ajonopeuden kasvaessa. Olen miettinyt olisiko tähän tehtävissä mitään mahdollista korjausta.
Tehostushan tapahtuu sähkömoottorin avulla, jota prosessia hallitaan elektronisesti. Luulisi MItsubishin insinöörien osaavan ympätä tähän ohjauselektroniikkaan jonkinlaisen tehonvaimennussäätimen.
Tätä ohjauksen tunnottomuuttahan on moitittu kaikissa mahdollisissa testi- ja koeajoissa ympäri maailman.
Tietääkö joku onko tämä asia ollut esillä missään Mitsun instansseissa auton käyttäjää korkeammalla tasolla.
 
Syynähän tähän Klipsin tunnottomuuteen on ohjaustehostimen toiminta, eli ohjaus ei normaaliin tapaan jäykisty lainkaan ajonopeuden kasvaessa. Olen miettinyt olisiko tähän tehtävissä mitään mahdollista korjausta.
Tehostushan tapahtuu sähkömoottorin avulla, jota prosessia hallitaan elektronisesti.
En tiedä miten perinteisessä ohjaustehostimessa tuo on toteutettu, mutta ajonopeudesta se ei tiedä mitään ellei siellä ole jotain sähköistä säätöä. Muuten mennään moottorin kierrosnopeuden mukaan. Kuitenkin uudet 8-vaihteiset automaatit voi pitää moottorin kierrosluvun aika vakiona moottoritienopeuksiin asti, eli sen perusteella tehostus liki sama 30 ja 100 nopeudessa. Sähköiselle voidaan tehdä millainen tehostuskäyrä halutaan. Omassa pakussa jossa sähkötehostin, tuntuu että suoralla motarilla se on täysin pois päältä. Vertailukohtana on tilanne kun tehostin oli vian takia pois päältä ja ajelin 120 motaria. Vaikka eihän se perinteinenkään mitään tehosta jos ei rattia käännä.
 
En tiedä miten perinteisessä ohjaustehostimessa tuo on toteutettu, mutta ajonopeudesta se ei tiedä mitään ellei siellä ole jotain sähköistä säätöä. Muuten mennään moottorin kierrosnopeuden mukaan.

Sähköisen ohjaustehostimen tehostusvoima säätyy ainoastaan suhteessa ajonopeuteen. Moottorin kierrosluvulla ei ole sen kanssa mitään tekemistä. PHEV:ssähän muu ei ole edes mahdollista, sillä moottorin kierrosluku ja ajonopeus eivät ole synkronissa muulloin, kuin ainoastaan mekaanisen vedon aikana. Muulloin ne elävät kumpikin omaa elämäänsä.
Ihmettelen siis miksi Mitsun insinööri on jättänyt rakentamatta tehostimen- ja nopeuden säätöelektroniikkojen välille keskustelumahdollisuutta keskenään. Ajonopeuteen suhteutetun säätörampin luominen ei näiden välille ole mitään rakettitiedettä. Muut autonvalmistajat kyllä sen ovat osanneet.
 
Takaisin
Ylös Bottom