Tulipahan taas painittua Naperon kanssa; tällä kertaa ihmettelin kun etuvanne oli ~60 C asteinen ajon jälkeen ja tuoksui hieman kärynneeltä siinä ympärillä. No pari mäntäähän siellä oli satulassa jumissa, toisella puolella vain yksi mäntä. Takanakin pari liukua jumissa, ne jotka eivät ole kumitutin sisässä.
Etusatulat osiksi ja jonkin aikaa tappelua että sain jumimännät irti. Putsausta, puunaista ja hiontaa, onneksi kaikki tiivisteet oli uudenveroiset putsauksen jälkeen. Takasatuloiden liukuja hieman hioin ohuemmaksi, ettei heti ruoste/rasva niitä uudelleen jumita. Kaikki meni kasalle hienosti, taakse olinkin jo levyt ja palat vaihtanut ja nyt ne vaihtui myös eteen.
Vakuumilla vaihdoin jarrunesteet ja ajattelin että siinähän se systeemi samalla ilmaantuu. No ilmeisesti ei ilmaantunut, koska etupalat eivät jääneet laahaamaan lähelle levyjä jarrutuksen jälkeen, vaan ne mystisesti aina palautuivat noin millin päähän levystä. Tämä aiheutti sen, että aina ekalla jarrutuksella pedaali painui ~puoliväliin asti ennen kuin kunnolla jarrupitoa löytyi (jarrutti sitten kyllä ihan normaalisti). Jos taas jarrutti niin, että ensin jarrutti nuo läysät pois ja heti perään uudestaan, niin jarrupoljin tuntui normaalilta.
No nyt vähän asiaa ihmettelin, ilmasin ensialkuun MUT3:lla ABS- yksikön (2-vaiheinen). Tästä ei ollut mitään apua ongelmaan.
Sitten löysin netistä ohjeen, jossa kerrottiin kyseisen ajoneuvon täydellisestä jarrujen ilmaamisesta. En jaksanut alkaa enää ilmaamaan systeemiä, joten hyppäsin heti ohjeen loppuun jossa käskettiin laittaa virtalukko OFF-asentoon ja pumpata jarrupoljinta noin 40 kertaa kunnes poljin muuttuu jäykäksi. Tämä tyhjentää HBB-yksikön (lienee tehostajan säiliö tai vastaava), sitten täyttää jarrunestesäiliö MAX-merkkiin ja homma on saletti.
No näin tein ja noin 30 pumppauken jälkeen jarrupoljin muuttuikin jäykäksi, pumppasin vielä ohjeen mukaisesti 40 pumppausta täyteen. Sitten asettelin jarrunestesäiliön MAX-merkkiin asti täyteen. Tämän jälkeen virrat päälle ja surina alkoi kuulua, eli tuo HBB-yksikkö ilmeisesti täytti itsensä ollakseen valmis ensijarrutukseen. Jarrunestesäiliön pinta laski tadan puoliväliin MAX-MIN -merkkejä.
Koeajolle -> jumaleessön, jarrupoljin otti heti ylhäältä kiinni ja kikkare pysähtyi kuten pitää!
Eipä ole ennen tuollaista tapausta tullut vastaan, vaikka aika monen monta kertaa on tullut systeemi ilmattua ilman ongelmia.
Laitoin tämän tänne itselle muistiin, mutta hyvä jos joku saa tästä vinkkiä jos painii samanlaisen ongelman kanssa.
Edit. Unohtui mainita, ennen lopullista jumittumista jarrun laahaaminen pikkuhiljaa nostatti keskikulutusta ollen lopulta noin 10,5 l/100km. Tämä nousu tapahtui niin hiljalleen että luulin sen johtuvan ajotavasta. No nyt keskikulutus on tipahtanut sekalaisessa ajossa 8,5 l/100km, joten kannattaa ne jarrut tsekkailla myös läpi kunnolla jos tuntuu että kikkare vie turhan paljon löpöä
