EeZka
Member
- Liittynyt
- 30 Tammikuu 2016
Terve vaan kaikille!
Voisin kirjotella tänne hieman tuosta omasta autosta, kun sille on jotain tullut tehtyäkin tässä parin vuoden aikana.
Loppu vuodesta 2015 oli "hieman" autokuumetta ja sehän ei lähde, kuin autoa vaihtamalla. Minulla oli silloin E36 M3, joka oli ollut omistuksessani jo yli 3 vuotta. Suoralla kaupalla se ei tuntunut kiinnostavan, joten tarjosin sitä pariin autoon vaihdossa. Yksi Subaru impreza minulla on joskus ollut. Ostin sen konevikaisena, laitoin sen kuntoon, ajelin vähän aikaa ja myin pois. Sen myynti jäi hieman harmittamaan, niinpä katselinkin erilasia imprezoja ja evoja, BMW:tä minulla on ollut useampia aiemmin ja nyt halusin jotain erilaista. Tarjosin vaihtoa tähän aiheen evoon ja myyjä suostui vaihtokauppaan. Joulupäivänä ajelin sitten Loviisaan, M3 jäi sinne ja takaisin tultiin evolla.
Kuva autosta seuraavana päivänä
20160101_105430 by Erkka Hämäläinen, on Flickr
Autohan on aikalailla vakio. Listaa hieman vaihdetuista osista:
Putkisto, Blitz Nur spec.
AEM imuputki ja k&n suodatin.
Joku kopio HKS ssqv dumppi
Lähes kaikki alustan puslat violetit Powerflexit
Bilstein alustasarja (ei tietoa tarkemmasta mallista)
Evo 9 takapuskuri
Evo 8 takasiipi
Evo 9 etuvalot ja takavalot
Hiilikuituiset kattoevät
RalliArt vaihdekepin nuppi
Mitään isompia juttuja ei ollut tarkoitus autolle tehdä, ajaa ja huoltaa (niin aina ;D). Käyttöautoksi tämän hommasin. Kauaa ei iloa riittänyt, kun kytkin hajosi helmikuussa. Rauhallisesti kiihdytin risteyksestä ja kolmoselle vaihtaessa joku pamahti ja kytkinpoljin meni oudon tuntuiseksi. Alussa hirvesti tyhjää ja ei irroita kunnolla, aikamoista rohinaakin piti. Olin vain parin kilometrin päässä kotoa, niin pääsin kuitenkin ajamalla takaisin. Vähän aikaa siinä tutkin ja päällepäin kaikki näytti ehjältä. Koitin ilmatakin kytkintä, mutta turhaan. Ei auttanut kun ottaa auto talliin ja alkaa purkamaan laatikkoa irti.
Täältä löytyikin hyviä ohjeita tuohon hommaan. Ihmettelin kuitenkin kun kytkinhaarukka/painelaakeri ei lähde millään irti. Aikani tappelin sen kanssa, mutta ei irtoa. Sain laatikkoa kuitenkin sen verran irti moottorista, että asetelman pultit pystyi avaamaan ja sain laatikon pois. Sieltä löytyi sitten tälläinen:
20160215_140754 by Erkka Hämäläinen, on Flickr
Asetelma on hajonnut tuosta jousen takaa ja tuo jousi on ollut siellä välissä, siksi en saanut sitä painelaakeria irti.
Koko homma tuli tehtyä tasalattialla tunkin kanssa. Nyt jälkeenpäin kun miettii, niin olisi varmaan kannattanut tiputtaa koko paketti kerralla tuolta pois...
20160215_143257 by Erkka Hämäläinen, on Flickr
Paikalleen meni uusi vakio kytkin. Luulin, että saan sen nopeasti ja auton äkkiä takaisin ajoon. Sitä joutui kuitenkin odottamaan yli viikon, sen kun olisi tiennyt jo heti, olisin laittanut jonkun vahvemman kytkimen samantien.
Siinä osia odotellessa olikin sitten hyvää aikaa maalata nuo hirveän näköiset vanteet hieman siedettävämmiksi.
20160302_130725 by Erkka Hämäläinen, on Flickr
20160311_155408 by Erkka Hämäläinen, on Flickr
Parit tarrat ilmestyi autoon ja xenonit laittelin lyhkäsiin ja pitkiin, mutta muuten talvi tuli aikalailla vaan ajettua.
Keväällä sitten auto oli pari viikkoa nettiautossa, mutta ei se ketään kiinnostanut, niin otin pois sen sieltä. Kattelin sitten vanteita tähän kesäksi ja lötyikin ihan kivat. BBS LM 9x18 ET20. Aika sisälle kaariin ne noin jää ja kun keskiö on kasattu kehän päälle, niin siirsin sen kehän taakse, jolloin niistä tulee omien mittausten perusteella ET4. Samalla tuli poistettua lakat lipoista, kun ne oli jo hieman hilseilleet irti ja sitten kunnon kiillotus. Vanteilla oli 245/35 renkaat ja liian korkeaksi auto jäi sitten omaan makuun. Foorumilla sattui sopivasti olemaan myynnissä BC Racing BR alustasarja, joten se oli saatava samaan konkurssiin.
20160419_130840 by Erkka Hämäläinen, on Flickr
20160424_094039 by Erkka Hämäläinen, on Flickr
20160523_054619 by Erkka Hämäläinen, on Flickr
Takarengas sitten osui kaareen ja siitä halkesi kitti. Sieltä löytyikin sitten ihan mukava yllätys kun vähän alkoi kaivelemaan sitä. Ruoste reikä oli paikattu sillä kitillä :seina
20160424_112130 by Erkka Hämäläinen, on Flickr
20160424_112946 by Erkka Hämäläinen, on Flickr
Ja sitä kittihän olikin sitten laitettu koko takakylkeen ihan reilusti :nykii
20160425_090712 by Erkka Hämäläinen, on Flickr
20160425_090732 by Erkka Hämäläinen, on Flickr
No ei muuta kuin uusi kylkipala marmorilta tilaukseen. Aluksi meinasin vaihtaa tuon itse, mutta yksi kaveri on on käynyt korikorjauspuolen koulun, niin se oli innokas vaihtamaan tuon. Annoin sitten sen homman sille. Se onkin ainoa homma mitä joku muu on tälle autolle ja oikeastaan millekkään minun autolle. Kaikki hommat olen pyrkinyt tekemään itse.
Kylki oli vaihdettu, saumat siistitty ja kaaren reuna mankeloitu, joten sitten pääsi maalaamaan.
20160621_004113_LLS by Erkka Hämäläinen, on Flickr
Tilasin maalin värikoodilla ja itse maalasin (tietenkin) tallissa. Siinä sitten ovea takaisin laittaessa huomasin, että eihän se sävy ole sinne seinällekkään.
20160625_003626 by Erkka Hämäläinen, on Flickr
No mitäs nyt?! Koska tätä oli jo joskus aiemmin maalattu vähän sieltä ja täältä, niin suunnilleen kaikki osat olivat keskenään eri värisiä. Siispä ylimaalaus koko autolle. Ja koska tuo valkoinen on hieman tylsä väri, niin samallahan sen nyt vaihtaa tässä vaiheessa. Toki hommaa on vähän enemmän kun pitää maalata ovenvälit, yms... Joten tuumasta toimeen ja auto osiksi.
20160629_231005 by Erkka Hämäläinen, on Flickr
Väriä tuli pitkään mietittyä (liikaa hyviä vaihtoehtoja) yhden auton meinasin joskus maalata oranssiksi, niin päätin että tästä tulee nyt oranssi. Sitten piti enää keksiä sopiva sävy. Muistin, että toisella foorumilla joku maalasi oman auton hienolla oranssilla, niin valitsin tähän sen saman.
20160707_021233 by Erkka Hämäläinen, on Flickr
20160715_072910 by Erkka Hämäläinen, on Flickr
20160809_093320 by Erkka Hämäläinen, on Flickr
Sävy on siis KIA:n techno orange. Auto oli työn alla toukokuun lopusta elokuun puoleen väliin asti, tein tätä töiden ja kaiken muun ohella rauhalliseen tahtiin. Onneksi harrasteauto oli ajokunnossa, niin pystyi seisottamaan tätä. Jossain vaiheessa autoon oli vaihdettu lasikuituinen puskuri eteen, niin sen vaihdoin tässä samalla muoviseen. Valoista oli tullut sanomista katsastuksessa kun valokuvio oli väärinpäin. Otin valot auki ja modasin niitä hieman. Käänsin tuon peltiläpyskän eri asentoon, jolloin se kuvio muuttuu toisinpäin.
20160729_192718 by Erkka Hämäläinen, on Flickr
Ja samalla hieman maalasin noita tuolta sisältä, vasemmalla ennen ja oikealla jälkeen.
20160729_201034 by Erkka Hämäläinen, on Flickr
Ikkunoiden ympärykset teippasin, kun ne olivat jo hieman kärsineen näköiset ja jo valmiiksi irti.
20160814_022240 by Erkka Hämäläinen, on Flickr
Tällä lookilla sitten ajettiin loppukesä ja syksy.
20160821_100127 by Erkka Hämäläinen, on Flickr
BBS:t myin syksyllä ja autolle ei hirvesti mitään tapahtunut, toimitti alkuperäistä käyttötarkoitusta eli oli jokapäiväinen käyttöauto.
Joulupyhinä tummensin takaikkunat miedolla kalvolla ja maalasin sisustan verhoilut mustaksi.
20161220_201238 by Erkka Hämäläinen, on Flickr
20161225_064215 by Erkka Hämäläinen, on Flickr
Alkuvuodesta tylsät 17" vanteet vaihtuivat Speedline corse 8x18" ET35 vanteisiin. Maalasin nuo BMW:n Nogaro silber sävyllä. Koska noissa on 5x120 ja 5x112 jaot ostin 25mm jaonmuutos adapterit, niin sain ne käymään tähän ja samalla hieman lähemmäs kaarien reunoja. Renkaiksi tuli 215/40 kitkat.
20170215_124528 by Erkka Hämäläinen, on Flickr
20170319_085905 by Erkka Hämäläinen, on Flickr
Talvi ja kevät vaan ajettiin taas. Uusia kesä vanteita aloin etsiä jo lopputalvella, mutta mitään sopivaa ei löytynyt vielä kesälläkään, niin nuo vanteet jäi sitten alle. Jossain vaiheessa alkukesää rankaat vaihtuivat 225/35 kesärenkaisiin. Helmamuovit ja etupuskurin lipan maalasin uudestaan talven vaurioiden takia. Helmoista lähti alareunoista maalit, kun kivet hakkasivat niitä ja puskurin lippa osui jääpattiin ja maahan pari kertaa. Samalla laitoin isot roiskeläpät, jotta helmoissa säilyisi nyt maalit.
Jotain piti taas autolle keksiä. Tein sitten lasikuidusta lipat puskureihin ja helmoihin.
Vanerin päälle teippiä lippaa mallina käyttäen,
20170528_051427 by Erkka Hämäläinen, on Flickr
sitten siihen lasikuitumattoa ja hartsia
20170528_060831 by Erkka Hämäläinen, on Flickr
ja leikkaus sopivan kokoiseksi. Hiilikuituteippiä päälle ja ruuveilla kiinni puskurin lippaan.
20170602_101527 by Erkka Hämäläinen, on Flickr
Samalla tavalla sitten lipat helmojen alle ja takapuskurin kulmiiin.
20170616_220922 by Erkka Hämäläinen, on Flickr
20170618_043853 by Erkka Hämäläinen, on Flickr
Tällä lookilla tuli sitten käytyä ensimmäisessä autonäyttelyssä ikinä, Kalis Car Showssa Kuopiossa. Keulamerkin vielä teippasin punaisella lamppukalvolla, sopii paremmin tuon värin kanssa.
Kalis (7) by Erkka Hämäläinen, on Flickr
Sitten olikin radalle.com tapahtuma Motoparkissa. Ajattelin käydä koittamassa, millainen tämä on radalla ajaa. Yhden kerran olen aiemmin radalla käynyt ajamassa, sillä M3:lla. Siitä oppineena uusin jarrut tähän ennen ajoja. Tilasin valmiin paketin missä tuli levyt ja palat. Palat on brembot ja levyt on kinetix. Samalla laitoin uudet orkkis käsijarru osat ja hain motonetistä brembon jarrunestettä.
20170720_110728 by Erkka Hämäläinen, on Flickr
Vanhat olikin jo aika huonot.
20170721_125940 by Erkka Hämäläinen, on Flickr
20170720_100748 by Erkka Hämäläinen, on Flickr
Huippua oli ajaa radalla ja jarrut pelasivat hyvin. Näihin aikoihin tuli myös kylkiin isot EVOLUTION tarrat.
36136501005_3f2634c211_k by Erkka Hämäläinen, on Flickr
IMG-20170624-WA0011 by Erkka Hämäläinen, on Flickr
Radalla ajessa etukilpi oli kojelaudalla ja en enää halunnut laittaa sitä coolerin eteen, vasten aikaisempaa mielipidettä laitoin sen sitten tuonne sivulle. Tässä kuvassa näkyy nuo lipat aika hyvin.
20170729_142448 by Erkka Hämäläinen, on Flickr
Sittenpä taas autolla vaan ajettiin. Kouvola Night Cruisingissa se oli näytillä.
_full64645 by Erkka Hämäläinen, on Flickr
_full57434 by Erkka Hämäläinen, on Flickr
Ja heti perään Mikkelissä, EC Car Showssa.
JAPE6651 by Erkka Hämäläinen, on Flickr
Sitten päästäänkin tähän hetkeen. Leima loppui 2.10. En katsasta autoa nyt, vaan se menee talliin. Alustaan pitää vaihtaa pari niveltä ja takalattian nurkkiin pitää hitsata pienet paikat. Ajatelin tiputtaa koneen pois ja maalata tuon konehuoneen, kun se jäi viimeeksi maalaamatta. Samalla ainakin laakerit vaihdan koneeseen, jakopään tein vasta muutama tuhat km sitten, niin se on kunnossa siltä osin. Mielessä on myös pyörinyt koko auton uudelleen maalaus, ehkäpä jollain muulla värillä. Myös tuo AYC olisi mukava saada toimimaan, se kun ei ole toiminut ikinä minun aikana, eikä ilmeisesti koko suomessa olon aikana. Kun saan auton valmiiksi ja katsastettua, ajattelin käyttää tämän amw:llä maatsilla säädettävänä.
Huhhuh, aika pitkä teksti tuli. Muutama tunti (~5) vierähti tätä tehdessä ;D Ja jotain jäi varmasti kertomatta.
Tähän perään saa ihan vapaasti kommentoida ja kysellä. Minun mielestä on helpompi jälkeenpäin lukea tätä, kun ei tarvitse kahta topicia selata samaan aikaan ja koittaa arpoa missä kohdalla on minkäkin kysymyksen vastaus. Ja näihin projektikertomuksiin kun ei yleensä hirveästi kommentteja tule.
Voisin kirjotella tänne hieman tuosta omasta autosta, kun sille on jotain tullut tehtyäkin tässä parin vuoden aikana.
Loppu vuodesta 2015 oli "hieman" autokuumetta ja sehän ei lähde, kuin autoa vaihtamalla. Minulla oli silloin E36 M3, joka oli ollut omistuksessani jo yli 3 vuotta. Suoralla kaupalla se ei tuntunut kiinnostavan, joten tarjosin sitä pariin autoon vaihdossa. Yksi Subaru impreza minulla on joskus ollut. Ostin sen konevikaisena, laitoin sen kuntoon, ajelin vähän aikaa ja myin pois. Sen myynti jäi hieman harmittamaan, niinpä katselinkin erilasia imprezoja ja evoja, BMW:tä minulla on ollut useampia aiemmin ja nyt halusin jotain erilaista. Tarjosin vaihtoa tähän aiheen evoon ja myyjä suostui vaihtokauppaan. Joulupäivänä ajelin sitten Loviisaan, M3 jäi sinne ja takaisin tultiin evolla.
Kuva autosta seuraavana päivänä
20160101_105430 by Erkka Hämäläinen, on Flickr
Autohan on aikalailla vakio. Listaa hieman vaihdetuista osista:
Putkisto, Blitz Nur spec.
AEM imuputki ja k&n suodatin.
Joku kopio HKS ssqv dumppi
Lähes kaikki alustan puslat violetit Powerflexit
Bilstein alustasarja (ei tietoa tarkemmasta mallista)
Evo 9 takapuskuri
Evo 8 takasiipi
Evo 9 etuvalot ja takavalot
Hiilikuituiset kattoevät
RalliArt vaihdekepin nuppi
Mitään isompia juttuja ei ollut tarkoitus autolle tehdä, ajaa ja huoltaa (niin aina ;D). Käyttöautoksi tämän hommasin. Kauaa ei iloa riittänyt, kun kytkin hajosi helmikuussa. Rauhallisesti kiihdytin risteyksestä ja kolmoselle vaihtaessa joku pamahti ja kytkinpoljin meni oudon tuntuiseksi. Alussa hirvesti tyhjää ja ei irroita kunnolla, aikamoista rohinaakin piti. Olin vain parin kilometrin päässä kotoa, niin pääsin kuitenkin ajamalla takaisin. Vähän aikaa siinä tutkin ja päällepäin kaikki näytti ehjältä. Koitin ilmatakin kytkintä, mutta turhaan. Ei auttanut kun ottaa auto talliin ja alkaa purkamaan laatikkoa irti.
Täältä löytyikin hyviä ohjeita tuohon hommaan. Ihmettelin kuitenkin kun kytkinhaarukka/painelaakeri ei lähde millään irti. Aikani tappelin sen kanssa, mutta ei irtoa. Sain laatikkoa kuitenkin sen verran irti moottorista, että asetelman pultit pystyi avaamaan ja sain laatikon pois. Sieltä löytyi sitten tälläinen:
20160215_140754 by Erkka Hämäläinen, on Flickr
Asetelma on hajonnut tuosta jousen takaa ja tuo jousi on ollut siellä välissä, siksi en saanut sitä painelaakeria irti.
Koko homma tuli tehtyä tasalattialla tunkin kanssa. Nyt jälkeenpäin kun miettii, niin olisi varmaan kannattanut tiputtaa koko paketti kerralla tuolta pois...
20160215_143257 by Erkka Hämäläinen, on Flickr
Paikalleen meni uusi vakio kytkin. Luulin, että saan sen nopeasti ja auton äkkiä takaisin ajoon. Sitä joutui kuitenkin odottamaan yli viikon, sen kun olisi tiennyt jo heti, olisin laittanut jonkun vahvemman kytkimen samantien.
Siinä osia odotellessa olikin sitten hyvää aikaa maalata nuo hirveän näköiset vanteet hieman siedettävämmiksi.
20160302_130725 by Erkka Hämäläinen, on Flickr
20160311_155408 by Erkka Hämäläinen, on Flickr
Parit tarrat ilmestyi autoon ja xenonit laittelin lyhkäsiin ja pitkiin, mutta muuten talvi tuli aikalailla vaan ajettua.
Keväällä sitten auto oli pari viikkoa nettiautossa, mutta ei se ketään kiinnostanut, niin otin pois sen sieltä. Kattelin sitten vanteita tähän kesäksi ja lötyikin ihan kivat. BBS LM 9x18 ET20. Aika sisälle kaariin ne noin jää ja kun keskiö on kasattu kehän päälle, niin siirsin sen kehän taakse, jolloin niistä tulee omien mittausten perusteella ET4. Samalla tuli poistettua lakat lipoista, kun ne oli jo hieman hilseilleet irti ja sitten kunnon kiillotus. Vanteilla oli 245/35 renkaat ja liian korkeaksi auto jäi sitten omaan makuun. Foorumilla sattui sopivasti olemaan myynnissä BC Racing BR alustasarja, joten se oli saatava samaan konkurssiin.
20160419_130840 by Erkka Hämäläinen, on Flickr
20160424_094039 by Erkka Hämäläinen, on Flickr
20160523_054619 by Erkka Hämäläinen, on Flickr
Takarengas sitten osui kaareen ja siitä halkesi kitti. Sieltä löytyikin sitten ihan mukava yllätys kun vähän alkoi kaivelemaan sitä. Ruoste reikä oli paikattu sillä kitillä :seina
20160424_112130 by Erkka Hämäläinen, on Flickr
20160424_112946 by Erkka Hämäläinen, on Flickr
Ja sitä kittihän olikin sitten laitettu koko takakylkeen ihan reilusti :nykii
20160425_090712 by Erkka Hämäläinen, on Flickr
20160425_090732 by Erkka Hämäläinen, on Flickr
No ei muuta kuin uusi kylkipala marmorilta tilaukseen. Aluksi meinasin vaihtaa tuon itse, mutta yksi kaveri on on käynyt korikorjauspuolen koulun, niin se oli innokas vaihtamaan tuon. Annoin sitten sen homman sille. Se onkin ainoa homma mitä joku muu on tälle autolle ja oikeastaan millekkään minun autolle. Kaikki hommat olen pyrkinyt tekemään itse.
Kylki oli vaihdettu, saumat siistitty ja kaaren reuna mankeloitu, joten sitten pääsi maalaamaan.
20160621_004113_LLS by Erkka Hämäläinen, on Flickr
Tilasin maalin värikoodilla ja itse maalasin (tietenkin) tallissa. Siinä sitten ovea takaisin laittaessa huomasin, että eihän se sävy ole sinne seinällekkään.
20160625_003626 by Erkka Hämäläinen, on Flickr
No mitäs nyt?! Koska tätä oli jo joskus aiemmin maalattu vähän sieltä ja täältä, niin suunnilleen kaikki osat olivat keskenään eri värisiä. Siispä ylimaalaus koko autolle. Ja koska tuo valkoinen on hieman tylsä väri, niin samallahan sen nyt vaihtaa tässä vaiheessa. Toki hommaa on vähän enemmän kun pitää maalata ovenvälit, yms... Joten tuumasta toimeen ja auto osiksi.
20160629_231005 by Erkka Hämäläinen, on Flickr
Väriä tuli pitkään mietittyä (liikaa hyviä vaihtoehtoja) yhden auton meinasin joskus maalata oranssiksi, niin päätin että tästä tulee nyt oranssi. Sitten piti enää keksiä sopiva sävy. Muistin, että toisella foorumilla joku maalasi oman auton hienolla oranssilla, niin valitsin tähän sen saman.
20160707_021233 by Erkka Hämäläinen, on Flickr
20160715_072910 by Erkka Hämäläinen, on Flickr
20160809_093320 by Erkka Hämäläinen, on Flickr
Sävy on siis KIA:n techno orange. Auto oli työn alla toukokuun lopusta elokuun puoleen väliin asti, tein tätä töiden ja kaiken muun ohella rauhalliseen tahtiin. Onneksi harrasteauto oli ajokunnossa, niin pystyi seisottamaan tätä. Jossain vaiheessa autoon oli vaihdettu lasikuituinen puskuri eteen, niin sen vaihdoin tässä samalla muoviseen. Valoista oli tullut sanomista katsastuksessa kun valokuvio oli väärinpäin. Otin valot auki ja modasin niitä hieman. Käänsin tuon peltiläpyskän eri asentoon, jolloin se kuvio muuttuu toisinpäin.
20160729_192718 by Erkka Hämäläinen, on Flickr
Ja samalla hieman maalasin noita tuolta sisältä, vasemmalla ennen ja oikealla jälkeen.
20160729_201034 by Erkka Hämäläinen, on Flickr
Ikkunoiden ympärykset teippasin, kun ne olivat jo hieman kärsineen näköiset ja jo valmiiksi irti.
20160814_022240 by Erkka Hämäläinen, on Flickr
Tällä lookilla sitten ajettiin loppukesä ja syksy.
20160821_100127 by Erkka Hämäläinen, on Flickr
BBS:t myin syksyllä ja autolle ei hirvesti mitään tapahtunut, toimitti alkuperäistä käyttötarkoitusta eli oli jokapäiväinen käyttöauto.
Joulupyhinä tummensin takaikkunat miedolla kalvolla ja maalasin sisustan verhoilut mustaksi.
20161220_201238 by Erkka Hämäläinen, on Flickr
20161225_064215 by Erkka Hämäläinen, on Flickr
Alkuvuodesta tylsät 17" vanteet vaihtuivat Speedline corse 8x18" ET35 vanteisiin. Maalasin nuo BMW:n Nogaro silber sävyllä. Koska noissa on 5x120 ja 5x112 jaot ostin 25mm jaonmuutos adapterit, niin sain ne käymään tähän ja samalla hieman lähemmäs kaarien reunoja. Renkaiksi tuli 215/40 kitkat.
20170215_124528 by Erkka Hämäläinen, on Flickr
20170319_085905 by Erkka Hämäläinen, on Flickr
Talvi ja kevät vaan ajettiin taas. Uusia kesä vanteita aloin etsiä jo lopputalvella, mutta mitään sopivaa ei löytynyt vielä kesälläkään, niin nuo vanteet jäi sitten alle. Jossain vaiheessa alkukesää rankaat vaihtuivat 225/35 kesärenkaisiin. Helmamuovit ja etupuskurin lipan maalasin uudestaan talven vaurioiden takia. Helmoista lähti alareunoista maalit, kun kivet hakkasivat niitä ja puskurin lippa osui jääpattiin ja maahan pari kertaa. Samalla laitoin isot roiskeläpät, jotta helmoissa säilyisi nyt maalit.
Jotain piti taas autolle keksiä. Tein sitten lasikuidusta lipat puskureihin ja helmoihin.
Vanerin päälle teippiä lippaa mallina käyttäen,
20170528_051427 by Erkka Hämäläinen, on Flickr
sitten siihen lasikuitumattoa ja hartsia
20170528_060831 by Erkka Hämäläinen, on Flickr
ja leikkaus sopivan kokoiseksi. Hiilikuituteippiä päälle ja ruuveilla kiinni puskurin lippaan.
20170602_101527 by Erkka Hämäläinen, on Flickr
Samalla tavalla sitten lipat helmojen alle ja takapuskurin kulmiiin.
20170616_220922 by Erkka Hämäläinen, on Flickr
20170618_043853 by Erkka Hämäläinen, on Flickr
Tällä lookilla tuli sitten käytyä ensimmäisessä autonäyttelyssä ikinä, Kalis Car Showssa Kuopiossa. Keulamerkin vielä teippasin punaisella lamppukalvolla, sopii paremmin tuon värin kanssa.
Kalis (7) by Erkka Hämäläinen, on Flickr
Sitten olikin radalle.com tapahtuma Motoparkissa. Ajattelin käydä koittamassa, millainen tämä on radalla ajaa. Yhden kerran olen aiemmin radalla käynyt ajamassa, sillä M3:lla. Siitä oppineena uusin jarrut tähän ennen ajoja. Tilasin valmiin paketin missä tuli levyt ja palat. Palat on brembot ja levyt on kinetix. Samalla laitoin uudet orkkis käsijarru osat ja hain motonetistä brembon jarrunestettä.
20170720_110728 by Erkka Hämäläinen, on Flickr
Vanhat olikin jo aika huonot.
20170721_125940 by Erkka Hämäläinen, on Flickr
20170720_100748 by Erkka Hämäläinen, on Flickr
Huippua oli ajaa radalla ja jarrut pelasivat hyvin. Näihin aikoihin tuli myös kylkiin isot EVOLUTION tarrat.
36136501005_3f2634c211_k by Erkka Hämäläinen, on Flickr
IMG-20170624-WA0011 by Erkka Hämäläinen, on Flickr
Radalla ajessa etukilpi oli kojelaudalla ja en enää halunnut laittaa sitä coolerin eteen, vasten aikaisempaa mielipidettä laitoin sen sitten tuonne sivulle. Tässä kuvassa näkyy nuo lipat aika hyvin.
20170729_142448 by Erkka Hämäläinen, on Flickr
Sittenpä taas autolla vaan ajettiin. Kouvola Night Cruisingissa se oli näytillä.
_full64645 by Erkka Hämäläinen, on Flickr
_full57434 by Erkka Hämäläinen, on Flickr
Ja heti perään Mikkelissä, EC Car Showssa.
JAPE6651 by Erkka Hämäläinen, on Flickr
Sitten päästäänkin tähän hetkeen. Leima loppui 2.10. En katsasta autoa nyt, vaan se menee talliin. Alustaan pitää vaihtaa pari niveltä ja takalattian nurkkiin pitää hitsata pienet paikat. Ajatelin tiputtaa koneen pois ja maalata tuon konehuoneen, kun se jäi viimeeksi maalaamatta. Samalla ainakin laakerit vaihdan koneeseen, jakopään tein vasta muutama tuhat km sitten, niin se on kunnossa siltä osin. Mielessä on myös pyörinyt koko auton uudelleen maalaus, ehkäpä jollain muulla värillä. Myös tuo AYC olisi mukava saada toimimaan, se kun ei ole toiminut ikinä minun aikana, eikä ilmeisesti koko suomessa olon aikana. Kun saan auton valmiiksi ja katsastettua, ajattelin käyttää tämän amw:llä maatsilla säädettävänä.
Huhhuh, aika pitkä teksti tuli. Muutama tunti (~5) vierähti tätä tehdessä ;D Ja jotain jäi varmasti kertomatta.
Tähän perään saa ihan vapaasti kommentoida ja kysellä. Minun mielestä on helpompi jälkeenpäin lukea tätä, kun ei tarvitse kahta topicia selata samaan aikaan ja koittaa arpoa missä kohdalla on minkäkin kysymyksen vastaus. Ja näihin projektikertomuksiin kun ei yleensä hirveästi kommentteja tule.