Evo 3 päästöt

Jokedos

New Member
Liittynyt
15 Lokakuu 2022
Ostin tuossa hiljattain Evo 3 joka kosahti leimalla päästöistä. Autoon on asennettu dumppi joka kai aiheuttaa vähän rikkaalla käymistä. Saakohan auton säädettyä jotenkin dumpin kanssa kuntoon, vai pitääkö ettiä jostai bypass valve? Haluaisin muuten tuon dumpin pitää jos saa vaan säädettyä kuntoon. Onko vinkkejä?
 

TuplaNokka

PunkkaRacingTeam
Liittynyt
1 Helmikuu 2015
Dumppi, Eli blow-off valve (bov) asennetaan Kun kiihdyttäessä kerääntynyt ahtopaine ei pääse kulkemaan ja bongahtaa kaasuläpältä takaisin Kun kaasuläppä sulkeutuu, ja Kun ahtopaineella ei ole muuta kulkureittiä, se tulee ahtimen siivistä läpi ja tekee "stutututu" äänen, tämä rasittaa turbon laakereita ja turbiinia.

Joten Kun asennat BOVin aka, dumpin..
Sillä saadaan säädettyä ahtopaineen kierrätys kaasuläpältä takaisin imuputken alkupäähän (ennen maffia jos vakio ilmamassamittari) koska jos dumppi päästää ahtopaineen ilmaan kone alkaa käymään rikkalla koska mitattu ilma-arvo ei ole oikea.

Joten riippuen mikä dumppi ja maffi on käytössä.

Kuva kone huoneessa auttaa paljon mutta kerro myös hiukan mitä modeja tehty
 

TuplaNokka

PunkkaRacingTeam
Liittynyt
1 Helmikuu 2015
Ja dumppejahan on monenlaisia mutta pääsääntöisesti haluaisi säädettävän (adjustable) ja ahtopaine kierrätyksellä (recirculating) mallin, toki saat auton säädettyä mille vaan mutta evoissa vakiona tuo kierrätys järjestelmä
 

Jokedos

New Member
Liittynyt
15 Lokakuu 2022
Kiitos hyvästä vastauksesta! Voin huomenna laitella lisää kuvia mutta tekniikaltaan kuulemma ja vaikuttaisi olevan aikalailla vakio, toki tuo dumppi asennettu. Näyttäisi tämä https://www.race.fi/fi/product/18961a/rp-dv-1 dumppi olevan asennettuna. Vakio bypass valvea ei kaupoissa tullut mukana niin mietin että pitäisikö toi sitten vaihtaa bypassiks vai saanko tän jollain muulla tempulla tän nyt alkajaisiks leimalta läpi.
 

TuplaNokka

PunkkaRacingTeam
Liittynyt
1 Helmikuu 2015

TuplaNokka

PunkkaRacingTeam
Liittynyt
1 Helmikuu 2015
Kiitos hyvästä vastauksesta! Voin huomenna laitella lisää kuvia mutta tekniikaltaan kuulemma ja vaikuttaisi olevan aikalailla vakio, toki tuo dumppi asennettu. Näyttäisi tämä https://www.race.fi/fi/product/18961a/rp-dv-1 dumppi olevan asennettuna. Vakio bypass valvea ei kaupoissa tullut mukana niin mietin että pitäisikö toi sitten vaihtaa bypassiks vai saanko tän jollain muulla tempulla tän nyt alkajaisiks leimalta läpi.
Nopeasti vilkaisin youtubesta ja siellä on kyllä ohjeita miten saa käymään oikein ilman bypass valvea. Ja 4g forumilla myös postauksia tästä aiheesta.

Hyvä kuulla että vielä vakio mottejakin olemassa, kantsii pitääkin niin säilyy arvo ja hauskuus autossa

Ite just rakensin itelleni vakio Evo 3 motin, ilmastoinnin osat viel uupuu ja apulaite hihnat Mut muuten valmis vakio kone

Jos et muualta saa bypass venttiiliä nii mun kautta saa ku asun tääl jenkeis, pyrin clubilaisia auttaa parhaani mukaan
 

Jokedos

New Member
Liittynyt
15 Lokakuu 2022
Moi, täytynee taas palata aiheeseen, koitin tuossa talvella vaihtaa Lambdan ja remppailin muita pikkujuttuja mutta edelleen auto käy todella rikkaalla. Tosiaan niinkuin aikasemmin sanoin, tuo dumppi tähän on asennettu ja putki vaihdettu, pitäisi kai tuo dumppi ottaa irti mutten ole vielä keksinyt millä konstilla saisin nämä päästöt dumpin kanssa kuntoon, tyhjäkäynnissä tai kierrokislla käyttäessä ei ole mitään ongelmia, ei yksi tai muutakaan mutta noi päästöt piinaa edelleen.

Tuossa vielä kuvaa konehuoneesta ja päästölapuista.

Onko mitään muuta tehtävissä kun vaihtaa venttiili kierrättävään?

Huomasin myös että tuo laajakaista seosmittari näyttää ihan omiaan, tässä muutkin sähköt on vedetty vähän miten sattuu johon siihen ei ole luottomista.

Voinko mitenkään diagnosoida että ilmamassamittari toimii varmasti oikein?
 

Liitetiedostot

  • konehuone.jpg
    konehuone.jpg
    449.7 KB · Lukukerrat 53
  • maf.jpg
    maf.jpg
    386.6 KB · Lukukerrat 57
  • päästölappu.jpg
    päästölappu.jpg
    286.5 KB · Lukukerrat 55

Jokedos

New Member
Liittynyt
15 Lokakuu 2022
Ahaa, eilen huomasin että vuotaa tuosta pakosarjan ja turbon välisestä tiivisteestä. Uusi tiiviste ja bypass- venttiili tilattu :) Toivottavasti näillä päästään jo tien päälle
 
Ylös Bottom