Evo 5 ahto ongelmia

Olsberggi

New Member
Liittynyt
25 Tammikuu 2010
Moro! Olis vähän ahtopaine ogelmia. Haulla jo vähän lueskelin mut en tullut paljoa viisaammaksi. Hukkaportin kellon säätämisellä ei ole mitään vaikutusta ahtopaineisiin, aina ahtaa yli yhden vaikka miten sitä säätäisi. Mistähän kannattaisi alkaa vikaa etsimään? Bypass venttiili? Auto nykäsee kun ahdot menee reiluun yhteen. Ja hukkaportin kello on melkeimpä uusi.
Auto seisoi tossa muutaman kuukauden syksyllä/alkutalvesta ja sen jälkeen tämä vika ilmaantui, ennen sitä ei ollut mitään häikkää. Voisiko olla että jotkut letkut on hapristuneet ja sieltä fuskaa?
Kiitoksia vinkeistä jo näin etukäteen.
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Vs: Evo 5 ahto ongelmia

Onko hukkiksen kello sitä uudempaa mallia jossa on tangolla se "suojakuppi" juuri ennen kelloa? Ellei ole, niin veikkaan et hukkis jumittaa....
 

Olsberggi

New Member
Liittynyt
25 Tammikuu 2010
Vs: Evo 5 ahto ongelmia

On uudempaa mallia ja kello on ollut vain sen aikaa kiinni että kokeiltu toimiiko tällä kellolla joten siinä tuskin on vika.
 

Bosch

Evo V hieman solmussa.
Liittynyt
1 Tammikuu 2008
Sijainti
lohja
Vs: Evo 5 ahto ongelmia

Kokeile pistää kellolle paineilmaa. Joko kompuralla ja ihan pienellä paineella tai sitten käsipumpulla. Sillä näkee toimiiko kello. Käy myös kello->kompurakotelo->ahtopainesolenoidi välinen letku läpi ettei vuoda. Niistä hyvä ainakin lähteä.
 

Aki666

New Member
Liittynyt
9 Helmikuu 2011
Sijainti
Oulu
Vs: Evo 5 ahto ongelmia

Vikaa myös täällä vitosella...nostelee puoleentoista bariin...tiedä sit oisko japanin kaverin tekosia mut kaikkia vinkkejä otetaan vastaan ja kai tuolla ajaa uskaltaa??
 

Maestro

Evo V Black, Evo V Green, Evo IV, Airtrek TURBO R
Club Member
Liittynyt
23 Joulukuu 2010
Sijainti
Pori
Vs: Evo 5 ahto ongelmia

Olisko solenoidi jumissa? tai sit tosiaan letku murtunut tms.
 

mystinengalant

Mennyt mies
Liittynyt
14 Kesäkuu 2004
Sijainti
Uusimaa
Vs: Evo 5 ahto ongelmia

Noissa solenoideissa tuntuu olevan jotain toimintaeroja, tuli vastaan yks yksilö joka ei millään ahtanu tarpeeks. :D
 

MakeM

Active Member
Liittynyt
2 Elokuu 2008
Sijainti
Espoo
Vs: Evo 5 ahto ongelmia

mystinengalant sanoi
Noissa solenoideissa tuntuu olevan jotain toimintaeroja, tuli vastaan yks yksilö joka ei millään ahtanu tarpeeks. :D

Sekin aika vaikeaa sanoa että mitä ecuille on tehty japanin päässä..
 

Aki666

New Member
Liittynyt
9 Helmikuu 2011
Sijainti
Oulu
Vs: Evo 5 ahto ongelmia

MakeM sanoi
Sekin aika vaikeaa sanoa että mitä ecuille on tehty japanin päässä..

Juuri tuota mietin...turbotimerin muistin peak arvo on 1,49 baria mut tosiaan sillon kun polettaa oikein kunnolla niin ahdot piikkaa...hyvin se kuitenkin liikahtaa heh
Mut parempi kait se on käyttää jollakulla joka vähän ymmärtää tuosta niin tsekattavana
 

Olsberggi

New Member
Liittynyt
25 Tammikuu 2010
Vs: Evo 5 ahto ongelmia

Maestro sanoi
Olisko solenoidi jumissa? tai sit tosiaan letku murtunut tms.
Missä päin tämä solenoidi sijaitsee? Huomenna kerkee autoa tutkimaan niin täytyy käydä nuo letkut läpi. Ja hukkiksen kello on ehjä. Ja vikahan tuli sen jälkeen kun joutui irrottamaan vaihdelaatikon. Oliskohan siinä rytäkässä joku letku saanut vähän siipeensä :)
 

maurichia

Märkämake
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2009
Sijainti
Lahti
Vs: Evo 5 ahto ongelmia

eikös se solenoidi oo siellä laatikon puolella justiinsa akun/ilmansuodattimen takana. seuraat sieltä kellolta sitä letkua niin pitäis löytyä. musta mötikkä..
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Vs: Evo 5 ahto ongelmia

Olsberggi sanoi
Mites ton solenoidin toimivuuden vois testata?

http://www.spanpodyv.pwp.blueyonder.co.uk/manuals.htm tosta work shop manual, sit sieltä intake and exhaust ja kohta 4. wastegate solenoid valve check. Siinäpä ohjeet.
 

Dani84

New Member
Liittynyt
12 Syyskuu 2010
Sijainti
Hanko
Vs: Evo 5 ahto ongelmia

Minulla hävis ahdot kun vaihdoin pakkosarjan ja coolerin omassa evo 5. liekö samat ongelmat. auto toimi hyvin ennen kun vaihdoin ne ja ahtas 1.1bar.
 

Bosch

Evo V hieman solmussa.
Liittynyt
1 Tammikuu 2008
Sijainti
lohja
Vs: Evo 5 ahto ongelmia

Dani84 sanoi
Minulla hävis ahdot kun vaihdoin pakkosarjan ja coolerin omassa evo 5. liekö samat ongelmat. auto toimi hyvin ennen kun vaihdoin ne ja ahtas 1.1bar.
Miksi vaihdoit pakosarjan ja coolerin?? Sen solenoidin pystyy kyllä ottamaan vaikka kokonaan pois. Kannattaa kattoa ettei putket ja letkut vuoda mistään.
 

Dani84

New Member
Liittynyt
12 Syyskuu 2010
Sijainti
Hanko
Vs: Evo 5 ahto ongelmia

nyt kun ajaa autolla niin ahdot menee nollaan ja päästää kaasun niin menee -0.8 bar
 

Bosch

Evo V hieman solmussa.
Liittynyt
1 Tammikuu 2008
Sijainti
lohja
Vs: Evo 5 ahto ongelmia

Toimiiko muuten ihan normaalisti. Eli ei pätki tai mitään muuta kun ettei ahda ja kulje mihinkään?
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: Evo 5 ahto ongelmia

Kuulostaa vähän siltä että ahdin olisi kokonaan jumissa jos ei ahda ollenkaan kierrosten noustessakaan. Imuputki irti ja katso pyöriikö siipi kevyesti käsin.
 

Dani84

New Member
Liittynyt
12 Syyskuu 2010
Sijainti
Hanko
Vs: Evo 5 ahto ongelmia

auto toimii muuten loistavasti ei pätki eikä mitään. No pitää kattoo pyöriikö se turbo ollenkaan iltapäivällä.
 

Dani84

New Member
Liittynyt
12 Syyskuu 2010
Sijainti
Hanko
Vs: Evo 5 ahto ongelmia

Siipi kyllä pyörii. voiko bypassissä olla vika kun tuollaista tekee?
 

Dani84

New Member
Liittynyt
12 Syyskuu 2010
Sijainti
Hanko
Vs: Evo 5 ahto ongelmia

apua kaivataan rupee jo ärsyttään kun ei oikeen millään taho löytyö syylinen. ainoo tietenkin tuo hukkaportin läppä. miten sen pääsee kokeileen?
 

Dani84

New Member
Liittynyt
12 Syyskuu 2010
Sijainti
Hanko
Vs: Evo 5 ahto ongelmia

kokeilin keloa otin irti sen tangon ja katoin että on kiini ja tanko takas ja koe ajolle niin nousi se ahto 0.3bar suora loppu mutta kun aattelin kokeilla pidemmällä suoralla niin ei enää mitään vastannut taas nousi ahdot vaan nollaan. että onko tuo kello nyt sit ihan finaalissa. niin ja kun 2 vaihteella kiihdytin niin rupesi kyllä vähän nykii.
 

-JP-

Active Member
Liittynyt
31 Heinäkuu 2007
Sijainti
Tampere
Vs: Evo 5 ahto ongelmia

Vähän tälläinen tyhmä heitto :

Kiihtyykö mihinkään ?

Jos siis vaan sun ahtomittari fuulaa ?

No joo... mutta tulipahan vaan mieleen.
 

Maestro

Evo V Black, Evo V Green, Evo IV, Airtrek TURBO R
Club Member
Liittynyt
23 Joulukuu 2010
Sijainti
Pori
Vs: Evo 5 ahto ongelmia

Olisko ehkä hukkiksen kellosta jousi poikki? cooleri vuotaa jostain? by-bassjumissa?

bybassin letkun voit tulpata koeajoa varten jos toimii näin niin uutta vaan.
 

Dani84

New Member
Liittynyt
12 Syyskuu 2010
Sijainti
Hanko
Vs: Evo 5 ahto ongelmia

By-passi on mallia orkkis ja englannissa korjattu t-haaralla. sitä mietin että onko se nyt sit sanonut ittensä irti lopullisesti. mutta otetaan by passi huomenna pois ja katotaan auttaako.
 

Dani84

New Member
Liittynyt
12 Syyskuu 2010
Sijainti
Hanko
Vs: Evo 5 ahto ongelmia

ei auttanut by-passin letkun tukkiminen. jäljelle jää sit vaan tuo hukkaportin kello että se olis finaalissa vai? löytyykö muita ehdotuksia?
 

Bosch

Evo V hieman solmussa.
Liittynyt
1 Tammikuu 2008
Sijainti
lohja
Vs: Evo 5 ahto ongelmia

Mulla ainakin kun oli kello rikki ni ahtoi liikaa. Kun otat sen tangon irti turbosta ni pystyt kyllä säätämään sitä tiukemmalle. Pitää olla niin ettei se tanko mene ihan vaan käsillä paikoilleen vaan tarvii jollain työkalulla laittaa paikoilleen. Sillä varmistat ettei hukkaportti jää vuotamaan. Jos se jousi väsynyt ni saat näin sitä kiristettyä.

Kokeile vielä kääntään by-bass väärin päin.
 

Samppa

Voima hävis, vääntö jäi.
Liittynyt
20 Helmikuu 2008
Vs: Evo 5 ahto ongelmia

Dani84 sanoi
ei auttanut by-passin letkun tukkiminen. jäljelle jää sit vaan tuo hukkaportin kello että se olis finaalissa vai? löytyykö muita ehdotuksia?

Minkä coolerin sinne laitoit? Meneekö siitä ilma läpi? Kerta vika ilmeni remontin jälkeen, niin vaihdettuihin osiin kiinnitäsin huomiota ja niihin mitä on irroteltu. Bypassin mäntäähän voit yrittää painaa ihan sormin. Ei pitäs herkästi liikkua ja jos kerta ahdot on sen nolla, niin turbonhan täytyy kyllä pyöriä, että plussan puolelle pyrkii. Sen veran paljon ahistaa, että jos ulos vuotaa jostain, niin pitäs kyllä melko suhina käydä. Turbo näytti ehjältä, kun pakosarjaa vaihdoit eikä äännä nyt mitenkään oudosti? Jos hukkaportti ei oo koko ajan auki, niin sit lähtisin kyllä purkamaan tota "imuputkistoa"/tarkastamaan ahdinta.
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: Evo 5 ahto ongelmia

Kyllä sen nyt jotain luulisi ahtavan kierroksilla vaikka olisi hukkaportti auki kokonaan.
 

Samppa

Voima hävis, vääntö jäi.
Liittynyt
20 Helmikuu 2008
Vs: Evo 5 ahto ongelmia

ast sanoi
Kyllä sen nyt jotain luulisi ahtavan kierroksilla vaikka olisi hukkaportti auki kokonaan.

Juu ja muutenkin kellovika joka saa portin pysymään jatkuvasti auki kuulostaa melko harvinaiselta, jos siellä kerta tanko paikallaan on.
 

Dani84

New Member
Liittynyt
12 Syyskuu 2010
Sijainti
Hanko
Vs: Evo 5 ahto ongelmia

eilen kun kokeilin että onko tuo hukkaportin kello jäänyt auki niin se ahtas 0.3bar kun kokeilin yhdellä suoralla mutta seuraavalla suoralla ku kokeilin niin taas oli 0bar. nytten otin tuon kellon kokonaan irti ja lyhensin sitä että pysyisi kiinni kunnolla niin sain sen pistettyy takas käsi voimin. ja ei vieläkään ahda mitään.
 

cantoona

EVO-1**
Liittynyt
7 Marraskuu 2009
Sijainti
Askola
Vs: Evo 5 ahto ongelmia

Melkeen ottaisin coolerin putken irti ja koittais että tuleeko ilmaa...ihan vaan paikallaan ollessaan,ei tarvii minnekkään tielle sitä lähtee kokeilee et tuleeks sielt ilmaa,kyl sen huomaa virtaako siellä edes mitään. jotenkin tuntuu että siel coolerissa on jotain mikä ahdistaa :-\ Villi heitto viel ku alkaa vaihtoehdot olee aika vähis,ettei turbos olis akseli poikki???
 

Dani84

New Member
Liittynyt
12 Syyskuu 2010
Sijainti
Hanko
Vs: Evo 5 ahto ongelmia

toivottavasti ei olisi akseli poikki. pitänee huomenna kattoon tarkemmin. ihan näin vaan että olen ihan varma niin siivet pitää pyöriä samaan aikaan molemmilla puolilla imu että pako puolella kun pyörittää siipiä. ihan varmennukseksi kysyn.
 

cantoona

EVO-1**
Liittynyt
7 Marraskuu 2009
Sijainti
Askola
Vs: Evo 5 ahto ongelmia

Dani84 sanoi
toivottavasti ei olisi akseli poikki. pitänee huomenna kattoon tarkemmin. ihan näin vaan että olen ihan varma niin siivet pitää pyöriä samaan aikaan molemmilla puolilla imu että pako puolella kun pyörittää siipiä. ihan varmennukseksi kysyn.

Kyllä juurikin näin :peukku
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: Evo 5 ahto ongelmia

Yleensä ohjeena hukkaportin tangon kireydelle on pidetty noin puolen reiän eli ~3 mm esijännitystä. Vaikka olisi selvästi löysemmälläkin niin ahtaisi kyllä, mutta ei ehkä ihan yhtä paljon eikä heräisi yhtä nopeasti.

Jos se tanko oli raskas vetää niin kyllä siellä silloin jousikin on olemassa vielä. Joku massiivinen tukos joko imupuolella tai pakoputkessa voisi selittää myös ongelman.
 

Skydiver

Active Member
Liittynyt
20 Tammikuu 2005
Sijainti
Kerava
Vs: Evo 5 ahto ongelmia

Muistiin on jäänyt täältä foorumilta luettuna sellainenkin tapaus, että cooleriin oli jäänyt joku suojarätti ja se aiheutti luonnollisesti suuria ongelmia. Toinen syy voisi olla katin tukkeutuminen, mutta näillä tiedoilla veikkausroposet menee coolerin suuntaan. Jos ei veikkaa, ei voi voittaa... ;D
 

Dani84

New Member
Liittynyt
12 Syyskuu 2010
Sijainti
Hanko
Vs: Evo 5 ahto ongelmia

Turbon akseli on ehjä. eikä ahto putkissaa ole näkynyt mitään tukosta. en ole vielä käynnyt koe ajolla. mutta voiko tuo kello olla niin huonossa kunnossa että ku pitäis ahtaamaan ruveta niin se aukee eikä sen takia mitään painetta tuu??
 

[jo

New Member
Liittynyt
7 Kesäkuu 2008
Sijainti
Turku
Vs: Evo 5 ahto ongelmia

Dani84 sanoi
Turbon akseli on ehjä. eikä ahto putkissaa ole näkynyt mitään tukosta. en ole vielä käynnyt koe ajolla. mutta voiko tuo kello olla niin huonossa kunnossa että ku pitäis ahtaamaan ruveta niin se aukee eikä sen takia mitään painetta tuu??

Kyllä se silti jotain ahtaisi eli katso nyt se virtaako niistä putkista mitään läpi jos laitat ahtimelta kaasuläpälle painetta.
 

Dani84

New Member
Liittynyt
12 Syyskuu 2010
Sijainti
Hanko
Vs: Evo 5 ahto ongelmia

Miten tuon paineen mittaus ihan sama mistä ottaa irti sen putken vai? Pitäälö ottaa ihan imusarjan vierestä?
 

ahtopaine

Member
Liittynyt
15 Maaliskuu 2003
Vs: Evo 5 ahto ongelmia

vaikka ottaisit hukkaportin kellon kokonaan pois niin ahtaa silti yläkierroksilla!,onkos sulla ahtomittarissa alipaine asteikko?onko alipainetta?
 

Dani84

New Member
Liittynyt
12 Syyskuu 2010
Sijainti
Hanko
Vs: Evo 5 ahto ongelmia

kun auto on tyhjäkäynnilä niin on noin -0.6bar ja kun lähet ajamaan niin nousee 0bar. otin pois tangon mikä menee sille läpälle ja nyt menee 0bar ku ajaa mutta kun kierokset nousee niin laskee -0.2bar
 

faior

Member
Liittynyt
8 Marraskuu 2010
Vs: Evo 5 ahto ongelmia

Muistuu mieleen semmonen tapaus, että kone ei saa ilmaa tarpeeksi, suodattimen ilmanottoaukko meni tukkoon kun konepellin laittoi kiinni tms, tai sitten suodatin tukossa..? kannattaa nuokin tarkistaa. :)
 

Dani84

New Member
Liittynyt
12 Syyskuu 2010
Sijainti
Hanko
Vs: Evo 5 ahto ongelmia

Onko siitä haittaa jos otan sienen pois kun on HKS sieni suodatin ja kokeilen ajaa sillä että auttaako se mitään.
 

Dani84

New Member
Liittynyt
12 Syyskuu 2010
Sijainti
Hanko
Vs: Evo 5 ahto ongelmia

tulipa tuossa mieleen että kuuluuku tuon kellon tangon liikkua sivulle tai ylipäätäänsä liikkua? mulla kun liikkuu tosi paljon.
 

Dani84

New Member
Liittynyt
12 Syyskuu 2010
Sijainti
Hanko
Vs: Evo 5 ahto ongelmia

ei ahda vielä mitään on ollut suodatin irti ja kaikki mutta ei vaan ahda.
 

Bosch

Evo V hieman solmussa.
Liittynyt
1 Tammikuu 2008
Sijainti
lohja
Vs: Evo 5 ahto ongelmia

Johan alkaa olemaan vika :eek: Missä päin asustat jos jotain kiinnostaa käydä vilkaisemassa? Olisko mitään ideaa listata vaikka noi kaikki mitä oot tehny tai huomannu ni samaan viestiin?
 
Ylös Bottom