Evo 4:en öljynjäähdytyksen parantaminen(kossua tarjolla)

RapajuoppoPutkiMies

Galant Gti Dyn4 Ms´n´S V2.2 29q2 -ala Perkamo-
Liittynyt
29 Maaliskuu 2007
Sijainti
Jämsä
Vs: Evo 4:en öljynjäähdytyksen parantaminen

ast sanoi
Kannattaahan sitä maksaa vähän jäähdytyksen parantamisesta jo ihan sen vuoksi ettei tarvitse joka ratapäivän jälkeen vaihdella öljyjä kun lämmöt pysyvät kurissa eikä öljy menetä ominaisuuksiaan yhtä nopeasti.

Isompi kenno on varma ratkaisu. Tuskin Mitsukaan niitä on huvikseen uudemmissa malleissa isontanut. Esimerkkinä:

Evo 4: 200x100x32 (mm)
Evo 5: 200x130x32 (mm)
Evo 6: 200x130x49 (mm)
Evo 7: 200x160x49 (mm)

Mittasin juuri kuppiukon -88 pajeron kennon, 225x255x32. Halvempi vaihtoehto kokeilla jos vaan löytää purkaamolta edullisen kennon, pidemmät letkut ja siirtää kennon lukkopellin alle, jos tilat antaa myöden....
 

Samppa

Voima hävis, vääntö jäi.
Liittynyt
20 Helmikuu 2008
Vs: Evo 4:en öljynjäähdytyksen parantaminen

Mitsubisimään sanoi
Mittasin juuri kuppiukon -88 pajeron kennon, 225x255x32. Halvempi vaihtoehto kokeilla jos vaan löytää purkaamolta edullisen kennon, pidemmät letkut ja siirtää kennon lukkopellin alle, jos tilat antaa myöden....

Taitaa olla vähän ahdasta. Tosin en tiedä mahtusko tuohon edestä katsottuna oikeaan laitaan coolerin taakse. Mutta sitten on kyllä kennoa niin reilusti peräkkäin, että haitat voi olla suurempia mitä hyödyt. Tuolla sivussa sille kuitenkin ohjataan ilmavirta esteittä.
 

RapajuoppoPutkiMies

Galant Gti Dyn4 Ms´n´S V2.2 29q2 -ala Perkamo-
Liittynyt
29 Maaliskuu 2007
Sijainti
Jämsä
Vs: Evo 4:en öljynjäähdytyksen parantaminen

Jos saa ilmaa tarpeeks, mutta mites poisto, onko läpivirtausta tarpeeks...
 

Samppa

Voima hävis, vääntö jäi.
Liittynyt
20 Helmikuu 2008
Vs: Evo 4:en öljynjäähdytyksen parantaminen

Mitsubisimään sanoi
Jos saa ilmaa tarpeeks, mutta mites poisto, onko läpivirtausta tarpeeks...

Eipä ole tullut asiaa tutkittua. Ulkomuistista tuo voisi hengittää läpi tuonne etupyörän luo lokasuojassa olevista aukoista, mutta tosiaan ei ole tullut katsottua. Uskosin kuitenkin, että tuon toiminta on näissä kuitenkin suunniteltu niin, että ihan summassa sitä ei kannata lähteä tuolta siirtämään.
 

Evox

New Member
Liittynyt
5 Syyskuu 2007
Vs: Evo 4:en öljynjäähdytyksen parantaminen

Mitsubisimään sanoi
Jos saa ilmaa tarpeeks, mutta mites poisto, onko läpivirtausta tarpeeks...

Ainakin nelkussa on lasinpesunestesäiliö heti coolerin takana ja sisäloksussa on tuuletusaukot pyöränkoteloon.
 

RapajuoppoPutkiMies

Galant Gti Dyn4 Ms´n´S V2.2 29q2 -ala Perkamo-
Liittynyt
29 Maaliskuu 2007
Sijainti
Jämsä
Vs: Evo 4:en öljynjäähdytyksen parantaminen

Samppa sanoi
Eipä ole tullut asiaa tutkittua. Ulkomuistista tuo voisi hengittää läpi tuonne etupyörän luo lokasuojassa olevista aukoista, mutta tosiaan ei ole tullut katsottua. Uskosin kuitenkin, että tuon toiminta on näissä kuitenkin suunniteltu niin, että ihan summassa sitä ei kannata lähteä tuolta siirtämään.

Jos itellä olis vastaava ongelma, en epäröis hetkeäkään nostaa sitä ylös paremmin tuulettuvaan paikkaan. Ihminen se japsikin vaan on ja tekee kompromissejä samanlailla kuin muutkin :peukku
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Vs: Evo 4:en öljynjäähdytyksen parantaminen

Evox sanoi
Ainakin nelkussa on lasinpesunestesäiliö heti coolerin takana ja sisäloksussa on tuuletusaukot pyöränkoteloon.
Siirtäisin sen pesunestesäiliön pois muualle.. läpivirtaus ennen kaikkea. Ei se paikan ylöspäi muutto auto kun tuolle menee kyllä ilmaa tarpeeksi muutenkin.
Ja TARKISTAISIN sen takapuolen ettei se kenno ole rapaa täys...
 

Samppa

Voima hävis, vääntö jäi.
Liittynyt
20 Helmikuu 2008
Vs: Evo 4:en öljynjäähdytyksen parantaminen

Juu kyllä itsekin pitäisin fiksumpana puukottaa sitä taustaa, kun lähteä siirtämään kennoa muualle. Sille kennolle on kuitenkin tuohon rakennettu ihan oma ilmanotto ohjureineen, joten on sitä vähän mietitty eikä vain heitetty sinne minne se mahtuu. Uskosin, että paksumpi kenno orkkis paikalle tekee jo paljon, jos tarvetta on.

Mutta tottakai voihan sitä harrastaa ja siirrellä sitä mihin haluaa ja etsiä parempi vaihtoehtoja, jos kiinnostusta löytyy.
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: Evo 4:en öljynjäähdytyksen parantaminen

Itse ainakin laitan isomman kennon vakiopaikalle jos ongelmia on. Se on maailmalla osoittautunut toimivaksi ratkaisuksi joten en näe syytä keksiä pyörää uudelleen. Kenno ei mitenkään mahdu välijäähdyttimen eteen tai yläpuolelle.
 

RapajuoppoPutkiMies

Galant Gti Dyn4 Ms´n´S V2.2 29q2 -ala Perkamo-
Liittynyt
29 Maaliskuu 2007
Sijainti
Jämsä
Vs: Evo 4:en öljynjäähdytyksen parantaminen

No 4:sta en tiedä, mut 6. 6,5 ja 8:ssa meillä oli jäähy lukkopellin alla. Välttämättä paras idea puukottaa sitä muovia jäähyn takaa, jos ei rakenna jotain suojaa, pyörältä suora linja kennoon. Muualla varmaan toimii moitteettomasti, kun siellä ei niin vaikuta tämä pohjoisen ihana kurapaska ilmasto....
 

Samppa

Voima hävis, vääntö jäi.
Liittynyt
20 Helmikuu 2008
Vs: Evo 4:en öljynjäähdytyksen parantaminen

Mitsubisimään sanoi
Välttämättä paras idea puukottaa sitä muovia jäähyn takaa, jos ei rakenna jotain suojaa, pyörältä suora linja kennoon. Muualla varmaan toimii moitteettomasti, kun siellä ei niin vaikuta tämä pohjoisen ihana kurapaska ilmasto....

Juu siis puukottamisella tarkoitin pesunestesäiliön poistoa sun muuta roinan poisottoa sieltä edestä, jos siellä jotain irroitettavaa ei niin tarpeellista on. En sisälokarin tuhoamista. Hiukka huono sanavalinta, kieltämättä.
 

MakeM

Active Member
Liittynyt
2 Elokuu 2008
Sijainti
Espoo
Vs: Evo 4:en öljynjäähdytyksen parantaminen

Offtopiccina sen verran, että miksiköhän melko monessa japsituonnissa on ollu silvotut sisälokarit?
 

Evox

New Member
Liittynyt
5 Syyskuu 2007
Vs: Evo 4:en öljynjäähdytyksen parantaminen

Omat öljynlämmöt:

Tyhjäkäynnillä hallissa jossa lämpö 21 C:
Gredyn mittari antaa lämmöksi 78 C ja öljytikun kautta mitattu lämpö 78 C. Eli mittari ainakin näyttää oikein.

Moottoritiellä 15 C ulkolämmössä ja 130 km/h nopeudessa ö-lämmöt 110 C. Vedenlämpö noin 80 C.
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: Evo 4:en öljynjäähdytyksen parantaminen

Ehkä se termostaatti ei aukea kunnolla? Onko kenno lämmin? Tai sitten kenno on ihan tukossa.

Pitäisi tsekata omasta lämmöt jollain muulla mittarilla kanssa.
 

Evox

New Member
Liittynyt
5 Syyskuu 2007
Vs: Evo 4:en öljynjäähdytyksen parantaminen

ast sanoi
Ehkä se termostaatti ei aukea kunnolla? Onko kenno lämmin? Tai sitten kenno on ihan tukossa.

Pitäisi tsekata omasta lämmöt jollain muulla mittarilla kanssa.

Mittailin infrapunamittarilla puolilämpöisestä moottorista molmmista letkuista noin 60 C.

Missä lämmössä termarin kuuluu aueta? Termostaatti on ilmeisesti öljynsuodatin jalassa?

Kummassako letkussa on paluu ja kummassa meno? Mulla siis anturi öljynsuodatin jalassa. Ilmeisesti japsi laittanut anturin tulpatun reiän paikalle. Eli nyt anturi menosuuntaan katsottuna oikean puoleisessa. Missäs ast:n anturi?
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: Evo 4:en öljynjäähdytyksen parantaminen

Evox sanoi
Missä lämmössä termarin kuuluu aueta? Termostaatti on ilmeisesti öljynsuodatin jalassa?

Kummassako letkussa on paluu ja kummassa meno? Mulla siis anturi öljynsuodatin jalassa. Ilmeisesti japsi laittanut anturin tulpatun reiän paikalle. Eli nyt anturi menosuuntaan katsottuna oikean puoleisessa. Missäs ast:n anturi?

Anturi on samassa paikassa eli melkein pyöränkotelon puolella. Paikallaan noi letkut varmaan onkin melkein saman lämpöiset, tuskin se kenno voi paljoa silloin viilentää. Termarin aukeamiselle ei löytynyt mitään speksejä ainakaan service manuaaleista. Termostaatti on siinä jalassa, mutta en tiedä mikä se niistä on, siinähän on myös venttiili joka aukeaa kun öljynpaine nousee yli tietyn arvon ja päästää öljyä takaisin öljypohjaan.
 

Evox

New Member
Liittynyt
5 Syyskuu 2007
Vs: Evo 4:en öljynjäähdytyksen parantaminen

ast sanoi
Anturi on samassa paikassa eli melkein pyöränkotelon puolella. Paikallaan noi letkut varmaan onkin melkein saman lämpöiset, tuskin se kenno voi paljoa silloin viilentää. Termarin aukeamiselle ei löytynyt mitään speksejä ainakaan service manuaaleista. Termostaatti on siinä jalassa, mutta en tiedä mikä se niistä on, siinähän on myös venttiili joka aukeaa kun öljynpaine nousee yli tietyn arvon ja päästää öljyä takaisin öljypohjaan.

Toi infrapuna lämpömittari nyt hirveen tarkka ole. Täytyy vielä viritellä jokin propelli tohon öljyjäähyn eteen niin pääsisi mittaamaan sen että kiertääkö tuossa jäähdyttimessa öljy.
 

-JP-

Active Member
Liittynyt
31 Heinäkuu 2007
Sijainti
Tampere
Vs: Evo 4:en öljynjäähdytyksen parantaminen

Harri K sanoi
Siirtäisin sen pesunestesäiliön pois muualle.. läpivirtaus ennen kaikkea. Ei se paikan ylöspäi muutto auto kun tuolle menee kyllä ilmaa tarpeeksi muutenkin.

CT9A :ssa takaluukussa , nyt siihenkin löytyi selitys.
 

-JP-

Active Member
Liittynyt
31 Heinäkuu 2007
Sijainti
Tampere
Vs: Evo 4:en öljynjäähdytyksen parantaminen

Harri K sanoi
paitsi että tarkempi selitys tälle on painotasapainon pieni siirto ;)

Osaatko sanoa kannattaako pitää täynnä vai tyhjänä... ? hyvin pieni on tuo painon siirtymä... ;D
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Vs: Evo 4:en öljynjäähdytyksen parantaminen

-JP- sanoi
Osaatko sanoa kannattaako pitää täynnä vai tyhjänä... ? hyvin pieni on tuo painon siirtymä... ;D

Siirtäähän ne akkujaki taakse ;)
N-ryhmän säännöt estää kaikkien tollasten siirrot taakse, ellei ne jo vakiona ole siellä ..siellä on tärkeempää saada tasapaino ja kaikki vaikuttaa ::)
 

Samppa

Voima hävis, vääntö jäi.
Liittynyt
20 Helmikuu 2008
Vs: Evo 4:en öljynjäähdytyksen parantaminen

Onhan tuo nestesäiliö vitosessa aika pahasti edessä. Tosin viistottu tuolleen, että kyllä siitä ilmakin pääsee jotenkin kulkemaan.

oljy.jpg
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: Evo 4:en öljynjäähdytyksen parantaminen

Ruuhkaliikenteessä kun seisottiin peräkkäin niin öljynlämmöt sekä minulla että Evoxilla parin asteen tarkkuudella 90 astetta, minulla pari astetta vähemmän. Kun liikutaan minulla lämmöt tippuvat, Evoxilla nousevat. Radalla oman autoni öljynlämmöt 5W-40 Red Linellä pysyivät alle 100 asteen, Evoxilla 10W-60 öljyllä 130 astetta.

Johtopäätös on että Evoxilla öljynkierrossa on joku ongelma eikä öljyä kierrä ainakaan tarpeeksi kennon kautta. Mahdollisesti termostaatti jumissa.

Enpä siis ala vaihtelemaan kennoa tai paksumpaa öljyä vaan ajan tyytyväisenä näin kun lämmöt kerran pysyvät aisoissa, edellyttäen että mittari näyttää edes sinnepäin.
 

Samppa

Voima hävis, vääntö jäi.
Liittynyt
20 Helmikuu 2008
Vs: Evo 4:en öljynjäähdytyksen parantaminen

Mites nämä ritilät? Voisi lisätä läpivirtausta jonkun verran. Onko nuo vakiona jossain mallissa vai jotkut jälkiasennuskäikäleet?

IMG_6834.jpg
 

Tunari-82

Active Member
Liittynyt
14 Maaliskuu 2005
Vs: Evo 4:en öljynjäähdytyksen parantaminen

Kutosissa(ei tme) on käsittääkseni kaikissa nuo räppänät,omastani ainakin sellaiset löytyy
 

Evox

New Member
Liittynyt
5 Syyskuu 2007
Vs: Evo 4:en öljynjäähdytyksen parantaminen

Se on selvää että jotain pitää lähteä korjaamaan. Onkohan joku purkanut tuota öljynsuodatin jalkaa? Ainakin kuvan perusteella voisi ehkä termostaatin(oil cooler by-pass valve) saada irti isommin purkamatta? Onkohan tuossa termostaatissa sama toimintaperiaate kuin veden kierron termarissa?



EDIT. En saa kuvaa toimimaan.
 

MakeM

Active Member
Liittynyt
2 Elokuu 2008
Sijainti
Espoo
Vs: Evo 4:en öljynjäähdytyksen parantaminen

Pari kysymystä mittareiden omistajille:

Mihin lämmöt nousevat tyhjäkäynnillä? Itselläni harvemmin normiajon jälkeen öljynjäähdytin lämpimänä, mutkapätkän tai tovin paikallaseisomisen jälkeen alkaa öljy kiertämään.

Kuinka nopeasti öljyt nousevat esim. tuohon kruisailulämpöön? Vedenlämmöissä menee kesällä tuskin 3-4min / 2-3km kauempaa, tosin pidän aina hetken tyhjäkäynnillä ennen lähtöä.
 

Evox

New Member
Liittynyt
5 Syyskuu 2007
Vs: Evo 4:en öljynjäähdytyksen parantaminen

Nykäsin tänään tuon termostaatin irti. Kaikki osat siinä tuntuivat liikkuvan normaalisti. Poistin kuvaan merkityt osat kokeilun vuoksi, ei apua. Ihan selkeesti en saanut tuon termostaatin toimintaperiaatetta selville. Tuossa on tuolla "pultti" osuudessa vielä toinen jousi. Jos uusi osa ei hirveesti maksa niin täytyy kokeilla vaihtaa tuo, kun en muuta keksi.

Kyllä siellä kennossa tuntuisi ainakin jonkin verran öljyä kiertävän. Öljyputken metalliosuudesta mitattu lämpö noin 64 ja toisesta noin 54 celsiusta. Putkia ei saa asennuttua väärin ja kenno kyllä näyttää päällisin puolin puhtaalta. En oikeen usko että kenno olisi sisäisesti tukossa. Rupee keinot oleen vähissä!
 

Evox

New Member
Liittynyt
5 Syyskuu 2007
Vs: Evo 4:en öljynjäähdytyksen parantaminen

Vaihdoin öljyjäähyn termostaatin, muuta apua ei ollut kuin että rahapussi keveni.

Dynamiittia seuraavaksi ???
 

RapajuoppoPutkiMies

Galant Gti Dyn4 Ms´n´S V2.2 29q2 -ala Perkamo-
Liittynyt
29 Maaliskuu 2007
Sijainti
Jämsä
Vs: Evo 4:en öljynjäähdytyksen parantaminen

Joskus tullut vastaan hydrauliletku, joka ruvennut turpoamaan sisäänpäin. Onko öljyn virtaususta kennolla tutkittu ::)
 

Evox

New Member
Liittynyt
5 Syyskuu 2007
Vs: Evo 4:en öljynjäähdytyksen parantaminen

Mitsubisimään sanoi
Joskus tullut vastaan hydrauliletku, joka ruvennut turpoamaan sisäänpäin. Onko öljyn virtaususta kennolla tutkittu ::)

Ei oo, tarttee ottaa noi letkut irti ja testata. JOs ei oo letkuissa vika niin tarttee ostaa uusi jäähdytin. Mistähän noita saisi soppeliin hintaan? Saisikohan tuohon sopivaa hydrauliliikkeistä ja kestävätkö korroosiota?
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: Evo 4:en öljynjäähdytyksen parantaminen

Jäähdyttimiä myy vaikkapa race.fi tai eBay.

Ihmettelen vaan noita lämpöjä mitä mittasit letkujen metalliosista. Paljonko auton mittari näytti silloin?
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: Evo 4:en öljynjäähdytyksen parantaminen

ast sanoi
Radalla oman autoni öljynlämmöt 5W-40 Red Linellä pysyivät alle 100 asteen, Evoxilla 10W-60 öljyllä 130 astetta.

Alastarossa klubin ratapäivänä 25+ asteen lämpötilassa lämmöt olivat normaalisti ajon jälkeen 115 astetta, kerran käytiin 118 asteen varoitusrajan yläpuolella. Ei siis aihetta toimenpiteisiin, hyvä 5W-40 öljy kestää tuon huoletta eikä tuota kuumempaa keliä juuri ole.
 

MakeM

Active Member
Liittynyt
2 Elokuu 2008
Sijainti
Espoo
Vs: Evo 4:en öljynjäähdytyksen parantaminen

Sainpa itsekin vihdoin ö-lämpömittarin toimimaan, oli vähän patentilla (ja on hetken vielä itsellänikin kun ei löytynyt yksiäkään liittimiä :mad:) kiinni ja kupari oli hapettunut = ei kontaktia.
Aika hyvin vaikuttaa kolmosessa normi kaupunkiajossa pyörivän 5W-40 öljyillä alle 80C.

Näyttää olevan kaksi anturipaikkaa tuossa öljynsuodattimen jalassa, kuvankin otin mutta ei satu olemaan BT-donglea että saisi koneelle. Toisessa on jokin anturi, olisiko ECU:n öljynpaineanturi? Toiselta sivulta on lähtö öljynjäähdyttimelle.
 

MakeM

Active Member
Liittynyt
2 Elokuu 2008
Sijainti
Espoo
Vs: Evo 4:en öljynjäähdytyksen parantaminen

Tuli laitettua piuhat vähän "paremmin":

anturi.jpg


Purin henkarin ja laitoin tuohon tukemaan piuhaa ettei heilu ajoviimassa.
Silti pätkii (tai lyö oikosulkuun) jos ajaa kovempaa, en tiedä onko johdossa vai anturin päässä vikaa, pitäisi kai selvitellä. Pääasia että jotain saa pihalle, tekis vaan mieli muuttaa koko systeemi.

Kenelläkään mitään havaintoa millainen tuo anturi on tai mistä noita saa? Kiinnostaisi nimittäin enemmän kun vähän vaihtaa siihen öljynsuodattimen jalkaan sellainen, tuo öljyproppu on niin naurettava paikka jo tuon asennuksen takia.
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: Evo 4:en öljynjäähdytyksen parantaminen

Tuo se johto ylös moottorin kylkeä pitkin niin mahdollisimman vähän on tuolla kuran ja loskan keskellä.

En ihmettele jos tuo johdotus hieman pätkii ;D
 

MakeM

Active Member
Liittynyt
2 Elokuu 2008
Sijainti
Espoo
Vs: Evo 4:en öljynjäähdytyksen parantaminen

ast sanoi
Tuo se johto ylös moottorin kylkeä pitkin niin mahdollisimman vähän on tuolla kuran ja loskan keskellä.

En ihmettele jos tuo johdotus hieman pätkii ;D
Anturin päästä johto ei taida olla vaihdettavissa, huomaa kyllä että on vähän kärsinyt. En tiedä miksi piuha on alunperin vedetty tuota kautta.
Pätkimisen ymmärtäisin mutta kun tuntuu menevän jostain oikosulkuun koska mittari menee tappiin. Olis kai järkevintä tehdä suoraan uutta eikä korjata paskaa.. ;D
 

mizeka

RWD evolution iv 2.3
Liittynyt
26 Marraskuu 2008
Sijainti
vaasa
Vs: Evo 4:en öljynjäähdytyksen parantaminen

tässä topicissa vois kysästä, että onko evo 4 5 ja 6 sama öljypumppu??
 

-JP-

Active Member
Liittynyt
31 Heinäkuu 2007
Sijainti
Tampere
Vs: Evo 4:en öljynjäähdytyksen parantaminen

No jo on johtimet... ??? Oikeesti näyttää puukepiltä ? ;D
 

Evox

New Member
Liittynyt
5 Syyskuu 2007
Vs: Evo 4:en öljynjäähdytyksen parantaminen

Nyt on vaihdettu öljyjäähdytin (uusi tarvike) ja letkut. Ei ollut apuja.

Mittasin vielä uudestaan öljynpaineet.

Kierroksilla kuumaksi paikallaan käytetty moottori:

rpm  |  bar
950  |    1
2000  |    2,8
3000  |    4,5
4000  |    5,2
5000  |    5,5 (tämä maksimi paine, kierroksia nostamalla ei paineet enään nouse)

Tarkistin vielä öljynpaineenrajoitin venttiilin, liikkui ihan hyvin. Laitoin rajoitin venttiilin jousen alle 1,4mm prikan ja mittasin uudestaan paineet:

rpm  |  bar
950  |  1,2
2000 |  3,4
3000 |  5
4000  |  5,6
5000  |  6  (max paine, kierroksia nostamalla ei nouse)


Öljynlämmöt tänään ajon aikana mitattu(+17 celsiusta):

120km/h:ssa  110Celsiusta ja 100km/h:ssa 100 Celsiusta.


Mikäs noiden Evojen öljynpaine pitäisi olla? Lancer Registerissä on puhutta ainakin uudemmista tulisi tulla max paineitta 6-7 bar. Eli ei noi nyt ilmeisesti ihan huonot ole.

Ajattelin vielä öljynpaineenrajoitin venttiilin vaihtaa jos on halpa. Jos se ei auta niin uusi ölkkäpumpu tilaukseen. Vai olisiko jollain mitään vinkkiä vielä heittää???
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: Evo 4:en öljynjäähdytyksen parantaminen

Paineet on oikealla alueella kyllä. Paljon riippuu siitä mitkä öljyt ja kuinka lämpimät. Ehkä nuo kuumat paineet ovat aavistuksen alhaiset, mutta paljonko lämpö oli mittaushetkellä?

Jos löytyisi jostain ylimääräinen öljynsuodatinjalka niin se olisi helppo vaihtaa kone paikallaan ja siinä on nuo venttiilit ja termostaatit kiinni. Öljypumpun vaihtohan on melkoinen rumba jo.

Mitäs vedenlämmöt ovat näyttäneet normaalissa ajossa ja radalla?
 

Evox

New Member
Liittynyt
5 Syyskuu 2007
Vs: Evo 4:en öljynjäähdytyksen parantaminen

ast sanoi
Paineet on oikealla alueella kyllä. Paljon riippuu siitä mitkä öljyt ja kuinka lämpimät. Ehkä nuo kuumat paineet ovat aavistuksen alhaiset, mutta paljonko lämpö oli mittaushetkellä?

Jos löytyisi jostain ylimääräinen öljynsuodatinjalka niin se olisi helppo vaihtaa kone paikallaan ja siinä on nuo venttiilit ja termostaatit kiinni. Öljypumpun vaihtohan on melkoinen rumba jo.

Mitäs vedenlämmöt ovat näyttäneet normaalissa ajossa ja radalla?

Paineet on mitattu öljynsuodatin jalasta, siitä missä on öljynlämpö mittarin anturi. Tästä syystä en tiedä mitä ö-lämmöt oli kun mittasin paineet. Veikkaisin 100 Celsiusta. Öljykellohan on aika veemäisessä paikassa joten en ruvennut sieltä mittailemaan.

Tuota ö-pumpun vaihtoa olen vetkutellut viimeiseen saakka kun ei ole mikään herkkupuuha. No kellään ö-suodatin jalkaa lainata??? Epäilen tosin tuota ö-suodatinjalkaa ettei tosta ole apua koska öljyjäähyn termari vaihdettu ja eikä toi öljynpaineen säätimen virittely paljoakaan auttanut...


Veden lämmöt mitatessa oli muistaakseni 85-95 välillä. Flekti kytkeytyy noin 95:ssä. Samaa suunnilleen radalla.
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: Evo 4:en öljynjäähdytyksen parantaminen

Evox sanoi
Veden lämmöt mitatessa oli muistaakseni 85-95 välillä. Flekti kytkeytyy noin 95:ssä. Samaa suunnilleen radalla.

Eli normaali.

Jos yritetään teorisoida niin voiko öljynlämpöjä nostaa muu kuin:
- kova ohivuoto männänrenkaista
- öljynjäähdyttimen kierron toimimattomuus
- liian tiukat laakerivälykset
- liian isot laakerivälykset, paineet ovat kuitenkin sellaiset ettei vaikuta todennäköiseltä
- liian pieni öljynpaine mikä heikentää öljyn kiertoa laakereihin
- liian jäykkä viskositeetti mikä lisää kitkaa laakereissa ja heikentää öljyn kiertoa

Jos painetta on kumminkin tuon verran niin pumpun vaihto tuskin auttaa mitään koska pumppu selvästi kykenee öljyä kierrättämään niin että syntyy painetta eikä sillä juuri muuta funktiota ole.
 

Evox

New Member
Liittynyt
5 Syyskuu 2007
Vs: Evo 4:en öljynjäähdytyksen parantaminen

>Jos yritetään teorisoida niin voiko öljynlämpöjä nostaa muu kuin:
>- kova ohivuoto männänrenkaista

Tästä olisi sitten muutakin oiretta kuten sinistä savua pakoputkesta, öljytikku pomppaa, reilua öljynkulutusta yms. Eo oo oikeen tommosia oireita.


>- öljynjäähdyttimen kierron toimimattomuus

Letkut, termari ja jäähdytin uusittu. Jäljelle jää pumppu, ö-paineensäädin ja ö-jalka. En usko että tuossa jalassa mitenkään olisi jotenkin voinut mennä tukkoon kuin että esim. kasausvaiheessa esim. tiiste viallinen että peittäisi kanavaa. Toisaalta luulisi öljynpaineen kuluttavan tiivisteen kanavasta pois jos näin olisi käynyt.

>- liian tiukat laakerivälykset

Välykset tarkistettu kasausvaiheessa välysnauhalla, pitäisi olla ok ::)

>- liian isot laakerivälykset, paineet ovat kuitenkin sellaiset ettei vaikuta todennäköiseltä

No ajettelin kyllä tarkistaa noi laakerivälykset jos pumppua lähden vaihtamaan. Ihan oman mielenrauhan takiakkin.

>- liian pieni öljynpaine mikä heikentää öljyn kiertoa laakereihin
>- liian jäykkä viskositeetti mikä lisää kitkaa laakereissa ja heikentää öljyn kiertoa

No voihan noi kurat kokeilla vaihtaa kun sitä niin kovasti ehdotellaan. Aikaisemmin tosiaan oli Shell Ultra 0W-40 ja nyt Valvolinen 10W-60. Ei toi öljyn vaihtaminen mitään hirveesti muuttanut keväällä. Mitäs öljyä kannattaisi laittaa?

>Jos painetta on kumminkin tuon verran niin pumpun vaihto tuskin auttaa mitään koska pumppu selvästi kykenee öljyä kierrättämään niin että syntyy painetta eikä sillä juuri >muuta funktiota ole.

Onko pumpun tuotto suoraan verrannollinen paineeseen?
 

cubeqtio

Mr. Cube
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
28 Tammikuu 2009
Vs: Evo 4:en öljynjäähdytyksen parantaminen

Itsellä Evo 6:ssa on paineet lämpimänä tyhjäkäynnillä se 1bar. Lämpimänä mulle se tarkoittaa siis 80c "noin" mittarin mukaan.

Radalla ajaessa ei tainnut yli 90c nousta, tosin ajoin 3 nopeeta ja 1 jäähdyttelyn aina ja sit pois radalta.
 

Evox

New Member
Liittynyt
5 Syyskuu 2007
Vs: Evo 4:en öljynjäähdytyksen parantaminen

cubeqtio sanoi
Itsellä Evo 6:ssa on paineet lämpimänä tyhjäkäynnillä se 1bar. Lämpimänä mulle se tarkoittaa siis 80c "noin" mittarin mukaan.

Radalla ajaessa ei tainnut yli 90c nousta, tosin ajoin 3 nopeeta ja 1 jäähdyttelyn aina ja sit pois radalta.


Missä öljynpaine ja lämmön anturit on? MIkä öljY?
 
Ylös Bottom