evo 3 takavetarit galanttiin?

jkedino

New Member
Liittynyt
12 Elokuu 2013
Moi

Sovittelin evo3 kitkalukkoa dynamic galantin perään. Laakerointi niissä on sama, joten pyörimään lukon sinne saa. Lautaspyörä evossa on isompi, joten koneistusta dynyn lautaspyörän sovittamiseksi on. Mutta näyttäisi olevan tehtävissä.

Evo 3 kitkalukossa on sitten isompi vetarin boori kuin Dynamicissa, ja ajattelinkin kysyä, että onko mitään bolt on konstia sovittaa tuo vetari? Siis evo3 sisempi nivel ja Dynamicin 3 pulttinen ulompi? Ja onko evoissa sama 4 pulttinen systeemi kuin galantin VR4 mallissa? Entisöitävänä siis -89 VR4 kilpuri. Vähän originaalia kunnioittaen koetetaan mennä, siksi en heti ole tuota evon voimalinjaa autoon sovittelemassa, vaikka se järeämpi onkin.

Vai olenko aivan hakoteillä tämän homman kanssa.?

Juha
 

tepi

Active Member
Club Member
Liittynyt
23 Elokuu 2006
Sijainti
Suomi
Vs: evo 3 takavetarit galanttiin?

Evoissa on etuvetari tyylinen. ei oo laipalla.

Kokeile ottaa kolmosen tumppi -> loppu osa dynamikin vetaria.
 

jkedino

New Member
Liittynyt
12 Elokuu 2013
Vs: evo 3 takavetarit galanttiin?


Pistetään hakuseen Evo 123 takavetarit. Onkohan uudemmissa evoissa vielä sama boori perässä? Voisin kuvitella, että ei Se dynyn akseli istu evon sisempään niveleen. Mutta onko vr4:ssa isommat boorit tasauspyörästössä, kuin dynamicissa?
 

tepi

Active Member
Club Member
Liittynyt
23 Elokuu 2006
Sijainti
Suomi
Vs: evo 3 takavetarit galanttiin?

Tuo muuttuu vuosimallikohtasesti ja sitten myös vr4 mallin mukaan, eli ei voi vastata suoraan. On ollut lukotonta ja lukollista perää ja 3 ja 4 pulttista vetaria. Sitten vielä perässä kevennys 4ws:n messinkin hammaspyörälle.

Muistaakseni ralliartin levylukko on sama kutoseen saakka. Mutta tumpeissa voi muuttua muut mitat.
Foorumilta muistaakseni on juttua kun joku naittanut dynyn osia ja kutosen vetareita tjsp.

Edit nopeesti googleteltuna jos on mekaaninen lukko niin taitaa kaikista evoista käydä tuo lukko ja tumpit, JOS on 4 bolt perä valmiiksi.
 

jkedino

New Member
Liittynyt
12 Elokuu 2013
Vs: evo 3 takavetarit galanttiin?

Kiitokset hyvistä vinkeistä. Tuosta kilpurista on 4 pulttiset pyörän akselilaipat jääneet matkan varrella jonnekin. Siellä on vaihdettu 3 pulttiset. Taitavat olla haluttua kamaa. Mikähän mahtaa olla niiden VR4 nelipulttisten vetarien saatavuus?
 

tepi

Active Member
Club Member
Liittynyt
23 Elokuu 2006
Sijainti
Suomi
Vs: evo 3 takavetarit galanttiin?

jkedino sanoi
Kiitokset hyvistä vinkeistä. Tuosta kilpurista on 4 pulttiset pyörän akselilaipat jääneet matkan varrella jonnekin. Siellä on vaihdettu 3 pulttiset. Taitavat olla haluttua kamaa. Mikähän mahtaa olla niiden VR4 nelipulttisten vetarien saatavuus?
Harvinaisia.
Ei taida suomesta kovin helposti löytää.
 

dani

Galant VR4 6G
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
21 Elokuu 2006
Sijainti
Vantaa
Vs: evo 3 takavetarit galanttiin?

3 pulttisia ovat kaikki lähivuosina Suomeen uitetut aidot vr4:t muistaakseni, osassa lukko ja osassa ei. Eli onnea etsintään..
 

tepi

Active Member
Club Member
Liittynyt
23 Elokuu 2006
Sijainti
Suomi
Vs: evo 3 takavetarit galanttiin?

Ebaystä:

http://www.ebay.com/itm/90-91-Dsm-Awd-Turbo-Rear-Axle-Talon-Laser-Eclipse-Three-Bolt-Cv-Shaft-/251342137942?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&hash=item3a8528aa56&vxp=mtr

Noi menis varmaan viskolukolliseen suoraan. Levylukollisesta en osaa sanoa.
 

Urran

Active Member
Liittynyt
25 Huhtikuu 2010
Sijainti
Kerava
Vs: evo 3 takavetarit galanttiin?

Erittäin mielenkiintoista keskustelua ja pioneerin työtä, jäädään seuraamaan :peukku
 

jkedino

New Member
Liittynyt
12 Elokuu 2013
Vs: evo 3 takavetarit galanttiin?


Kiitokset noista vetarivinkeistä. Eiköhän nuo saada jotenkin tehtyä. Pysytään 3 pulttisissa, jos 4 pultti vetarit on noin kiven alla.

Laskeskelin noita välityksiä, siis evo3 hampaat 43/11=3.91, dynamicissa 37/13=2.85. Minulla siis tulee tuo Dynamicin voimansiirto nyt tähän hätään. Kokonaisvälitykset tuntui ihan kelvollisen lyhkäisiltä jääradalle. Katotaan sitä suorakytkyä myöhemmin. Luokkarissa oli VR4 malliin tarjolla muitakin välityksiä, mutta onkohan niitä ollut käytössä siviiliautoissa, vai pelkästään kilpureissa?

Jos välityksiä vaihtelee, niin täytyy tietysti se etupääkin pulata samaan nippuun, jotta renkaat kulkee yhtä mukaa. Mulla siis tulee tähän hätään tuo Dynyn voimalinja, ja kysyisinkin, että onko Dynamiceissa ollut muuta välitystä kuin tuo 37/13=2.85? Lautaspyörän ja pinionin fyysistä kokoa ja kestävyyttä tässä mietin.

Osat Dynamicissa on paljon hintelämpiä verrattuna esim evo3 vastaaviin, joten kestääkö nuo Dynyn perät minkäverran voimaa? Vai särkyykö ensin vaihteisto? Kestääkö noilla perillä ajaa esim 400 hv jääradalla? Vai jääkö tämä nähtäväksi..

Juha
 

Urran

Active Member
Liittynyt
25 Huhtikuu 2010
Sijainti
Kerava
Vs: evo 3 takavetarit galanttiin?

jkedino sanoi
Osat Dynamicissa on paljon hintelämpiä verrattuna esim evo3 vastaaviin, joten kestääkö nuo Dynyn perät minkäverran voimaa? Vai särkyykö ensin vaihteisto? Kestääkö noilla perillä ajaa esim 400 hv jääradalla? Vai jääkö tämä nähtäväksi..
Jos on ameriikan (DSM) GSX vertauksia on uskominen niin 600Nm kestäisi, tosin se että kuinka kauan :D
 

jkedino

New Member
Liittynyt
12 Elokuu 2013
Vs: evo 3 takavetarit galanttiin?

Hiukan jumissa on tämä vetarisavotta. Sain hommattua evo3 ja ilmeisesti evo1/2 takavetarit. Toinen tumppi kävi levylukkoon, mutta siihen tökkäsi.. Toisen tumppi oli liian lyhyt. Tuohon levylukkoon pitää olla yhtä pitkät tumpit molemmin puolin. Näissä pituusjousto on perän puolella, kun dynamicissa on pyörän puolella. Ja evon tripodin boori ei ollut sama kuin dynyn akselissa.

Dynyn etuvetarista käy tripodi evon takaperän tumppiin. Etuvetarin akselin boorit ei taasen käynyt dynyn takapyörän 3bolt niveleen. Ja vaikka olisi käynytkin, niin sen molemminpuolisen pituusjouston kanssa tulis varmaan hankaluuksia. 3bolt nivel oli dynyssä kuulatyyppinen. Samoin oli muuten Se evon lyhyt tumppikin. Siinä oikeanmittaisessa oli tripodi.

Ajattelin seuraavaksi kysyä, että onko joissain mitsun malleissa semmoista 3bolt laipallista niveltä, jossa ei ole pituusjoustoa? Jos vaikka kävisi dynyn etuakselin booreille. Saattaisi pituuskin tuurilla osua tontille. Olisi sitten paketti siinä.

Muuten täytyy alkaa katella jotain muuta ratkaisua pyörän puolen niveleksi.

Juha
 
Ylös Bottom