Evo 5 hyytyi ajosta. Pa-pumpulle ei tule virtaa.

Synthetic

New Member
Liittynyt
14 Heinäkuu 2018
Eli eilen tuli hallilla pyörähdettyä ja ahtovuotoja etsittyä. Hallilta pois lähtiessä ehdin 2km ajella niin 60kmh vauheista sammuu, eikä lähde käyntiin.
Auto on kyllä viime aikoina ihmeellisesti tasakaasulla ajaessa "pätkäissyt" ja nykäissyt. Silleen että sen juuri ja juuri huomaa. Tätä ei tosin ole tapahtunut kuin pari kertaa.

Eikun auto hinurilla takaisin hallille ja tutkailemaan. Ensin vilkutin vikakoodit = ei vikakoodeja. Sen jälkeen tuli huomattua, ettei auto saa bensaa. Tuohon pa-pumpun liittimeen (mustasini) johtoon ei tule 12v vaikka pitäisi. Konehuoneesta löytyikin tuo pa-pumpun rele nro 2. Se on näköjään ohitettu ?


Samalla mittasin tuon vastuksen ja kokeilin siitä liittimestä syöttää suoraan virtaa akulta. Pa-pumpun rele numero 1 naksuu vain, eikä pumppu lähde pyörimään. Purin sitten jalkatilasta nuo irti ja koitin ehtiä ohjeita mittaamiseen, muttei löytynyt. Mutta mitä selailin, niin harvemmin noita releitä näistä hajoaa. MR224160.

Jokuhan tuolla rätisee aika mukavasti.


Autosähkö ei ole oma vahvuus alue, niin onko muilla vinkkejä mitä tässä lähtisi vielä tutkailemaan ?
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Toi TuplaNokan mainitsema ECUvika voi olla tosiaan yksi vaihtoehto. Lähteekö käyntiin jos annat suoraan 12V pa-pumpulle takapenkin huoltoluukun kautta?
 

Synthetic

New Member
Liittynyt
14 Heinäkuu 2018
Joo, nyt auto toimii taas, kirjoitan tähän että mitä tuli tehtyä. Tämä on kyllä kerta kaikkiaan erikoinen tapaus, johon en itse keksinyt syytä.

Eli mittailin nuo releet ja kaikki toimii, tässä vaiheessa kokeilin käyntiin ja hörähti. Ei lähde. Ei vieläkään virtaa pumpulle.

Seurvaaksi mittasin vielä kampiakselin asentotunnistimen. Ilmeisesti näitä on mennyt rikki eikä anna vikakoodia ? Noh anturi oli ehjä. Taas testi ei vieläkään virtaa pumpulle.

Sitten basbarduun kikalla laitoin akulta suoraan virtaa tuohon musta-sini johtoon ja pumppu pyörii. Ajattelin, että kokeilenpa nyt huvikseen käyntiin, ilman suoraa virtaa akulta tuolle pumpun virtapiuhalle ja auto lähti käyntiin heti ja pumppu pysyy päällä. Käyttelin ajan ja kävin testilenkin heittämässä. Sitten liitin irti ja mittaamaan. Nyt siihen johtoon tulee virta = startatessa 11.8v ja kun auto on käynnissä niin 13.6v Johtunee siitä että tuo rele nro 2 on ohitettu. Muistelisin, että pitäisi antaa 6-8v tyhjäkäynnillä ja kuorman kanssa +12.5v. Mietin, että pitäisikö tuohon vielä vetää virta akulta releen kautta, mitä näihin on aika paljon tehty ? Pumppuna tosiaan walbro 255.

Mutta lyhyesti, vika korjaantui sillä, että suoraan antoi virtaa pumpulle ja sen jälkeen tuohon pumpun virtapiuhaan rupesi tulemaan virtaa. Osaisikohan joku selittää mitä tässä tapahtui ?
 

TuplaNokka

PunkkaRacingTeam
Liittynyt
1 Helmikuu 2015
Joo, nyt auto toimii taas, kirjoitan tähän että mitä tuli tehtyä. Tämä on kyllä kerta kaikkiaan erikoinen tapaus, johon en itse keksinyt syytä.

Eli mittailin nuo releet ja kaikki toimii, tässä vaiheessa kokeilin käyntiin ja hörähti. Ei lähde. Ei vieläkään virtaa pumpulle.

Seurvaaksi mittasin vielä kampiakselin asentotunnistimen. Ilmeisesti näitä on mennyt rikki eikä anna vikakoodia ? Noh anturi oli ehjä. Taas testi ei vieläkään virtaa pumpulle.

Sitten basbarduun kikalla laitoin akulta suoraan virtaa tuohon musta-sini johtoon ja pumppu pyörii. Ajattelin, että kokeilenpa nyt huvikseen käyntiin, ilman suoraa virtaa akulta tuolle pumpun virtapiuhalle ja auto lähti käyntiin heti ja pumppu pysyy päällä. Käyttelin ajan ja kävin testilenkin heittämässä. Sitten liitin irti ja mittaamaan. Nyt siihen johtoon tulee virta = startatessa 11.8v ja kun auto on käynnissä niin 13.6v Johtunee siitä että tuo rele nro 2 on ohitettu. Muistelisin, että pitäisi antaa 6-8v tyhjäkäynnillä ja kuorman kanssa +12.5v. Mietin, että pitäisikö tuohon vielä vetää virta akulta releen kautta, mitä näihin on aika paljon tehty ? Pumppuna tosiaan walbro 255.

Mutta lyhyesti, vika korjaantui sillä, että suoraan antoi virtaa pumpulle ja sen jälkeen tuohon pumpun virtapiuhaan rupesi tulemaan virtaa. Osaisikohan joku selittää mitä tässä tapahtui ?
Onko liitin korroosioitunut?
Ja otitko pumppua irti missään vaiheessa?
 

Febiz

Active Member
Club Member
Liittynyt
1 Toukokuu 2005
Sijainti
Lahti
Joo, nyt auto toimii taas, kirjoitan tähän että mitä tuli tehtyä. Tämä on kyllä kerta kaikkiaan erikoinen tapaus, johon en itse keksinyt syytä.

Eli mittailin nuo releet ja kaikki toimii, tässä vaiheessa kokeilin käyntiin ja hörähti. Ei lähde. Ei vieläkään virtaa pumpulle.

Seurvaaksi mittasin vielä kampiakselin asentotunnistimen. Ilmeisesti näitä on mennyt rikki eikä anna vikakoodia ? Noh anturi oli ehjä. Taas testi ei vieläkään virtaa pumpulle.

Sitten basbarduun kikalla laitoin akulta suoraan virtaa tuohon musta-sini johtoon ja pumppu pyörii. Ajattelin, että kokeilenpa nyt huvikseen käyntiin, ilman suoraa virtaa akulta tuolle pumpun virtapiuhalle ja auto lähti käyntiin heti ja pumppu pysyy päällä. Käyttelin ajan ja kävin testilenkin heittämässä. Sitten liitin irti ja mittaamaan. Nyt siihen johtoon tulee virta = startatessa 11.8v ja kun auto on käynnissä niin 13.6v Johtunee siitä että tuo rele nro 2 on ohitettu. Muistelisin, että pitäisi antaa 6-8v tyhjäkäynnillä ja kuorman kanssa +12.5v. Mietin, että pitäisikö tuohon vielä vetää virta akulta releen kautta, mitä näihin on aika paljon tehty ? Pumppuna tosiaan walbro 255.

Mutta lyhyesti, vika korjaantui sillä, että suoraan antoi virtaa pumpulle ja sen jälkeen tuohon pumpun virtapiuhaan rupesi tulemaan virtaa. Osaisikohan joku selittää mitä tässä tapahtui ?
Oikeastaan samaa ihmettelyä oli omassakin lancerissa.
Mitatessa pumpulle ei tullut jännitettä ollenkaan, mutta suoraan akulta johdotettuna pumppu pyöri.
Sitten myöhemmin lähti kuitenkin käyntiin ihan alkuperäisillä johdotuksilla.
Jostain luin, että walbro 255:lla pitäisi olla jatkuvasti 12v, mutta monet tuntuu olevan kytkenyt alkuperäisiin johtoihin, joissa on muuttuva jännite ja ihan hyvin on kai toiminut niinkin.

Suoraan akulta johdotettuna pumppu pitää selvästi kuuluvaa surina, mutta mielestäni alkuperäisillä johdoilla en ole koskaan kuullut pumpun ääntä.
 

TuplaNokka

PunkkaRacingTeam
Liittynyt
1 Helmikuu 2015
Oikeastaan samaa ihmettelyä oli omassakin lancerissa.
Mitatessa pumpulle ei tullut jännitettä ollenkaan, mutta suoraan akulta johdotettuna pumppu pyöri.
Sitten myöhemmin lähti kuitenkin käyntiin ihan alkuperäisillä johdotuksilla.
Jostain luin, että walbro 255:lla pitäisi olla jatkuvasti 12v, mutta monet tuntuu olevan kytkenyt alkuperäisiin johtoihin, joissa on muuttuva jännite ja ihan hyvin on kai toiminut niinkin.

Suoraan akulta johdotettuna pumppu pitää selvästi kuuluvaa surina, mutta mielestäni alkuperäisillä johdoilla en ole koskaan kuullut pumpun ääntä.
Aa Joo, muistan kans lukeneeni jotain et porukka suositellu vetää suorat johdot ja katkaisija väliin.
Pitääki omaan vetää samal tos ku laittaa sähköt maalauksen jälkeen
 
Ylös Bottom