EPrommillisen E39A Galantin RE85 mietiskely.

J. Puhakka

Active Member
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
7 Tammikuu 2003
Hellou..

Mietiskelen tässä vakavasti että vois ainakin pari tankillista kokeilla RE85.. jos ei muuten niin ihan huvikseen..
Ja mietiskelen tässä näitä modeja joita joutuu tekemään tuohon VR-4:een..

Galantissahan on 510cc suuttimet joten niiden pitäisi riittää.. ja ihan lähtöarvoksi ilmeisesti riittäs vaan se että koodissa muuttas sitä suutinkompensaatiota vastaamaan esim 350cc:eksi (?) tämähän pitäs skaalata aukioloa silleen että vakiokartat (jotka nekin on aika rikkaalla) pitäisi riittää.. vai onko muunlaisia ehdotuksia? Ja siinä pitäs teoriassa olla jo trubolle perus-säätö(?) Mahdollisia kylmäkäynnistys ongelmia varten ajattelin esilämmittää moottorin lohkolämmittämällä joka päivä.

Mitenkäs noin muuten.. kestääkö suuttimet/linjat/pumppu miten pitkään.. En usko että linjat on ongelma mutta mikä se ongelma niiden suuttimien "Mönjääntymisen" kanssa on?..
Tarkotus on siis että auto ois 100% RE85 ja aina välillä ajettas 98E:llä (esim. yksi tankki kuussa tms.) Jokai näitä lotech virityksiä löytyy useampikin?
 
Vs: EPrommillisen E39A Galantin RE85 mietiskely.

Noilla suuttimilla ei kyllä kovin pitkälle mennä. Nopeasti laskettuna 250 hv aika lailla maksimi noilla.

Suutinskaalaustahan siinä yleensä muutetaan, jonkun verran joutuu hakemaan varmasti fuel trimmien perusteella skaalausta kohdalleen.

Ei ole tullut vastaan noita suuttimien likaantumisongelmia Suomessa eli saattaa johtua osittain myös jenkkien lisäaineistuksesta. Tai sitten täällä ei vaan ole vielä tarpeeksi kokemusta. Bensa silloin tällöin pitäisi puhdistaa.
 
Vs: EPrommillisen E39A Galantin RE85 mietiskely.

ast sanoi
Noilla suuttimilla ei kyllä kovin pitkälle mennä. Nopeasti laskettuna 250 hv aika lailla maksimi noilla.

Suutinskaalaustahan siinä yleensä muutetaan, jonkun verran joutuu hakemaan varmasti fuel trimmien perusteella skaalausta kohdalleen.

Ei ole tullut vastaan noita suuttimien likaantumisongelmia Suomessa eli saattaa johtua osittain myös jenkkien lisäaineistuksesta. Tai sitten täällä ei vaan ole vielä tarpeeksi kokemusta. Bensa silloin tällöin pitäisi puhdistaa.

Vakiona ajattelinkin ajaa testimielessä (kun downpipekin ahistaa jne), mutta onko tuo sitten liian rajalla.. 240hv:han tuossa tehtaan mukaan pitäs olla.
Trimmeistähän minä en tiedä koska JDM ecusta niitä ei ulos saa. (ecu kyllä tietää, mut loggeri ei). Eikä mulla ole laajakaistaakaan kiinni (mittari on kiinni mutta pendaa downpipeä se anturi)

Korjausarvoksi laskin eilen 0,67 kertoimella sen 340cc ja 0,70 kertoimella 360cc.

Ihan mielenkiinnosta: Kylmäkäynnistyksen koodia kattelin kanssa ja näyttäs toimivan seuraavalla tavalla.. Pari ekaa pyörähdystä annetaan bensaa karttojen mukaan ilmeisesti tuplasti, tämän jälkeen jos auto käy mennään 120s kylmäkartoilla ja siirrytään "normaaleille kartoille". Pitää tutkia tarkemmin.
 
Vs: EPrommillisen E39A Galantin RE85 mietiskely.

Kylmäkäynnistyksessä suurin ongelma on saada seos syttymään aluksi pariksi sekunniksi, sen jälkeen yleensä käy jo jos on käydäkseen.

Ilman laajakaistaa EN suosittele minkäänlaisia kokeiluja. Oikeasti se mutteri varaosaliikkeestä ja hitsaus downpipeen voi pelastaa moottorin.
 
Vs: EPrommillisen E39A Galantin RE85 mietiskely.

Eikös jenkkien ecuun löydy kylmäkäynnistyksen kompensointi kartat ? Varmaan hieman vertailemalla löytyisi jdm ecuunkin ???

Trimmeistä:

I finally took a look at this, and I think you may be barking up the
wrong tree. The E952 code appears to use the same addresses, L0x40,
L0x41, and L0x42, as the USDM code. Those addresses appear at the
same place in the logging map, and the code appears at first glance
to be identical. Compare the E931 code at D86A to the E952 code at
D7E7 and it loads the same L0x40 address for the Low Trim! So, if you
are ALWAYS reading 100 trim values when logging, there must be some
other code change that is keeping the trims from updating in the E952
code. But, those ARE the right trim addresses!
Without a proper disassembly of the E952 code I'm afraid the only way
to find it may be a painstaking byte-by-byte comparison of the E952
trim update code to the E931 disassembly we have. Somewhere there
must be a statement that makes it always fail to update them, just as
the USDM code will if certain parameters, like coolant temp, too high
Hz, sensor errors, etc as found at D819 of the USDM code.
I think you should focus your comparison on comparing the USDM code
at D819 to the E952 code at D7DC. It appears to start out the same,
except for the address offset (E3 is the ftrimflag instead of E5),
but quickly goes wrong. Instead of doing all the sensor compares, it
does a 26 00, which if I'm not mistaken ALWAYS forces the code to
reset the timer, which means it will ALWAYS skip the trim updates!
Try changing it to 26 05 instead. That's not ideal, as you then don't
have ANY parameters to test to see if the trims should update, but we
can work on that later! :)
Jeff O.
 
Vs: EPrommillisen E39A Galantin RE85 mietiskely.

tepi sanoi
Eikös jenkkien ecuun löydy kylmäkäynnistyksen kompensointi kartat ? Varmaan hieman vertailemalla löytyisi jdm ecuunkin ???

Trimmeistä:

I finally took a look at this, and I think you may be barking up the
wrong tree. The E952 code appears to use the same addresses, L0x40,
L0x41, and L0x42, as the USDM code. Those addresses appear at the
same place in the logging map, and the code appears at first glance
to be identical. Compare the E931 code at D86A to the E952 code at
D7E7 and it loads the same L0x40 address for the Low Trim! So, if you
are ALWAYS reading 100 trim values when logging, there must be some
other code change that is keeping the trims from updating in the E952
code. But, those ARE the right trim addresses!
Without a proper disassembly of the E952 code I'm afraid the only way
to find it may be a painstaking byte-by-byte comparison of the E952
trim update code to the E931 disassembly we have. Somewhere there
must be a statement that makes it always fail to update them, just as
the USDM code will if certain parameters, like coolant temp, too high
Hz, sensor errors, etc as found at D819 of the USDM code.
I think you should focus your comparison on comparing the USDM code
at D819 to the E952 code at D7DC. It appears to start out the same,
except for the address offset (E3 is the ftrimflag instead of E5),
but quickly goes wrong. Instead of doing all the sensor compares, it
does a 26 00, which if I'm not mistaken ALWAYS forces the code to
reset the timer, which means it will ALWAYS skip the trim updates!
Try changing it to 26 05 instead. That's not ideal, as you then don't
have ANY parameters to test to see if the trims should update, but we
can work on that later! :)
Jeff O.

Juu kattelin nuo trimmikoodit läpi ja tulin siihen tulokseen että niitä ei tosiaankana JDM koodissa ole..
se ei pidä mitään kirjaa mistään pitkä-aikaisesti trimmistä (jota nuo rekisterit lukee, ja jotka päivitetään jenkki-ecussa jos tietyt parametrit täsmää) vaan laskee ne aina "lennossa"..
Jdm ecussa ei ole ees moista koodia, skipataan kokonaan nuiden päivitys ja käytetään suoraan sen hetken arvoa.
 
Vs: EPrommillisen E39A Galantin RE85 mietiskely.

jos mä nyt oikein olen ymmärtänyt niin nuo pitkät trimmit säästää polttoainetta aika paljon ellei saa niin tarkasti
seoksia kohdalleen että trimmit on 0ssa ??? ja tähänkin vaikuttaa lämpötilat yms...
 
Vs: EPrommillisen E39A Galantin RE85 mietiskely.

Noh, pitkäaikais Trimmit on aina "100":essa, JDM ei ilmeisesti tarvitse mitään pitkäaikais-säätöä joten se säätää vain itse lennossa. (Eli säätö alkaa joka startilla 100%:esta ja säätyy sitten ajon mukaan.. mut tätä ei tallenneta mihinkään seuraavaa starttia varten) Rikkaallahan se on joka tapauksessa :P
 
Vs: EPrommillisen E39A Galantin RE85 mietiskely.

nostetaaampas vähän....

rupesi aihe kiinnostamaan kun näky olevan tuo e85 pistooli tossa upouudella abc asemalla kotikunnassa 8)

autonahan on E39A eclipsen turbotetulla koneella(TD05-16G, evo3 pakosarja ,3"dp, eprommillinen ecu, walbro ja säädettävä p-a painesäädin)

puristuspaineet ja suuttimien koko pitäisi vielä selvittää(varmistaa) niin olis nuo perustiedot kasassa...

onko ketään vielä/jo tehnyt toimivia kokoonpanoja?

mitähän kaikkea se nyt vaatisi?

laajakaista on kiinni ja se konvertoi kapeen eculle...
 
Vs: EPrommillisen E39A Galantin RE85 mietiskely.

no onko vanhasta selvitetty seuraavat asiat: käynnistyksen yhteydessä tapahtuva rikastus ja suutiskoon muuttaminen softaan. Jälkimmäinen varmasti ainakin

Slider tietäisi enemmän jos lukisi niin ehkä vastaisi jotain :)
 
Vs: EPrommillisen E39A Galantin RE85 mietiskely.

Jos on Eclipsen ecu niin eikös noita DSM:iä ajella jenkeissä E85:llä satamäärin, osa autoista varmasti ihan orkkisecullakin.
 
Vs: EPrommillisen E39A Galantin RE85 mietiskely.

mystinengalant sanoi
no onko vanhasta selvitetty seuraavat asiat: käynnistyksen yhteydessä tapahtuva rikastus ja suutiskoon muuttaminen softaan. Jälkimmäinen varmasti ainakin

Slider tietäisi enemmän jos lukisi niin ehkä vastaisi jotain :)

Suutinkoon skaalaus on hallussa mutta käynnistyksen aikainen rikastus ei ole ainakaan jdm ecuun tiedossa. Muutenkin osa jutuista on usdm-ecuilla paljon paremmin tiedossa ja dokumentoitu vrt jdm.
 
Vs: EPrommillisen E39A Galantin RE85 mietiskely.

dani sanoi
Suutinkoon skaalaus on hallussa mutta käynnistyksen aikainen rikastus ei ole ainakaan jdm ecuun tiedossa. Muutenkin osa jutuista on usdm-ecuilla paljon paremmin tiedossa ja dokumentoitu vrt jdm.

Onko niissä niin paljon eroa että vastaavan kartan löytäminen JDM ecusta on erityisen hankalaa?
 
Vs: EPrommillisen E39A Galantin RE85 mietiskely.

ast sanoi
Onko niissä niin paljon eroa että vastaavan kartan löytäminen JDM ecusta on erityisen hankalaa?

Kartta varmaan olisi about sama, enpä ole vaan ehtinyt vielä tutkia jenkkirommien toimintaa tuolta osin vaikka muuten on tullut kaivettua yhtä sun toista niistä. Jostain syystä kyllä about kaikki kama on ihan eri osoitteissa jdm ecussa ja lisäksi todella monta koodinpätkää esim knocki ja boostgauge puolella on ihan eri tavalla toteutettu vaikka toiminnallisesti kaikki tuntuu toimivan samalla tavalla. Hyvänä esimerkkinä trimmejä ei saa logattua jdm:ssä vaikka osoitteet ovat samat, mun tiedon mukaan sielläkin on koodissa eroa mitä pitäisi pyytää eculta tms.

Otanpa tuon työn alle ensi kerralla kun syvennyn, on tuota nakutuspuolen koodia tullu tutkailtua jo niin monta tuntia että alkaa turhauttaa...
 
Vs: EPrommillisen E39A Galantin RE85 mietiskely.

JDM:ässä ei käytetä long time trimmejä, siksi niitä ei siellä ole. Olen tämän varmistanut koodista.
Kylmäkartat tiedän kanssa.
 
Vs: EPrommillisen E39A Galantin RE85 mietiskely.

Nii, viinahommia varten taitas olla kaikki muut selvillä mutta mistähän löytys kartta noille parille ekalle pyöräytykselle käynnistäessä? :/ Sillo pitäs saaha aika reilusti sitä soppaa koneeseen että se 15% niitä muita aineita sais auton käyntiin.. Crank enrichment vois olla oikea termi, liekköhän tota selvitetty edes e931 koodissa..
 
Vs: EPrommillisen E39A Galantin RE85 mietiskely.

Jaa, taisin ehkä löytää sen kartan aivan itse, tai sit en ja löysin jotain muuta. Ei ole kuitenkaan se 120s rikastuskartta käynnistyksen jälkeen, joka tulee ton lisäks. Saman kokoinen kyllä.

Näyttääkö luvut järkeviltä? Tuo siis peukaloimattomasta kartasta, eli japanin bensakartta.
 

Liitetiedostot

  • startenrich.PNG
    startenrich.PNG
    9.8 KB · Lukukerrat 431
Vs: EPrommillisen E39A Galantin RE85 mietiskely.

Joo voi olla, on tosiaan kohtuu stetsonista vedetty nuo luvut. Lämmöt on skaalattu fahrenheiteistä kun jenkit oli vastaavia karttoja löytäneet.

Asianhan vois vaikka testata tuplaamalla tai kymmenkertaistamalla tuon luvun, jos alkaa pukkaamaan mustaa ekalla yrityksellä putkesta niin sit varmaan millisekunteja. Mut jätetäänhän noi kokeilut talvipäivien jälkeen (tai yhteyteen :D)

Jos ne millisekunteina kuulostaa sopivimmilta kun prosentteina niin oletetaan näin. :)
 
Vs: EPrommillisen E39A Galantin RE85 mietiskely.

Mul on definitioissa noi kaikki laitettuna. Voin iskee sulle viimesimmän version.
 
Vs: EPrommillisen E39A Galantin RE85 mietiskely.

Joo kaikki paitsi toi oleellinen. Mutta juu, se on kuitenkin se mitä epäilin. Tuo ja 120s kartta vaikutti aikalailla suoraa käynnistymiseen, tulpat sai kastumaan hassuttelemalla kumpaan tahansa liian ison arvon, mutta varsinkin yhdessä vaikutus oli iso.

Yksikkö on edelleenkin mysteeri, mutta emmä kyllä tiiä onko sillä niin väliäkään.

Koodin puolesta alkas sit olemaan viinahommat selvät :)
 
Vs: EPrommillisen E39A Galantin RE85 mietiskely.

Slider sanoi
Yksikkö on edelleenkin mysteeri, mutta emmä kyllä tiiä onko sillä niin väliäkään.

Juurikin näin. Ei tee koska vaikka tietäisit yksikön et tietäisi paljonko on sopiva arvo. Sama vaikka raakana heksalukuna kokeilee kasvattaa niin että alkaa käynnistymään.
 
Vs: EPrommillisen E39A Galantin RE85 mietiskely.

No pitihä se ruveta hifistelee, oon aika varma että ne on nyt oikein.

Mitään hyötyä tästä ei tosiaan ollu käytännössä, mutta auttaa itseä tajuamaan asioita noin yleisellä tasolla, mikä on ihan jees. :D

Lisäsin vielä kommentin mouseoveriksi ;) Muistaa mitä säätää jos kokeilut menee johonkin kauas tulevaisuuteen.
 

Liitetiedostot

  • rdyforRE85.PNG
    rdyforRE85.PNG
    33.5 KB · Lukukerrat 354
Takaisin
Ylös Bottom