nostokurki sanoiARBia suosittelisin itsekin.
Lokka, Detroit Locker, AussieLocker sun muut palalukot on todella v*ttumaisia tieliikenteessä. Paukuttaa mutkissa vastaan ilkeästi ja saattaa herkästi hajoittaa jotain, nivelet ainakin joutuu tosi koville. Offikäytössä hyviä pelejä, mutta kyllä kytkettävä lukko on se ainut viimeisen päälle fiksu vaihtoehto... :
Napalukot ja arbin lukko on pikkasen eri asia. GL:ssä on ilmeisesti ne automaattiset napalukot ja tietysti manuaaliset kannattaa vaihtaa, manuaaliset napikset maksaa jotain pari sataa euroa pari, mutta napalukothan vain kytkee etupään vetämään mutta ei ne napikset 100% lukkoa vastaa. Automaattiset napalukot eivät kovin luotettavia ja saattavat kytkeytyä pois päältä esim. pakittaessa. Arb ym. vasta oikeasti lukitsee etuakselin ja molemmat etupyörät vetämään esim. ristiriipunnassa tms tilanteissa joissa joka pyörän on tarpeen vetää yhdessä takalukon kanssa. Silloin auto on aidosti nelivetoinen. Arbin lukko maksaa n. 1000 euroa/akseli ostopaikasta riippuen ja yleensä kompura vielä päälle eli silloin puhutaan n. 1300-1500 euron hankinnasta. Mutta kyllä se hintansa väärti on.(welmu) sanoiEdellyttäen tieten että kyseinen auto on SuperSelect nelivedolla. Jos tällainen karvalakki GL malli niin manuaaliset napalukot vain 8)
Ymmärrän kyllä että on todellakin eriasia eukku Mutta niin hintakin eukkuHammer sanoiNapalukot ja arbin lukko on pikkasen eri asia. GL:ssä on ilmeisesti ne automaattiset napalukot ja tietysti manuaaliset kannattaa vaihtaa, manuaaliset napikset maksaa jotain pari sataa euroa pari, mutta napalukothan vain kytkee etupään vetämään mutta ei ne napikset 100% lukkoa vastaa. Automaattiset napalukot eivät kovin luotettavia ja saattavat kytkeytyä pois päältä esim. pakittaessa. Arb ym. vasta oikeasti lukitsee etuakselin ja molemmat etupyörät vetämään esim. ristiriipunnassa tms tilanteissa joissa joka pyörän on tarpeen vetää yhdessä takalukon kanssa. Silloin auto on aidosti nelivetoinen. Arbin lukko maksaa n. 1000 euroa/akseli ostopaikasta riippuen ja yleensä kompura vielä päälle eli silloin puhutaan n. 1300-1500 euron hankinnasta. Mutta kyllä se hintansa väärti on.
Offroadtarvikkeelta näyttää saavan kytkettävää TML air lockeria mitsun 9" perään: http://www.offroadtarvike.fi/verkkokauppa/parts/client_view/72114/139. Eli liekö 9" takaperä vai minkäkokoinen mitsun etuperä on? Jokatapauksessa hintaa "vain" 802 euroa eli halvempiakin vaihtoehtoja kytkettävistä lukoista on tarjolla myös suomessa.
Näkyy sitten kulutuksessa litrasta kahteen....JukkaI sanoiJustiin olinki napalukkojen kimpussa ja otin sieltä ylimääräset hilut pois, eli nyt on navat koko ajan päällä että muuta ku kepistä vaihtaa. Alko nuo automaatit oleen jo sen verran horot että meinas hermo mennä.. eikä raaskinu ostaa manuaalisia lukkoja. Kiitoksia kaikille tiedoista... Tuntuuhan tuo aika arvokkaalta nuo lukot mutta kerranhan se vain kirpasis täytyy panna mietintään...
Totta sekin. Eikä tarkoitus ollut ilmaista asiaa noin jyrkästi. Unohtu vaan hymiö laittaa väliin. Mutta monesti napalukot sekoitetaan "oikeiden" lukkojen kanssa samaksi asiaksi.(welmu) sanoiYmmärrän kyllä että on todellakin eriasia eukku Mutta niin hintakin eukku