eclipsen viritys...?

M

masa79

Guest
Olis tällanen eclipse gs vm92 luukkulampullinen ja 110kw.Haluaisin tietoa et mitä kannattaa tehdä että saa koneesta vähän enemmän tehoa irti.Avartaa kanavia,putkisto.......??Turbotus tulis ilmeisesti aika kalliiks 3000-4000e?
 
Itse jos eclipsen hankin niin ensin ajatellut siihen kantta työstää hieman, uudet nokat kenties, pakosarjaa + putkistoa, uutta chippiä, vaparisuodinta, ja ehkä uutta imusarjaa jos se hyödyttää.... ainakin tbo mallissa venomin imusarjalla saadaan kivoja tuloksia ;)

Sitten jos meinaa turbottaa niin siihen kyllä uppoaa myös rahnaa, mutta mitä itse katselin dsmotorsportsin sivuilta niin garretin hybriditurbo setti maksoi pakosarjoineen yms jotain 1900 dollarin paikkeilla, siihen tietty vielä toimituskulut ja alv ...

Mutta ihan miten parhaaks näkee ;)
 
Se työhän siinä turbotuksessa taitaa maksaa mitä kattelin niin osat saisin 2000e mut sano yhdes paikas hinnaks kaikenkaikkiaan 3000-4000e ni on se aika paljo.Auttaako pelkkä vapaavirtasuodatin mitään?Ja paljonkohan potkua sais avarruksilla ja putkilla?Ja sit viel et toimiiko noi chipit vapareihin,kattelin jotaa jenkkisivui ni lupaili jotaa 20hp lisää mut epäilen vähän......?
 
Teme ei tuossa turbotusta laskiessaan varmaankaan huomioinut, että tarvitaan turbotukseen paljon muutakin kuin ahdin ja pakosarja (en pääse duunikoneelta tarkistaa mitä tuo dsmmotorsportsin kitti sisältää). Muutamia muita tarvittavia: männät, kiertokanget, suuttimet, bensapumppu, välijäähdytin, vahvempi kytkin ja turbon ecu. Tuossa muutamia, eikä varmasti edes kaikki. Tämä siis kunnolla tehdessä.



Yleisestikin jos tehoja haluat, olisi suoraan kannattanut ostaa turbomalli. Virittämisessä pätee melkein kaikissa vapareissa samat säännöt: paljon rahaa = vähän tehoa.
 
Kyl sen turbotuksen kannattaa tehdä sitten ihan kunnolla ettei vaan laitaa turboa kii ja ihmettele sen jälkeen miksei toimikkaa kovin kauan.Ollisin ostanut turboversion mutta kun ei niitäkää ihan joka puolel ole,jenkeistä niitä kyl sais ja kalliiks tulee.Ja taitaa hintaa olla jonkun verran kovempi turboversioon nähen.No ei tollakaan ihan heti jalkoihin jää et pitää katella kesällä jos jaksaa ja mitä palikoita siihen laittaisi.

Mutta jos joku tietäisi esim. minne kannattaisi viedä jos haluais avartaa aukkoja ja paljon maksaa ja auttaako se kui paljon??
 
Ihan yleisesti puhuttaessa vapaastihengittäviä virittäessäkin voi saada melkoisia tehoja, mutta ei ilman haittapuolia.

Esimerkkinä Fordin 2-litrainen 8-venttiilinen OHC, joista on irroitettu reilusti yli 200 kaakkia lähinnä laittamalla kone hengittämään kunnolla eli reilulla kannen käsittelyllä, isoilla venttiileillä, isoilla kaasareilla, hyvällä putkistolla ja laittamalla kone kiertämään tarpeeksi. Moottori itsessään on niin yksinkertainen kuin olla ja voi ja silti tehoja saadaan tuon verran. Kestävyys kärsii toki pahasti reippaammista kierroksista ja lisääntyneistä lämpökuormista. Sitten jos aletaan tekemään koko konetta kunnolla hinta pomppaa taas aivan toiselle tasolle. Tiukalla nokalla voi olla myös vaikeuksia päästä katsastuksessa pakokaasutestistä läpi. Käyttökelpoinen kierroslukualue on myös kapea. Ralliautoissa nämä koneet ovat tuttua tavaraa, mutta onpa joku masokisti kadullakin ajanut.

Vähäpäästöisissä mahdollisuudet ovat rajallisemmat, jos auto pitää saada katsastettuakin. Toisaalta nykyaikaiset ratkaisut, esim. säätyvät läpät imusarjassa ja ruiskutusjärjestelmät saattavat parantaa alakierrosten käyntiä ja vetoa melkoisesti.

Täällä oli aiemmin erittäin hyvä kertomus 1.8 GTI Lancerin virityksestä. Siinä oli selkeästi kerrottu mitä tehtiin, mitä maksoi ja mitä saatiin aikaan. Uskoisin, että siinä olevat jutut pätevät aika moneen muuhunkin saman aikakauden ruiskukoneeseen. Kannattaa lukea, niin saa jonkun käsityksen paljonko sijoitetulla eurolla saatiin lisää tehoa.

Kansitöitä tekee esimerkiksi www.kansiset.com.
 
Takaisin
Ylös Bottom