Esilämmitys päälle manuaalisesti ?

Voikohan tuon wifin häviämisen 36 tunnin jälkeen alle -15 C:ssa estää tuolla ajoakun latauksella? Ainakaan 12V akun lataaminen ei vaikuta mitään.
Kyllä, millä tahansa noista kolmesta toimenpiteestä JOS auto lämpimämmässä kuin -15°C

Alle sen ei mitään tehtävissä, muuta kuin pitää auto 10min Ready-tilassa 36h välein... Omat havainnot nyt joululomien ajalta tukee tätä, kun auto saattanut vajaan pari vuorokautta seisoa piuhan nokassa -20°C pakkasissa ja aina häviää wifi...Aiemmin ei ongelmaa ollut, kun auto liikkui vähintään kerran vuorokaudessa.

Nyt alkoi nakertamaan tuo wifin kanssa pelleily itseäkin siihen malliin, että huomenna askartelen nappimodin. Tuli tänään jo testattua, että toimii suoraan sivunapillisen avaimen blankosta kytkinpaikasta. Onneksi paikallisesta kivijalkaliikkeestä saa hyllystä (melkein) oikean mallin Panasonicin katkaisijan, eikä tartte kuin modata avaimen kuorta...
 
Uusi ongelma remotella lämmitystä päälle laitettaessa tullut jo muutamia kertoja. Wifi yhteys toimii ja remote puhelimessa, mutta kuitattaessa lämmitys päälle , tulee ilmoitus tähän tapaan, " Esivalittu ilmastointi pysähtyi; -ovi auki, -akun varaus alhainen". Kuitenkaan kumpikaan ei pitäisi olla aiheellisia.
Saattaa olla uudelta PHEVin omistajalta tyhmiä kysymyksiä, mutta apua ei muualta löydy kuin tältä foorumilta.
Kiinnostaisi tietää miten ajoakun lämmitys käytännössä toimii, löytyykö netistä tietoa??
 
Uusi ongelma remotella lämmitystä päälle laitettaessa tullut jo muutamia kertoja. Wifi yhteys toimii ja remote puhelimessa, mutta kuitattaessa lämmitys päälle , tulee ilmoitus tähän tapaan, " Esivalittu ilmastointi pysähtyi; -ovi auki, -akun varaus alhainen". Kuitenkaan kumpikaan ei pitäisi olla aiheellisia.
Saattaa olla uudelta PHEVin omistajalta tyhmiä kysymyksiä, mutta apua ei muualta löydy kuin tältä foorumilta.
Kiinnostaisi tietää miten ajoakun lämmitys käytännössä toimii, löytyykö netistä tietoa??
Herja liittyy edellislämmityskertaan ja sen keskeytymiseen. Tyypillisesti ko. herja tulee aina seuraavalla kerralla, jos keskeytät lämmityksen avaamalla oven. Ei vaikuta toimintaan mitenkään ja sinänsä aivan turha herja...

Ajoakun lämmitys pyrkii pitämään akuston lämmöt -30°C ja -10°C välillä. En muista toimiko vain laturissa ollessa vai myös pelkästä ajoakusta. Itse lämmitin on akuston sisäinen PTC vastuselementti + puhallin.
Lämmitin löytyy vain MY19 alkaen.
Lisätietoa on netti pullollaan, kun lontoonkielellä kuuklettaa ja esim. Outlander Phev FB -ryhmästä löytyy paljon keskustelua aiheesta.
 
Voikohan tuon wifin häviämisen 36 tunnin jälkeen alle -15 C:ssa estää tuolla ajoakun latauksella? Ainakaan 12V akun lataaminen ei vaikuta mitään.
Mahtaisko pehvanlämmitinmodaus auttaa tuohon tarpeesen? Jos auto siis seuraa nimen omaan ulkolämpötila-anturin lukemaa, joka tuossa modissa huijataan plussan puolelle.

Itselläni tuo modaus tehtynä, mutta auto ei ole varmaan koskaan seissyt noin kylmässä 36 tuntia.
 
Onko kukaan kokeillut pehvanlämmitintä MY19 mallissa, toimiiko? :unsure:
19 malli ei hyödy pehvanlämmittimestä mitenkään. EV napilla pystyy aina ajamaan sähköllä kunhan akut on -10c lämpimämmät, ja lämppärin pyynti lämpötila ei vaikuta moottorin käynnistymiseen.
 
Osaisiko joku foorumilainen kertoa, mistä vuoden 2015 mallisen PHEV:in kaukoavaimeen saisi sopivan painokytkimen? Tarkoitus on saada kaukoavaimeen neljäs nappi esilämmityksen käynnistämistä varten, ja nelinappiset kuoret olenkin jo onnistunut hankkimaan, mutta painokytkimet puuttuvat. Kyseessä on siis tällainen kaukoavain:

Kuori.png
 
Minä tilasin eBaystä mutta varmaan esim. partcolta vois löytyä sopiva.
 
@Basbarduu valitettavasti partcolta saatavat kytkimet ovat liian korkeita. eBaysta varmasti löytyy, mutta kun tietäisi mikä sopii... Sulla ei varmaan enää ole tietoa kytkimen tyypistä tai myyjästä?
 
@Basbarduu valitettavasti partcolta saatavat kytkimet ovat liian korkeita. eBaysta varmasti löytyy, mutta kun tietäisi mikä sopii... Sulla ei varmaan enää ole tietoa kytkimen tyypistä tai myyjästä?
Eikös tässäkin ketjussa ole linkki sinne lontoonkieliselle foorumille jossa oli ihan tarkat mallit noille kytkimille?
Sieltä itsekin jokin aika sitten kaivoin painonapin mallin sivunapillista modia varten, mutta en jaksanut odottaa ulkomailta nappia niin hain paikallisesta "close enough" version, modaamaan kun kerran ryhdyttiin.
Jos en ihan väärin muista niin myös tätä etunapilliseen sopivaa tai lähes sopivaa nappia olisi myös saanu ko. liikkeestä:
 
@Basbarduu valitettavasti partcolta saatavat kytkimet ovat liian korkeita. eBaysta varmasti löytyy, mutta kun tietäisi mikä sopii... Sulla ei varmaan enää ole tietoa kytkimen tyypistä tai myyjästä?
Ei ole enää tiedot tallessa mutta voin antaa tuollaisen jos tulet hakemaan täältä Hyvinkäältä.
 
Kiitos avusta kaverit, mutta ehdin jo tilaamaan SP-Elektroniikasta kytkimet, joiden mainostetaan sopivan radioavaimiin. Katson ensin sopiiko ne...
 
Unohtui mainita tänne, että Helsingissä TV ja Kodinkonehuolto Edicronilla on sopivia kytkimiä alla olevan kuvan mukaisen kaken rakentamiseen:

1660499924469.png


Toi nelinappinen kuori pitää tietty itse hankkia (itse tilasin Aliexpressistä), mutta sopivia painokytkimiä on Edicronilla valmiina.
 
Laittakaas sen painokytkimen tarkempi info tänne? Täytyy kait tinailla tuo kuntoon talveksi.
 
Jos nyt joku vielä näitä museovehkeitä jaksaa ruuvata niin oikea painonapin koko on 4x4x0,8mm ja kuoria saa tilattua ainakin wishin kautta. Joo just se sama mistä aina olen lapsia kieltänyt tilaamasta yhtään mitään :D
Nyt pitäis vaan saada auto kotiin niin vois testata…
 
Hei, itse en ole tämän kyseisen automallin omistaja mutta perhepiiristä moinen löytyy. Muistaakseni 2019 vm.
Yritin tuossa testata kabiinin sähkölämmitystä kun myyntihetkellä oli sitä kovasti mainostettu.

Ensimmäinen ongelma oli ettei wifi salasanaa löytynyt mistään joka tarvitaan tuon Mitsubishin apin käyttöön.
Huomasin sitten että myös auton valikon kautta voi esiajastaa lämmityksen. Ongelma on ettei se tunnu tekevän mitään.
Ensimmäisellä kerralla yritettäessä ajoakku oli tyhjähkö joten ajattelin toimimattomuuden johtuvan siitä.

Nyt oli lämmitys ajastettu aamulle ja akku ladattu täyteen. Onko tuo asetettava aika se lähtöaika johon mennessä auto lämmittää hytin
vai aika jolloin se käynnistää lämmityksen? Oli miten oli niin kumpikaan ei toiminut, selvästikään autossa ei ollut tapahtunut mitään.
Ikkunat ihan yhtä huurussa kuin omassa autossani. Päivämäärä ja kellonaika oli asetettu oikein ja lämmitys/defogger asetettu kello 9 sunnuntai aamulle. Onko näissä joka tapauksessa tuo valikoissa tuo lämmityksen ajastus vaikka vastusta ei löytyisikään?
Tosin lämmitystä oli kuten sanottua mainostettu myyntihetkellä joten luulisi löytyvän.
 
Jos näytöstä löytyy se valikko, niin autossa on lämmitin. Siitä ei tarvi huolehtia. Mulla ei ole sen kanssa ongelmia ollut, mutta olen ymmärtänyt että aikavyöhykettä vaihtaessa lämmitin ei vaihda kellonaikaa vaikka auton näyttö sen vaihtaisi. Lämmittimen ajastuksen kello vaihtaisi aikavyöhykettä vasta kun autoon on otettu puhelimen sovelluksella yhteys. Eli kannattaa hankkia se wifin salasana vaikka merkkihuollosta ja yhdistää luuri autoon, ongelma voi sillä ratketa.
 
Jos näytöstä löytyy se valikko, niin autossa on lämmitin. Siitä ei tarvi huolehtia. Mulla ei ole sen kanssa ongelmia ollut, mutta olen ymmärtänyt että aikavyöhykettä vaihtaessa lämmitin ei vaihda kellonaikaa vaikka auton näyttö sen vaihtaisi. Lämmittimen ajastuksen kello vaihtaisi aikavyöhykettä vasta kun autoon on otettu puhelimen sovelluksella yhteys. Eli kannattaa hankkia se wifin salasana vaikka merkkihuollosta ja yhdistää luuri autoon, ongelma voi sillä ratketa.
Okei, tähän tulokseen tulin myös foorumia lukiessani että voi olla tuo aikavyöhyke "bugi". Samaten oli jotain juttua että jos kesäaika on päällä
niin voi sotkea toimintaa.

Auto tosin on taas sen verran kaukana etten pääse itse testaamaan mutta välitän tiedon eteenpäin.
 
Okei, tähän tulokseen tulin myös foorumia lukiessani että voi olla tuo aikavyöhyke "bugi". Samaten oli jotain juttua että jos kesäaika on päällä
niin voi sotkea toimintaa.

Auto tosin on taas sen verran kaukana etten pääse itse testaamaan mutta välitän tiedon eteenpäin.
Moro. Ensikertalaisena täällä vastataan edelliseen.
Itselläni oli tuo wifi avain hansikaslokeron sisäpuolella olevassa pienessä taskussa omassa pikku pussukassa. Eli kun avaa normaalisti lokeron, niin sen ylälaidassa oli "jemmassa" pieni lisälokero (jossa mahdollisesti voisi säilyttää esim rekisteriotteen) ja se pussukka oli siellä. Kannattaa tämä tarkistaa.
 
Tervehdys,
Mulla MY18 ja tallista aamulla hurautan pakkaseen. Kannattaako tällöin käyttää esilämmitystä lainkaan ?
Olenko ymmärtänyt oikein, että ajoakkua olisi aina hyvä lämmittää ja/tai/vai viilentää ennen ajamista ?
Kysyn, koska tässä ketjussa oli maininta, että akku jäähdytetään jonnekin -10-asteen paikkeille ?
 
Tervehdys,
Mulla MY18 ja tallista aamulla hurautan pakkaseen. Kannattaako tällöin käyttää esilämmitystä lainkaan ?
Olenko ymmärtänyt oikein, että ajoakkua olisi aina hyvä lämmittää ja/tai/vai viilentää ennen ajamista ?
Kysyn, koska tässä ketjussa oli maininta, että akku jäähdytetään jonnekin -10-asteen paikkeille ?
Olet käsittänyt väärin, ensinkään näissä ei ole akun lämmitystä, uudemmissa voi olla, mutta sekin paremminkin jäätymisen esto kuin lämmitys. Akku tykkää n. 20 asteen lämpötilasta, kuumentuminen taas pahasta ja sitä varten on jäähdytys jonka käynnistymisen voi huomata vaikka pikalaturissa ilmastoinnin puhaltimen päällä olosta.
Lämmin talli on hyvä, koska akku pysyy talvella lämpöisenä ja mahdollistaa sähköajon. Toisaalta se energia mikä tallin lämmitykseen menee voi olla lämmitysmuodosta riippuen moninkertainen sähköajon säästöön verrattuna. (muokattu tekstiä tallikulun osalta)
 
Viimeksi muokattu
Ihan noin yleistäen ei voi todeta että tallin lämmittäminen maksaisi monin verroin sähköajon säästöön verrattuna. Se riippuu aika paljon siitä minkälainen talli on, tallin lämmitysmuodosta, energialähteestä ja mahdollisedti myös siitä minkälainen sähkösopimus on ja/tai mitä sähkö sattuu kulloinkin maksamaan. Ja sitten vielä siitä minkälaista ajoa tyypillisesti tulee.

Itselläni pysyy näillä pikkupakkasilla talli 15 asteen lämpötilassa noin 1,5 eurolla päivässä. Sillä saisi muutaman desin bensaa ja lämmin talli on yksi merkittävä tekijä siinä että ajelen normaalit arkiajot 25-30 km/pv pelkällä sähköllä.
 
Olet käsittänyt väärin, ensinkään näissä ei ole akun lämmitystä, uudemmissa voi olla, mutta sekin paremminkin jäätymisen esto kuin lämmitys. Akku tykkää n. 20 asteen lämpötilasta, kuumentuminen taas pahasta ja sitä varten on jäähdytys jonka käynnistymisen voi huomata vaikka pikalaturissa ilmastoinnin puhaltimen päällä olosta.
Lämmin talli on hyvä, koska akku pysyy talvella lämpöisenä ja mahdollistaa sähköajon. Toisaalta se energia mikä tallin lämmitykseen menee voi olla lämmitysmuodosta riippuen moninkertainen sähköajon säästöön verrattuna. (muokattu tekstiä tallikulun osalta)
Kiitoksia. Näin oletinkin. Tallipaikka meillä vain 30€ / kk.
 
Löytyisikö vielä joltain ylimääräiset kotelo (vanhempi malli) ja painonappi myytäväksi?
 
Minulla on noita painonappeja useampikin erilainen (en enää muista mikä malli oli sopiva)… eli kuvan perusteella löytyy oikea.
 
Jos näytöstä löytyy se valikko, niin autossa on lämmitin. Siitä ei tarvi huolehtia. Mulla ei ole sen kanssa ongelmia ollut, mutta olen ymmärtänyt että aikavyöhykettä vaihtaessa lämmitin ei vaihda kellonaikaa vaikka auton näyttö sen vaihtaisi. Lämmittimen ajastuksen kello vaihtaisi aikavyöhykettä vasta kun autoon on otettu puhelimen sovelluksella yhteys. Eli kannattaa hankkia se wifin salasana vaikka merkkihuollosta ja yhdistää luuri autoon, ongelma voi sillä ratketa.
Luultavasti sama ongelma, kun ajastettu ilmastointi ei toimi ja nyt alkaisi kelien puolesta tarvitsemaan. Tuota kelloako ei merkkihuollossa laiteta automaattisesti aikaan (oli kesällä 3v huollossa). Auto on Ruotsista, varmaan eri ajassa ja wifi koodia ei ole. Pitäisikö salasana saada merkkihuollosta, joka täällä Rinta-Jouppi?
On kyllä ärsyttävä ominaisuus, olen aika monta tuntia tuon ajastimen kanssa tapellut.
 
Takaisin
Ylös Bottom