Etupäähän lukot

JukkaI

New Member
Liittynyt
8 Lokakuu 2009
Eli kyseessä pitkä pajero -96 2.8 ja takapäässä olis jo lukot ilmeisesti kytkeytyy paineilmalla ja himottais saada etupäähän myös lukot. Olisko kenelläkään kokemusta tai tietoa asiasta?
 

masa-90

Member
Liittynyt
26 Syyskuu 2003
Vs: Etupäähän lukot

Kaikista kätevin lienee kytkettävä, kuten takanakin on. ARB:n valmistamana sellaisen löytää, mutta sen huono puoli on hinta, eli maksaa tonnin kipale. Se toimii myös paineilmalla ja tarvitsee myös kompressorin.
http://www.arb.com.au/products/

Tässä tuo ARB:n lista, eli sivulta 7 löyty Mitsuihin kelpaavat lukkomallit. Eli Mitsuihin näyttää olevan tarjolla RD110 lukkoa, 8" etuperällä oleviin malleihin.
http://www.arb.com.au/media/products/air-lockers/application_chart.pdf

Sitten on ns. automaattilukkoja jotka on vähän halvempia, mutta ne ei välttämättä ole kovin käytännöllisiä talvella, kun huonontavat ajettavuutta. Tällaisia lukkoja saa ainakin Lokka merkkisiä. Ja tietääkseni Detroit Lockerinkin lukkoa tuonne etupäähän on jossain sovitettu.

Kannattanee siis ilmeisesti kysellä offroad tarvike liikkeistä. Eli pitänee ilmeisesti selvittää, mikä etuperä autossasi on ja etsiä siihen sopiva lukko.

Täällä olisi vielä lontooksi tietoa lukoista Mitsuihin:
http://www.outerlimits4x4.com/viewtopic.php?f=4&t=34204
 

nostokurki

A121 Galant Sigma 1600GL
Liittynyt
5 Marraskuu 2005
Vs: Etupäähän lukot

ARBia suosittelisin itsekin.

Lokka, Detroit Locker, AussieLocker sun muut palalukot on todella v*ttumaisia tieliikenteessä. Paukuttaa mutkissa vastaan ilkeästi ja saattaa herkästi hajoittaa jotain, nivelet ainakin joutuu tosi koville. Offikäytössä hyviä pelejä, mutta kyllä kytkettävä lukko on se ainut viimeisen päälle fiksu vaihtoehto... ::)
 

Hammer

New Member
Liittynyt
3 Joulukuu 2010
Sijainti
Kempele
Vs: Etupäähän lukot

nostokurki sanoi
ARBia suosittelisin itsekin.

Lokka, Detroit Locker, AussieLocker sun muut palalukot on todella v*ttumaisia tieliikenteessä. Paukuttaa mutkissa vastaan ilkeästi ja saattaa herkästi hajoittaa jotain, nivelet ainakin joutuu tosi koville. Offikäytössä hyviä pelejä, mutta kyllä kytkettävä lukko on se ainut viimeisen päälle fiksu vaihtoehto... ::)

Kyllä minäkin ARB:n lukkoa suosittelisin. Nuo automaatti lukot todellakin ovat tympeitä tieliikenteessä ja en varsinkaan etuakselille sellaista laittaisi. Ja en usko, että murroksetkaan pitemmän päälle tykkäisivät tuosta. Eri asia jos auto on pelkästään offroad-käytössä, mutta ilmeisesti autollasi ajetaan tien päälläkin, joten kyllä se ARB hintansa väärti lukko sinne etupäähän on. LJ:ssäni on arb:n lukot molemmilla akseleilla ja on ne vaan eri mukavat käyttää metsässä. Pelaavat käytössä silloin kun niitä tarvii ja ei tarvi pelätä, että paukauttaa päälle esim. tiellä tms..
 

(welmu)

New Member
Liittynyt
16 Tammikuu 2011
Vs: Etupäähän lukot

Edellyttäen tieten että kyseinen auto on SuperSelect nelivedolla. Jos tällainen karvalakki GL malli niin manuaaliset napalukot vain 8)
 

harriveikko

Jees on -95:n coltti ja -85:n napero.
Liittynyt
1 Joulukuu 2009
Sijainti
Hämeenlinna
Vs: Etupäähän lukot

Ebayssä oli myytävänä ilmatoiminen lukko kahdella sataa,oli ainakin vielä viimeviikolla.
 

Hammer

New Member
Liittynyt
3 Joulukuu 2010
Sijainti
Kempele
Vs: Etupäähän lukot

(welmu) sanoi
Edellyttäen tieten että kyseinen auto on SuperSelect nelivedolla. Jos tällainen karvalakki GL malli niin manuaaliset napalukot vain 8)
Napalukot ja arbin lukko on pikkasen eri asia. GL:ssä on ilmeisesti ne automaattiset napalukot ja tietysti manuaaliset kannattaa vaihtaa, manuaaliset napikset maksaa jotain pari sataa euroa pari, mutta napalukothan vain kytkee etupään vetämään mutta ei ne napikset 100% lukkoa vastaa. Automaattiset napalukot eivät kovin luotettavia ja saattavat kytkeytyä pois päältä esim. pakittaessa. Arb ym. vasta oikeasti lukitsee etuakselin ja molemmat etupyörät vetämään esim. ristiriipunnassa tms tilanteissa joissa joka pyörän on tarpeen vetää yhdessä takalukon kanssa. Silloin auto on aidosti nelivetoinen. Arbin lukko maksaa n. 1000 euroa/akseli ostopaikasta riippuen ja yleensä kompura vielä päälle eli silloin puhutaan n. 1300-1500 euron hankinnasta. Mutta kyllä se hintansa väärti on.

Offroadtarvikkeelta näyttää saavan kytkettävää TML air lockeria mitsun 9" perään: http://www.offroadtarvike.fi/verkkokauppa/parts/client_view/72114/139. Eli liekö 9" takaperä vai minkäkokoinen mitsun etuperä on? Jokatapauksessa hintaa "vain" 802 euroa eli halvempiakin vaihtoehtoja kytkettävistä lukoista on tarjolla myös suomessa.
 

(welmu)

New Member
Liittynyt
16 Tammikuu 2011
Vs: Etupäähän lukot

Hammer sanoi
Napalukot ja arbin lukko on pikkasen eri asia. GL:ssä on ilmeisesti ne automaattiset napalukot ja tietysti manuaaliset kannattaa vaihtaa, manuaaliset napikset maksaa jotain pari sataa euroa pari, mutta napalukothan vain kytkee etupään vetämään mutta ei ne napikset 100% lukkoa vastaa. Automaattiset napalukot eivät kovin luotettavia ja saattavat kytkeytyä pois päältä esim. pakittaessa. Arb ym. vasta oikeasti lukitsee etuakselin ja molemmat etupyörät vetämään esim. ristiriipunnassa tms tilanteissa joissa joka pyörän on tarpeen vetää yhdessä takalukon kanssa. Silloin auto on aidosti nelivetoinen. Arbin lukko maksaa n. 1000 euroa/akseli ostopaikasta riippuen ja yleensä kompura vielä päälle eli silloin puhutaan n. 1300-1500 euron hankinnasta. Mutta kyllä se hintansa väärti on.

Offroadtarvikkeelta näyttää saavan kytkettävää TML air lockeria mitsun 9" perään: http://www.offroadtarvike.fi/verkkokauppa/parts/client_view/72114/139. Eli liekö 9" takaperä vai minkäkokoinen mitsun etuperä on? Jokatapauksessa hintaa "vain" 802 euroa eli halvempiakin vaihtoehtoja kytkettävistä lukoista on tarjolla myös suomessa.
Ymmärrän kyllä että on todellakin eriasia :peukku Mutta niin hintakin :peukku
 

JukkaI

New Member
Liittynyt
8 Lokakuu 2009
Vs: Etupäähän lukot

Justiin olinki napalukkojen kimpussa ja otin sieltä ylimääräset hilut pois, eli nyt on navat koko ajan päällä että muuta ku kepistä vaihtaa. Alko nuo automaatit oleen jo sen verran horot että meinas hermo mennä.. eikä raaskinu ostaa manuaalisia lukkoja. Kiitoksia kaikille tiedoista... Tuntuuhan tuo aika arvokkaalta nuo lukot mutta kerranhan se vain kirpasis :) täytyy panna mietintään...
 

Imperio

pör pör
Club Member
Liittynyt
10 Tammikuu 2005
Sijainti
Siilinjärvi
Vs: Etupäähän lukot

JukkaI sanoi
Justiin olinki napalukkojen kimpussa ja otin sieltä ylimääräset hilut pois, eli nyt on navat koko ajan päällä että muuta ku kepistä vaihtaa. Alko nuo automaatit oleen jo sen verran horot että meinas hermo mennä.. eikä raaskinu ostaa manuaalisia lukkoja. Kiitoksia kaikille tiedoista... Tuntuuhan tuo aika arvokkaalta nuo lukot mutta kerranhan se vain kirpasis :) täytyy panna mietintään...
Näkyy sitten kulutuksessa litrasta kahteen....
 

Hammer

New Member
Liittynyt
3 Joulukuu 2010
Sijainti
Kempele
Vs: Etupäähän lukot

(welmu) sanoi
Ymmärrän kyllä että on todellakin eriasia :peukku Mutta niin hintakin :peukku
Totta sekin. Eikä tarkoitus ollut ilmaista asiaa noin jyrkästi. ;) Unohtu vaan hymiö laittaa väliin. Mutta monesti napalukot sekoitetaan "oikeiden" lukkojen kanssa samaksi asiaksi. :p
 

masa-90

Member
Liittynyt
26 Syyskuu 2003
Vs: Etupäähän lukot

Jaaha, TML:äkin on lukkoa Mitsuihin, hyvä tietää. :)

http://www.outerlimits4x4.com/viewtopic.php?t=23638&postdays=0&postorder=asc&start=5

Täältä akselitietoja katsottaessa, näyttää siltä että Mitsun 9" perä taitaa olla Gen 1 Pajeron V6 mallin takaperä. Ja ilmeisesti löytyy myös osasta L200 malleja. Noihin siis ainakin sopii, toki meille on voitu tuoda paljonkin vielä eri malleja mitä tuonne.

Gen 2 2,8 koneisissa on sitten 9,5" takaperä ja 8" etuperä.
 
Ylös Bottom