Evo 5/6 talvella?

masa-90

Member
Liittynyt
26 Syyskuu 2003
Vs: Evo 5/6 talvella?

Twilight sanoi
Pärjää toki. Mutta jos maksimaalisen hyödyn haluaa, niin kyllä lukollinen aina hauskempaa on kuin avoin.

Jos maksimaalisen hyödyn haluaa, niin on AYC on nimenomaan parempi kuin joku vaihtoehtoinen lukko. Maksimaalista hyötyä ja makasimaalista huvia, ei tule sekoittaa. :) AYC on periaattessa 100% ja sen etuhan on nimenomaan siinä, että se pystyy jakamaan enemmän voimaa toiselle puolelle kääntyessä, mitä normaalilukko ei tee eikä pysty tekemään missään tilanteessa. Kannattaa muistaa myös että AYC on kehittynyt koko ajan eteenpäin, eli ensimmäiset AYC:t eivät ole samoja kuin tuoreemmat.

Onkai edessäkin ollut jotain lukkoa? Torsenia nyt viimeaikoina lähinnä 9 ja 10 malleissa, vanhemmissa varmaan jotain muuta.
 

Twilight

New Member
Liittynyt
30 Joulukuu 2007
Vs: Evo 5/6 talvella?

masa- sanoi
Jos maksimaalisen hyödyn haluaa, niin on AYC on nimenomaan parempi kuin joku vaihtoehtoinen lukko. Maksimaalista hyötyä ja makasimaalista huvia, ei tule sekoittaa. :) AYC on periaattessa 100% ja sen etuhan on nimenomaan siinä, että se pystyy jakamaan enemmän voimaa toiselle puolelle kääntyessä, mitä normaalilukko ei tee eikä pysty tekemään missään tilanteessa. Kannattaa muistaa myös että AYC on kehittynyt koko ajan eteenpäin, eli ensimmäiset AYC:t eivät ole samoja kuin tuoreemmat.

Tässä on nyt periaatteessa ihan henkilökohtaisesta mielipiteestä kyse. Itse olen ajanut/ omistanut kummatkin, ja voin sanoa että valitsen mekaanisen lukon puhtaasti ajettavuuden ja hauskuuden vuoksi. Käyttäytyy mielestäni loogisemmin ja esim. hitaissa vauhdeissa lukko tarjoaa aina lukitun tasauspyörästön. Minä tykkään :peukku

Ja tosiaan näissä viesteissä yritän hieman tuoda esille ettei se siviili- gsr evo ole kovin lähellä sitä neliveto n- ryhmäläistä edes ajoneuvon käyttäytymisen osalta. Ettei tule kenellekkään liian suurta pettymystä. Tarkoitus ei siis ole mollata tai puhua muusta kuin omasta puolesta.
 

MakeM

Active Member
Liittynyt
2 Elokuu 2008
Sijainti
Espoo
Vs: Evo 5/6 talvella?

masa- sanoi
AYC on periaattessa 100% ja sen etuhan on nimenomaan siinä, että se pystyy jakamaan enemmän voimaa toiselle puolelle kääntyessä, mitä normaalilukko ei tee eikä pysty tekemään missään tilanteessa.

Siis, normaali tasauspyörästön lukkohan jakaa juuri voimaa eri tavalla luistotilanteessa. Avoimessa tasauspyörästössä molemmille renkaille menevä momentti on sama, jolloin auto ei juuri mihinkään liiku kun vasuri on jäällä ja oikea asfaltilla. LSD tasaa pyörimisnopeudet esim. tilanteessa jossa sisäkurvin rengas alkaisi sutimaan, jolloin suurempi osa voimasta siirtyy ulkokaarteen pyörälle.

Mekaaninen tasauspyörästön lukko ei tietenkään tee tuota ennenkuin tapahtuu jotain mihin se reagoi.

Kapanos sanoi
Mitenkäs niissä on noita lukkoja? omani on gsr malli? saanko jotenkin kokeiltua, että onko siinä varmasti lukko?

Ilmeisesti kässäriä ei saa kiskoa edes talvella? vaikka on kytkin pohjassa?

Keskitasauspyörästössä on viskolukko ja perässä levylukko. Etuperässä saattaa käsittämättömällä tuurilla olla myös lukko, joku voi kertoa minkä tyyppinen. Uudemmissa ainakin torsen-tyylinen.
Kytkin ei juuri auta kun etu- ja takarenkaat on silti voimansiirron kautta yhteydessä :) Joskus tuli itse pienessä vauhdissa kokeiltua talvella, meni lähinnä suoraan. Jotenkin kun räpellät ykkösen tupaan vauhdista niin kääntyy hyvin paikallaan.
 

masa-90

Member
Liittynyt
26 Syyskuu 2003
Vs: Evo 5/6 talvella?

Niin, normaalitasauspyörästössä veto ei useimmiten mene kuten halutaan, vaan momentti on sama ja veto voi karata sisemmältä pyörältä helpommin. Lukko taas vain rajoittaa pyörimiseroa eri puolien renkaiden välillä, muttei sekään kääntymisen kannalta mikään ihanteellinen ratkaisu ole. AYC taas pystyy jakamaan ulommalle pyörälle enempi voimaa ja momenttia, mikä edesauttaa kääntämistä ja pitää auton paremmin radallaan. :)
 

MakeM

Active Member
Liittynyt
2 Elokuu 2008
Sijainti
Espoo
Vs: Evo 5/6 talvella?

masa- sanoi
AYC taas pystyy jakamaan ulommalle pyörälle enempi voimaa ja momenttia
Normi tasauspyörästön lukko tekee just tuota samaa. AYC:ssä on vain vaihteisto joka voi muuttaa pyörimisnopeuksia eri akseleiden suhteen ja lukitusastetta ohjataan sähköhydraulisesti.

Mutta siis, ihan täysin sama tehtävä normaali tasauspyörästön lukolla on: siirtää suurempi vääntömomentti paremmin pitävälle renkaalle.
 

pexi

Evo V -98, V70 D4 AWD -14, Octavia TDi RS -15
Liittynyt
22 Huhtikuu 2003
Sijainti
Lohja
Vs: Evo 5/6 talvella?

MakeM sanoi
Normi tasauspyörästön lukko tekee just tuota samaa. AYC:ssä on vain vaihteisto joka voi muuttaa pyörimisnopeuksia eri akseleiden suhteen ja lukitusastetta ohjataan sähköhydraulisesti.

Milläs ihmeellä se normilukko muka tietää, kumpi on ulkokurvinpuoleinen pyörä, mihin sitä voimaa pitäisi saada? ???
Ei se nyt ihan samaan pysty kuin AYC.......
 

MakeM

Active Member
Liittynyt
2 Elokuu 2008
Sijainti
Espoo
Vs: Evo 5/6 talvella?

Kuten sanoin, mekaaninen tasauspyörästön lukko ei reagoi ennenkun jotain tapahtuu. Sitten kun sisäpuolen rengas alkaisi muuten sutimaan alkaa lukko toimia ja pyörimisnopeuden tasauksen vuoksi suurempi osa momentista siirtyy paremmin pitävälle, eli ulkokaarteen pyörälle tässä tapauksessa.

Ei toki pysty samaan kun AYC, mutta eipä se varsinaisesti ole sen huonompi välttämättä. Makuasia sanoi koira kun..
 

masa-90

Member
Liittynyt
26 Syyskuu 2003
Vs: Evo 5/6 talvella?

Normi lukko vain rajoittaa pyörmiseroa. Eli kyllähän se tavallaan siirtää sitä ulommalle, jos ajatellaan niin että ilman sitä se karkaisi sisemmästä. Mutta silti normilukko pystyy vain 50-50, mikä ei ole kääntymisen kannalta ihanne tilanne, koska käännyttäessä ulopi pyörä kulkee pidemmän matkan mitä sisempi. AYC pystyy pistämään selvästi enempi kuin puolet ulommalle pyörälle, mikä tekee sen että auto alkaa kääntyä väkisinkin. Ongelma on siinä että käännyttäessä tasauspyörästön pitäis nimenomaan antaa sopivasti varaa kääntyä. Normilukko pyrkii rajoittamaan tasurin toimintaa, ja sitä kautta heikentämään kääntyvyyttä. Käytännössä se tarkoittaa että jomman kumman pyörän on luistettava, ja kiihtyvyys ei silloin ole ihanteellinen.

Esimerkiksi, jos tuota AYC:tä pystyis jossain testitilanteessa manipuoloimaan niin että se pistäis enempi ulkopuolelle, vaikkei rattia käännetäkkään, auto alkaisi kääntyä ilman ratin kääntämistäkin. Se on AYC:n etu. Esim jos kääntyy oikealle, AYC pystyy pistämään enemmän kuin sen 50% käytännön vedosta ulommalle, eli vasemmanpuoleiselle pyörälle. Uusissa Evoissa AYC:hen on vielä lisätty sisemmän pyörän jarrutusfunktio, joka vielä entisestään parantaa pitoa ja kääntyvyyttä.

Eli normilukollahan ei millään pysty siihen mihin AYC pystyy. :) Ei normilukkokaan toki silti huono ole.
 

MakeM

Active Member
Liittynyt
2 Elokuu 2008
Sijainti
Espoo
Vs: Evo 5/6 talvella?

masa- sanoi
Normi lukko vain rajoittaa pyörmiseroa. Eli kyllähän se tavallaan siirtää sitä ulommalle, jos ajatellaan niin että ilman sitä se karkaisi sisemmästä. Mutta silti normilukko pystyy vain 50-50, mikä ei ole kääntymisen kannalta ihanne tilanne.

Kääntyvyyden kannalta olis ihanteellisinta kun ei olisi minkäänlaista lukkoa.
Lukoton tasauspyörästö jakaa voiman 50/50, sen takia jos vasuri on jäällä ja oikea asfaltilla auto liikkuu huonosti. Jään päällä oleva pyörä ei voi käyttää kuin esim. 100Nm, jolloin asfaltilla olevalle pyörälle menee vain tuo sama 100Nm.

Lukko sen sijaan muuttaa juuri tuota voimanjakoa. Jos nyt mietit että jään puolella oleva pyörä voi käyttää vain tuon 100Nm, asfaltilla oleva voisi käyttää vaikkapa 900Nm ennen sutimista. Jos lukossa riittää sitkeyttä kun pistetään täysi hönkä päälle, niin koska pyörimisnopeuksien täytyy olla 1:1 jakautuu voima tässä tapauksessa 100Nm : 900Nm, eli 10-90.
 

tepi

Active Member
Club Member
Liittynyt
23 Elokuu 2006
Sijainti
Suomi
Vs: Evo 5/6 talvella?

Kannattaa nyt puhua tarkasti tarkoittaako SUPER AYC:tä vai normi AYC:tä. SAYC:tä ei ole ilmeisesti evo 5-6 malleissa.

http://www.mitsubishi-motors.com/corporate/about_us/technology/review/e/pdf/2003/15E_11.pdf
 

masa-90

Member
Liittynyt
26 Syyskuu 2003
Vs: Evo 5/6 talvella?

Aivan, olet täysin oikeassa. Ja AYC:hän ei periaatteessa ole millään tavalla lukko, sen perinteisesä merkityskessä. Vaan se on tasauspyörästö joka osaa jakaa voimaa juuri sopivasti, niinkuin kääntyminen vaatii, silti päästämättä sitä karkuun vääriltä pyöriltä. Aktiivilukoiksi kai niitä kutsutaan.

"Active Yaw Control" nimityskin tulee kaiketi tuon kääntymisen hallinnasta.

Tavallinen lukko rajoittaa tasauspyörästön toimintaa. Se ei muuta voimanjakoa, vaan se pyrkii pitämään pyörimiseron molempien puolien välillä riittävän pienenä.
 

MakeM

Active Member
Liittynyt
2 Elokuu 2008
Sijainti
Espoo
Vs: Evo 5/6 talvella?

Juu, en sitä AYC:tä tai S-AYC:tä ole millään tavalla kommentoinut, tarkoitin nyt vaan selventää normaalin tasauspyörästön lukon tehtävää.

masa- sanoi
Tavallinen lukko rajoittaa tasauspyörästön toimintaa. Se ei muuta voimanjakoa, vaan se pyrkii pitämään pyörimiseron molempien puolien välillä riittävän pienenä.

Voi huokaus. Kun nyt kerran jaksat väittää vastaan niin kerroppas miten se pyörimisnopeusero voidaan tasata ilman että voimanjako muuttuu esimerkiksi tuossa mainitsemassani jää-asfaltti -esimerkissä?
 

masa-90

Member
Liittynyt
26 Syyskuu 2003
Vs: Evo 5/6 talvella?

MakeM sanoi
Juu, en sitä AYC:tä tai S-AYC:tä ole millään tavalla kommentoinut, tarkoitin nyt vaan selventää normaalin tasauspyörästön lukon tehtävää.

Voi huokaus. Kun nyt kerran jaksat väittää vastaan niin kerroppas miten se pyörimisnopeusero voidaan tasata ilman että voimanjako muuttuu esimerkiksi tuossa mainitsemassani jää-asfaltti -esimerkissä?

Joo sori, meni sanat sekaisin, tarkoitin momenttia. ;)
 

MakeM

Active Member
Liittynyt
2 Elokuu 2008
Sijainti
Espoo
Vs: Evo 5/6 talvella?

Pyörimisnopeus akseleilla on sama, ja liukkaalla oleva rengas ei voi siirtää tehoa/vääntömomenttia kuin rajoitetusti, eli molemmat kyllä siirtyvät paremmin pitävälle renkaalle.

Teho = vääntömomentti * kulmanopeus, vääntömomentti = voima * varsi.


Voima on jään puolella kitkavoima * 1/4 auton painosta, eli sangen pieni koska jää pitää huonosti. Voiman vartena toimii renkaan/vanteen säde. Tällöin momentti on pieni, ja koska kulmanopeus ei voi muuttua tasauspyörästön lukon takia, myös teho on pieni. Asfaltin puolella kitkavoima on huomattavasti suurempi jolloin momentti on huomattavasti suurempi ja jälleen teho suurempi.
 

Twilight

New Member
Liittynyt
30 Joulukuu 2007
Vs: Evo 5/6 talvella?

masa- sanoi
Aivan, olet täysin oikeassa. Ja AYC:hän ei periaatteessa ole millään tavalla lukko, sen perinteisesä merkityskessä.

Nimenomaan ja juurikin tästä syystä itse löysin sen esim. talvella auttamatta liian hitaaksi ja kontrolloimattomaksi rajussa kiihdytyksessä. Kun AYC heittelee vetoa oikealle ja vasemmalle kesken mutkan tai kiihdytyksen. Käyttäytyminen muuttuu epäloogiseksi ja paremminkin voisi edetä.

Ehkä tämä johtuu sensoreiden, ohjausyksiköiden sekä kytkinpakkojen hitaudesta.
Ehkä tämä johtuu oman, sekä muiden vastaavien autojen ja AYC- perien kuluneisuudesta ja järjestelmästä jonka huolto on saattanut jäädä puutteelliseksi.

Ei tiedä mutta tälläisen kuvan itse kyseisestä järjestelmästä olen saanut, ja vielä sitä en ole kokenut mekaanista lukkoa paremmaksi.

masa- sanoi
Vaan se on tasauspyörästö joka osaa jakaa voimaa juuri sopivasti, niinkuin kääntyminen vaatii, silti päästämättä sitä karkuun vääriltä pyöriltä. Aktiivilukoiksi kai niitä kutsutaan.

"Active Yaw Control" nimityskin tulee kaiketi tuon kääntymisen hallinnasta.

Active Yaw Control: Aktiivinen kiertoliikkeen kontrollointi. Ei myöskään jätä kysymyksiä mitä vehje on suunniteltu tekemään.
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Vs: Evo 5/6 talvella?

Twilight...usko ny..se sun auto oli vaa ristiveto..ja on edelleenki... :)
 

Twilight

New Member
Liittynyt
30 Joulukuu 2007
Vs: Evo 5/6 talvella?

Harri K sanoi
Twilight...usko ny..se sun auto oli vaa ristiveto..ja on edelleenki... :)

Harri, Subaru on kaukana ristivedosta. ;D ;D ;D

Se on harmi ettei sitä ole saatu kuntoon, ja kyllä se oli peräti 2kk toiminnassa. Joten jotain hajua siitä kuitenkin sai. Vikakoodikin kohdistui pumppujärjestelmän painetunnistimeen, kun itse sähköpumppu toimi moitteetta. Painetunnistinta sinultakin kyselin ennen kuin auton pois myin, saisi helpolla korjattua. :peukku
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Vs: Evo 5/6 talvella?

Twilight sanoi
Se on harmi ettei sitä ole saatu kuntoon, ja kyllä se oli peräti 2kk toiminnassa. Joten jotain hajua siitä kuitenkin sai. Vikakoodikin kohdistui pumppujärjestelmän painetunnistimeen, kun itse sähköpumppu toimi moitteetta. Painetunnistinta sinultakin kyselin ennen kuin auton pois myin, saisi helpolla korjattua. :peukku

Saa korjattua mutta siis täydet paineet ei enää tule sinne (säädettävällä anturilla siis huijataan että pumppu tuottaa tarvittavan paineen, joten vanha pumppu ei yleensä pysty enään täysin nostamaan paineita siihen mihin vakioanturi haluaa.) Tuollainen anturihan ei itsessään kulu mihinkään, toisin kuin pumppu.
Ja edelleen lupaan hankkia antureita kunhan joku tuo mulle sen vakion ensin niin mittaan arvot ja kierteet jne :) Ettei tarvis summas tilailla..ja hinnat ei ole mitää satoja puntia kuten joku taisi tällä viikolla mainita tilanneensa UK:sta :)
 

Saki

EVO 5 + S13 Silvia
Liittynyt
13 Elokuu 2008
Vs: Evo 5/6 talvella?



Itse kans pidän jotenkin " kunnon" lukosta enemmän.
 

masa-90

Member
Liittynyt
26 Syyskuu 2003
Vs: Evo 5/6 talvella?

Twilight sanoi
Nimenomaan ja juurikin tästä syystä itse löysin sen esim. talvella auttamatta liian hitaaksi ja kontrolloimattomaksi rajussa kiihdytyksessä. Kun AYC heittelee vetoa oikealle ja vasemmalle kesken mutkan tai kiihdytyksen. Käyttäytyminen muuttuu epäloogiseksi ja paremminkin voisi edetä.

Ehkä tämä johtuu sensoreiden, ohjausyksiköiden sekä kytkinpakkojen hitaudesta.
Ehkä tämä johtuu oman, sekä muiden vastaavien autojen ja AYC- perien kuluneisuudesta ja järjestelmästä jonka huolto on saattanut jäädä puutteelliseksi.

Ei tiedä mutta tälläisen kuvan itse kyseisestä järjestelmästä olen saanut, ja vielä sitä en ole kokenut mekaanista lukkoa paremmaksi.

No, riippuu varmasti minkä ikäisessä autossa kyseistä järjestelmää olet kokenut. Koska sekin on kokoajan kehittynyt merkittävästi eteenpäin kuten aiemmin sanoin. Eli kaikkia AYC systeemejä ei mitenkään voi pitää yhtenä ja samana . . . Empä usko että mekaanisella lukolla on enää mitään jakoa, esim. Evo10:n AYC:lle. Joka varmasti näkyy myös siinä, miten paljon kehuja subaruun verrattuna Evo10 on saanut ajettavuudestaan.

Active Yaw Control: Aktiivinen kiertoliikkeen kontrollointi. Ei myöskään jätä kysymyksiä mitä vehje on suunniteltu tekemään.

Ei sinäänsä, mutta siinä on silti muitakin ominaisuuksia, joita voit aika kivasti lukea tuolta mitsun viralliselta sivulta, "Techical reviews" kohdasta. ;)
 

MakeM

Active Member
Liittynyt
2 Elokuu 2008
Sijainti
Espoo
Vs: Evo 5/6 talvella?

masa- sanoi
Empä usko että mekaanisella lukolla on enää mitään jakoa, esim. Evo10:n AYC:lle.

Toisaalta RS-mallit ovat olleet radalla todella vikkeliä, onhan tuossa tietysti vähän painoeroakin mutta ei se ayc mikään ihmeidentekijä silti ole.
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: Evo 5/6 talvella?

Saki sanoi
Miten helppo tuo aktiivi perä on poistaa kokonaan ja laittaa perinteinen aftermarket kitkalukko tilalle? Eli löytyykö tuohon jotain kittiä esim cuscolta? RS mallissa oli vissiin kelpo mekaaninen lukko jo tehtaalta? Mutta vaatii koko takakelkan vaihdon jotta ne osat sopii?(Eikä niitäkään toisaalta taida misään olla ylimääräisiä juuri..)

AYC perän kuoriin löytyy lukko muistaakseni juuri Cuscolta. Huono puoli on siinä että kuoret itsessään ovat vähän heikonlaiset suuremmille tehoille. Mutta alle 400 hv ja jos ei harrasta paikaltaan lähettämistä ihan harkinnan arvoinen vaihtoehto.
 

Saki

EVO 5 + S13 Silvia
Liittynyt
13 Elokuu 2008
Vs: Evo 5/6 talvella?

ast sanoi
AYC perän kuoriin löytyy lukko muistaakseni juuri Cuscolta. Huono puoli on siinä että kuoret itsessään ovat vähän heikonlaiset suuremmille tehoille. Mutta alle 400 hv ja jos ei harrasta paikaltaan lähettämistä ihan harkinnan arvoinen vaihtoehto.

Se näyttäisi olevan n.1000e paketti luultavasti.. ehkä muutama kymppi ylikin jos tulli ei jostain syystä missaa sitä.. Tuskinpa.. Saatavilla ilmeisesti vain 1,5 way malli mikä lieneekin fiksu nelikkoon. Muuttaisi laitteen varmaan ainakin asfaltilla aika paljon rajummaksi ja hauskemmaksi..
-> Veronpalautuksia odotellessa. ;D
 

Makeko

V RS & Civic FK
Club Member
Liittynyt
17 Syyskuu 2008
Sijainti
Lappeenranta
Vs: Evo 5/6 talvella?

eiköhän toi evojen nelikko oo aina vaan parantunu uusissa versioissa. miksi hommata jotai vanhaa tekniikkaa...
ysissäkin toi pitäis auttaa sisäänmenoissa ja ulostuloissa just optimoimalla kuormaa oikein. ja mitä lukenu niin eiks näitten pitäis olla parhaita "nelikkokehitelmiä" mitä sarjatuotannossa on..
 

masa-90

Member
Liittynyt
26 Syyskuu 2003
Vs: Evo 5/6 talvella?

Makeko sanoi
eiköhän toi evojen nelikko oo aina vaan parantunu uusissa versioissa. miksi hommata jotai vanhaa tekniikkaa...
ysissäkin toi pitäis auttaa sisäänmenoissa ja ulostuloissa just optimoimalla kuormaa oikein. ja mitä lukenu niin eiks näitten pitäis olla parhaita "nelikkokehitelmiä" mitä sarjatuotannossa on..

Juuri näin se on. Parantunut kokoajan. 9:issä jo erittäin hyvä, kymppiin parantui vielä vähän. Ja kyllä, se menee sinne kärjen tienoille sarjatuotantoautojen nelikoista aika kevyesti. Itse väittäisin että on jopa se paras, ei nimittäin tule parempaa mieleen. :)

Ja saa AYC perään vaihtaa normilukon. Mutta ainakin uudemmissa evoissa, väitän että huononee. Paljon paremmin sijoittais rahat, jos laittais ne johonkin muuhun. Vähän kuullostaa samalta kun vaihtais kierrejousista takasin lehtijousiin, tai kumipyöristä puisiin.
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: Evo 5/6 talvella?

Itse mielenkiinnolla odotan millainen tuo manuaalinen versio on ajaa aikaisempaan GSR:ään verrattuna. Ei tosin ole ihan vakiokamaa lukkojen paikalla äänistä päätellen, joten ei voi paljon yleistää tämän tapauksen perusteella.
 
V

veikka81

Guest
Vs: Evo 5/6 talvella?

masa- sanoi
Juuri näin se on. Parantunut kokoajan. 9:issä jo erittäin hyvä, kymppiin parantui vielä vähän. Ja kyllä, se menee sinne kärjen tienoille sarjatuotantoautojen nelikoista aika kevyesti. Itse väittäisin että on jopa se paras, ei nimittäin tule parempaa mieleen. :)

Ja saa AYC perään vaihtaa normilukon. Mutta ainakin uudemmissa evoissa, väitän että huononee. Paljon paremmin sijoittais rahat, jos laittais ne johonkin muuhun. Vähän kuullostaa samalta kun vaihtais kierrejousista takasin lehtijousiin, tai kumipyöristä puisiin.

Nii, sijoittaa ne rahat vaikka uuteen AYC pumppuun ;D
 
Liittynyt
26 Heinäkuu 2007
Vs: Evo 5/6 talvella?

Täydellinen.

VAG-konsernin tuotteet on muuten lähellä sydäntä, mutta viime talven kokemukset vitosesta lumella,jäällä,asfaltilla, hiekalla (ojassa, kanttareissa, korjaamolla, pöpelikössä jne..) vakuutti kyllä niin että on pakko saada taas talveksi..

Noi haldex ja torseni volkkarit on niin helvetin raskaita ajaa ja viedä, täysin toista mitsulla.

Se on melkein kuin takaveto viedä kevysti linkussa ja kun tuntuu että pitäs ohjata niin kevyt kaasun polkasu ja kas vittu, sehän vetää, ja vastaheitto ja isompaa ja sama jatkuu..

RS-mallista ja lukoista en tiedä, mutta toimiva ayc vitosessa on melkein kuin sais naista, upeaa.....
 

Mr mmc

CS5W ralli///art
Liittynyt
18 Maaliskuu 2004
Sijainti
Polvijärvi
Vs: Evo 5/6 talvella?

evo ja ayc:tä en ole ikinä ajanut mutta subbessa oli perässä ja edessä
lukko (visko keskellä)

ja käyttäytyminen oli kuin pikku bemarilla arvaamattoman äkäinen
ja sivuvetoon muuttui heti kun etu lukko otti kiinni...
ohjattavuus hävis melkein olemattomiin :nykii

kiva leikkiä oli mutta en tykänny siitä äkäisyydestä... tosin se piti mielen valppaana ;D

eikä tuo 162kw subessa ollu yhtään liikaa :nykii (forester S turbo kyseessä)

evoa pitäs päästä testaileen :driver
 
Ylös Bottom