Etupään tärinä kiihdytyksessä...

mystinengalant

Mennyt mies
Moderaattori
Liittynyt
14 Kesäkuu 2004
Sijainti
Uusimaa
Vs: Etupään tärinä kiihdytyksessä...

http://www.camskill.co.uk/products.php?plid=m22b0s1401p62104

Tästä, malja on se osa joka kuluu, toimituksessa tulee myös tuo tripodi nivel. Noita siis perjaatteessa tarttis 2 että varmasti loppus ravistukset sillä esim omassa autossa vaihdettiin puolelta toiselle maljat-> ei vaikutusta. Ovat siis tasasesti kuluneet. :-[

Voitas kysyy et saatasko joku kiva alennus kun hirveen moni tarvii tota kys osaa ;D
 

sejn

New Member
Liittynyt
3 Tammikuu 2011
Sijainti
Tampere
Vs: Etupään tärinä kiihdytyksessä...

Taitaa jäädä täällä madallukset tekemättä kun näitä lukee ;D
 

mystinengalant

Mennyt mies
Moderaattori
Liittynyt
14 Kesäkuu 2004
Sijainti
Uusimaa
Vs: Etupään tärinä kiihdytyksessä...

Juu siis autosta ei hajoa mitään madalluksen johdosta mutta kulumat tulevat esille. Itsellä ravistus on 30-40 välissä ja oon jo tottunut siihen, se ei ole ainakaan pahentunut yhtään koko aikana ja lisäksi kun tuo nyt on tommonen karmee pörisijä juuri siinä nopeudessa niin eipä keskity huomio ravistukseen mitenkään. Ajan niin paljon maantietä muutenkin. Sen huomasin maljojen vaihdosta että nyt se ravistaa myös hieman moottorijarrulla samassa kohtaa 30-40 välissä :D Että tulihan siitä muutosta :D:D:DD
 

Ale

New Member
Liittynyt
2 Maaliskuu 2009
Vs: Etupään tärinä kiihdytyksessä...

mystinengalant sanoi
http://www.camskill.co.uk/products.php?plid=m22b0s1401p62104

Tästä, malja on se osa joka kuluu, toimituksessa tulee myös tuo tripodi nivel. Noita siis perjaatteessa tarttis 2 että varmasti loppus ravistukset sillä esim omassa autossa vaihdettiin puolelta toiselle maljat-> ei vaikutusta. Ovat siis tasasesti kuluneet. :-[

Ovat siis ilmeisesti identtiset ja voin tilata samaa tuotetta 2 kappaletta vaikka tuotteen nimessä on maininta RH?

Haluan vaihtaa samalla myös ulommat suojakumit. Varmaankin 2kpl näitä?

http://camskill.co.uk/m22b0s1401p49294/_MITSUBISHI_-_LEGNUM_GALANT_VR4_%28EC5W_EC5A%29_-_SERVICING_PARTS_TUNING_SPARES_and_SERVICE_ACCESSORIES_-_Front_Outer_CV_Boot_Kit_-_Legnum_and_Galant_VR4_2_5_V6_EC5A_and_EC5W
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Vs: Etupään tärinä kiihdytyksessä...

Kyllä ovat identtiset, vain suojakumissa mielestäni on eroa.
 

Ale

New Member
Liittynyt
2 Maaliskuu 2009
Vs: Etupään tärinä kiihdytyksessä...

Harri K sanoi
Kyllä ovat identtiset, vain suojakumissa mielestäni on eroa.

Sisemmissä? Tilaanko ne sitten erikseen vielä? Ainakin toinen on aivan riekaleina ja siksi tärinä onkin jo sitä luokkaa että menee nivelet vaihtoon.
 

mystinengalant

Mennyt mies
Moderaattori
Liittynyt
14 Kesäkuu 2004
Sijainti
Uusimaa
Vs: Etupään tärinä kiihdytyksessä...

pystysköhä ne antaa alennusta jos tekis jonkun kimppatilauksen kaikkiin suomeen ravistaviin vr4:siisn :D ei varmaan
 

Ale

New Member
Liittynyt
2 Maaliskuu 2009
Vs: Etupään tärinä kiihdytyksessä...

mystinengalant sanoi
pystysköhä ne antaa alennusta jos tekis jonkun kimppatilauksen kaikkiin suomeen ravistaviin vr4:siisn :D ei varmaan

Ei pysty, oon kysyny.. :D Kuulemma marginaalit OEM osissa on niin pienet muutenkin ettei niistä alennuksia heru.
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Vs: Etupään tärinä kiihdytyksessä...

Ale sanoi
Sisemmissä? Tilaanko ne sitten erikseen vielä? Ainakin toinen on aivan riekaleina ja siksi tärinä onkin jo sitä luokkaa että menee nivelet vaihtoon.
Niin mulla ainakin on "pituusero" niissä. Tosin tarvike siellä nytkin on. Ja mielestäni ei väliä vaikka laittaiski saman mittaisen sinne.
 

Febiz

Active Member
Club Member
Liittynyt
1 Toukokuu 2005
Sijainti
Lahti
Vs: Etupään tärinä kiihdytyksessä...

Luin tän koko ketjun läpi, kun mulla on myös tärinää havaittavissa. Mulla se tärinä kylläkin alkaa heti liikkeelle lähtiessä, eikä ole väliä kiihdyttääkö vai jarruttaa. Sen voimakkuus ei myöskään hirveästi vaihtele nopeuden tai kierrosten mukaan.

Vika saattoi alkaa jo kesällä niin, että hiljaisessa vauhdissa jyrkästi ainakin oikealle kääntäessä tuntui pientä laahausta. Kuvittelisin, että oikealta edestä.

Kilometrien taittuessa laahauksen tunne on voimistunut pikkuhiljaa jo ihan suoraan ajaessakin. Hiljaisessa vauhdissa sitä tuntui, mutta kovemmassa vauhdissa se luultavasti vaan peittyi.
Laahaus ei ole ehkä ihan oikea sana kuvaamaan tunnetta, mutta ei se ole rahina eikä kolinakaan. Mitään ääntä ei oikeastaan kuulu, se vaan tuntuu.

Laahauksen tunne voimistui pieneksi tärinäksi joka tuntui vain jalkapohjissa kun jalat oli polkimilla tai lepuutustuella. Nyt tärinä saattaa tuntua jalkapohjien lisäksi hiukan jo ratissakin.

Huolestuin jo, että vika on automaattilaatikossa, mutta sen sain mielestäni suljettua pois. Vaihteisto vaihtaa nätisti, öljyn taso ja väri ok, laatikon tarkastusluukun takana oli kuivaa eikä käytettävällä vaihteella ole vaikutusta asiaan.

Kävin voimansiirron kokonaisuudessaan läpi ja en löytänyt sieltä mitään ilmiselvää vikaa.
Irrotin kaikki renkaat ja jarrusatulat, että sain jarrujen pienen laahausäänen pois. Sitten kuuntelin tarkasti, ettei mistään laakereista, vetareista tai laatikosta kuulunut ääniä.
Kaikkien vetarien kumit oli ehjät, mutta juuri tässä topicissa esillä ollut oikeanpuoleinen sisempi vetarin suojakumi oli märkä. Kardaanissa oli ehkä hieman klappia, mutta kuuluiskohan ton verran ollakin.

Onko tilanne se, että toi maljaongelma on yleensä oikealla puolella vai onko ongelmia ollu myös vasemmalla?
 

Ale

New Member
Liittynyt
2 Maaliskuu 2009
Vs: Etupään tärinä kiihdytyksessä...

Tuntuuko tärinä myös vapaalla rullatessa? Entä paikallaan kaasutellessa?
 

mystinengalant

Mennyt mies
Moderaattori
Liittynyt
14 Kesäkuu 2004
Sijainti
Uusimaa
Vs: Etupään tärinä kiihdytyksessä...

Turbiini voi olla myös johonkin syyllinen ja eikös se ole osa joka kuluu pikkuhiljaa (en tiedä oikeasti mitään sen toiminnasta) mutta ainakin omassa autossa liikeellelähtö on aina tuntunut aina vaivalloiselta, ei mitään täristyksiä tosin.

Febiz: Onko kulutus noussut? läheppä kokeeks kakkosella liikkeelle, jos ei täristä niin sitten voit alkaa pohtimaan manuaalikonversiota pikkuhiljaa :peukku
 

MäTSi

Haittaakse?
Liittynyt
22 Huhtikuu 2011
Sijainti
Paimio
Vs: Etupään tärinä kiihdytyksessä...

en tiedä liittyykö suoranaisesti tähän, mutta itsellä ravisti ainakin kiihytyksissä kakkosella auto jonkin verran.

Tarkemmin kuin rupijaa miettimään mitä olen vaihtanut alustaan osia, niin mielestäni nuo takatukivarret vaikuttivat asiaan. Niiden vaihdoin + 4-pyäräsuuntaus niin ravistus hävisi kokonaan. Koiran luilla en usko olleen vaikutusta asiaan, mutta tuli kyllä tolpatkin vaihettua joka kulmaan.. Mene ja tiedä siitä sitten ;D Tuli vaan yhtäkkiä mieleen, et ravistus on johonkin hävinnyt kun tätä luin.
 

Ale

New Member
Liittynyt
2 Maaliskuu 2009
Vs: Etupään tärinä kiihdytyksessä...

Auttoiko sulla Mystinengalant moottorien tukikumienkin vaihto johonkin tärinään. Jos auttoi niin minkälaista tärinää se oli ja milloin ilmeni.
 

Skydiver

Active Member
Liittynyt
20 Tammikuu 2005
Sijainti
Kerava
Vs: Etupään tärinä kiihdytyksessä...

MäTSi sanoi
Tarkemmin kuin rupijaa miettimään mitä olen vaihtanut alustaan osia, niin mielestäni nuo takatukivarret vaikuttivat asiaan. Niiden vaihdoin + 4-pyäräsuuntaus niin ravistus hävisi kokonaan.

Tarkoitatko niitä S-mallisia etupään taempia alatukivarsia? Vai peräpään alatukivarsia vai mitä tukivarsia...? 8)
 

MäTSi

Haittaakse?
Liittynyt
22 Huhtikuu 2011
Sijainti
Paimio
Vs: Etupään tärinä kiihdytyksessä...

Skydiver sanoi
Tarkoitatko niitä S-mallisia etupään taempia alatukivarsia? Vai peräpään alatukivarsia vai mitä tukivarsia...? 8)

En minä niiden nimiä tiedä ;D Ne aivan taaimmaiset millä säädetään pyöränkulmia? Takana siis... ;D
 

mystinengalant

Mennyt mies
Moderaattori
Liittynyt
14 Kesäkuu 2004
Sijainti
Uusimaa
Vs: Etupään tärinä kiihdytyksessä...

Ale sanoi
Auttoiko sulla Mystinengalant moottorien tukikumienkin vaihto johonkin tärinään. Jos auttoi niin minkälaista tärinää se oli ja milloin ilmeni.

No se tärinä on ihan samassa kohtaa ku sulla ja hivenen "voimakkaamman" tuntusta, voi vaikuttaa tuo rajumpi vääntö. Muistat varmaan kun koeajoin sun auton ja todettiin että tutulta tuntuu. Ja se tukien vaihto ei vaikuttanu oikeestaa juuri mihinkään :D Että "money fucking well spent". Ja kun sullekkin jäi se sama ravistus kiihdytyksessä vaikka vaihdoit kupit voitaisiin olettaa että kumpikaan ei auta tuohon 30-40 täristykseen. Ainoaksi vaihtoehdoksi jää laatikon ulostulo!
Siihenkin voi kohdistua hieman eri voimat riippuen vetarien asennosta.

Webtrap_86:sen autossa on sama ravistus (en ole tosin koeajanut) ja tuli siitä kun vaihtoi matalamman alustan. Auto on manuaali. En tiedä vaihtoiko sitä päälaakerointia (luulis kyllä että lootarempan yhteydessä).

Mun vanhassa etuveto galantissa oli toi sama ja siinä se kyllä oli sisäpää vetarista mutta kun Ale kerran nämä uusi molemmat niin ne taitaa aiheuttaa vr4:ssä tärinöitä vain siellä maantienopeuksissa niinkun HarriK:lla oli.... semmosta.
 

Skydiver

Active Member
Liittynyt
20 Tammikuu 2005
Sijainti
Kerava
Vs: Etupään tärinä kiihdytyksessä...

MäTSi sanoi
En minä niiden nimiä tiedä ;D Ne aivan taaimmaiset millä säädetään pyöränkulmia? Takana siis... ;D

Juu, tuo riittää hienosti tarkennukseksi. 8)
 

Webtrap_86

Well-Known Member
Club Member
Toimihenkilö
Moderaattori
Liittynyt
16 Huhtikuu 2004
Sijainti
Lahti
Vs: Etupään tärinä kiihdytyksessä...

mystinengalant sanoi
Webtrap_86:sen autossa on sama ravistus (en ole tosin koeajanut) ja tuli siitä kun vaihtoi matalamman alustan. Auto on manuaali. En tiedä vaihtoiko sitä päälaakerointia (luulis kyllä että lootarempan yhteydessä).

Tuohon lisäten, et laatikko rempan yhteydessä tuli vaihdettua kaikki laakerit. Etenkin ne kytkinakselin päälaakerit mitkä tuntuu menevän näistä mitsuista oikee urakalla.

Tuossa ennen itämatkaa säädin alustaa 2cm ylöspäin, ku maavara oli sen 6.5cm, niin nyt n. 8.5cm, ravistus pieneni sillä 30-40kmh alueella. Ja ennen alustasarjan laittoa ei ollut edes koko tärinää, joten on se aika naimisissa tuon madalluksen kanssa. autolla rullattu sen 116tkm nyt.

Ja kardaanin keskimmäistä murrosta tuli ihmeteltyä joskus ja purettua se. Syy koska siin oli sellainen pieni klapi, ja ajettelin et siitä vois olla. no totesin et boorit niistä vähän hakkaantuu, rasvasin ja pistin toisenlaiseen asentoon niin hävis se boorien välys.

Ja voihan olla et kardaanin ristikkonivelet täristää näissä?? vai onko joku jo vaihdellut niitä muistaakseni ne oli niitattuja "perään" ja ei tainut varaosa ohjelma eritellä niitä niveliä.
 

Febiz

Active Member
Club Member
Liittynyt
1 Toukokuu 2005
Sijainti
Lahti
Vs: Etupään tärinä kiihdytyksessä...

Ale sanoi
Tuntuuko tärinä myös vapaalla rullatessa? Entä paikallaan kaasutellessa?
Vapaalla en ole koittanut rullata ja paikallaan kaasutellessa tärinä ei tunnu ainakaan vapaalla. Kun vaihtaa vapaalta vaihteen päälle, niin tietysti pieni nykäys tuntuu ja ehkä todella pieni tärinä alkaa, mutta ei sama tärinä kun ajaessa.

mystinengalant sanoi
Turbiini voi olla myös johonkin syyllinen ja eikös se ole osa joka kuluu pikkuhiljaa (en tiedä oikeasti mitään sen toiminnasta) mutta ainakin omassa autossa liikeellelähtö on aina tuntunut aina vaivalloiselta, ei mitään täristyksiä tosin.

Febiz: Onko kulutus noussut? läheppä kokeeks kakkosella liikkeelle, jos ei täristä niin sitten voit alkaa pohtimaan manuaalikonversiota pikkuhiljaa :peukku
Nyt on ollut aika paljon kaupunkipyöritystä, niin kulutus on kovempi, mutta pari pitempää reissua ajaessa kulutus ei oo noussu viimetalveen nähden. Kesällä meni ehkä vähän pienemmällä.
Täytyypä kokeilla tota 2:lla liikkeelle lähtöä, vaikka siihen tärinään ei mun mielestä vaikuta mitenkään käytettävä vaihde.
Uudet jarrulevyt on saapunut, niin vaihdan ne ensin ja katsotaan vaikuttaako mihinkään.

Pääsin öljypohjan irrotuksen yhteydessä vielä paremmin käsiksi tuohon oikean puoleiseen vetariin ja ehkä sielä maljan päässä pientä klappia kuitenkin tuntui.
 

Febiz

Active Member
Club Member
Liittynyt
1 Toukokuu 2005
Sijainti
Lahti
Vs: Etupään tärinä kiihdytyksessä...

Kokeilin nyt vielä noita ehdotettuja temppuja ja 2-vaihteella liikkeelle lähteminen ei oikeastaan vaikuta asiaan. Vapaalla rullatessa tärinä on ihan samanlainen kun vaihde päällä.
Kulutuksen laskin myös ja se oli tällä kertaa 13 l/100 km. eli pääasiassa kaupunkiajoon talvella ihan sopiva.

Jarrulevyt vaihdan ensiviikolla, mutta sen en oikeastaan usko vaikuttavan tähän.
Tällä hetkellä olen itse ehkä tuon oikeanpuoleisen maljan kannalla, mutta täytyy tutkia vielä paremmin sen vasemman puoleisenkin maljan vaihtotarvetta. Sen hintaisia osia kun ei kuitenkaan viitsisi ihan huvikseen vaihdella.
 

Ale

New Member
Liittynyt
2 Maaliskuu 2009
Vs: Etupään tärinä kiihdytyksessä...

Mulla on myös vastaavaa tärinää ajossa. Tuntuu yhtälailla vaihde päällä ja vapaalla. Moottori sammuksissa en ole vielä pystynyt kunnolla testaamaan. Eniten huomaa ehkä ~80km/h nopeudessa. Toinen moottorin roll stoppereista kantoi mutta sen korjaaminen ei vaikuttanut. Vetareista on sisemmät nivelet vaihdettu ja suojakumit ja rasvat ulommistakin. Tärinä tuntuisi tulevan edestä mutta tästä ei ole varmuutta. Pieni tärinä ei itseä häiritse mutta koska auto on myynnissä niin olisi tietysti kiva löytää syypää.
 

Febiz

Active Member
Club Member
Liittynyt
1 Toukokuu 2005
Sijainti
Lahti
Vs: Etupään tärinä kiihdytyksessä...

Ale sanoi
Pieni tärinä ei itseä häiritse mutta koska auto on myynnissä niin olisi tietysti kiva löytää syypää.
Mullakin tärinän voimakkuus on sellainen, ettei sitä varmaan ihan jokainen edes huomais, mutta mua se kyllä häiritsee. Etenkin kun ei tiedä, mistä se johtuu.
Alen kommentti viittais siihen, ettei mulla vika kuitenkaan olis maljassa.
 

Ale

New Member
Liittynyt
2 Maaliskuu 2009
Vs: Etupään tärinä kiihdytyksessä...

Tärinä ei mulla ole mitenkään riippuvainen kierroksista, ajonopeudesta ennemminkin. Lisäksi huomasin että se tuntuu ehkä voimakkaammin moottorijarrulla kuin kiihdytettäessä. Tärinä on aaltomaista eikä tasaista.

Hyviä ehdotuksia?
 

mystinengalant

Mennyt mies
Moderaattori
Liittynyt
14 Kesäkuu 2004
Sijainti
Uusimaa
Vs: Etupään tärinä kiihdytyksessä...

Ale sanoi
Mulla on myös vastaavaa tärinää ajossa. Tuntuu yhtälailla vaihde päällä ja vapaalla. Moottori sammuksissa en ole vielä pystynyt kunnolla testaamaan. Eniten huomaa ehkä ~80km/h nopeudessa. Toinen moottorin roll stoppereista kantoi mutta sen korjaaminen ei vaikuttanut. Vetareista on sisemmät nivelet vaihdettu ja suojakumit ja rasvat ulommistakin. Tärinä tuntuisi tulevan edestä mutta tästä ei ole varmuutta. Pieni tärinä ei itseä häiritse mutta koska auto on myynnissä niin olisi tietysti kiva löytää syypää.

Niin ei tullut tätä legnumia testattua noin kovassa nopeudessa mutta se mitä siinä oli se 30-40 pieni "puistatus" kun testasin. Lähtikö se sitten kuitenkin pois alustan vaihdolla?
 

Ale

New Member
Liittynyt
2 Maaliskuu 2009
Vs: Etupään tärinä kiihdytyksessä...

mystinengalant sanoi
Niin ei tullut tätä legnumia testattua noin kovassa nopeudessa mutta se mitä siinä oli se 30-40 pieni "puistatus" kun testasin. Lähtikö se sitten kuitenkin pois alustan vaihdolla?

Lähti täysin. Silloin ei tällasta nykyisenlaista tärinää ollut.
 

mystinengalant

Mennyt mies
Moderaattori
Liittynyt
14 Kesäkuu 2004
Sijainti
Uusimaa
Vs: Etupään tärinä kiihdytyksessä...

Ale sanoi
Lähti täysin. Silloin ei tällasta nykyisenlaista tärinää ollut.

Okei eli se on nyt ihan selkee case että tuo tulee madalluksesta... Perkele pitäisköhän tehä omasta autosta traktori. :D Bc-racingeja ei tainnut saada tarpeeks ylös kuitenkaan.

Sulla on siis vaan se perus 80 nopeudessa tuleva ravistus. Kupithan sen tekis mut ne ei voi nyt tehdä sitä. Yhdessä autossa ravisteli jossain 60 tienoilla ja se oli kulmavaihde + kardaani.
 

Skydiver

Active Member
Liittynyt
20 Tammikuu 2005
Sijainti
Kerava
Vs: Etupään tärinä kiihdytyksessä...

Mitenhän tuo madallus sen ravistuksen saisi aikaan? Mieleen tulee, että voisiko etupään kasvanut negatiivinen camber aiheuttaa sen jotenkin? Ainakin sen olen huomannut, että madallettuna tuntuisi kuluvan nopeammin etupäästä taemmat alatukivarsien puslat ja se aiheuttaa ainakin minulla tuossa vaparissa samankaltaisia ravistuksia vedossa. Pyörä pääsee elämään pitkittäissuunnassa ja se tuntuu selvästi.

Molempia ajatuksia tulee hetken päästä testattua vaparissa, kun laitan säädettävät ylätukivarret alle ja nuo edellä mainitut puslat vaihtuu uretaanisiin. Sitten kulmien säätö ja jos vielä täristää, niin sitten on vaparissa enää vähän vaihtoehtoja kun tuota kardaaniakaan ei löydy. ;D Sama setti on tulossa myöhemmin myös nelikon alle.
 

mystinengalant

Mennyt mies
Moderaattori
Liittynyt
14 Kesäkuu 2004
Sijainti
Uusimaa
Vs: Etupään tärinä kiihdytyksessä...

Skydiver sanoi
Mitenhän tuo madallus sen ravistuksen saisi aikaan? Mieleen tulee, että voisiko etupään kasvanut negatiivinen camber aiheuttaa sen jotenkin? Ainakin sen olen huomannut, että madallettuna tuntuisi kuluvan nopeammin etupäästä taemmat alatukivarsien puslat ja se aiheuttaa ainakin minulla tuossa vaparissa samankaltaisia ravistuksia vedossa. Pyörä pääsee elämään pitkittäissuunnassa ja se tuntuu selvästi.

Molempia ajatuksia tulee hetken päästä testattua vaparissa, kun laitan säädettävät ylätukivarret alle ja nuo edellä mainitut puslat vaihtuu uretaanisiin. Sitten kulmien säätö ja jos vielä täristää, niin sitten on vaparissa enää vähän vaihtoehtoja kun tuota kardaaniakaan ei löydy. ;D Sama setti on tulossa myöhemmin myös nelikon alle.

Sanoppa se, jos keksit saat vähintään pullakahvit . Mutta mitä se madallus tekee todella hyvä kysymys. Taaempien alatukivarsien (banaanit) puslien välys on kuinka hankala hommata? Camberillehan ei tosiaan edessä mitään mahda, en ole seurannut mutta mistä saa säädettäviä ylätukivarsia. Mutta hyvä teoria! Tolle vois jotain tosiaan jopa tehdä. Välys ei ole missään ohjauksessa kun se ei sieltä tule vaan kyllä se "vetoon" liittyy....
 

samitsu

Turbo yössä...
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
29 Tammikuu 2004
Sijainti
Taipalsaari
Vs: Etupään tärinä kiihdytyksessä...

Tässä ohimennen tuumailtuna eikös vetoakselin/vetonivelien kulmat voi muuttua madalluksen jälkeen hieman erilaisiksi ja siitä sitten aiheutuis jotain joko sen uuden asennon ja/tai aikaisemman kulumisen vaikutuksesta...? :)
 

mystinengalant

Mennyt mies
Moderaattori
Liittynyt
14 Kesäkuu 2004
Sijainti
Uusimaa
Vs: Etupään tärinä kiihdytyksessä...

samitsu sanoi
Tässä ohimennen tuumailtuna eikös vetoakselin/vetonivelien kulmat voi muuttua madalluksen jälkeen hieman erilaisiksi ja siitä sitten aiheutuis jotain joko sen uuden asennon ja/tai aikaisemman kulumisen vaikutuksesta...? :)

Niin mutta aiheutuu mitä ja mihin, ihan tehdasuusilla sisemmillä nivelilläkin tämä ravistus on ollut läsnä. Ja tosiaan sekä automaatissa että manuaalissakin jopa. On tätä pohdittu oiekesti niin kauan kun mulla toi auto on ollut ainakin :D Olisihan se kiva jos tähän vihdoin jokin ratkaisu löytyisi niin tuntuisi vähän "laadukkaammalta". Tosiaan auton nosto tilapäisesti helpottaa välillä oireita. Vetarit tai koneen kannakkeet se ei ole ja ravistus ei ratissa tunnu ja liittyy nopeuteen niin siellä voimansiirtolinjalla sen on oltava. Lisäksi se tuntuu selkeästi tulevan edestä. Noi banaanithan ei kalliita ole, olis kyllä ihan mahtavaa jos vika olis siellä.
 

Ale

New Member
Liittynyt
2 Maaliskuu 2009
Vs: Etupään tärinä kiihdytyksessä...

mystinengalant sanoi
Bc-racingeja ei tainnut saada tarpeeks ylös kuitenkaan.

Kyllä sai. Tuo kiihdytysravistus hävisi lähes kokonaan jo 30-40mm nostolla. BC:t vaihdoin pois koska ne vaimentimet lähti mittaukseen, samassa yhteydessä toki tuli testattua myös toi että ravistus hävisi aivan kokonaan kun vaihtoi vakioalustan. Eli korkeuteen se liittyy jotenkin. Mutta mulla on tosiaan vaihdettu molemmat sisemmät nivelet eli asento voi vaikuttaa mutta kuluminen vain pahentaa ongelmaa, ei suoraan aiheuta.

mystinengalant sanoi
Sulla on siis vaan se perus 80 nopeudessa tuleva ravistus. Yhdessä autossa ravisteli jossain 60 tienoilla ja se oli kulmavaihde + kardaani.

Kyllä mulla ravistaa jostain 50km/h+ nopeuksista aina yli satkun nopeuksiin. Paljon sen kovempaa ei ole tullut ajettua pitkään aikaan. Kaveri auton alla tutki muttei löytänyt suoraa vastausta. Se oli hyvin pikainen vilkaisu. Pitäisi itsekin tsekkaa kun auto on nosturilla ja veto päällä että löytyykö sieltä jotain syytä. Mä vaan niin näen että sinne kun lähtee hanskoja työntämään niin ne on kohta rullalla kardaanin ympärillä ja käsi kyynärpäätä myöten jauhelihaa. ::)

Kardaania mäkin epäilin mutta ehjältä vaikutti tuet. Aika löysät ne kyllä oli. Mikäs tää kulmavaihde + kardaani -juttu oli? Miten ilmeni ja millä korjaantui? Kulman vaihdolla? Sehän tästä vielä puuttuisikin. No kai sekin parempi olisi kuin laatikko.
 

mystinengalant

Mennyt mies
Moderaattori
Liittynyt
14 Kesäkuu 2004
Sijainti
Uusimaa
Vs: Etupään tärinä kiihdytyksessä...

Se auto jossa tämä ravistusongelma oli kovemmissa nopeuksissa ja vika oli kulmassa on nyt nimimerkki Cossukalla. Muistan vaan että omistaja vaihtoi kai jonkun ristinivelistä ja sitten tultiin siihen tulokseen ettei auttanut, kulmahan siellä oli menossa. ST-motors vaihtoi sisuskalut siihen muistaakseni jos oikein muistan. Sanoivat vaan että oli "luonnollisesti hajonneen" näköinen.


Noh siinähän se ulkonäkökin melkeen sitten lähtee jos nostaa 30-40mm. Kokeilin joskus kun mulla oli vielä vakioiskarit madallusjousilla nostaa keulaa tilapäisesti jousen väleihin tulevilla kumeilla. En muista kyllä nousiko niin paljoa mutta ei se ainakaan täysin poistunut se homma. Mielestäni se ei voi tulla vaihteistostakaan se pienen nopeuden ravistus sillä se kuppihan ottaa vastaan asennonmuutoksesesta tulevat ekstravoimat ja käytännössä laatikon päässä se vaikutus on hyvin pieni, lisäksi erkki olikin uusinut manuaalistaan tähän vaikuttavan laakerin. Huoh.

Vaikka tuo banaanin vaikutus nyt onkin epätodennäköinen (miksi se ravistus lakkaa kun auto nousee takaisin ja alkaa heti kun auto laskee) niin onko esim Alelle uusittu taaempia alatukivarsia eteen?

small


Meikäläisen autossa ei ollut vissiin edes pahat camberit edessä?
 

Ale

New Member
Liittynyt
2 Maaliskuu 2009
Vs: Etupään tärinä kiihdytyksessä...

mystinengalant sanoi
Onko esim Alelle uusittu taaempia alatukivarsia eteen?

Eipä ole vaihdettu. Oikea rengas on välyksetön. Vasemmassa saattaa tuntua hyvin pieni puolen millin välys mutta tästäkin on erittäin vaikea sanoa onko välystä vai tuntuuko vain siltä. Mun mielestä puslat näyttää ja tuntuu ehjiltä mutta tän vois vielä varmistaa kun en tarkistellessani oikein tiennyt mitä kannattais tarkistaa.
 

Skydiver

Active Member
Liittynyt
20 Tammikuu 2005
Sijainti
Kerava
Vs: Etupään tärinä kiihdytyksessä...

Ale sanoi
Eipä ole vaihdettu. Oikea rengas on välyksetön. Vasemmassa saattaa tuntua hyvin pieni puolen millin välys mutta tästäkin on erittäin vaikea sanoa onko välystä vai tuntuuko vain siltä. Mun mielestä puslat näyttää ja tuntuu ehjiltä mutta tän vois vielä varmistaa kun en tarkistellessani oikein tiennyt mitä kannattais tarkistaa.

No perhana... Mystisen kuva kertoo kaikessa karuudessaan, ettei camberilla itsessään ole suoraa vaikutusta tärinään, kun ne sinulla näyttää olevan käytännössä optimiasetuksissa.

Tuon taaemman alatukivarren puslan tarkistaminen on hieman hankala tsekata kunnolla ja liikkuu vain raudalla oikeaan suuntaan väännättäen, jos väljyys on vasta alkavaa sorttia. Se voi siis äkkiseltään tuntua jämyltä eikä vielä kolahtele, vaikka pyörä pääseekin jo liikkumaan pituussuunnassa jonkin verran.

Näyttäisi siltä omaan silmään, että ainakin yhtenä tekijänä voisi olla tämä tukivarren pusla. Madalluksessa tuon tukivarren asento muuttuu huonompaan kulmaan toimivuuden kannalta ja siihen voi kohdistua suurempaa vääntöä, jolloin jo hieman venähtänyt pusla ei jaksaisi pitäisi niin hyvin pyörää suunnassaan. Silloinhan seurauksena olisi kerrotunlaista "vatkausta" kun pyörä pääsee liikkumaan liikaa pituussuunnassa... ???
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Vs: Etupään tärinä kiihdytyksessä...

Älkää ny kuitekaa ajelko nosturilla autojanne yli 40kmh. Vetonivelet ei todellakaa tykkää ja saattaa olla että madalletussa ainakin ottavat vastaan. Mitsulla kieltivät ainakin 3000gt:n ajon nosturilla kun vetonivelet "lukittuu".
 

mystinengalant

Mennyt mies
Moderaattori
Liittynyt
14 Kesäkuu 2004
Sijainti
Uusimaa
Vs: Etupään tärinä kiihdytyksessä...

No voi olla ettei toi mun camber mittaus ole onnistunut kun siinä koneessa oli häikkää (tosin aurauspuoli jossa oli häikkää on täysin eri camberin kanssa)

Harmi kun ei ole semmosta nosturia jossa olisi rullat :D Mielessä on kyllä käynyt että kun pääsisi jossain vieressä näkemään tämän ravistuksen. Joo huomasin että jotain ongelmaa tuli aikanaan kun ajoin autoa nosturilla, ei hirveen lujaakaan mutta jossain joku nappas kiinni.(En tajunnut että automaattia voi "ajaa nosturilla" pelkkä N tai P päällä kun öljyt kiertää silti.) Ravistus oli kyllä läsnä jo sitä ennen (muistan ekat fiilikset matkalla satamasta aiheesta: Voi vittu taas tämä sama ravistus!)

Webtrapilta kysyin kun hänellä tämä on autossaan myös, vaihdettu oli vasemman puolinen banaani uuteen, mutta ei oikeen puolimmaista, omassa tuntuu että tulisi ehkä eniten oikealta tämä. RAvistuskin väheni kun oli pari senttiä nostanut alustaa. Mies itse oli kyllä sitä mieltä että tämän välys tuskin tekisi moista, mutta olisihan tämä tutkimisen arvoinen seikka.
 

Ale

New Member
Liittynyt
2 Maaliskuu 2009
Vs: Etupään tärinä kiihdytyksessä...

Harri K sanoi
Älkää ny kuitekaa ajelko nosturilla autojanne yli 40kmh. Vetonivelet ei todellakaa tykkää ja saattaa olla että madalletussa ainakin ottavat vastaan. Mitsulla kieltivät ainakin 3000gt:n ajon nosturilla kun vetonivelet "lukittuu".

Eikö madalletussa nimenomaan asento ole lähempänä normaalia kun ei pyörät roiku niin alhaalla nosturilla.




EDIT: Mahtaiskohan täältä löytyä sopivaa tukivartta:

http://hardrace.com/products.asp?strClass1=8

Meille tulee noita valikoimiin (Nissaneihin pääasiassa mutta samassa kuormassa otetaan toki muitakin tarvittaessa). Eclipsessä näyttää olevan aika samankaltaisia varsia. Noi on aika paljon edullisempia kuin alkuperäiset.
 

Skydiver

Active Member
Liittynyt
20 Tammikuu 2005
Sijainti
Kerava
Vs: Etupään tärinä kiihdytyksessä...

^Äkkiseltään näyttää nuo Eclipsen tukivarret samanlaisilta ja näköjään pelkkiä pusliakin olisi tarjolla, jotka näyttävät tutuilta, jos vain mitat on samat. Vanhat saa prässättyä pois ja tuosta saisi uutta tilalle. Mikä sitten lienee noiden sore-luku?
 

Ale

New Member
Liittynyt
2 Maaliskuu 2009
Vs: Etupään tärinä kiihdytyksessä...

Skydiver sanoi
^Äkkiseltään näyttää nuo Eclipsen tukivarret samanlaisilta ja näköjään pelkkiä pusliakin olisi tarjolla, jotka näyttävät tutuilta, jos vain mitat on samat. Vanhat saa prässättyä pois ja tuosta saisi uutta tilalle. Mikä sitten lienee noiden sore-luku?

Ei mitään käsitystä shoresta mutta laitetaan tiedustelua. Kysyin samalla hintaa noille tukivarsille ja pelkille puslaseteille. Itse alan olemaan niin epätoivoinen että kaikki keinot on käytettävä mutta Camskillin varret on kuitenkin sen verran arvokkaita ettei viitsi ihan tosta vaan tilata.
 

mystinengalant

Mennyt mies
Moderaattori
Liittynyt
14 Kesäkuu 2004
Sijainti
Uusimaa
Vs: Etupään tärinä kiihdytyksessä...

Ale sanoi
Ei mitään käsitystä shoresta mutta laitetaan tiedustelua. Kysyin samalla hintaa noille tukivarsille ja pelkille puslaseteille. Itse alan olemaan niin epätoivoinen että kaikki keinot on käytettävä mutta Camskillin varret on kuitenkin sen verran arvokkaita ettei viitsi ihan tosta vaan tilata.

Juu ite katoin samaa, vois kattoo ensin näyttääkö ne puslat murtuneilta.
 

Fabioh

Member
Liittynyt
20 Heinäkuu 2009
Sijainti
Helsinki
Vs: Etupään tärinä kiihdytyksessä...

http://www.superpro.eu.com/catalogue/110/mitsubishi-galant-1996_to1999-%28legnum%29/

Vois harkita tuolta tilaavan, ku on pientä murtumaa puslissa, mut ei kummiskaa vielä täristä.

Onks kellää muita paikkoja mielessä mistä sais uretaaniset?
Ei jaksais alkaa ite tekee ku saa kummiskii ostettuu ja ei nyt ihan älyttömii maksa.
 

Febiz

Active Member
Club Member
Liittynyt
1 Toukokuu 2005
Sijainti
Lahti
Vs: Etupään tärinä kiihdytyksessä...

Laitetaas tähän nyt vaikkapa pienenä yhteenvetona omalta kohdalta, että mulla on vakioalusta ja etummaiset tukivarret vaihdettu.
Nämä takimmaiset etutukivarret, joita tässä nyt epäillään, on vaihtamatta. Eli se vois olla syyllinen.

Ja minäkin kuvittelen, että tärinä on lähtöisin edestä ja luultavasti vielä oikealta puolelta. Tärinä siis tuntuu ainakin oikealla, enkä ole vielä itse istunut kyydissä, että tietäisin miltä se tuntuu vasemmalla.
Oon kyllä saanu rouvan eläytymään sen verran tilanteeseen, että kuulemma vänkärinkin paikalla aavistuksen tuntuu tärinää.

Oikeestaan ihan helpottavaa huomata, etten ole ongelman kanssa yksin. :D
 

Skydiver

Active Member
Liittynyt
20 Tammikuu 2005
Sijainti
Kerava
Vs: Etupään tärinä kiihdytyksessä...

Harri K sanoi

Kyllä kyllä... ;D

Jos luku vastaa originaalia, niin yksi vaihtoehto on myös teettää jäykemmät puslat halutulla jäykkyydellä "Pusla-Matilla". Itse olen teettänyt omani siellä, mutta hinta on varmaan hieman korkeampi verrattuna noihin aiemmin mainittuihin.
 

Ale

New Member
Liittynyt
2 Maaliskuu 2009
Vs: Etupään tärinä kiihdytyksessä...

Skydiver sanoi
Jos luku vastaa originaalia, niin yksi vaihtoehto on myös teettää jäykemmät puslat halutulla jäykkyydellä "Pusla-Matilla".

Kyllähän noi yleensä on jäykempiä kuin orkkikset. Mutta mua ainakaan ei se Legnumin tapauksessa kiinnosta ollenkaan, kunhan on ehjät ja kestävät.

Katsotaan nyt kuitenkin mitä vastaavat.
 

Fabioh

Member
Liittynyt
20 Heinäkuu 2009
Sijainti
Helsinki
Vs: Etupään tärinä kiihdytyksessä...

Tarviiks se puslaMatti noita vanhoja puslia sinne, jotta saap hyödynnettyy metalliosat?
Vai tuleeks ne uutta?
 

Skydiver

Active Member
Liittynyt
20 Tammikuu 2005
Sijainti
Kerava
Vs: Etupään tärinä kiihdytyksessä...

Harvemmin tosiaan nuo aftermarket puslat on originaaleja jäykkyydeltään, joten kannattaa varmasti odottaa niistä tiedot ensin. Se tuossa teettämisessä rajaa hieman mahdollisuuksia, että Pusla-Matti tarvitsee yleensä vanhat puslat ja ainakin näiden tukivarsien tapauksessa vähintään sen "lattaraudan".
 

mystinengalant

Mennyt mies
Moderaattori
Liittynyt
14 Kesäkuu 2004
Sijainti
Uusimaa
Vs: Etupään tärinä kiihdytyksessä...

Hitto kun tähän voisi lisätä äänestyksen: "Onko sinulla madallettu vr4, joka ravistaa kiihdyttäessä" :D Tai ainakin gallup että onko täällä semmosia jotka on vaihtaneet noi molemmat tukivarret ja ravistaa silti? :)

Tota puslaa kun miettii, niin sehän ei pääse korjaamaan asentoaan vaan on tarkotettu lähinnä yhteen asentoon....
 
Ylös Bottom