Ensimmäinen takuuhuolto (Outlander vm. 2011)

Outlander2011

New Member
Liittynyt
17 Elokuu 2010
Sijainti
Espoo
Tammikuussa käyttöönotettu Outlander (2.4 bensa cvt) on ollut käytössä pari kuukautta ja oheiset "ongelmat" on tullut vastaan:

1) Kun autolla kiihdyttää (=on veto päällä) niin joskus moottoritilasta kuuluu selkeä kilinä (ääni kuuluu auton sisään selvästi vaikka nastarenkaat, ilmastointi ja radio mölyävät taustalla). Ääni kuuluu harvoin eikä sitä saa johdonmukaisesti toistettua. Heti kun kaasupolkimen nostaa ylös loppuu kilinä. Ääni kuulostaa hyvin epäterveeltä.

2) Jäähdytysnesteen pinta on alarajalla. En tiedä onko se ikinä ollutkaan ylärajalla vai onko jossain joku vuoto.

3) Ilmastointilaite kun puhaltaa ilmaa kovasti tuulilasille kuuluu ilmastointikanavista sellainen "vihellys". Kun auton sisätilat lämpiävät vähentää automaatti-ilmastointi lämppärin kierroslukua ja vihellys hiljenee. Voiko kanavissa olla jotain ylimääräistä vai onko ilmastointikanavat suuniteltu niin että syntyy tuollainen ylimääräinen ääni?

Auto on menossa tällä viikolla Konalan Delta-autoon => saas nähdä millainen Mitsutuntemus siellä on ;-)

Onkos muilla olllut ongelmia uuden Outlanderin kanssa? Entäs onko kenelläkään mitään kommenttia näistä minun havainnoista?

Em. asioista huolimatta olen ollut erittäin tyytyväinen ostokseeni...
 
Vs: Ensimmäinen takuuhuolto (Outlander vm. 2011)

Outlander2011 sanoi
3) Ilmastointilaite kun puhaltaa ilmaa kovasti tuulilasille kuuluu ilmastointikanavista sellainen "vihellys". Kun auton sisätilat lämpiävät vähentää automaatti-ilmastointi lämppärin kierroslukua ja vihellys hiljenee. Voiko kanavissa olla jotain ylimääräistä vai onko ilmastointikanavat suuniteltu niin että syntyy tuollainen ylimääräinen ääni?

Muihin juttuihin en osaa ottaa kantaa kun olen ajanut vain diesel versioilla, eikä vastaan ole tullut jäähdytin nesteongelmia, mutta tuo vinkuna ilmastointikanavista ei kyllä ole normaalia. Joko siellä on joku putken sovitus huonosti tai kanavissa on jotain mikä ei sinne kuulu.

Toivottavasti ongelmat ratkeaa.
Olisi kiva kuullä tuon Konalan Delta-auton huoltokokemuksia käynnin jälkeen.
 
Vs: Ensimmäinen takuuhuolto (Outlander vm. 2011)

No niin nyt on huollossa käyty ja tämmöiset olivat kommentit:

1) Epäiltiin että lämpösuojapellit (joita on useita) saattaa päästää ääniä tietyillä kierrosalueilla. Olivat kuulema kiristäneet kaikkien peltien ruuveja. Kun olin lähdössä huoltamolta kysyin että mitä tehdä jos ongelma ei korjaantunutkaan; vastaus oli että koska mitään isoa näkyvää vikaa ei ole ei asiata kannata olla huolissaan. Kun lähdin huoltamolta kuului ääni edelleen muutaman ajokilomtrin jälkeen :-(

2) Tehty vuototesti oli osoittanut että vuotoja ei ole. Olivat lisänneet jäähdytysnestettä. Kuulema tehtaat säästävät tässä(-kin) asiassa eli eivät laita yhtään ylimääräistä nestettä autoihin(?)

3) Olivat "tutkineet" ilmastoitikanavat ja raitisilmansuodattimen kunnon/asennon ja mitään outoa ei löytynyt. Koska nyt on lauhemmat kelit ei ilmastointi käy niin isoilla kierroksilla ja näinollen tämä "ominaisuus" ei vaivaa itseäni enää (muutenkin se vihellys oli todella hiljaista mutta tarkkakorvaiselle ärsyttävää).

Konalan Deltan asiakaspalvelu oli ystävällistä, nopeaa ja kaikin puolin mutkatonta. Nyt on autoni tarkastettu ja siitä on merkinnät Deltalla => jos tuo ongelma #1 yltyy entisestään niin tietävät että omalta osalta olen yrittänyt raportoida siitä heti kun se ilmeni.
 
Vs: Ensimmäinen takuuhuolto (Outlander vm. 2011)

Tuo ilmastointi kanavien vihellys kovilla puhallin nopeuksilla. Itse kokeilisin manuaalisesti käyttää ilmastointi laitetta (Ilmeisesti automaatti ilmastoinnista kyse ja käytät kokoajan automaatti toimintoa) Eli laittaisin manuaalisesti puhaltamaan täysillä ja jos vihellys alkaa kuulumaan, niin sitten alkaisin systemaattisesti vaihtamaan puhallussuuntauksia manuaalisesti. Vaikka vihellystä ei kuuluisikaan, niin käyttäisin kaikia puhallussuuntauksia kuitenkin manuaalisesti. Tässä olisi se idea, että jos automaatti puhallus ei liikutakkaan jotain läppää puhaltimessa juuri ollenkaan ja se jää pikkuisen ravolleen ja sieltä ravosta kuuluisi vihellys kovalla puhallin voimakkuudella ja puhalluksen hiljennyttyä vihellys sitten loppuu. Läppiä kun manuaalisesti availtaisiin, niin jospa se sitten menisi kunnolla kiinni.
 
Vs: Ensimmäinen takuuhuolto (Outlander vm. 2011)

Outlander2011 sanoi
No niin nyt on huollossa käyty ja tämmöiset olivat kommentit:

1) Epäiltiin että lämpösuojapellit (joita on useita) saattaa päästää ääniä tietyillä kierrosalueilla. Olivat kuulema kiristäneet kaikkien peltien ruuveja. Kun olin lähdössä huoltamolta kysyin että mitä tehdä jos ongelma ei korjaantunutkaan; vastaus oli että koska mitään isoa näkyvää vikaa ei ole ei asiata kannata olla huolissaan. Kun lähdin huoltamolta kuului ääni edelleen muutaman ajokilomtrin jälkeen :-(

Katsopas esimerkiksi: http://mitsubishiforum.com/forum/showthread.php?t=36584

Siellä on tuollaisesta (1) vastaavasta metakasta puhuttiin ja ongelmaan löytyi ratkaisu. Toivottavasti auttaa. :)
 
Vs: Ensimmäinen takuuhuolto (Outlander vm. 2011)

Päivitys:

"Toinen takuuhuolto (Outlander vm. 2011)"

Helteiden alettua huomasin että ilmastointi ei toiminut ollenkaan (ilmastointilaite piti ihmeellistä sihinää ja ilmastoinnin merkkivalo alkoi vilkuttamaan). Konalan Delta-autossa käytin autoa ja siellä todettiin että ilmastointilaitteeseen piti lisätä 400g kylmäainetta (paljonkohan sitä siellä kuuluu ylipäätänsä olla?). Vuotoa ei oltu havaittu (olettivat että tehtaalla on laitettu liian vähän alunperin => ihmetyttää...).

Alkuperäinen ongelma (kilinä) on edelleen autossa mutta se esiintyy erittäin harvoin. Yritin saada sen toistumaan että olisivat Delta-autossa tutkineet sitä uudelleen mutta en saanut toisetettua sitä joten ei sitä pysty kukaan korjaamaankaan.
 
Vs: Ensimmäinen takuuhuolto (Outlander vm. 2011)

Ei niinkään metallista kilinää, mutta sen tapaista aika kovaäänistä "pärinää" voi kuulua ilmanputsarille johtavasta imuilmaputkihässäkästä. Ääni kuulostaa hiukan terävältä palotapahtumalta tms. ja kuuluu tietyssä tilanteessa selvästi myös auton sisälle. Ääni on voimakkaimmillaan matalilla kierroksilla pintakaasulla ajettaessa, ei niinkään vedättäessä. Imuputken jatkoksessa on aluniittejä, jotka tärinästä löystyy ja samoin ilmanoton kiinnitys koriin.

Jos äänenlähde on tämä. Se on helposti paikallistettavissa jos saat jonkun kaasuttamaan autoa hiukan tyhjäkäynnin yläpuolella, kun itse hypellät sitä imuputkistoa.
 
Vs: Ensimmäinen takuuhuolto (Outlander vm. 2011)

Mizushima sanoi
Ei niinkään metallista kilinää, mutta sen tapaista aika kovaäänistä "pärinää" voi kuulua ilmanputsarille johtavasta imuilmaputkihässäkästä. Ääni kuulostaa hiukan terävältä palotapahtumalta tms. ja kuuluu tietyssä tilanteessa selvästi myös auton sisälle. Ääni on voimakkaimmillaan matalilla kierroksilla pintakaasulla ajettaessa, ei niinkään vedättäessä. Imuputken jatkoksessa on aluniittejä, jotka tärinästä löystyy ja samoin ilmanoton kiinnitys koriin.

Joo, tämä on tuttu "ominaisuus": Veho yritti korjata vaivaa, mutta eivät hätäpäissään muuta keksineet kuin pyöräyttää teippiä putken ympärille. Sama pärinä kuuluu edelleen, mutta nyt imuputki on lisäksi vielä ruman näköinen.
 
Vs: Ensimmäinen takuuhuolto (Outlander vm. 2011)

5 kuukauden käytön jälkeen ei ole pärinöitä kuulunut eikä ilmastointi ole viheltänyt. Mutta kun peruutuksen jälkeen lähtee eteenpäin niin muutaman metrin jälkeen cvt-vaihteistosta kuuluu jokin "raksaus". Liekkö jokin normaali ääni vai asiaan kuulumaton. Pitänee käydä huollossa kysymässä.
 
Takaisin
Ylös Bottom