Ensimmäinen Pajeroni, gen 4, 2010, 147 kW, ostettu nelikkovikaisena

Larppa

Active Member
Liittynyt
27 Syyskuu 2019
Kuulostaa että ei ole perä ssmassa linjasssa etupään kanssa, uudelleen suuntaukseen...

Tämä voi selittää vaeltelun. Pitää käydä tarkistuttamassa.

Sitten löytyi syyllinen jäykkään ohjaukseen (testailin niin tyhjäkäynnillä/matalilla kierroksilla jäykkä ja vähän kaasua antamalla keventyy).

Eli tuo mihin ohjaustanko kiinnittyy, sen alapuolella oleva pultinkanta päästää tehostinöljyä läpi. Itseasiassa tuota viime öljynvaihdossa ihmettelinkin, kun oli vähän kostunut ympäriltä mutta en ajatellut että ohan hetkeen vielä laukeaa..

IMG_20220110_201945.jpg

Kai se on purettava ja katsottava mitä on syönyt ja jos sen saisi ranetettua hetkeksi edes ajokuntoon. Tuskin siellä pelkkä o-rengas on vaan joku erikoisstefa antautunut. Jos edes aukeaa. Kop kop.


Edittiä. Eipä tietenkään ollut tuo helpommin lähestyttävä pää kyseessä, vaan se on yläpää joka vuotaa johon ohjaustanko kiinnittyy. Tai jostain sieltä suunnalta alkaa tippaa valumaan kun tarpeeksi rattia kääntelee eturenkaat ilmassa. Eli akkua jne pois edestä ja lisätutkimuksia..

Olisiko äkkiä kirineet pakkaset jotain tehneet, ehkä vettä päässyt jäätymään johonkin alkaneen tiivisterikon väliin ja poksauttanut rakoa lisää, kun näytti olevan pohjapanssari ja alatukivarsi sekä parkkipaikkakin aika hyvissä öljyissä. Tuota tietenkin paineessa ruiskinut vähän joka suuntaan, tehostimen säiliö oli kuitenkin vielä 1/3 täynnä.
 
Viimeksi muokattu

Larppa

Active Member
Liittynyt
27 Syyskuu 2019
Edelliseen viestiin viitaten, homma on hoidettu

Käytetty/alibabaversio olisi maksanut 200-300e (ei takuuta toimivuudesta) ja korjaamolla hinta-arvio oli 800-1600e riippuen miten haastava purkurumba olisi edessä ja vaihdetaanko kokonaan uusi ohjausvaihde (Mitsu ei muuta tarjoa) vai sorvataanko akseli puhtaalle pinnalle ja laitetaan uusi sopiva stefa paikalleen.

Alkoi moinen homma kauhistuttamaan, niin päätin vähintään tekohengittää potilasta budjettiratkaisulma joka näyttää nyt olevan pysyvä ratkaisu.

Kuvia ei valitettavasti ole antaa, mutta lyhyesti sepustettuna jos joku muukin tuskailee asian kanssa:

Motonetistä sattui löytymään sopiva stefa mitoilla 15x24x7 jonka saa asennettua vanhan stefan päälle.

Akku ja sen teline pois edestä, samaten sen alla oleva metallikannake. Ohjaustangon linkki irti (oli aika tiukassa, joutui vähän levittämään booriin kiinnittyviä kauluksia).

Ohjausvaihteen akseli puhtaaksi ruostepaskasta pyöröteräsharjalla vinkuun sovitettuna.

Uudelle stefalle metallista sopiva holkki ympärille. Itse kun en omista sorvia niin sattui löytymään sopiva messinkinen vesiputkisovite jota vähän muokkaamalla sai liimattua 2-komponenttipolyuretaaniepoksilla stefalle sopivan holkin.

Öljynkestävällä metallinliimausepoksilla uuden stefan ympärillä oleva holkki kiinni ohjausvaihteen hattuun.

Nyt vanhan stefan päällä on uusi ehjä stefa ja epoksi tiivistää sen paikoilleen.

Hommaan meni ehkä 30 euroa ja jokunen tunti ihmettelyineen.

Ohjaus on taas tunnokas eikä heittele kuten aiemmin.
 

Larppa

Active Member
Liittynyt
27 Syyskuu 2019
Kuva vielä räpellyksestä, helppoa ja halpaa = kivaa:

IMG_20220308_180423.jpg


Tuo mattaharmaa on edellisestä versiosta jämät, Paklan kemiallista metallia joka ei ihan niin hyvää kamaa hommaan ollutkaan. Kirkkaampi harmaa on Loctiten Power Epocy Metal 5 min joka olikin jo toista maata.
 

Larppa

Active Member
Liittynyt
27 Syyskuu 2019
Tuli tuunattua pakoputkistoa.

Aiemmin tuosta tipahti välivaimennin hiukkasloukun ja takavaimentimen välistä pois kun putki oli syöpynyt katkipoikki vaimentimen kyljestä joten korvasin tuon vaimentimen suoralla putkella vähän ranetusmeiningillä, koska ajattelin tuon putkitston jossain kohtaa kuitenkin vaihtaa.

No tuo suora putkenpätkäranetus alkoi pitää kolinaa ajossa (lähinnä huonosta kannakoinnista johtuen) joten katkaisin putken hiukkasloukun taaemman laippakiinnikkeen jälkeen ja asensin siihen 63,5 mm putkella 90 asteen kulman ja suoran putken takarenkaan eteen kuskin puolelle. Nyt putken pää osoittaa hieman takaviistoon ja katkaisin sen astinlaudan tasalle, ei tule siis korin ulkopuolelle yhtään.

Tyhjäkäynnillä ja paikoillaan ryntäyttäessä kyllä kuulee, että ei ole vakioputkesta kyse (yllättäen), pakoäänet on mukavan matalat ja muhkeat. Ajossa tuota modausta ei kuule yhtään ja mukavan äreä ääni lähtee kiihdytyksissä. Ehkä pientä piristystä oli havaittavissa persdynolla, voi olla että orkkistakavaimenninkin alkoi olla tukkeessa, orkkisputki oli päällisin puolin ainakin jo vähän happaman näköinen.

Mitäpä herra katsastussetä mahtaa sanoa tuosta virityksestä? Tuo on kannakoitu asiallisesti eikä siis tule korin ulkopuolelle eikä mielestäni pakoäänetkään ole mitenkään ihmeellisen suuret edes paikoillaan kaasutellessa. Turbo, katti ja hiukkasloukku mielestäni toimivat jo ihan tarpeeksi hyvänä äänenvaimennuksena. Onko kellään kokemusta asiasta?

IMG-20220627-WA0006.jpeg
 

Larppa

Active Member
Liittynyt
27 Syyskuu 2019
Ylläolevaan vastaan itse itselleni, tulkintani testataan sitten joskus katsastuksessa kun googelilla en suoraan löytänyt kokemuksia asiasta enkä jaksa alkaa katsureille soittelemaan:

- Pakoputkiston pituutta ja ulostulon paikkaa saa muuttaa ilman muutoskatsastusta. Muutos ei saa aiheuttaa vaaraa muille tienkäyttäjille eikä matkustajille.
- Äänenvaimentimia ei saa poistaa ilman muutoskatsastusta, joka tässä tapauksessa tarkoittanee normaalia päästömittausta sekä lisäksi melumittausta. Meluarvo ei saa ylittää valmistajan määrittämää arvoa yli 3 dB(A). Muutos ei saa vaarantaa liikenneturvallisuutta.
= Jos katsuri ei näe pakoputken pään sijoittelussa ongelmia (vaikkapa että pakokaasut voisi kulkeutua sisälle) ja meluarvo ei ylity, tuo rakennelma menee, tai pitäisi mennä, läpi katsastuksesta muutoskatsastuksena ilman mutinoita.

Alla vielä asianosaiset määräykset.


1656590411771.png

1656590432349.png


1656590462962.png

1656590484620.png

1656590504342.png

 

Larppa

Active Member
Liittynyt
27 Syyskuu 2019
Pajero sai 40mm keskittävät spacerit alleen:

Lähinnä halusin renkaita reilusti ulospäin kun näyttivät istuvan vakiona turhan sisällä, nyt ne tuli sentin-pari ulos kaarista. Saapi nähdä mitä katsastussetä/täti sanoo asiasta. Kovasti kyllä vaikutti myös ajotuntumaan, paljon tulevamman ja vakaamman tuntuinen ajaa. Navat putsasin hyvin ja kierrelukitteen kera spacerit kiinni napoihin. Keskireikä spacereissa oli tasan oikean kokoinen.

Ennen:
IMG_20220727_154727.jpg

Jälkeen:
IMG_20220727_170539.jpg
 

hanski-58

Pajero 3.2D-ID Intense -07
Club Member
Liittynyt
10 Marraskuu 2005
Onko nuo spacerit e- hyväksynnällä?
Jos ei niin tulee sanomista konttorilla.
Itsellä nuo toiset vanteet on eri offsetill ja niillä tulee leveyttä hieman lisää ja tosiaaan huomaa sen tuntuman ohjauksessa.
 

Larppa

Active Member
Liittynyt
27 Syyskuu 2019
Ei taida mitkään spacerit olla e-hyväksyttyjä, tai ei ainakaan ole yhtään sellaista osunut silmiini.

Taitaa olla ennemmin kiinni katsastajan päivästä, että kiinnittääkö niihin mitään huomiota. Samoin kuin siihen, että renkaat tulee yli korista.

Voihan noihin stanssata jotkut CE-merkinnät ja tyhmänä mennä katsastamaan josko menisi läpi :)
 

Larppa

Active Member
Liittynyt
27 Syyskuu 2019
Ylläolevaan vastaan itse itselleni, tulkintani testataan sitten joskus katsastuksessa kun googelilla en suoraan löytänyt kokemuksia asiasta enkä jaksa alkaa katsureille soittelemaan:

- Pakoputkiston pituutta ja ulostulon paikkaa saa muuttaa ilman muutoskatsastusta. Muutos ei saa aiheuttaa vaaraa muille tienkäyttäjille eikä matkustajille.
- Äänenvaimentimia ei saa poistaa ilman muutoskatsastusta, joka tässä tapauksessa tarkoittanee normaalia päästömittausta sekä lisäksi melumittausta. Meluarvo ei saa ylittää valmistajan määrittämää arvoa yli 3 dB(A). Muutos ei saa vaarantaa liikenneturvallisuutta.
= Jos katsuri ei näe pakoputken pään sijoittelussa ongelmia (vaikkapa että pakokaasut voisi kulkeutua sisälle) ja meluarvo ei ylity, tuo rakennelma menee, tai pitäisi mennä, läpi katsastuksesta muutoskatsastuksena ilman mutinoita.

Alla vielä asianosaiset määräykset.


Näytä liitetiedosto 23723
Näytä liitetiedosto 23724

Näytä liitetiedosto 23725
Näytä liitetiedosto 23726
Näytä liitetiedosto 23727

Tähän tuli negatiivinen vastaus A-katsastukselta. Jos -98 jälkeen auto käyttöönotettu, niin änärit on tyyppihyväksytty osaksi päästötestejä ja niitä ei saa muutella. Tai jotenkin noin. En jaksamut alkaa vääntämään, että miten änärit vaikuttaa päästöihin.. Eivät siis ottaneet autoa ollenkaan katsastukseen koska änärien puuttumisesta olisi joka tapauksessa tullut hylsy.

Ajoin siitä aitten suoraan toiselle konttorille, enkä maininnut pakoputkistosta mitään. 10 min myöhemmin autolla olintuore leima ja vuosi lisää ajoaikaa.
 

Larppa

Active Member
Liittynyt
27 Syyskuu 2019
Ei taida mitkään spacerit olla e-hyväksyttyjä, tai ei ainakaan ole yhtään sellaista osunut silmiini.

Taitaa olla ennemmin kiinni katsastajan päivästä, että kiinnittääkö niihin mitään huomiota. Samoin kuin siihen, että renkaat tulee yli korista.

Voihan noihin stanssata jotkut CE-merkinnät ja tyhmänä mennä katsastamaan josko menisi läpi :)

No nyt kun alkoi tarkemmin googeloimaan, niin löytyi Pajeroonkin TUV-lapuilla varustetut 30 mm spacerit, ohuempiakin löytyi:

Spacerit:

TUV-lappu:

Pitää ihmetellä, josko joskus tuollaiset laillisemmat versiot päräyttäisi ostoon ja muutoskatsastaisi.. Ei ainakaan tarvisi noiden kanssa sitten jumpata jos joskus sattuu innokas inssi eteen katsastuksessa.
 

Larppa

Active Member
Liittynyt
27 Syyskuu 2019
Vihdoinkin tuli asennettua uusi IC keulille, olihan se paketissa odottelemassa jo varmaan parin vuotta.. Lopulta aika helppo parin vajaan illan homma, pahin oli saada vanha IC irti (joutui vähän leikkaamaan toista putkea ja alimmat klemmarit hankala irrottaa/katkaista). Maskia piti vähän leikellä, siirrellä tööttejä/antureita/laatikon öljynlauhdutinta ICn tieltä ja tehdä umpioiden vieressä oleviin tukirakenteisiin pienet lovet jotta putket mahtuu kulkemaan konehuoneen puolelle. Piti ottaa kuvia asennuksesta, mutta unohtui heti alkuunsa.. Vanha IC oli ulkopuolelta vähintään 50% aivan tukossa, jotain todella tiukkaa mönjää kerännyt lamellit täyteen. Kulkupuolella havaittavissa pientä piristystä sekä kiihdytyksessä äänestä kyllä huomaa ettei ihan "vakio" ole. Pitää jossain välissä käydä tuunauspajalla päivittämässä moottorinohjauskarttaa, jos tuosta jotain pientä optimointitarvetta olisi tullut :)

Kyseessä siis tämä setti, IC:n toista alempaa tukirautaa piti vähän muokata pultinreikien osalta, että pultit osui kohdilleen. Muuten aika "bolt on": https://hpdiesel.com.au/products/intercooler-kits/mitsubishi-pajero-2008-series-2.html

Pari kuvaa (ainoat) asennuksen alusta:

IMG-20230418-WA0009.jpeg
ICn paikoilleen asettelua

IMG-20230418-WA0011.jpeg
Maskia piti leikellä, että mahtuu paikoilleen. Tuli niin hyvin leikeltyä, että pahimmat viillot piti piilottaa mattamustan maalin alle.. Samalla maalasin ICn ulospäin näkyvät osat mustaksi (pl. lamellit).
 

Larppa

Active Member
Liittynyt
27 Syyskuu 2019
Modaukset jatkuu (ei pitäis yhtään enää seurata australian foorumeita, sieltä saa kaikkia inspiraatioita vähän liikaakin..).

Eli tällä kertaa sain vihdoinkin asennettua myös ehkä vuosi sitten tilatun "huohotusöljysiepparin", englanniksi "catch can". ProVent200 mallia. Ideana pöntöllä, että se on kansikopan ja ilmansuodattimelta lähtevän imuputken huohotuksen välissä nappaamassa kaiken öljysumun itseensä, eli estää öljyn pääsemisen imupuolelle takaisin kiertoon. Ehkäisee välijäähyn öljyyntymistä ja imusarjan karstoittumista joka EGRn kanssa varsinainen ongelma. Tuon pöntön pohjasta lähtee tyhjennyaletku jonka päässä ventttiili, kuukauden-parin välein tyhjennys venttiili avaamalla ja pitäisi tulla jonkin verran öljyä sieltä. Pöntössä suodatin sisällä ja tuo ilmeisesti laadukkain vehje joka ei sotke koneen huohotusta (huonommat voi mennä tukkoon ja kone ei enää huohota). Kahtellaan saanko saalista.

IMG_20230506_123143.jpg

IMG_20230506_123146.jpg

IMG_20230506_123151.jpg

IMG_20230506_123643.jpg

IMG_20230506_123137.jpg

IMG_20230506_124541.jpg


 
Viimeksi muokattu

Larppa

Active Member
Liittynyt
27 Syyskuu 2019
Spacerit lähti irti, en tykännyt ajossa niistä. Tai toisaalta niiden kanssa kyyti oli vakaampaa varsinkin mutkissa, mutta sitten taas puskemista esiintyi enemmän ja jousitus ei jotenkin pelannut hyvin noiden kanssa. Varmaan kun vipuvartta tuli enemmän renkaan ollessa ulompana, jolloin geometria ja/tai jousituksen yhteispeli meni vähän epätasapainoon.
 

Larppa

Active Member
Liittynyt
27 Syyskuu 2019
Ja muistaessa vielä yksi päivitys modauksesta. Eli viime vuoden puolella tuli asennettua Throttle controller, joka säätää kaasupolkimen vastetta. Ei lisää tehoja, mutta kaasuun vastaavuus ihan eri luokkaa kuin vakiona, nyt auto liikahtaa heti kun kaasupoljinta painaa ja auton luonne muuttuu paljon paremmaksi, varsinkin kun sitä on piristelty. Aiemmin kaasua sai *painaa* että jotain tapahtui, nyt siis heti ekalla pedaalin liikkeellä liikettä tapahtuu. Tuossa on vielä eri käyttömoodeja taloudellisesta ajosta urheilulliseen, mutta itse pidän sitä automaatilla joka haistelee ajotilanteita ja säätää vastetta sen mukaan. Todella iso suositus tälle, varsinkin jos moottorinohjausta on piristetty ja sattuu vielä löytymään aiemmin mainittu AutoMate tai vastaava momentinmuuntimen lukitsin :) Nuo on täysin automaattisia, kunhan asetukset on omaan makuun haettu kohdalleen niin ne voi unohtaa ja ajaa vaan menemään.

 

hanski-58

Pajero 3.2D-ID Intense -07
Club Member
Liittynyt
10 Marraskuu 2005
Kasinopelimainos venäjältä. Mistä pirusta näitä riittää..
 

Larppa

Active Member
Liittynyt
27 Syyskuu 2019
Tulipahan taas painittua Naperon kanssa; tällä kertaa ihmettelin kun etuvanne oli ~60 C asteinen ajon jälkeen ja tuoksui hieman kärynneeltä siinä ympärillä. No pari mäntäähän siellä oli satulassa jumissa, toisella puolella vain yksi mäntä. Takanakin pari liukua jumissa, ne jotka eivät ole kumitutin sisässä.

Etusatulat osiksi ja jonkin aikaa tappelua että sain jumimännät irti. Putsausta, puunaista ja hiontaa, onneksi kaikki tiivisteet oli uudenveroiset putsauksen jälkeen. Takasatuloiden liukuja hieman hioin ohuemmaksi, ettei heti ruoste/rasva niitä uudelleen jumita. Kaikki meni kasalle hienosti, taakse olinkin jo levyt ja palat vaihtanut ja nyt ne vaihtui myös eteen.

Vakuumilla vaihdoin jarrunesteet ja ajattelin että siinähän se systeemi samalla ilmaantuu. No ilmeisesti ei ilmaantunut, koska etupalat eivät jääneet laahaamaan lähelle levyjä jarrutuksen jälkeen, vaan ne mystisesti aina palautuivat noin millin päähän levystä. Tämä aiheutti sen, että aina ekalla jarrutuksella pedaali painui ~puoliväliin asti ennen kuin kunnolla jarrupitoa löytyi (jarrutti sitten kyllä ihan normaalisti). Jos taas jarrutti niin, että ensin jarrutti nuo läysät pois ja heti perään uudestaan, niin jarrupoljin tuntui normaalilta.

No nyt vähän asiaa ihmettelin, ilmasin ensialkuun MUT3:lla ABS- yksikön (2-vaiheinen). Tästä ei ollut mitään apua ongelmaan.

Sitten löysin netistä ohjeen, jossa kerrottiin kyseisen ajoneuvon täydellisestä jarrujen ilmaamisesta. En jaksanut alkaa enää ilmaamaan systeemiä, joten hyppäsin heti ohjeen loppuun jossa käskettiin laittaa virtalukko OFF-asentoon ja pumpata jarrupoljinta noin 40 kertaa kunnes poljin muuttuu jäykäksi. Tämä tyhjentää HBB-yksikön (lienee tehostajan säiliö tai vastaava), sitten täyttää jarrunestesäiliö MAX-merkkiin ja homma on saletti.

No näin tein ja noin 30 pumppauken jälkeen jarrupoljin muuttuikin jäykäksi, pumppasin vielä ohjeen mukaisesti 40 pumppausta täyteen. Sitten asettelin jarrunestesäiliön MAX-merkkiin asti täyteen. Tämän jälkeen virrat päälle ja surina alkoi kuulua, eli tuo HBB-yksikkö ilmeisesti täytti itsensä ollakseen valmis ensijarrutukseen. Jarrunestesäiliön pinta laski tadan puoliväliin MAX-MIN -merkkejä.

Koeajolle -> jumaleessön, jarrupoljin otti heti ylhäältä kiinni ja kikkare pysähtyi kuten pitää!

Eipä ole ennen tuollaista tapausta tullut vastaan, vaikka aika monen monta kertaa on tullut systeemi ilmattua ilman ongelmia.

Laitoin tämän tänne itselle muistiin, mutta hyvä jos joku saa tästä vinkkiä jos painii samanlaisen ongelman kanssa.


Edit. Unohtui mainita, ennen lopullista jumittumista jarrun laahaaminen pikkuhiljaa nostatti keskikulutusta ollen lopulta noin 10,5 l/100km. Tämä nousu tapahtui niin hiljalleen että luulin sen johtuvan ajotavasta. No nyt keskikulutus on tipahtanut sekalaisessa ajossa 8,5 l/100km, joten kannattaa ne jarrut tsekkailla myös läpi kunnolla jos tuntuu että kikkare vie turhan paljon löpöä ;)
 
Viimeksi muokattu

hanski-58

Pajero 3.2D-ID Intense -07
Club Member
Liittynyt
10 Marraskuu 2005
Hyvä vinkki.
Itsekkin huomannut että tuolla imurilla ei nuita saa vaihdettua.
Samatyylistä kikkaa olen käyttänyt.
Pumppu hurahtaa kun antaa auton käydä ilmatessa. Neste tulee ulos melko vilkkaasti.
 

Larppa

Active Member
Liittynyt
27 Syyskuu 2019
Tuli Puuilosta hommattua "maskisuoja" eli kynnysmatto syylärin eteen, joka sujahti muokkaamatta syylärin ja ilmastoinnin lauhduttimen väliin. Meni pohjaan asti ja muutama sentti jäi näkyviin josta se on helppo nykäistä pois.

Oikeaa maskisuojaa ei voinut laittaa, kun välijäähy maskin takana ja maskin edessä valorauta+pari led-baria.

"Maskisuoja" ei hinnalla pilattu:
 

JSO

Member
Liittynyt
1 Huhtikuu 2016
Laitoin joskus johonkin värkkiin viimasuojaksi pahvin syyläriin kiinni niin herkästi lämpesi liikaa eikä sitten edes flektit saanu jäähdytettyä, kun ei syyläristä mennyt siinä kiinni olevan pahvin vuoksi ilma läpi.
 

Larppa

Active Member
Liittynyt
27 Syyskuu 2019
Laitoin joskus johonkin värkkiin viimasuojaksi pahvin syyläriin kiinni niin herkästi lämpesi liikaa eikä sitten edes flektit saanu jäähdytettyä, kun ei syyläristä mennyt siinä kiinni olevan pahvin vuoksi ilma läpi.

Ei ole tällä ollut lämpöongelmia plussakeleilläkään kun niitä tuossa pari päivää oli välissä.
Tämähän peittää vain noin puolet syylärin pinta-alasta, joten hyvin jää vielä jäähdytyskapasiteettia käyttöön.

-25C pakkasilla alkoi lämpömittari ennen tuota laskea aina taajamanopeuksissa, +80 km/h nopeuksissa vasta jaksoi pitää lämmöt normaalissa. Lämpeneminen oli muutenkin todella hidasta vaikka oli esilämmitetty ennen ajoa, nyt se on aikalailla normaalilla tasolla kovillakin pakkasilla.

Aiempaan viestiini lisäyksenä siis, että matto tiputetaan pystyasennossa paikalleen, mahtuu pienellä ujuttamisella ilmanottotötterön ja syylärin yläkiinnikkeen välistä menemään ja pysyy pystyssä/paikoillaan noiden edellä mainittujen tukemana.
 

hanski-58

Pajero 3.2D-ID Intense -07
Club Member
Liittynyt
10 Marraskuu 2005
Minulla on ollut koko keulan ilmareiät peitettyinä uudesta saakka talvisin, kestää ihan sinne 0:n pintaan saakka olla nuin, silloin olen ottanu vähän auki.
Myös se alhaalla olevan pohjapanssarin( alleajosuoja tms) ritilän suojana on pelti jonka hieman irti reunasta, maskissa kerni joka kiinni niiden painonastojen alla niin ylhäältä kuin alhaalta.
Kone lämpiää nopeaan eikä rasita voimansiirtoa( kytkintä) ajoviima samoin kuin tehostin pysyy lämpösenä.
Toki tarvii olla tietoinen siitä että kelien lämmetessä on syytä avata virtausta.
Nyt -27° pakkasta ja kyllä koneet joutuu koville näillä keleillä jos ei pidä huolta niistä.
 

Larppa

Active Member
Liittynyt
27 Syyskuu 2019
Päivittelyjä, ainakin itselle muistijälkiä;

Raidetanko tuli vaihdettua uuteen viime vuonna, kun ohjausakselin juuri alkoi taas vuotamaan. Päivän homma kun sai vanhan pois ja uuden tilalle, tehostimen putket irtosi kun lämmitteli ja harjaili ruosteita pois. Jos olisi rikki mennyt, olisi ollut astetta ikävämpi homma ja tuon takia olikin jäänyt tekemättä. Autodocista löytyi muka sopiva, hintaa muistaakseni 300-400 euroa. Raidetangon päät oli vähän väärän mittaset, eli kierreosuudet liian pitkät ja niitä piti pari senttiä pätkäatä että sai aurauksen säätöihin, säätävaraa jäi ainakin puoli senttiä per puoli. No nelipyöräsuuntaus onnistui ja vehjes toimii ainakin vielä.

Toinen homma, vikakoodi P0103 on häirinnyt satunnaisesti ja varsinkin kylmillä keleillä kovaa kiihdyttäessä tehot hävisi tuon takia. Harvoin syttyi moottorin kuvake tauluun tuon takia, mutta koodi löytyi usein muistista. Pitkän vianetsinnän jälkeen totesin, että tuo johtui remappauksesta ja ehkä isommasta välijäähystä = moottori saa paremmin happea ja ECU saa MAFlta mielestään liian suuren ilmamäärän joka johtaa vikahäröön. Tuo "korjaantui" huijausboksilla, joka leikkaa MAF signaalin yläosan pois (sen tason mikä laukaisee vikakoodin) eli ei vaikuta käytännössä mihinkään mutta ei laukaise kyseistä vikaa. No ehkä tuo sitten estää ECUa kertomasta MAFn todellisesta vikaantumisesta, mutta ehkäpä tuon huomaa sitten ajossa jos jotain oikeaa vikaa tulee.

Ja vikana, askellaudat lähti rälläkällä irti kun toisen etukiinnike tipahti jääköntin mukana kadulle ja lauta heilui siinä puoliksi irrallaan. Oonkin ihmetellyt, että miten hyvin ne paikallaan on pysyneet kun kiinnikkeet umpiruosteessa. Joskus paskarreltava uudet tilalle DIY-hengessä, nautitaan nyt visuaalisesta korotuksesta hetki.

Ainiin, tullut Pajeron vetokyky testattua tänä talvena kun on hinaushommia tullut eteen. Yksi iso paku revitty liikkeelle hangesta ja kolme autoa kiskottu ojan pohjilta irti, pari viimeisintä peilijäisillä teillä.
 
Viimeksi muokattu

Larppa

Active Member
Liittynyt
27 Syyskuu 2019
Joskus viime syssynä napsahti ilmastoinnin hihnan kiristimen pultti poikki. Tilasin uuden kiristi rullan jossa pultti mukana, mutta vaihto ei ollutkaan ihan helppo homma. Oikein tehtynä pitäisi koko kompuran kiinnike ottaa irti jotta pultin saa vaihdettua.

Tähän asti sitten ajeltu ilman kompuraa, mitäpä sillä talvella tekeekään. Nyt kun kevät lähestyy ja ilmat lämpenee ja kostuu, piti homma hoitaa ennen kuin tulee hiki ja pakko.

En lähtenyt kiinnikettä irti repimään, vaan veistelin sen alaosasta palan pois josta mahtui pultin vaihtamaan. Aika nopea ja helppo homma, vähän turhaan meinasin palastella liikaa ja kampuran asentotunnistinta piti vähän kääntää pois tieltä. Akkurälläkkään laitoin pieneksi kuluneen terän niin mahtui hyvin leikkaamaan:

IMG_20240303_145353.jpg IMG_20240303_145550.jpg
IMG_20240303_150210.jpg IMG_20240303_150637.jpg
IMG_20240303_151731.jpg
 

Larppa

Active Member
Liittynyt
27 Syyskuu 2019
Saipahan sykkeen nostatusta, kun töistä lähdin ajelemaan eikä ahtopainemittari värähtänytkään ja auto oli ihan mopo. No hetken päästä tulikin moottorikuvake mittaritauluun ja koodi P0299 - ahtopaine alhainen.

Kotiin nilkutus ja tsekkailin alipaineletkut, ahtopaineletkut ja ahtimen tangon liikkeen läpi, kaikki kunnossa. Syke alkoi nousta lisää, että onko turbo sökönä.. Sitten silmiin osui, että kaasuläppäkoteloon kiinnittyvä ahtoletkun klemmari oli irrallaan ja olihan se letkukin hypännyt pois paikoiltaan. Ei tuota vaan huomannut alussa. Klemmari tiukemmalle kiinni ja johan alkoi pelaamaan. Onneksi oli noin helppo homma.

Pitää varmaan investoida sellasiin jousiklemmareihin, mitä jäähdytysletkuissakin käytetään. Jos tuo siis vielä uudestaan laukeaa tai osoittaa löystymisen merkkejä.
 
Ylös Bottom