Erikoisliukueste renkaat

jope47

New Member
Liittynyt
22 Heinäkuu 2010
Onko kukaan törmännyt ns. erikoisliukuesterenkaisiin? Toiset on taineet puhua "pulttirenkaista".
Näistä käyttökokemuksia, jos jollain tietoa mistä näitä löytäisi niin sekin olisi hyvä.
 

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
In Memoriam
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
Vs: Erikoisliukueste renkaat

Käytetäänkö niitä nykyään enää missään? Ajetaanko jääradan SM:ää enää? Voi olla vaikea löytää, jos mitään luokkaa (jossa niitä käytetään) ei enää ole?

No, anyways, joskus vuonna miekka ja kivi kaverilla oli ralliauton alla räppäilyrenkaina sellaiset. Ja kyllähän ne pitää, rallirenkailla ei ollu mitään jakoa niille.
 

Mai

-97 GTi
Liittynyt
24 Joulukuu 2011
Vs: Erikoisliukueste renkaat

Minkäs näköinen tällainen rengas on? Googlella en oikein löytänyt.
 

musi

New Member
Liittynyt
12 Syyskuu 2009
Vs: Erikoisliukueste renkaat

Nyt tulee mutua, mutta muistelisin lukeneeni vauhdin maailmasta että noi tehdään ruotsissa, ja että eivät juurikaan kulu kilpakäytössä.
 

mikki87

Pajero liikuttaa..
Liittynyt
26 Elokuu 2004
Sijainti
Kurikka
Vs: Erikoisliukueste renkaat

Käsittääkseni näitä käytetään rallicrossin talvikautena, eli ajavat normaali liukuesteillä (normi piikkirenkaat) sekä erikoisliukuesterenkailla ( nämä ns. pulttipyörät). Erikoisliukuesteissä ei ole kuviota kuminpinnassa ollenkaan vaan pelkät pultit renkaassa..
 

ILVES-Joe

New Member
Liittynyt
12 Joulukuu 2003
Sijainti
Koskenkorva
Vs: Erikoisliukueste renkaat

Jäärata-SM kisoissa on luokat erikoisliukuesteille.
Säännöt, joissa on myös erikoisliukuesteen määräykset, löytyy täältä:
http://www.autourheilu.fi/attachements/2011-12-01T12-35-28264.pdf

ralli6.jpg


Muistaakseni nuo tulevat Ruotsista.
Nettivaraosassa silloin tällöin noita myynnissä.
Kestoltaan lähes ikuiset ellei runkoa riko esim. törmäämällä toiseen autoon.

Tässä on jääspeedwaypyörän piikit: http://www.riemurasia.net/jylppy/media.php?id=66780
Auton renkaassa mutta lienee sivuvaunumoottoripyörän alla...???
 

samitsu

Turbo yössä...
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
29 Tammikuu 2004
Sijainti
Taipalsaari
Vs: Erikoisliukueste renkaat

Onkos tietoa mitä nuo suunnilleen maksavat uutena ja käytettynä...? :)
 

jope47

New Member
Liittynyt
22 Heinäkuu 2010
Vs: Erikoisliukueste renkaat

Minullakin on ollut sellainen käsitys, että ne tekevät niitä ruotsissa... Yritin googlettaa, mutta minun ruotsilla ei löydy mitään :( Ois kiva tietää noiden hintataso.
 

Team 1000

Member
Liittynyt
4 Toukokuu 2004
Sijainti
Äänekoski
Vs: Erikoisliukueste renkaat

Muistelisin noita joskus olleen ralli.netissä myynnissä vähän käytettyinä hintaluokassa 800-1000€ sarja. Minusta osa kuskeista nastoittaa renkaansa itse. Eli renkaasta raspataan pinta pois, sitten porataan ja lopuksi vedetään akkuporakoneella nastojen muttarit kiinni. Itse nastat eivät vissiinkään kulu mutta rungot menee lopulta paskaksi. Näin muistelisin erään jääratakuskin joskus vuosia sitten minulle kertoneen. Jos itsellä olisi vielä joku jääratapeli niin en miettisi hetkeäkään tommosten ostoa. Vähänkin tehokkaammassa vehkeessä rallipiikit ei pidä eikä kestä kauan joten tuommoiset maksaa itsensä äkkiä takaisin ja onhan noilla aivan eri ajonautinto :driver Itsellä ei ole noita pulttirenkaita koskaan ollut mutta joskus käytin renkaita joissa oli traktorinrengaskuvio ja 450kpl per rengas veitsenteräviä kovametalli viistopääpiikkejä. Oli aivan sairaan hienot renkaat ajaa jäällä :palvo
 

Haanpää

New Member
Liittynyt
7 Tammikuu 2011
Sijainti
Valkeakoski
Vs: Erikoisliukueste renkaat

Team 1000 sanoi
Muistelisin noita joskus olleen ralli.netissä myynnissä vähän käytettyinä hintaluokassa 800-1000€ sarja. Minusta osa kuskeista nastoittaa renkaansa itse. Eli renkaasta raspataan pinta pois, sitten porataan ja lopuksi vedetään akkuporakoneella nastojen muttarit kiinni. Itse nastat eivät vissiinkään kulu mutta rungot menee lopulta paskaksi. Näin muistelisin erään jääratakuskin joskus vuosia sitten minulle kertoneen. Jos itsellä olisi vielä joku jääratapeli niin en miettisi hetkeäkään tommosten ostoa. Vähänkin tehokkaammassa vehkeessä rallipiikit ei pidä eikä kestä kauan joten tuommoiset maksaa itsensä äkkiä takaisin ja onhan noilla aivan eri ajonautinto :driver Itsellä ei ole noita pulttirenkaita koskaan ollut mutta joskus käytin renkaita joissa oli traktorinrengaskuvio ja 450kpl per rengas veitsenteräviä kovametalli viistopääpiikkejä. Oli aivan sairaan hienot renkaat ajaa jäällä :palvo

Saa peilijäälläkin kurvissa auton vaikka katolleen ;D
 

Mai

-97 GTi
Liittynyt
24 Joulukuu 2011
Vs: Erikoisliukueste renkaat

Tässäpä video renkaan valmistuksesta. Nuo on kuulemma pyssymallin betoninauloja tms. Ajateltiin kaverin kanssa kokeilla tehdä tuollaiset renkaat, kunhan vaan löydetään jostain sopivia nauloja. :)
Onkohan suurta merkitystä tekeekö sen slicsiin vai vaikka kesärenkaaseen?

http://www.youtube.com/watch?v=ohkpcaim6EU
 

Nuhapumppu

Mitsubishi Pajero 2,5TD
Liittynyt
15 Elokuu 2005
Sijainti
Muhos
Vs: Erikoisliukueste renkaat

Tuossa olis yks sarja myynnissä,3kpl 15" ja 3kpl16" http://www.nettivaraosa.com/kilpa-autoilu/1265120
 

J. Puhakka

Active Member
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
7 Tammikuu 2003
Vs: Erikoisliukueste renkaat

Näissä muuten kuulemma kannattaa olla sit varma että mahtuu nuo "nastat" pyörimään kovissakin joustoissa meinaan tuommoset pultit ei kattele kovin hyvällä mittään mihin osuvat kiinni, eli näillä ei paljon "kylläpä rappaa kaariin" (tai no vika todennäköisesti korjaa itse itsensä) ;D
 

Nuhapumppu

Mitsubishi Pajero 2,5TD
Liittynyt
15 Elokuu 2005
Sijainti
Muhos
Vs: Erikoisliukueste renkaat

J. Puhakka sanoi
Näissä muuten kuulemma kannattaa olla sit varma että mahtuu nuo "nastat" pyörimään kovissakin joustoissa meinaan tuommoset pultit ei kattele kovin hyvällä mittään mihin osuvat kiinni, eli näillä ei paljon "kylläpä rappaa kaariin" (tai no vika todennäköisesti korjaa itse itsensä) ;D
Joo tämä kannattaa ottaa sitten huomioon oikeasti,lähtee nimittäin lokasuojat yms. peltiosa johon nappaa kiinni niin aika ronskisti irti ja samalla pyörätkin ottaa kipeetä.
 

kari jappi

New Member
Liittynyt
12 Marraskuu 2010
Vs: Erikoisliukueste renkaat

jope47 sanoi
Minullakin on ollut sellainen käsitys, että ne tekevät niitä ruotsissa... Yritin googlettaa, mutta minun ruotsilla ei löydy mitään :( Ois kiva tietää noiden hintataso.
morjes,Petri Manninen Kalajoki,kannattaa kysyä,on ainakin aiemmin tehnyt 11mm,ps on muuten mielekäs rengas ajaa,kestää kyllä vuosia ?t kapo
 
Ylös Bottom