Vs: EVO 3 vs EVO 4
Niissä on itse asiassa valtavasti eroa eikä juuri mitään samoja osia. Melkein väittäisin että isoimmat muutokset Evoissa ovat tapahtuneet Evo 3 -> 4 ja 9 -> 10 väleissä.
Evo 1-3 perustuivat vanhempaan korimalliin ja Evo 4-6 sen seuraajaan.
Evo 4-6 voimansiirto, jarrut ja muu tekniikka on pitkälti vaihtokelpoista aina Evo 9 saakka. Evo 1-3 voimansiirto ja tekniikka on osittain vastaavaa kuin 80-90 luvun taitteen Galant VR4 ja 90-luvun alun Eclipse turbot.
Molemmat kärsivät samasta ongelmasta eli moottorin kampiakselin päittäislaakerointi saattaa kulua aiheuttaen yleensä kampiakselin tuhoutumisen kun laakeripinnat on syöty loppuun (ns. Crankwalk). Toinen ongelma kummassakin on heikot männät joista männänrengasvälit saattavat murtua.
Itse ostaisin ehdottomasti Evo 4:n auton ollessa selvästi modernimpi, muut saavat olla vapaasti eri mieltä ;D
Virittäminen ei koskaan ole helppoa tai halpaa, mutta osia on helpommin saatavilla uudempaan. Perusvirit neloseen ovat 3" pakoputkisto turbolta taaksepäin, Walbro 255 polttoainepumppu, jonkunlainen ahtopaineensäädin, ECU uudemmasta Evo 5-8 mallista (Evo 4 ECU ei ole säädettävissä) ja ECU:n säätö. Näillä eväin saa kaivettua noin 325-350 hv. Crankwalkin esiintymiseen tehon lisäys ei juurikaan vaikuttane mutta riskinä on jo noilla tehoilla mäntien murtuminen.
Jos löydät Evo 4:n missä on uudelleen rakennettu tai uudemman mallin moottori tilanne on selvästi parempi.