EVO 3 vs EVO 4

Napsu67

Lancer Evolution V
Liittynyt
17 Kesäkuu 2015
Sijainti
Helsinki
Haluaisin vasemman puolen ohjauksen evo 4, mutta ainoa evo jonka olen löytänyt on evo 3. Mitä eroa on 4 ja 3? Onko molemmat helppo virittää? Miten viritän evo 3 helposti? Onko se halpaa?
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: EVO 3 vs EVO 4

Niissä on itse asiassa valtavasti eroa eikä juuri mitään samoja osia. Melkein väittäisin että isoimmat muutokset Evoissa ovat tapahtuneet Evo 3 -> 4 ja 9 -> 10 väleissä.

Evo 1-3 perustuivat vanhempaan korimalliin ja Evo 4-6 sen seuraajaan.

Evo 4-6 voimansiirto, jarrut ja muu tekniikka on pitkälti vaihtokelpoista aina Evo 9 saakka. Evo 1-3 voimansiirto ja tekniikka on osittain vastaavaa kuin 80-90 luvun taitteen Galant VR4 ja 90-luvun alun Eclipse turbot.

Molemmat kärsivät samasta ongelmasta eli moottorin kampiakselin päittäislaakerointi saattaa kulua aiheuttaen yleensä kampiakselin tuhoutumisen kun laakeripinnat on syöty loppuun (ns. Crankwalk). Toinen ongelma kummassakin on heikot männät joista männänrengasvälit saattavat murtua.

Itse ostaisin ehdottomasti Evo 4:n auton ollessa selvästi modernimpi, muut saavat olla vapaasti eri mieltä ;D

Virittäminen ei koskaan ole helppoa tai halpaa, mutta osia on helpommin saatavilla uudempaan. Perusvirit neloseen ovat 3" pakoputkisto turbolta taaksepäin, Walbro 255 polttoainepumppu, jonkunlainen ahtopaineensäädin, ECU uudemmasta Evo 5-8 mallista (Evo 4 ECU ei ole säädettävissä) ja ECU:n säätö. Näillä eväin saa kaivettua noin 325-350 hv. Crankwalkin esiintymiseen tehon lisäys ei juurikaan vaikuttane mutta riskinä on jo noilla tehoilla mäntien murtuminen.

Jos löydät Evo 4:n missä on uudelleen rakennettu tai uudemman mallin moottori tilanne on selvästi parempi.
 

-JP-

Active Member
Liittynyt
31 Heinäkuu 2007
Sijainti
Tampere
Vs: EVO 3 vs EVO 4

ast sanoi
Itse ostaisin ehdottomasti Evo 4:n auton ollessa selvästi modernimpi, muut saavat olla vapaasti eri mieltä ;D

Varovaisesti samoilla linjoilla Evo4 vs. Evo3 , josta taas päästään siihen ,että olisiko 5 tai 6 se vielä parempi ostos ? Ehkä joidenkin mielestä ulkonäöllisesti paremman makuisia , tosin LHD vaatimus rajaa valikoiman erittäin suppeaksi , hinta pyynnitkin taitavat kaksinkertaistua ?
 

DaJackal

EA5A, Z16A, CB4A, D22, E39A
Club Member
Liittynyt
10 Huhtikuu 2010
Sijainti
Lappeenranta
Vs: EVO 3 vs EVO 4

Mutta kolmosessa on vähemmän painoa ja enemmän rallifiilistä (lue: mukavuuden puutetta). ;D
 

lancer evo-r

Evolution V Black Cooler Edition
Liittynyt
11 Heinäkuu 2006
Vs: EVO 3 vs EVO 4

Itse painin joskus saman asian kanssa. Päädyin kolmoseen. :)

Pidin vanhempaa paremman näköisenä niin se ehkä oli painavin syy sillo. ;D
Perus vireillä mitä ast tossa aiemmin luetteli niin sain puristettua 300hp 430nm ulos.
 

MakeM

Active Member
Liittynyt
2 Elokuu 2008
Sijainti
Espoo
Vs: EVO 3 vs EVO 4

Itse olen kolmosesta tykännyt, osittain tietysti makuasioita.

Esim. mekaaninen lukko perässä on ihan jees, ratin vaihto helpompi ja tykkään sisustasta enemmän.
Osia liikkuu kyllä ärsyttävän vähän ja korin jäykkyys on vähän mitä on, ei toki nelosessakaan lähelläkään nykyautojen tasoa.
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Vs: EVO 3 vs EVO 4

Sen verran erilaisia autoja että käy ajamassa molempia ja valihe se josta tykkäsit enemmän.
 

MakeM

Active Member
Liittynyt
2 Elokuu 2008
Sijainti
Espoo
Vs: EVO 3 vs EVO 4

Basbarduu sanoi
Sen verran erilaisia autoja että käy ajamassa molempia ja valihe se josta tykkäsit enemmän.

Tuossakin on hyvä pointti. Toisaalta yksilöerot on aika valtavia tän ikäisissä harrasteautoissa. Sekä osien että kunnon takia.
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Vs: EVO 3 vs EVO 4

MakeM sanoi
Tuossakin on hyvä pointti. Toisaalta yksilöerot on aika valtavia tän ikäisissä harrasteautoissa. Sekä osien että kunnon takia.
Kyllä jo pelkkä alustasarja vaikuttaa paljon mut käytökseltään noi on hyvin erilaisia. Nuita kolmosen vakio osia oli muutama vuosi sitten tarjolla lähes ilmaiseksi mutta nykyään tuntuu olevan paljon harvemmassa. Ite tykkään kyllä molemmista mutta kyllä mulle toi uudempi sopii paremmin mut makuasioita. Kolmosta joutu paiskomaan mun mielestä vähän enempi ku puski vielä tuota vitosta herkemmin mut vastaheitolla sitä oli kyllä hauska ajaa. Kolmosen vakio penkki - Recaro Speed, on huomattavasti tiukempi eli isokokoinen jässikkä joutuu vaihtamaan heti alkuun penkin.
 

MakeM

Active Member
Liittynyt
2 Elokuu 2008
Sijainti
Espoo
Vs: EVO 3 vs EVO 4

Basbarduu sanoi
Kyllä jo pelkkä alustasarja vaikuttaa paljon mut käytökseltään noi on hyvin erilaisia. Nuita kolmosen vakio osia oli muutama vuosi sitten tarjolla lähes ilmaiseksi mutta nykyään tuntuu olevan paljon harvemmassa. Ite tykkään kyllä molemmista mutta kyllä mulle toi uudempi sopii paremmin mut makuasioita. Kolmosta joutu paiskomaan mun mielestä vähän enempi ku puski vielä tuota vitosta herkemmin mut vastaheitolla sitä oli kyllä hauska ajaa. Kolmosen vakio penkki - Recaro Speed, on huomattavasti tiukempi eli isokokoinen jässikkä joutuu vaihtamaan heti alkuun penkin.

Kolmosessa ja nelosessahan on sama penkin runko? Itse mahdun kyllä sirona 195cm/93kg nipin napin penkkiin.

AYC tekee kyllä herkästi juuri tuon eron, toimiessaan nuo uudemmat tuntuu vähän ketterämmältä ja kääntyy mutkaan sisään paremmin.
 

Tamus

Diamonds are a Girl's Best Friend
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
10 Heinäkuu 2007
Sijainti
Laihia
Vs: EVO 3 vs EVO 4

Basbarduu sanoi
Kolmosen vakio penkki - Recaro Speed, on huomattavasti tiukempi eli isokokoinen jässikkä joutuu vaihtamaan heti alkuun penkin.

Mun läskiperse ainakin mahtuu ihan hyvin kolmosen penkkiin, eli ei pitäisi kovin äkkiä tulla koon vastaan.

Mä itse pidän 1-3 Evojen sellaisesta aidosta rallifiiliksestä, nelosesta eteenpäin ne alkaa olla vähän sellaisia perhesportteja. ;D Mutta makunsa kullakin ja Evoja kaikki ja omalla tapaansa jokainen nummero hienoja. Tässä 3 vs 4 se taitaa olla enemmänkin kyse siitä fiiliksestä, koska kyseessä on jokatapauksessa vanhat romut, joiden toimivuus riippuu lähinnä siitä millaisen yksilön sattuu löytämään ja miten sitä pitää.

Virittäminen on helppoa jos on rahaa rahapussissa, molempiin kyllä löytyy lähes mitä tahansa.
 

DaJackal

EA5A, Z16A, CB4A, D22, E39A
Club Member
Liittynyt
10 Huhtikuu 2010
Sijainti
Lappeenranta
Vs: EVO 3 vs EVO 4

lelumaan.niksu sanoi
Vähän vaikeaa on löytää vasemmalla ohjauksella kumpaakaan, kun niitä ei ole tehty kuin oikealla ohjauksella.

Itse asiassa ainakin yhdessä vaiheessa kun katselin nettiautoa niin noin puolet myynnissä olevista kolmosista oli LHD-konvertoitu. Konvertoidut neloset jostain syystä harvinaisempia.
 

Napsu67

Lancer Evolution V
Liittynyt
17 Kesäkuu 2015
Sijainti
Helsinki
Vs: EVO 3 vs EVO 4

Nyt olen päättänyt hankkia joko evo 4 tai 6. Molemmat ovat "right hand drive". Evo 4 on normi gsr, mutta evo 6 on RS, hevosia on 320. Miten viritän nämä autot. Onko crankwalk ongelma korjattu evo 6?
Ps. Olen amatööri.
 

DaJackal

EA5A, Z16A, CB4A, D22, E39A
Club Member
Liittynyt
10 Huhtikuu 2010
Sijainti
Lappeenranta
Vs: EVO 3 vs EVO 4

Napsu67 sanoi
Nyt olen päättänyt hankkia joko evo 4 tai 6. Molemmat ovat "right hand drive". Evo 4 on normi gsr, mutta evo 6 on RS, hevosia on 320. Miten viritän nämä autot. Onko crankwalk ongelma korjattu evo 6?
Ps. Olen amatööri.

Katso ensin: http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=26512.0

Lyhyesti:
-Crankwalk-ongelma koskee evoja 1-4 eli on kutosessa korjattu
-RS-mallissa pitäisi olla perässä mekaaninen lukko, ts. ei AYC-ongelmia (evomiehet, vahvistakaa)
-Virittäminen hoituu helpoiten ottamalla yhteyttä johonkin dynopajaan - mieluiten evoja tuntevaan, esim. AMW Lappeenrannassa. "Stage 1" on mallia putki+softa ja sillä pääsee kohtuulukemiin (350?), siitä jos haluaa merkittävästi lisää niin kannattaa rakentaa jo kone uusiksi sisuskaluja myöten.
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: EVO 3 vs EVO 4

DaJackal sanoi
-RS-mallissa pitäisi olla perässä mekaaninen lukko, ts. ei AYC-ongelmia (evomiehet, vahvistakaa)

AYC on ollut lisävaruste RS malliin ja todistetusti ainakin yksi tällainen yksilö on tehtaalta tullut. Yleensä noin kuin sanoit.

RS on tullut kolmella valinnaisella voimansiirron välityksellä tehtaalta, kaksi lyhyintä ja yleisintä niistä ovat mielestäni käyttökelvottomia muuhun kuin kilpakäyttöön eli kannattaa huomioida jos ihan kadulle arkiajoon autoa hakee.
 

timppa811

Member
Liittynyt
21 Syyskuu 2010
Vs: EVO 3 vs EVO 4

Jos meinaat virittää niin osta valmiiksi viritetty. Esimerkiksi tämä
http://m.nettiauto.com/mitsubishi/lancer/7398400


Napsu67 sanoi
Nyt olen päättänyt hankkia joko evo 4 tai 6. Molemmat ovat "right hand drive". Evo 4 on normi gsr, mutta evo 6 on RS, hevosia on 320. Miten viritän nämä autot. Onko crankwalk ongelma korjattu evo 6?
Ps. Olen amatööri.
 

cubeqtio

Mr. Cube
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
28 Tammikuu 2009
Vs: EVO 3 vs EVO 4

timppa811 sanoi
Jos meinaat virittää niin osta valmiiksi viritetty. Esimerkiksi tämä
http://m.nettiauto.com/mitsubishi/lancer/7398400

Shameles sales plug.. :D

Joo - tosiaan tossa on tuo evo 8 -lohko niin ei oo kränkvalkkiongelmaa. :)
 

lancer evo-r

Evolution V Black Cooler Edition
Liittynyt
11 Heinäkuu 2006
Vs: EVO 3 vs EVO 4

Napsu67 sanoi
Evo 4 tulee kotiin maanantaina. Helpoimmat viritykset siihen autoon?

Jos on täysin vakio ja alkuperäinen niin tuossa toisessa viestissä ne on jo kerrottu. Niiden jälkeen sit rakentamaan konetta vahvemmaksi.
 

jouni_k

Active Member
Liittynyt
22 Maaliskuu 2007
Sijainti
Klaukkala
Vs: EVO 3 vs EVO 4

Pienen harkinnan jälkeen siirsin RHD-keskustelua omaan ketjuunsa.

Jatketaan tässä hyvin alkanutta keskustelua otsikon mukaisesti! :peukku
 

Tilulilu

Evo III
Liittynyt
8 Heinäkuu 2016
Sijainti
Vantaa
Vs: EVO 3 vs EVO 4

En löytäny parempaa aihetta niin kysäsen täällä.

Käykö evo4 pakoputkiputki kuinka hyvin evo3?
Kiinnikkeissä on varmaan eroja mutta onko muotoilu väärä?
Sopiiko evo4 downpipe kolmosen turboon?
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: EVO 3 vs EVO 4

Downpipe ei sovi ja tuskin putkikaan ilman sen luokan muutostöitä että helpommalla tekee alusta asti uuden ja sopivan.
 

-JP-

Active Member
Liittynyt
31 Heinäkuu 2007
Sijainti
Tampere
Vs: EVO 3 vs EVO 4

Tilulilu sanoi
Mistäs saa paremman downpipen vai pitääkö sekin hitsailla?

Ota yhteyttä nimimerkkiin : MakeM

Teki putken E3:een jokin aika sitten. Oli kuviakin jossain täällä foorumilla nyt en äkkiseltään löytänyt niitä.
 

Napsu67

Lancer Evolution V
Liittynyt
17 Kesäkuu 2015
Sijainti
Helsinki
Vs: EVO 3 vs EVO 4

Olen omistanut Evoni nytten vuoden. Todella hyvin on toiminut (Paitsi pikku vuoto jarruissa) ja en ole vielä mitannut päittäisvälyksiä, pitää tehdä se jossain vaiheessa. Miten Evo Femman moottori sopii sinne? Mitä muuta pitää vaihtaa?
 
Ylös Bottom