Evo 4:en öljynjäähdytyksen parantaminen(kossua tarjolla)

Evox

New Member
Liittynyt
5 Syyskuu 2007
Mulla nousee helposti öljynlämpö "kevyessä kaupunki ajossa" noin 100 Celsiukseen. Raasinki ajossa reilusti yli sadan asteen.

Olen miettinyt tuota jäähdytysilman ohjaamista tehokkaammin öljynjäähdyttimelle. Uskoisin että sillä voisi huomattavasti parantaa jäähdytyksen tehoa. Mielestäni suurin osa puskurin aukosta tulevasta ilmasta menee jäähdyttimen ohi, koska tuossa ei ole kunnollista ilmanohjainta ilman tulolle ja poistolle. Onhan nuo muutkin jäähdyttimet aika tehokkaasti koteloitu ohjaamaan ilma jäähdyttimen läpi eikä päästämään sitä ohi.

Öljyt eivät toki ole parhaimmat kovaan ajoon, ne on nyt valittu talvikäytön takia.

Minkähän takia tuota ei ole suoraan tehtaalla koteloitu? Onko uudemmissa Evoissa ilmanohjaimet öljyjäähylle?

Jäähdytintä en ole vaihtamassa ainakaan tässä viritystasolla.


Mietteitä?




EDIT: Otsikko. Ongelman ratkaisijalle kossu pullo
 

Twilight

New Member
Liittynyt
30 Joulukuu 2007
Vs: Evo 4:en öljynjäähdytyksen parantaminen

Mielestäni voisit laittaa öljyt jotka voitelee paremmin kuumissa lämpötiloissa. Tarkistaa onko lauhdutin tukossa sekä puhdistaa kaiken varalta. Ja sitten jatkaa ajamista eikä miettiä tälläisiä asioita.
 

Evox

New Member
Liittynyt
5 Syyskuu 2007
Vs: Evo 4:en öljynjäähdytyksen parantaminen

Twilight sanoi
Mielestäni voisit laittaa öljyt jotka voitelee paremmin kuumissa lämpötiloissa. Tarkistaa onko lauhdutin tukossa sekä puhdistaa kaiken varalta. Ja sitten jatkaa ajamista eikä miettiä tälläisiä asioita.


Jäähdytin kunnossa ja puhdas. Mielestäni ei ole turhaa miettiä tämmöisiä asiota, joilla voidaan parantaa moottorin kestävyyttä pienillä kustannuksilla. Tarkoituksena on ajaa ensi kesänä rataa, joten mielestäni jäähdytyksen olisi syytä olla kunnossa. Katotaan nyt jaksanko tehdä tuolle mitään. Erittäin kiinnostunut olisin tietämään että onko uudemmissa Evoissa parempi ilmanohjaus. Ainakin isompi ölkkä jäähdytin uudemmissa on.
 

MakeM

Active Member
Liittynyt
2 Elokuu 2008
Sijainti
Espoo
Vs: Evo 4:en öljynjäähdytyksen parantaminen

Öljynjäähdytin on kasvanut koko ajan, mutta mielestäni ilmanohjaimet eivät ole juurikaan muuttuneet. Ilmanohjauksessa lähinnä liene tuo puskurin muoto vaikuttaa, esim. ysissähän on todella pitkä viiste puskurin keskiosasta reunalle päin, jolloin ilmaa kerätään huomattavasti isommalta pinta-alalta.
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: Evo 4:en öljynjäähdytyksen parantaminen

Öljynlämmöt kun pitää kurissa niin ei tarvitse käyttää mitään siirappia öljynä koneessa. Parempi lopputulos kaikin puolin.

Pitäisi itselle asentaa ensin edes mittari niin tietäisi missä mennään.

Uudempien isoimmat jäähdyttimet eivät sovi suoraan sillä kuutosesta alkaen banjoliitosten koko on isompi kuin aiemmissa. Ero on myös öljynsuodattimen jalassa joten sekin pitää vaihtaa tai teettää letkut missä on eri kokoiset banjot päissä.
 

Twilight

New Member
Liittynyt
30 Joulukuu 2007
Vs: Evo 4:en öljynjäähdytyksen parantaminen

ast sanoi
Öljynlämmöt kun pitää kurissa niin ei tarvitse käyttää mitään siirappia öljynä koneessa. Parempi lopputulos kaikin puolin.

Pitäisi itselle asentaa ensin edes mittari niin tietäisi missä mennään.

Uudempien isoimmat jäähdyttimet eivät sovi suoraan sillä kuutosesta alkaen banjoliitosten koko on isompi kuin aiemmissa. Ero on myös öljynsuodattimen jalassa joten sekin pitää vaihtaa tai teettää letkut missä on eri kokoiset banjot päissä.

Totta tuokin. Mutta se 10-60 TWS tai vastaavat on vaan niin paljon parempia öljyjä kuin perus 5w-40 tai 5w-50:set. Viskositeettiarvo 100ast on vaan aikapaljon parempi. Mitäs workshop manual sanoo muutes öljynlämmöistä? Mulla itselläni kyllä Evo VI TME:ssä lämmöt oli perusajolla 75- 80c ja n. 110c kun ajo vähän urheilullisemmin. Näin muistelisin, ja öljynlämpö tippui suht nopeasti heti kun lopetti urheilullisen ajon. Lämpötila mitattiin suodatinjalasta. Eikös siinä ole vielä venttiilikin joka säätelee jäähdytystarvetta?
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: Evo 4:en öljynjäähdytyksen parantaminen

Twilight sanoi
Totta tuokin. Mutta se 10-60 TWS tai vastaavat on vaan niin paljon parempia öljyjä kuin perus 5w-40 tai 5w-50:set. Viskositeettiarvo 100ast on vaan aikapaljon parempi. Mitäs workshop manual sanoo muutes öljynlämmöistä? Mulla itselläni kyllä Evo VI TME:ssä

Kannattaa huomioida että isompi viskositeettiarvo ei ole parempi vaan sen pitää olla sopiva öljyn käyttölämpötilaan nähden. 5w-40 on valmistajan suosittelema öljy ja niitäkin on erittäin hyvälaatuisia. Hyvälaatuiselle 5w-40 öljylle 120 astetta ei ole minkäänlainen ongelma.

Rallimiehet toki ajavat TWS:llä mutta paljonko kilometrejä osakaasulla öljynlämmöt 70-80 asteessa? Se on aivan liian jäykkää noissa olosuhteissa.
 

jcarlson

New Member
Liittynyt
21 Tammikuu 2006
Vs: Evo 4:en öljynjäähdytyksen parantaminen

Toimiihan se öljynjäähdytin ylipäänsä? Ts. onko öljykierron termari kunnossa ja aukeaa?

Monissa autoissa aukeaa vasta 90-100C tienoilla muutenkin, eli sinne asti öljynlämmön kuuluukin ja pitää nousta.
 

Cirrus

Member
Liittynyt
26 Marraskuu 2007
Sijainti
Oulu
Vs: Evo 4:en öljynjäähdytyksen parantaminen

ast sanoi
Kannattaa huomioida että isompi viskositeettiarvo ei ole parempi vaan sen pitää olla sopiva öljyn käyttölämpötilaan nähden. 5w-40 on valmistajan suosittelema öljy ja niitäkin on erittäin hyvälaatuisia. Hyvälaatuiselle 5w-40 öljylle 120 astetta ei ole minkäänlainen ongelma.

Rallimiehet toki ajavat TWS:llä mutta paljonko kilometrejä osakaasulla öljynlämmöt 70-80 asteessa? Se on aivan liian jäykkää noissa olosuhteissa.

Onko sinulla jotain tietoa tuosta TWS:n liiallisesta jäykkyydestä noissa asteissa? Nuo luvut 10w-60 kun sitä ei kyllä kerro. Öljyjen same- ja jähmepisteet ja vastaavat ominaisuudet vaihtelevat valtavasti luvuista huolimatta. Minusta Castrollin virtautuvuus arvot ovat olleet aina ihan kohdallaan tavalliseenkin käyttöön. Tosin en tähän hätään itsekään nyt löytänyt mitään mittauksia tuosta öljystä. Jos jotain muistelen yleisesti castrollista, niin kylmäkäynnistys ominaisuuksissa se ei aina ole ollut paras mahdollinen, joten siinä mielessä tuo öljy voi olla vähän huono valinta.
 

Twilight

New Member
Liittynyt
30 Joulukuu 2007
Vs: Evo 4:en öljynjäähdytyksen parantaminen

Cirrus sanoi
Onko sinulla jotain tietoa tuosta TWS:n liiallisesta jäykkyydestä noissa asteissa? Nuo luvut 10w-60 kun sitä ei kyllä kerro. Öljyjen same- ja jähmepisteet ja vastaavat ominaisuudet vaihtelevat valtavasti luvuista huolimatta. Minusta Castrollin virtautuvuus arvot ovat olleet aina ihan kohdallaan tavalliseenkin käyttöön. Tosin en tähän hätään itsekään nyt löytänyt mitään mittauksia tuosta öljystä. Jos jotain muistelen yleisesti castrollista, niin kylmäkäynnistys ominaisuuksissa se ei aina ole ollut paras mahdollinen, joten siinä mielessä tuo öljy voi olla vähän huono valinta.

Joo. cSt taulukosta näkee kuinka "paksua" tuo öljy on milläkin lämpöasteella. Ei TWS nyt missään tapauksessa niin paksua ole etteikö se voitelisi 70-80 asteessa. Eihän se sitä tarkoita, öljy pysyy kasassa paremmin korkeimmissa lämpötiloissa. 5w-40 kyllä riittää ihan hyvin kesäkaudeksikin. Mutta jos lämmöt edes satunnaisesti ylittää 120ast, suosittelisin kyllä vähän paksumpien öljyjen käyttöä. TWS:hän on kehitetty BMW M- motorsportin kanssa ja TWS täyttääkin uusimpien M- moottoreiden luokitukset.

Mutta tämähän meni ihan öljytopiciksi.
 

MakeM

Active Member
Liittynyt
2 Elokuu 2008
Sijainti
Espoo
Vs: Evo 4:en öljynjäähdytyksen parantaminen

Mielestäni järkevintä lähteä suurentamaan öljynjäähdytintä, ainakin kolmosessa tuo vakio on ihan onnettoman kokonen. Talvella ei tosin kierrä aina jäähdyttimen kautta, ilmeisesti öljypohjan kautta jäähtyy senverran tehokkaasti.

Lämpimänä paksummat öljyt lisäävät taas viskositeetillään sitä lämpöä entisestään, että sikäli..
 

Cirrus

Member
Liittynyt
26 Marraskuu 2007
Sijainti
Oulu
Vs: Evo 4:en öljynjäähdytyksen parantaminen

Twilight sanoi
Joo. cSt taulukosta näkee kuinka "paksua" tuo öljy on milläkin lämpöasteella. Ei TWS nyt missään tapauksessa niin paksua ole etteikö se voitelisi 70-80 asteessa.
Ihan mielenkiinnosta. Onko sinulla linkkiä tai osaatko kertoa mistä tällaisia taulukoita löytyisi enemmänkin?
 

Twilight

New Member
Liittynyt
30 Joulukuu 2007
Vs: Evo 4:en öljynjäähdytyksen parantaminen

Cirrus sanoi
Ihan mielenkiinnosta. Onko sinulla linkkiä tai osaatko kertoa mistä tällaisia taulukoita löytyisi enemmänkin?

Jatketaan YV:llä...
 

nokonzok

Active Member
Liittynyt
31 Lokakuu 2005
Sijainti
Espoo
Vs: Evo 4:en öljynjäähdytyksen parantaminen

Twilight sanoi
Jatketaan YV:llä...

Jos tuollaisia taulukoita löytyy, uskoisin monen muunkin olevan niistä kiinnostunut. Laita vaikka jäsenpuolelle näytille.
 

Tunari-82

Active Member
Liittynyt
14 Maaliskuu 2005
Vs: Evo 4:en öljynjäähdytyksen parantaminen

Kutosessa on ainakin hyvät ilmanohjaimet öljynjäähdyttimelle,eli ilma ei pääse ohi kennosta.
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: Evo 4:en öljynjäähdytyksen parantaminen

Jos asia kiinnostaa niin sopivaa luettavaa:

http://www.lancerregister.com/showthread.php?t=201077
 

Twilight

New Member
Liittynyt
30 Joulukuu 2007
Vs: Evo 4:en öljynjäähdytyksen parantaminen

nokonzok sanoi
Jos tuollaisia taulukoita löytyy, uskoisin monen muunkin olevan niistä kiinnostunut. Laita vaikka jäsenpuolelle näytille.

No koitan käännellä sopivan taulukon tännekkin. Jäsenpuolelle en pääse kun en ole klubin jäsen.
 

Evox

New Member
Liittynyt
5 Syyskuu 2007
Vs: Evo 4:en öljynjäähdytyksen parantaminen

Tunari-82 sanoi
Kutosessa on ainakin hyvät ilmanohjaimet öljynjäähdyttimelle,eli ilma ei pääse ohi kennosta.

Kiitos tiedosta. Oletinkin tuota että ilman ohjausta olisi parannettu. Omaani olen nyt suunnitellut tekeväni joko kumista tai lasikuidusta jonkin näköisen "tötterön" ohjaamaan ilmaa.
 

frede

Member
Club Member
Liittynyt
6 Helmikuu 2008
Vs: Evo 4:en öljynjäähdytyksen parantaminen

Mitä itse katselin tota ö-jäähdytintä nii eihän se ole edes puskurissa olevan reijän kohdallakaan.
Luulisi letkujen riittävän,et saa siirrettyy sen verran.
Ainakin teoriassa pitäisi vaikuttaa kun kenno on "tuulisemmassa" paikassa.
Kuinka paljon se tekee sit asteissa mitatuna jää arvoitukseski,ainakin toistaiseksi.
Ja voihan olla ettei sen siirtämisen jälkee tarvi ilman ohjaimia ollenkaa.

EDit: Onko toisaan noinkin paksu kun 32mm,omaan silmään näytti kapeammalta
 

ST

Well-Known Member
Club Member
Liittynyt
24 Syyskuu 2003
Sijainti
Manse
Vs: Evo 4:en öljynjäähdytyksen parantaminen

Evox sanoi
Omaani olen nyt suunnitellut tekeväni joko kumista tai lasikuidusta jonkin näköisen "tötterön" ohjaamaan ilmaa.
Tai sitten ABS-muovista.

Mutta unohda tuo kumi kuitenkin,halkeilee kuitenkin aika äkkiä..
 

Evox

New Member
Liittynyt
5 Syyskuu 2007
Vs: Evo 4:en öljynjäähdytyksen parantaminen

frede sanoi
Mitä itse katselin tota ö-jäähdytintä nii eihän se ole edes puskurissa olevan reijän kohdallakaan.
Luulisi letkujen riittävän,et saa siirrettyy sen verran.
Ainakin teoriassa pitäisi vaikuttaa kun kenno on "tuulisemmassa" paikassa.
Kuinka paljon se tekee sit asteissa mitatuna jää arvoitukseski,ainakin toistaiseksi.
Ja voihan olla ettei sen siirtämisen jälkee tarvi ilman ohjaimia ollenkaa.

EDit: Onko toisaan noinkin paksu kun 32mm,omaan silmään näytti kapeammalta

Mielestäni ei kannata siirtää ihan eteen, koska tulisi liian kolhu alttiiseen paikkaan. Voisin olettaa sen olevan sen takia siinä missä se nyt on.

Eihän tuota jäähdytystehoa määräänsä enempää pysty parantamaan tuolla paremmalla ilman ohjauksella. Olisin tyytyväinen jos 5-10 astettakin saisi alemmaksi.
 

Evox

New Member
Liittynyt
5 Syyskuu 2007
Vs: Evo 4:en öljynjäähdytyksen parantaminen

ST sanoi
Tai sitten ABS-muovista.

Mutta unohda tuo kumi kuitenkin,halkeilee kuitenkin aika äkkiä..

Mulla olisi kyllä hyviä vanhoja kumimattoja ja sitten eberin asennus rautoja :p .

Saisikohan muuten vanhoista puskureista taivuteltua jonkun tötterön, mielellään vielä että ei tarvitsi mitään tukirautoja? Mitä niissä puskureissa tai yleensä muoveissa pitäisi lukea että kestäisi taivuttelua kuumailmapuhaltimella?

Mattamustaksi kun tuon patentin vetäisi, olisi varmasti ihan ok näköinen.
 

ST

Well-Known Member
Club Member
Liittynyt
24 Syyskuu 2003
Sijainti
Manse
Vs: Evo 4:en öljynjäähdytyksen parantaminen

Evox sanoi
Saisikohan muuten vanhoista puskureista taivuteltua jonkun tötterön, mielellään vielä että ei tarvitsi mitään tukirautoja? Mitä niissä puskureissa tai yleensä muoveissa pitäisi lukea että kestäisi taivuttelua kuumailmapuhaltimella?

Mattamustaksi kun tuon patentin vetäisi, olisi varmasti ihan ok näköinen.
ABS,EP,PE joita pystyy kohtuu helposti muokkaamaan,tai sitten esim roiskeläppä-MUOVIT.

Kumi haurastuu eikä pysy muodossaan.

Tai sitten vaikka 0,5mm alumiinista,soinilta saa pikku paloja myös,ja hintakin jää alle euron..
Ja TODELLA helppo pyöritellä mihin tahansa muotoon,ja sitten poppareilla sauma kiinni.
 

frede

Member
Club Member
Liittynyt
6 Helmikuu 2008
Vs: Evo 4:en öljynjäähdytyksen parantaminen

Polykarbonaatti kestää taitella kylmänäkin,mut en tiedä sit et miten siinä pysyy maali
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: Evo 4:en öljynjäähdytyksen parantaminen

Kannattaahan sitä maksaa vähän jäähdytyksen parantamisesta jo ihan sen vuoksi ettei tarvitse joka ratapäivän jälkeen vaihdella öljyjä kun lämmöt pysyvät kurissa eikä öljy menetä ominaisuuksiaan yhtä nopeasti.

Isompi kenno on varma ratkaisu. Tuskin Mitsukaan niitä on huvikseen uudemmissa malleissa isontanut. Esimerkkinä:

Evo 4: 200x100x32 (mm)
Evo 5: 200x130x32 (mm)
Evo 6: 200x130x49 (mm)
Evo 7: 200x160x49 (mm)
 

MakeM

Active Member
Liittynyt
2 Elokuu 2008
Sijainti
Espoo
Vs: Evo 4:en öljynjäähdytyksen parantaminen

ast sanoi
Isompi kenno on varma ratkaisu. Tuskin Mitsukaan niitä on huvikseen uudemmissa malleissa isontanut. Esimerkkinä:
Täysin samaa mieltä. Tuskin sillä ilmanvirtauksen "optimoinnilla" saavuttaa läheskään samoja etuja.
 

Evox

New Member
Liittynyt
5 Syyskuu 2007
Vs: Evo 4:en öljynjäähdytyksen parantaminen

MakeM sanoi
Täysin samaa mieltä. Tuskin sillä ilmanvirtauksen "optimoinnilla" saavuttaa läheskään samoja etuja.

Näinhän se on että isompi kenno parempi ratkaisu. Isompi kenno = isompi rahan meno! Auto kun on tällä hetkellä suht vakio niin ajoin tällä hetkellä hieman optimoida(hieno sana ;D) tuota jäähdytystä, katsotaan mihin se riittää.
 

MakeM

Active Member
Liittynyt
2 Elokuu 2008
Sijainti
Espoo
Vs: Evo 4:en öljynjäähdytyksen parantaminen

Ja ei kyllä kovin kalliita ole nuo kennotkaan.
 

Evox

New Member
Liittynyt
5 Syyskuu 2007
Vs: Evo 4:en öljynjäähdytyksen parantaminen

ast sanoi
Halvin keino on vaihtaa aikaisemmin, saattaa jopa bensaakin säästyä :)

Joo huomasin tuon Alastarolla. Kaveri kun ajoi paremminkin väännön voimin ja itse vingutin kierroksilla, niin itellä oli 10-15 astetta isommat lämmöt.
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: Evo 4:en öljynjäähdytyksen parantaminen

Sain vihdoin toimivan lämpömittarin kiinni, mittaus tapahtuu öljynsuodatinjalasta. Kruisaillessa öljynlämpö pyöri 65 asteen tienoilla, vakio IV öljynjäähdytin, markkinoiden parhaisiin kuuluva esteripohjainen 5W-40 öljy. Ulkolämpötila nollassa.
 

Evox

New Member
Liittynyt
5 Syyskuu 2007
Vs: Evo 4:en öljynjäähdytyksen parantaminen

ast sanoi
Sain vihdoin toimivan lämpömittarin kiinni, mittaus tapahtuu öljynsuodatinjalasta. Kruisaillessa öljynlämpö pyöri 65 asteen tienoilla, vakio IV öljynjäähdytin, markkinoiden parhaisiin kuuluva esteripohjainen 5W-40 öljy. Ulkolämpötila nollassa.

Mitä tarkottaa Evolla cruisailla ::)?

Omaani laitoin Valvolinen VR1 racing 10W-60 öljyt. Öljyn lämpö noin 100 astetta kun vauhtia 110km/h. Ulkolämpö noin 4 Celsiusta. Shellin öljyillä oli noin 10 astetta matalemmat lämmöt. Eikö ookkaan hyvä öljy, eikö noilla "racing" öljyillä pitäisi olla lämpöjä alentava vaikutus?
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: Evo 4:en öljynjäähdytyksen parantaminen

Evox sanoi
Mitä tarkottaa Evolla cruisailla ::)?

Omaani laitoin Valvolinen VR1 racing 10W-60 öljyt. Öljyn lämpö noin 100 astetta kun vauhtia 110km/h. Ulkolämpö noin 4 Celsiusta. Shellin öljyillä oli noin 10 astetta matalemmat lämmöt. Eikö ookkaan hyvä öljy, eikö noilla "racing" öljyillä pitäisi olla lämpöjä alentava vaikutus?

Tarkoitti ihan maantieajoa. Korkeamman viskositeetin öljy on jäykempää esim. 70 asteen lämpötilassa joten öljynlämmöillä on tapana nousta verrattuna ohuempaan öljyyn mm. siksi että öljy kiertää hitaammin, lämpenee laakereissa ja jo pelkästään öljyn kierrättäminen vaatii enemmän työtä.

Se mikä toimii koko ajan täysillä ajettavassa kilpamoottorissa johon vaihdetaan öljyjä jatkuvasti ei välttämättä ole katuautoon oikea valinta. VR1 Racing 10W-60 mainostetaan synteettisenä öljynä mikä käytännössä tarkoittaa sitä ettei se ole kestävyydeltään samalla hehtaarilla laadukkaiden täyssynteettisten öljyjen kanssa puhumattakaan esteripohjaisista öljyistä.

Mitä viskositeettiä Shellin öljy oli?

Katson huomenna mitä lämmöt ovat moottoritiellä.
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: Evo 4:en öljynjäähdytyksen parantaminen

Alkoi sen verran kiinnostamaan että kävin kotiin tullessa vetäisemässä moottoritietä muutaman liitttymän välin edestakaisin. Lämmöt asettuivat 69 asteeseen nopeuden ollessa 120-130 mittarinopeutta ja ulkolämpötila oli 3 astetta. Rampista alas tullessa käytiin noin 72:ssa ja kun ajoihin tuohon pihaan hitaasti niin lämmöt kävivät 74 asteessa ennen sammutusta.
 

ST

Well-Known Member
Club Member
Liittynyt
24 Syyskuu 2003
Sijainti
Manse
Vs: Evo 4:en öljynjäähdytyksen parantaminen

Evox sanoi
Öljyn lämpö noin 100 astetta kun vauhtia 110km/h.
Termari jumissa.?

Tai sitten kampuraa vaihtaessa olet vahingossa painanut putken kasaan..
 

Evox

New Member
Liittynyt
5 Syyskuu 2007
Vs: Evo 4:en öljynjäähdytyksen parantaminen

ST sanoi
Termari jumissa.?

Tai sitten kampuraa vaihtaessa olet vahingossa painanut putken kasaan..

öö..minkä putken? Öljynjäähdyttimelle menevän? On letkua.
 

Evox

New Member
Liittynyt
5 Syyskuu 2007
Vs: Evo 4:en öljynjäähdytyksen parantaminen

AST:n kanssa soiteltiinkin öljy yms asiosta.

Voiskohan olla niin että ast:llä on öljynjäähdyttimen paluussa anturi ja mulla lähdössä (tämä selvitetään myöhemmin).

Tietääkö joku missä asteissa termari aukeaa?
 

MakeM

Active Member
Liittynyt
2 Elokuu 2008
Sijainti
Espoo
Vs: Evo 4:en öljynjäähdytyksen parantaminen

Vähän offtopiccina notta minkähänmoisia antureita nuo mittarit syö? Joka mittarilla jokin oma vai pitäisikö toimia jollain tietyntyyppisellä lämpötila-anturilla?
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: Evo 4:en öljynjäähdytyksen parantaminen

Yksi mikä tulee mieleen niin mulla on melko pitkän adapterin perässä se lämpöanturi. Porasin adapteria sisältä isommaksi niin että öljy kiertää anturin ympärillä, mutta en tiedä voiko ajoviima kuitenkin jäähdyttää pakettia.

Toisaalta ei tuo vajaat 70 astetta kuulosta mielestäni epänormaalilta huippulaatuisilla 5w-40 öljyillä näillä keleillä. Mielenkiintoista nähdä mihin kunnon kuormituksessa mennään. Mistä noista mittareistakaan tietää kuinka paljon ne heittävät.

Pitäisi varmaan kokeilla lämpömittatuksella varustetulla yleismittarilla tai IR lämpömittarilla mittailla lämpötilaa öljytikusta. En kyllä tiedä saako siitä mitään järkevää irti.
 

MakeM

Active Member
Liittynyt
2 Elokuu 2008
Sijainti
Espoo
Vs: Evo 4:en öljynjäähdytyksen parantaminen

ast sanoi
Pitäisi varmaan kokeilla lämpömittatuksella varustetulla yleismittarilla tai IR lämpömittarilla mittailla lämpötilaa öljytikusta. En kyllä tiedä saako siitä mitään järkevää irti.
Eikös öljypohjan pitäis antaa aika tarkka lukema IR-mittarilla paikallaan ollessa?
 

Nikko

New Member
Liittynyt
22 Joulukuu 2008
Vs: Evo 4:en öljynjäähdytyksen parantaminen

70 astetta on ihan ok

Kerran kun annoin kiisseli golffille vähän kenkää niin öljynlämpö nousi 120 asteeseen :peukku
 

ragiz

CP9A , ex-CN9A
Liittynyt
13 Heinäkuu 2008
Sijainti
Pudasjärvi
Vs: Evo 4:en öljynjäähdytyksen parantaminen

Öljynlämpöihin vielä palaten. Itse tässä pari päivää kans testaillu ja ajellu öljynlämpöjä seuraten. Kyllä mullaki näyttää samanlaisia lukemia mitä ast:lla. Kaupungissa ajettaessa jossa ei saa jäähdysilmaa kennosto niin hyvin, johtuen pysähtelystä jne, öljynlämmöt kävivät korkeimmillaan 75-80. olosuhteet 3-10 astetta. Mulla on laippa öljynsuodattimen välissä ja öljyinä 0w-40 castroll edge sport.
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: Evo 4:en öljynjäähdytyksen parantaminen

+13 astetta ulkona ja öljynlämmöt nousseet muutaman asteen. Moottoritiellä oli 71-72. Paikallaan käydessä nousee noin 80:n paikkeille ja laskee siitä kun lähtee liikkeelle.
 

Veme

New Member
Liittynyt
26 Helmikuu 2008
Sijainti
Oulu
Vs: Evo 4:en öljynjäähdytyksen parantaminen

Taitaa itellä olla jotain ongelmia öljynjäähdytyksen kanssa ku seuraa nuita muiden lämpötiloja. Tais olla jotain ~10 astetta pihalla ja normaaliajossa öljynlämmöt ~85 astetta. Kesäkuumalla maantienopeudessa öljynlämmöt oli muistaakseni 90-100 astetta. Öljyinä oon käyttäny 0w-40 castroll edge sport. Koneessa on öljynsuodattimen siirtosarja ja lämpötila anturi on suodattimen vieressä. Pitää ruveta tarkkailemaan tilannetta ihan kunnolla.
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: Evo 4:en öljynjäähdytyksen parantaminen

Mulla lämpömittarin anturi on tuossa paikassa mihin Mitsun oman 3 mittarin mittariston anturi laitetaan:

Sivu 5, iso kuva ylhäällä oikealla:
http://www.poweraxel.com/ralliart/catalogue/pdf/instructions/evo9/1din_meter.pdf

Japania en ymmärrä, mutta olettaisin että pienempi anturi on lämpömittarille ja isompi öljynpaineelle kuten muissakin mittareissa.
 
Ylös Bottom