Evo 5/6 talvella?

Krister

Member
Liittynyt
5 Joulukuu 2006
Ajattelin täksi talveksi toteuttaa pidempiaikaisen unelman turbo nelivetoisesta talviautosta ja Evo 5/6/6.5 on toistaiseksi ykkösenä listalla.

Onko mitään tietoa onko Japsituonti Evossa talvella sisällä tarpeeksi lämmin? Olen muutamassa kaverin Skylinessa ollut kyydissä talvella ja kaikkia vaivaa sama ongelma, sisälle ei tule tarpeeksi lämmintä ja joutuu ajamaan toppahousut ja pipo päällä.

Neliveto varmaankin on tarpeeksi taka/tasapainoinen jotta autolla pystyy leikkimään kunnolla?

Mahtuuko vakio Brembon jarruille 16" piikkirenkaat? Minulta löytyy ylimääräiset peltivanteet Nissan 200SX:stä joka on vakiona suht isoilla etujarruilla joten ideana olisi päästä ajamaan autolla myös jääradalle.
 

Tunari-82

Active Member
Liittynyt
14 Maaliskuu 2005
Vs: Evo 5/6 talvella?

Ei ole ainakaan meikäläisen kutosessa mitään ongelmaa tarkenemisen kanssa,hyvin puhaltaa lämmintä.
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Vs: Evo 5/6 talvella?

Kyl evoissa tarkenee talvella takuulla! Jossei tarkene niin jossain on vikaa...

16" rullat voi mahtua tai olla mahtumatta :D
onko jako 5x114.3?
 

nokonzok

Active Member
Liittynyt
31 Lokakuu 2005
Sijainti
Espoo
Vs: Evo 5/6 talvella?

Ei mahdu 16" piikit. Ja en ole minäkään lämpöongelmiin törmännyt.
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: Evo 5/6 talvella?

Krister sanoi
Ajaako rallimiehet pienemmillä jarruilla talvella?

Talvella ja soralla ajetaan pienemmillä jarruilla.

Lyhyen kokeilun perusteella ainakin RS mekaanisilla lukoilla menee kyllä niin hauskassa kulmassa piikeillä että kyllä pystyy leikkimään ;D
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Vs: Evo 5/6 talvella?

Krister sanoi
Pienemmillä kuin vakio Evo5/6 jarruilla?
jepo..vakiobrembot evoissa ovat isommat...
sitten on olemassa myös kisabrembot jotka on ns. isot sorajarrut, mutta siltiki pienemmät kuin vakio brembot.
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: Evo 5/6 talvella?

Krister sanoi
Pienemmillä kuin vakio Evo5/6 jarruilla?

RS mallia on ollut myös 15" vanteen sisään sopivilla jarruilla. Aika monessa on kyllä Brembot jälkiasennettuna tai tehtaalta. GSR on aina Bremboilla.
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Vs: Evo 5/6 talvella?

senverta että ei ne peltivanteet ole sulla minkää arvoiset et osta sopivat vanteet ja piikit suosista vaan evoon sopivat. Ei tunnu evon hinnassa enää missää ;D
 

nokonzok

Active Member
Liittynyt
31 Lokakuu 2005
Sijainti
Espoo
Vs: Evo 5/6 talvella?

ast sanoi
Lyhyen kokeilun perusteella ainakin RS mekaanisilla lukoilla menee kyllä niin hauskassa kulmassa piikeillä että kyllä pystyy leikkimään ;D

Ai niinku jotenkin tälleen:
:)

mcf3.jpg
 

Biim

New Member
Liittynyt
24 Elokuu 2007
Sijainti
Vantaa
Vs: Evo 5/6 talvella?

Hommaat krister evo nelosen. Siinä on pienemmät jarrut vielä ja käsittääkseni nuo 16" vanteet mahtuu jarrujen päälle.
Nissanin 5-pulttinen jako on täysin sopiva (myös offset), mutta keskireiässä on millin osia eroa niin ettei evon vanne ihan mene nissaniin, mutta toisinpäin kyllä.

Jos haaveissa on ollut E5-6.5 niin sitten jättäisin tuon tommimäkisen pois. Siinä maksaa liikaa puhtaasta meriitistä.
 

Krister

Member
Liittynyt
5 Joulukuu 2006
Vs: Evo 5/6 talvella?

Biim sanoi
Hommaat krister evo nelosen. Siinä on pienemmät jarrut vielä ja käsittääkseni nuo 16" vanteet mahtuu jarrujen päälle.
Nissanin 5-pulttinen jako on täysin sopiva (myös offset), mutta keskireiässä on millin osia eroa niin ettei evon vanne ihan mene nissaniin, mutta toisinpäin kyllä.

Evo4 ei houkuta korityylinsä takia sekä siinä on käsittääkseni vielä se vanhempi alakerta mikä on taipuvaisempi crank walkiin. Äkkiäkös millin koneistaa keskireiästä pois, tietysti jotkut compot yms olisi asiaa mutta hinta senkin mukainen. Noi peltivanteet nyt olisi tuossa valmiina ja piikit päällä.
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: Evo 5/6 talvella?

Kuinka leveillä vanteilla muuten sulla on ne piikit? Itsellä tilanne se että olisi Evoon sopivia 16x6.5" vanteita, mutta saattaa olla aika pullukka noin leveällä. 6" vanteelle meni vielä hyvin 15" piikit, mutta onnistuuko puoli tuumaa leveämmälle?
 

Krister

Member
Liittynyt
5 Joulukuu 2006
Vs: Evo 5/6 talvella?

ast sanoi
Kuinka leveillä vanteilla muuten sulla on ne piikit? Itsellä tilanne se että olisi Evoon sopivia 16x6.5" vanteita, mutta saattaa olla aika pullukka noin leveällä. 6" vanteelle meni vielä hyvin 15" piikit, mutta onnistuuko puoli tuumaa leveämmälle?

Mitähän ne on, Biimeri taitaa tietää tarkemmin, mutta veikkaan että ovat 16x6.5. Hieman ne on pullukkana mutta hyvin pysynyt ilmat sisällä.
 

MakeM

Active Member
Liittynyt
2 Elokuu 2008
Sijainti
Espoo
Vs: Evo 5/6 talvella?

Itselläni tulee ainakin kolmosessa ihan niin kuumaa ilmaa sisään kun tarve vaatii.
Lienekkö jotain termostaattivikaa ollut ko skylleissä?

Neliveto on 50/50 voimanjaolla ja viskolukolla, eli nopeassa ajossa käyttäytyy vähän helpommin kuin esim. audin torsen. Tuo kolmonen on ainakin ihan naurettavan helpon tuntuinen viedä talvella, vaikkei nelikkoa oikeassa elämässä ole ollutkaan aiemmin ;D
 

nokonzok

Active Member
Liittynyt
31 Lokakuu 2005
Sijainti
Espoo
Vs: Evo 5/6 talvella?

cubeqtio sanoi
Itse odottelen jo talvea.. :)

Evo on siinä mielessä aivan sairas laite, että minäkin jo kohtuullisen innolla odotan talvea saapuvaksi :) Voidaan aloittaa jo kolehdin kerääminen Samitsulle ;D
 

Samppa

Voima hävis, vääntö jäi.
Liittynyt
20 Helmikuu 2008
Vs: Evo 5/6 talvella?

nokonzok sanoi
Evo on siinä mielessä aivan sairas laite, että minäkin jo kohtuullisen innolla odotan talvea saapuvaksi :) Voidaan aloittaa jo kolehdin kerääminen Samitsulle ;D

Mulla taas on motivaatio sen verta hukassa, että Evo menee talliin keräämään voimia talveksi. Jospa sitten sais sen oikeesti joskus kuntoon :p
 

cubeqtio

Mr. Cube
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
28 Tammikuu 2009
Vs: Evo 5/6 talvella?

nokonzok sanoi
Evo on siinä mielessä aivan sairas laite, että minäkin jo kohtuullisen innolla odotan talvea saapuvaksi :) Voidaan aloittaa jo kolehdin kerääminen Samitsulle ;D

:D Mä oon mukana.

Tosiaan nelikko audilla (200, UrQuattro, S2 ja S3) on tultu ajettua talvella ja se on aika kivaa jo. :)
 

Twilight

New Member
Liittynyt
30 Joulukuu 2007
Vs: Evo 5/6 talvella?

Kannattaa harkita EVO 4/5/6- mallien ostoa juurikin talviautoksi vielä hieman pidemmälle. Varsinkin kun puhutaan GSR- malleista. Lukkojen puute tekee ajamisesta vähän puutteellista. Auto näyttää, mutta ei lähde niin hyvin. Toki kyllä kaikki 1.8T quattrot päihittää, mutta silti avoin perä edessä sekä osin takanakin puuduttaa menoa aika lailla. Näin sanon ihan kokemuksesta, se ristiveto ei kovin lämmitä, lämmityslaite kylläkin. Osta ehdottomasti RS jos Mitsubishia haluat.

Melkein kuitenkin kääntyisin tässä tilanteessa pimeälle puolelle. Subaru Impreza STi jos nimenomaan talvikäyttöön auton haluat. Se on maalaistekniikalla rakennettu auto joka kestää eikä AYC- valo syty joka mutkassa. :D Ja on vielä paljon yleisempi kuin RS- evo.

Ehkä vähän karkea mielipide taas tänne Mitsubishifoorumille, mutta eikö ole rikkaus että löytyy myös toisenlaisia mielipiteitä? Kohta varmaan taas ehdotellaan bannia ja kirotaan kun ei suostuta joojooolensamaamieltä- linjaan...
 

evo6

evo6 -> subaru -> Toyota ja vieläpä iso sellainen
Liittynyt
2 Kesäkuu 2009
Sijainti
Vantaa
Vs: Evo 5/6 talvella?

Twilight sanoi
Kannattaa harkita EVO 4/5/6- mallien ostoa juurikin talviautoksi vielä hieman pidemmälle. Varsinkin kun puhutaan GSR- malleista. Lukkojen puute tekee ajamisesta vähän puutteellista.

Jos kovasti yrittää niin eiköhän näillä evoilla selviä talven yli kun 95% autoilijoista pärjää hyvin talvella etuvedolla.
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: Evo 5/6 talvella?

Twilight sanoi
Kannattaa harkita EVO 4/5/6- mallien ostoa juurikin talviautoksi vielä hieman pidemmälle. Varsinkin kun puhutaan GSR- malleista. Lukkojen puute tekee ajamisesta vähän puutteellista. Auto näyttää, mutta ei lähde niin hyvin. Toki kyllä kaikki 1.8T quattrot päihittää, mutta silti avoin perä edessä sekä osin takanakin puuduttaa menoa aika lailla.

Monessa autoyksilössä on lukko edessä ja AYC takana on aika kaukana avoimesta perästä. Jos autossasi on on ollut avoin etuperä ja AYC rikki niin ei kannata kauheasti ottaa vertailukohdaksi ;)
 

Biim

New Member
Liittynyt
24 Elokuu 2007
Sijainti
Vantaa
Vs: Evo 5/6 talvella?

Krister sanoi
Mitähän ne on, Biimeri taitaa tietää tarkemmin, mutta veikkaan että ovat 16x6.5. Hieman ne on pullukkana mutta hyvin pysynyt ilmat sisällä.

Napsahti vähän lukko päälle enkä millään muista oliko ne 6 vai 6.5". Olettaisin leveämpää, jos s14 vakioaluista puhutaan. Mullakin olis sarja joutavana, mutta kun seiskan jarrujen päälle ei moiset mene. :( Enkä ole löytäny 17" piikkejäkään.

Toisaalta säästyypähän puskurit.

Vaan onneksi mulla ei ole gsr tai rs, kun ne kerran on vajaavetoisia rimpuloita. :)
 

Twilight

New Member
Liittynyt
30 Joulukuu 2007
Vs: Evo 5/6 talvella?

evo6 sanoi
Jos kovasti yrittää niin eiköhän näillä evoilla selviä talven yli kun 95% autoilijoista pärjää hyvin talvella etuvedolla.

Pärjää toki. Mutta jos maksimaalisen hyödyn haluaa, niin kyllä lukollinen aina hauskempaa on kuin avoin.

ast sanoi
Monessa autoyksilössä on lukko edessä ja AYC takana on aika kaukana avoimesta perästä. Jos autossasi on on ollut avoin etuperä ja AYC rikki niin ei kannata kauheasti ottaa vertailukohdaksi ;)

Niissä autoissa mitä olen ajanut, näkenyt, kokeillut ja lukenut niin ei monessa kylläkään tuota lukkoa ole ollut. Tehtaan lisävarusteenahan sitä lukkoa sai, mutta eipä MLR'n EVO- opaskaan sitä yleisimmäksi varusteeksi laske.

Mitä AYC- perään tulee. Niin kyllä hieman kokemusta eri ayc- laitteista on. Ja puhtaasti teoriassa AYC- peränhän pitäisi pääasiassa auttaa mutkanopeuksien ylläpitoon. Ja kuivalla ja täydellisissä oloissa siinä erinomaisesti onnistuukin, mutta lukon korvaajasta huonoissa oloissa ei kyllä voida puhua. Ei millään tasolla. "Ristiveto" tuppaa käymään hermoille käyvää sekä samalla ajolinjat menevät valitettavan leveäksi. Eli ei se nyt ihan lukon vertainen huonoissa oloissa kyllä ole. Vai voitko jollain teorialla osoittaa toisin?

Etulukko auttaa varmasti asiaan hyvässä mielessä, mutta harvinaisuuden sekä arvokkuuden vuoksi Impreza STi tekee asiat vain niin helpommin.

Tiedot perustuvat puhtaasti omiin kokemuksiin ja auton käyttäytymisen tulkitsemiseen. Joten varmasti taas eriävää mielipidettä löytyy, mutta eipä tässä ihan hatusta analysoida auton käyttäytymistä ja tulkita auton teknistä rakennetta.
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: Evo 5/6 talvella?

Mitä olen AYC autoja nähnyt jääradalla ja kyydissä ollut niin AYC on kyllä toiminut hyvin, niin piikkipyörillä kuin ilman. Sekä Galant/Legnumissa että Evoissa.

Mutta oikeus eriävään mielipiteeseen on toki sallittu.
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Vs: Evo 5/6 talvella?

EHJÄ AYC pelaa oikein tuuppaa perää sivulle kyllä ihan ok talvellakin ..ristivedosta ei ole tietoakaan ;)
 

Twilight

New Member
Liittynyt
30 Joulukuu 2007
Vs: Evo 5/6 talvella?

Harri K sanoi
EHJÄ AYC pelaa oikein tuuppaa perää sivulle kyllä ihan ok talvellakin ..ristivedosta ei ole tietoakaan ;)

No on se sitten jännä kun kaikki AYC't on ollut rikki mitä on tullut ajettua tai oltua kyydissä. Toisissa vielä oli aivan uusi pumppukin. Märällä tiellä vaikeampaa saada luistoon kun periaatteena AYC yrittää saada autoa kulkemaan lujempaa eikä luisuun, lumella ja sohjossa kyllä ihan luistoon saa. Mutta ei se silti sama ja yhtä hauska ole kuin lukollinen auto.

Kuten sanoin, tälläisiä kokemuksia olen AYC'stä saanut. Ja vaikka omassa TME'ssä AYC reistaili, niin on tuossa vähän muitakin Evoja ja Mitsuja pyörinyt.
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Vs: Evo 5/6 talvella?

Niin mut ayc jakaa vetoa just sillee että ei se annakaa sen mennä täysin niin luistossa kuin lukkoauto, mutta väärin on puhua "ristivedostakaan"...Itselläni saa luistoneston pois napista päältä, joka ainakin vaikuttaa huomattavasti myös ayc kokonaistoimintaan.
 

Twilight

New Member
Liittynyt
30 Joulukuu 2007
Vs: Evo 5/6 talvella?

Harri K sanoi
Niin mut ayc jakaa vetoa just sillee että ei se annakaa sen mennä täysin niin luistossa kuin lukkoauto, mutta väärin on puhua "ristivedostakaan"...Itselläni saa luistoneston pois napista päältä, joka ainakin vaikuttaa huomattavasti myös ayc kokonaistoimintaan.

Okei. Eli kultainen keskitie on seuraavanlainen; Itse liioittelin ristivedon vaikutusta, ja varsinkin etulukollisissa tämä on ilmeisesti maltillisempaa. AYC'llä pärjää ilmeisesti ihan hienosti talvellakin, mutta koskaan ei korvaa mekaanisia lukkoja. Eli jokaisen omat kriteerit auton tekniikkaan tai käytökseen merkitsevät paljon. Mutta toin tässä vähän vaihtoehtoa esille Imprezan muodossa. :D Että näin.
 

mystinengalant

Mennyt mies
Liittynyt
14 Kesäkuu 2004
Sijainti
Uusimaa
Vs: Evo 5/6 talvella?

Sen verran täytyy sanoa että etulukoton manuaali AYC-galant menee pirun nätisti sladissa ihan suorilla teilläkin tarpeen vaatiessa.
 

nokonzok

Active Member
Liittynyt
31 Lokakuu 2005
Sijainti
Espoo
Vs: Evo 5/6 talvella?

Onko Impuissa todellakin mekaaniset lukot molemmilla akseleilla?

AYC on kieltämättä, varsinkin alkuun, hieman erikoinen ajettava. Kysymys on enemmän kuitenkin tottumisesta, auto kun käyttäytyy aika tavalla eri lailla kuin äkkiseltään odottaisi. Tämä korostuu erityisesti maltillisissa vauhdeissa, kuten jossain parkkipaikkapyörittelyssä. Kaukana ollaan ristivedosta ja nopealla jääradalla toimii mielestäni erittäin hyvin. Jäykkälukkoisissa tulee helposti vastaan puolestaan se, että ne ovat todella aliohjaavia, joka ei sekään ole kovin kivaa.
 

Krister

Member
Liittynyt
5 Joulukuu 2006
Vs: Evo 5/6 talvella?

nokonzok sanoi
AYC on kieltämättä, varsinkin alkuun, hieman erikoinen ajettava.

Millä tavalla ja mitä käytännössä tarkoittaa tuo ristiveto?

Varmaan löytyy FAQ:istakin mutta onko AYC vastaava kuin nyky Haldex yms nelivedoissa että siirtää voimaa jommalle kummalle puolelle taka-akselilla tiettyjen parametrien mukaan mitään ECUun syötetty. Onko tätä sitten mahdollista puukottaa että saisi autosa enemmän yliohjaavan?
 

Samppa

Voima hävis, vääntö jäi.
Liittynyt
20 Helmikuu 2008
Vs: Evo 5/6 talvella?

Krister sanoi
Millä tavalla ja mitä käytännössä tarkoittaa tuo ristiveto?

Eipä ole itselle vastaan tullut vaikka puoltoista talvea olen GSR:llä pyöritellyt. No mä ajankin niin rauhassa. Ja sit mulla on se vissiin äärimmäisen harvinainen ja kallis lisävarustelukko edessä. Ja vakaajiakin vaihdeltu...

Mutta tosiaan en kyllä tuota ayc:tä tuon takia karttaisi, että se jotenkin huono olisi liukkaalla vietäessä. Hyvin se toimii, kun vaan on kunnossa eikä vilkuttele vikavaloja. Ja ehkä sitten, jos auton haluaa drifting käyttöön rakentaa, niin sitten jotain muuta ;D Huonoimpana ominaisuutena pitäisin kestoa. Se kun on kuulemma +500 jälkeen kovilla.
 

Twilight

New Member
Liittynyt
30 Joulukuu 2007
Vs: Evo 5/6 talvella?

nokonzok sanoi
Onko Impuissa todellakin mekaaniset lukot molemmilla akseleilla?

AYC on kieltämättä, varsinkin alkuun, hieman erikoinen ajettava. Kysymys on enemmän kuitenkin tottumisesta, auto kun käyttäytyy aika tavalla eri lailla kuin äkkiseltään odottaisi. Tämä korostuu erityisesti maltillisissa vauhdeissa, kuten jossain parkkipaikkapyörittelyssä. Kaukana ollaan ristivedosta ja nopealla jääradalla toimii mielestäni erittäin hyvin. Jäykkälukkoisissa tulee helposti vastaan puolestaan se, että ne ovat todella aliohjaavia, joka ei sekään ole kovin kivaa.

Korjausta puheisiini. Eri tyypeistä riippuen 1992- 2009 STI malleihin on ollut saatavana etulukkoja. Mekaanista lukkoa ei ole saanut, mutta Helical ja Suretrac- tasauspyörästöjä on ollut saatavilla.

Krister sanoi
Millä tavalla ja mitä käytännössä tarkoittaa tuo ristiveto?

Molemmilta akseleilta vähiten pitoa oleva pyörä joka "sutii". Joissain tapauksissa etu- ja -takaakselilla vähiten pitoa on ristikkäisissä kulmissa, ja silloin meno menee vähän erikoiseksi varsinkin kesken mutkan. :)

Krister sanoi
Varmaan löytyy FAQ:istakin mutta onko AYC vastaava kuin nyky Haldex yms nelivedoissa että siirtää voimaa jommalle kummalle puolelle taka-akselilla tiettyjen parametrien mukaan mitään ECUun syötetty. Onko tätä sitten mahdollista puukottaa että saisi autosa enemmän yliohjaavan?

AYC (Active Yaw Control, aktiivinen kiertoliikkeen kontrolli) on puhtaasti Mitsubishin oma järjestelmä, joka vaikuttaa taka- akselin yhteydessä. Mitä laite käytännössä tekee, on jakaa voimaa sille saman akselin pyörälle mikä auttaa autoa kääntymään paremmin sinne mihin kuljettaja haluaa. Ensimmäiset mallit AYC'stä oli muistaakseni 90- luvun alkuneljänneksellä?

Haldex kun taas yleismaailmallisesti on tullut tutuksi VAG + muiden eurooppalaisten keskilukkona. Eli vanhantyyppisellä Haldexilla saadaan auto pidettyä mahdollisimman kevytrakenteisena nelivetona. Eli pääosin auto on etuvetoinen koko ajasta, ja silloin kun etuakselilla alkaa sutimaan niin taka- akseli tulee joko kokonaan päälle tai sen "mukanaolosuhdetta" nostetaan etuakseliin nähden. Mitsubishin AYC- tyylinen Haldex on muistaakseni myös saatavilla joihinkin tuleviin malleihin, esim. uusi Saab 9-5. Mutta silloinhan Mitsubishi on näissä hommissa jo vuosikymmeniä edellä. Eikä ole Japanilaiselle autolle mikään ihme edes. :D
 

Krister

Member
Liittynyt
5 Joulukuu 2006
Vs: Evo 5/6 talvella?

Twilight sanoi
AYC (Active Yaw Control, aktiivinen kiertoliikkeen kontrolli) on puhtaasti Mitsubishin oma järjestelmä, joka vaikuttaa taka- akselin yhteydessä. Mitä laite käytännössä tekee, on jakaa voimaa sille saman akselin pyörälle mikä auttaa autoa kääntymään paremmin sinne mihin kuljettaja haluaa.

OK, no tätä juurikin tarkoitin tuolla virheellisellä Haldexiin liittyvällä viittauksella.

Mutta joo, kuten alkuperäinen kysymys oli, onko tähän AYC:hen saatavilla mitään softapäivitystä joka muokkaisi auton ajettavuutta tiettyyn suuntaan? Ilmeisesti ei ole, mutta vakiollakin tuntuu tulevan toimeen.

En välitä oikein Imprezan korimallista, pl. mollukkasilmästä seuraava joka menee jo turhan uudeksi ja hinnakkaaksi. Pitää vielä tutkia noita hieman enemmän, mutta olen ollut siinä uskossa että ainakin Classic mallin impussa olisi enemmän koneonglemia kuin vastaavan ikäisessä Evossa, mutta faktaa en tiedä, pelkkää mutuilua
 

Twilight

New Member
Liittynyt
30 Joulukuu 2007
Vs: Evo 5/6 talvella?

Krister sanoi
OK, no tätä juurikin tarkoitin tuolla virheellisellä Haldexiin liittyvällä viittauksella.

Mutta joo, kuten alkuperäinen kysymys oli, onko tähän AYC:hen saatavilla mitään softapäivitystä joka muokkaisi auton ajettavuutta tiettyyn suuntaan? Ilmeisesti ei ole, mutta vakiollakin tuntuu tulevan toimeen.

En välitä oikein Imprezan korimallista, pl. mollukkasilmästä seuraava joka menee jo turhan uudeksi ja hinnakkaaksi. Pitää vielä tutkia noita hieman enemmän, mutta olen ollut siinä uskossa että ainakin Classic mallin impussa olisi enemmän koneonglemia kuin vastaavan ikäisessä Evossa, mutta faktaa en tiedä, pelkkää mutuilua

AYC:hen itsessään tuskin softaa kannattaa muutella. Menee alkuperäinen tarkoitus pilalle. Mutta ajatustasolla sen periaatteessa voisi saada tekemään myös jotain muuta kun mihin se on suunniteltu. Mutta käytännössä turhaa.

Imprezan korimallit jakaa mielipiteet. Mutta kokemuksen perusteella kyseessä on kuitenkin hieman erilaiset autot joilla on omanlaisia vivahteita. Lähtisin ehkä itse vertailemaan
Evo 123 (1. sukupolvi) = Impreza Classic Sti Ver. 1-2
Evo 456 (2.sukupolvi) = Impreza Classic Sti Ver. 3-4-5
Evo 789 (3. sukupolvi) = Impreza "new age" Bugeye (00-02), Blobeye (03-05) ja Hawkeye (05-07)

Kyllähän se hinta hieman karkaa mitä uudemmaksi mennään, niin hankintahinnan kuin nykyisen verotuksenkin puolesta. Mutta jos Classic Sti ei ulkoisesti mielytä, niin silloinhan täytyy katsoa sitä nätimpää Mitsua sitten. :D Mihinkä laitteeseen ikinä päädytkin, niin hauskaa tulee varmasti olemaan.
 

AnttiHartik

Active Member
Liittynyt
26 Kesäkuu 2006
Sijainti
Hyvinkää
Vs: Evo 5/6 talvella?

Oma kokemukseni oli Evo V viime talvelta ja voin lämpimästi suositella.
Autoa en pahemmin mihinkään 90 asteen sladeihin heitellyt, mutta reipas nelipyörä sladi ja toistasataa vauhtia oli oikein nautinnollista. Kokoajan säilyi hyvä tunto siihen miten mennään ja minne seuraavaksi. :driver
Takavedon jälkeen toki pientä totuttelua vaati viedä(ehkäpä AYC toi oman lisämausteensa), mutta hyvin onnistui kunhan pääsi treenaamaan.

Mitään varsinaisia ongelmia auton jokapäiväisessä käytössä ei ollut. Omat valonsa vain ovat todella surkeat varsinkin pimeällä rällätessä, mutta sitä varten on lisäpitkiä ja sumuvalot omasta mielestäni kannattaa nimenomaan kaukovaloiksi vaihtaa.

Just do it. :peukku

P.S.
Miten musta tuntuu että nämä AYC-ongelmat taitaa enemmän koskea tuoreempia evoja mitä nyt on foorumeita lueskellut..?
 

cubeqtio

Mr. Cube
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
28 Tammikuu 2009
Vs: Evo 5/6 talvella?

Oho, tämä onkin paisunut aika paljon. :) No hyvä vaan. Saa selville enempi tietoa AYC:stä. :)

Se mitä tulee Twilightin mielipiteisiin niin musta se on vaan hyvä, että on eriäviä mielipiteitä. Niin saadaan kyseenalaistettua asioita ja ehkä jopa selvitettyäkkin jotain. :)


Mutta uskoisin että tuo Evo tulee olemaan aika kiva talviauto jolla uskaltaa hieman leikkiä. Edelleen sitä KUNNON talvea odotellessa tänne Satakuntaan...
 

Biim

New Member
Liittynyt
24 Elokuu 2007
Sijainti
Vantaa
Vs: Evo 5/6 talvella?


Sotketaan nyt tuo seiska tähän, koska ayc:stä enemmän puhe. Itse tykkäsin pitää sitä koko talven tarmac-asennossa, jolloin sladit olivat mahdollisia. On totta, että snow:lla se olisi varmaan nopeampi, mutta itsellä ei joka tapauksessa riitä pää viemää tuota niin kuin sillä voisi vetää. Snowlla auto kampeaa itseään automaattisesti suoraan ja hieman puskeekin. Tuo tosin voi johtua tuon automaatin kaasunvasteen viiveestä enemmän. Vaan takavedolla ikänsä ajaneelle tuo tarmac antoi sitä luisun mielihyvää riittämiin. Ja joka tapauksessa ampuuhan evo nelivetona aivan järjettömästi liukkaalla verrattuna mihin tahansa vajaavetoiseen.

Rivakampaa nelikkosubarua en ikävä kyllä ole koskaan päässyt kokeilemaan. :(
 

nokonzok

Active Member
Liittynyt
31 Lokakuu 2005
Sijainti
Espoo
Vs: Evo 5/6 talvella?

Biim sanoi
Sotketaan nyt tuo seiska tähän, koska ayc:stä enemmän puhe. Itse tykkäsin pitää sitä koko talven tarmac-asennossa, jolloin sladit olivat mahdollisia. On totta, että snow:lla se olisi varmaan nopeampi, mutta itsellä ei joka tapauksessa riitä pää viemää tuota niin kuin sillä voisi vetää. Snowlla auto kampeaa itseään automaattisesti suoraan ja hieman puskeekin. Tuo tosin voi johtua tuon automaatin kaasunvasteen viiveestä enemmän. Vaan takavedolla ikänsä ajaneelle tuo tarmac antoi sitä luisun mielihyvää riittämiin. Ja joka tapauksessa ampuuhan evo nelivetona aivan järjettömästi liukkaalla verrattuna mihin tahansa vajaavetoiseen.

Rivakampaa nelikkosubarua en ikävä kyllä ole koskaan päässyt kokeilemaan. :(

Sä puhut nyt ACD:stä :)
 

MakeM

Active Member
Liittynyt
2 Elokuu 2008
Sijainti
Espoo
Vs: Evo 5/6 talvella?

AYC:stä sen verran että ysi jaksoi ainakin ristiriipunnassa kiivetä melkoisessa hangessa mäkeä niin että jäi puskurin varaan ;D Itsekin olen ehkä vähän enemmän sitä mieltä että pelkästään pyörimisnopeuseroihin perustuvat systeemit voivat olla vähän helpompia ja loogisempia ajaa talvella.

Tässä kolmosessahan taitaa olla normi kitkalukko takana, ainakin itsestäni tuntui todella helpolta kikkailla talvella. Hiljaisemmissa vauhdeissa esiintyy aluksi pientä aliohjautumista ennenkuin keskilukko puree, mutta sen jälkeen menee kuin ajatus.

Mitäs impuissa on ollut akseleilla lukkoina? Edessä kait torsenia ja takana mitä?

Impussa tietysti se hyvä puoli, että jos on DCCD niin voi käyttää myös käsijarrua.
 

Krister

Member
Liittynyt
5 Joulukuu 2006
Vs: Evo 5/6 talvella?

MakeM sanoi
Impussa tietysti se hyvä puoli, että jos on DCCD niin voi käyttää myös käsijarrua.

Mitsussako ei voi käyttää händäriä? Lukitseeko kaikki pyörät silloin?
 

MakeM

Active Member
Liittynyt
2 Elokuu 2008
Sijainti
Espoo
Vs: Evo 5/6 talvella?

Krister sanoi
Mitsussako ei voi käyttää händäriä? Lukitseeko kaikki pyörät silloin?

Seiskasta eteenpäin voi, vanhemmat on viskolukolla. Jos on oikein liukasta niin lukitsee kaikki renkaat, vähemmän liukkailla visko taas kärsii.

Sama vika kyllä impuissa joissa ei ole DCCD:tä.
 

vilhot

New Member
Liittynyt
28 Huhtikuu 2009
Vs: Evo 5/6 talvella?

Itelläni evo5 ja revin irti koko AYC pumpun(hepit öljy lähtöhin) heti auton Japanista tullessa.Ei sytyttäny valoa koetaulussa koskaan,eli pumppu korjattu siellä valot sammuttamalla(ei johdot poikki eikä sulake puutu) Ja saa paiskattua märällä kässärillä reiluun luisuun ja radalla(sora) mutkaan sisään kun etuvedolla ja ulos kun takavedolla.Auttaa myös vasurilla sitominen jos haluaa viedä oikein reilusti.Kiintee taka lukko n:1000e ei paljo kannata Ayc:tä korjailla jos tarvii lukkoo en ainakaan ite tossa kylillä ajellessa.
 

vilhot

New Member
Liittynyt
28 Huhtikuu 2009
Vs: Evo 5/6 talvella?

Pitää mitä pitää eipä sitä joka risteyksessä viedä luisussa :peukku Ilolaskee kun vehkeet vetää :driver
 

Evox

New Member
Liittynyt
5 Syyskuu 2007
Vs: Evo 5/6 talvella?

Onko joku päässyt henkilökohtaisesti ajamaan RS ja GSR versiot, lähinnä vertaan tuon nelivedon toiminnan suhteen?
 

Kapanos

New Member
Liittynyt
26 Heinäkuu 2009
Vs: Evo 5/6 talvella?

Sotketaan nyt vähän evo kolmostakin tänne :seina

Mitenkäs niissä on noita lukkoja? omani on gsr malli? saanko jotenkin kokeiltua, että onko siinä varmasti lukko?

Ilmeisesti kässäriä ei saa kiskoa edes talvella? vaikka on kytkin pohjassa?
 
Ylös Bottom