Etupää kolisee

S

Sigma205

Guest
Pähkinä Sigma-guruille:

Ei vielä kovin vakavaa, sillä katsastuskaan ei ole asiaan edes puuttunut kertaakaan, mutta pieniä oireita alkaa olemaan. Etupäästä kuuluu nimittäin hieman kolinaa kun ajaa jonkun kaivonkannen tai kuopan yli, samoin ns. nimismiehen kiharat tai epätasainen, luminen tie aiheuttaa kolinaa. Kolina on aika aika nopea edestakainen isku, jota ei tasaisella alustalla ajettaessa esiinny/kuule.

Kallistuksenvakaajan ns. koiranluut on vaihdettu uusiin, samoin vakaajan kumipuslat, joista toinen (vasen) olikin lähes kulunut puhki, josta syystä luulinkin, että kolinasta pääsee eroon, etenkin kun oletan kolinan kuuluvan paremmin juuri vasemmalta puolelta. (Osat alkuperäisiä Mitsun osia :))

Mutta mutta, kolina vaan sen kun jatkuu ... :(

Epäilin jarrusatulan kiinnitystä, mutta kolina ei vaimene, vaikka jarruttaisi, joten eipä taida olla sekään. Ilmeisesti jäljelle ei jaa paljon muuta kuin iskarit vai mitäs sanotte?

EDIT:

Taustatiedoksi: ajettu 135 000 km, automaatti ja perinteinen eli jäykkä alusta ts. ei mitään sähkö/ilma-jousituksia/alustaa
 
vetoakselit tekee moista, myös alapallonivelet.. mutta jos leimassa pallonivelet ookoo niin epäilisin moottorin korvakkeita tai vetoakselin sisempiä niveliä.. jos niissä rasvan puutetta niin kolajaa..
 
Molmis sanoi
vetoakselit tekee moista, myös alapallonivelet.. mutta jos leimassa pallonivelet ookoo niin epäilisin moottorin korvakkeita tai vetoakselin sisempiä niveliä.. jos niissä rasvan puutetta niin kolajaa..

Ainoa muistutus katsastuksessa sitten vuoden -98 on neljä vuotta sitten tullut merkintä tuulilasinpyyhkimien liian huonosta kunnosta ... ;D

Mutta, onko vetoakselien nivelien tarkastus paha homma? Voiko rasvaa lisätä ilman, että purkaa kaiken osiksi?
 
Moro. Munkin vehkeestä kuuluu outoa kolinaa etupäästä,on kuulunut jo kolme vuotta. Siihen tottuu , älä hätäile. Saattaapi olla ne moottorin kumit....Koiranluut vaihdoin 2 vuotta sitten, ei auttanut. Kuskinpuolen alapallonivelen jouduin vaihtamaan 1,5 vuotta sitten kun oli väljä,ei auttanut (maksoi muuten 350 euroo,joutui ostaa koko alatukivarren). En ole kyllä kuullut, että vetonivelet voi pitää tollasta ääntä, Veikkaan syyksi moottorinkumeja tai hammastankoa.
 
Mäpäs kiristin iskarin yläpään mutskua ja kolina loppu siihen. Kannattaa kokeilla. Mulla ainakin autto heti. Ei ole sen jälkeen kolissu. :peukku
 
diamante sanoi
Mäpäs kiristin iskarin yläpään mutskua ja kolina loppu siihen. Kannattaa kokeilla.

Mä oon käynyt kolmessa eri mitsu-huollossa vianetsinnässä tämän tiimoilta, osat olen vaihtanut itse, kun tuntuvat vaativan kohtuuttoman suolaisia summia työstä.  :mad:

Ekassa huollossa arveltiin syyksi koiranluita, toisessa iskareita ja kolmannessa kumipuslia. Ainostaan kumipuslien yhteydessä pystyttiin vika (kolina) todentamaan ja tuottamaan konkreettisesti lyömällä/rynkyttämällä vakaajaa, muutoin arvailtiin ja luultiin, mutta ei luvattu varmuudella mitään. 

Ikävintä asiassa on, että auto ajetaan sisälle, nostetaan ylös ja tullaan sanomaan, että autosta ei löydy vikaa. Vianetsintäänkin mennyt jo (ilmeisesti turhaan) 100 jöröö ...

Ei juuri huvita sijoittaa 1000 jöröö iskareihin (molemmin puolin), jos ei ole mitään takeita, että homma tulee kuntoon.

Täytyy tsekata toi iskarin kiinnitys, jos se olisi noin helppo. Kiitti vinkistä.
 
Jatkan vielä aiheesta... Ihmettelin ite sitä kolkotusta ja vääntelin kangella kaikkia niveliä ja olin olevinaa varma että alapallonivelhän se on väljä, mutta eipä ollu. Viimeisenä sitte otin sen yläpään mutskun näkyville (ei kiristyny kun n. neljännes kierroksen), mut kolina loppu ;D
 
Takaisin
Ylös Bottom